handdator

Visa fullständig version : Källa på att man inte kan forma muskler?

Shpendi
2011-02-10, 16:40
Ok, jag vet att man inte kan forma muskler. Det är gener som avgör etc. Men har en polare som inte vill acceptera detta och säger att "jag kör 100 armhävningar om dagen för att jag vill få slankare bröstmuskel". Jag undar om ngn har källa på att detta inte går?

King Grub
2011-02-10, 16:41
Grundläggande kunskaper i mänsklig fysiologi. Man finansierar inte studier för att bevisa att månen inte är en grönmögelost bara för att någon tror det.

Vunnis
2011-02-10, 16:41
Spelar det nån roll för din del om han gör sina 100 armhävningar om dagen eller inte? Om inte, så kan du ju bara släppa det och låta honom tro det :)

Jay-Z
2011-02-10, 16:43
Grundläggande kunskaper i mänsklig fysiologi. Man finansierar inte studier för att bevisa att månen inte är en grönmögelost bara för att någon tror det.

That some funny shiet.

Scratch89
2011-02-10, 16:45

Orly?

http://www.markys.com/caviar/customer/image.php?type=P&id=16946

Stefan J
2011-02-10, 16:52

hahahaha

Doctor Snuggles
2011-02-10, 17:02
Han kan ju iof rent tekniskt få mindre bröstmuskler om han bara uthållighetstränar dem (fast då snackar vi nog tusentals reps), eftersom han då skulle träna/omvandla till långsamma muskelfibrer främst, som har mindre tillväxtpotential, d.v.s. "slankare". Men det är det kanske mer effektivt att springa maraton och inte träna bröstmuskler alls. :D

emi23j
2011-02-10, 17:16

:laugh:

Martinio0o
2011-02-10, 17:27

Hahaha :laugh:

Fredrik_S
2011-02-10, 17:34
Ok, jag vet att man inte kan forma muskler. Det är gener som avgör etc. Men har en polare som inte vill acceptera detta och säger att "jag kör 100 armhävningar om dagen för att jag vill få slankare bröstmuskel". Jag undar om ngn har källa på att detta inte går?

Jag tycker man får acceptera andra människors ordval. Han vill nog ha bort lite fett och få muskeln lite större, men formulerar sig osmidigt.
Det är samma med alla kvinnor som vil thighta till armarna och få bättre form på rumpan.
Istället för att försöka intala dom att muskler bara blir större eller mindre och fett mer eller mindre så får man helt enkelt smälta in i deras ordval och hantera deras träning ändå utifrån det...

Shpendi
2011-02-10, 17:56
Jag tycker man får acceptera andra människors ordval. Han vill nog ha bort lite fett och få muskeln lite större, men formulerar sig osmidigt.
Det är samma med alla kvinnor som vil thighta till armarna och få bättre form på rumpan.
Istället för att försöka intala dom att muskler bara blir större eller mindre och fett mer eller mindre så får man helt enkelt smälta in i deras ordval och hantera deras träning ändå utifrån det...

Hehe nä, jag förklarade också att "det kan se ut som att den formas" pga andra omständigheter, men att själva muskeln i sig inte kan formas, bara bli större/mindre. Men ni har rätt får väl släppa det isf xD

Fredrik_S
2011-02-10, 18:00
jag brukar själv använda mig av tankesättet att jag formar musklerna när jag tränar. Det hjälper mig i motivationen till min egna träning. även om jag vet innerst inne att dom bara blir större

Onigiri
2011-02-10, 18:39
Älskar när Grub kör den. Never gets old :)

Det vore ju helt vansinne om man kunde forma musklerna, tänk hur vi skulle sett ut...

mattilainen
2011-02-10, 18:54
slankare muskler betyder för mig mindre muskler :p

frong
2011-02-10, 19:03
"Slankare" muskler = ?

Sarwien
2011-02-10, 19:12
slankare muskler betyder för mig mindre muskler :p

True story.

Sniggel
2011-02-10, 19:22
Vad folk säger (och vad de egentligen inte vet att de menar)

Skaffa slanka muskler = ta bort fettet så att de muskler man har syns
Får bulliga muskler = långvarig och stor tillväxt utav muskelmassa

Hemi
2011-02-10, 20:02
Har alltid undrat om oaktiva muskler kan hänga slappare på kroppen medan tränade sitter fastare på kroppen. Somliga hävdar det, nån här som kan svara på det?

Bite
2011-02-10, 20:03
Det jävliga är ju att det resultat en kille som nöter hundratals armhävningar jagar, kanske skulle kunna uppnås betydligt snabbare med tung träning med skivstång och hantlar.

Doctor Snuggles
2011-02-10, 20:44
Har alltid undrat om oaktiva muskler kan hänga slappare på kroppen medan tränade sitter fastare på kroppen. Somliga hävdar det, nån här som kan svara på det?

Har för mig att man ökar vilande muskeltonus om man tränar. Har ingen källa på det dock.

Anders The Peak
2011-02-10, 20:56
http://images.abbottnutrition.com/BODYFORLIFE/IMAGES/champion_2004_Damiano.jpg
Vad kallar man det här i folkmun?

Proxy
2011-02-10, 20:57

Att tappa 40kg? :D

Anders The Peak
2011-02-10, 20:59
Möjligtvis på de här träningsforumen annars antar jag att han har format musklerna i folkmun.

mikaelj
2011-02-10, 21:50
Njae, för att forma musklerna får du allt ha mycket mindre kroppsfett än på före-bilden. För där syns det ju inte att det finns muskler överhuvudtaget.

Doctor Snuggles
2011-02-10, 21:56
Njae, för att forma musklerna får du allt ha mycket mindre kroppsfett än på före-bilden. För där syns det ju inte att det finns muskler överhuvudtaget.

Gör det väl. Pecsen och armarna ser onekligen tränade ut, trots fettet.
Fast jag kanske är partisk då det är ungefär som jag ser ut nu. :D
(ok, kanske inte riktigt lika stor mage)
Men jag ska gå på banan-dieten. ;)

snatch914
2011-02-10, 22:11

http://serve.mysmiley.net/happy/happy0009.gif

ceejay
2011-02-10, 22:14

Man ser ju att han är tränad från början, fast han har en del överflödigt fett samt trycker ut magen så mkt han kan. Samt i dåligt ljus och dålig färg.

Nästa bild i rätt ljus med skuggning. t.o.m jag ser grov ut i rätt ljus.

Han har ju då inte "format musklerna" iaf :)

Flonkz
2011-02-10, 22:15

Grub <3 :laugh:

goodie
2011-02-10, 22:52
Här har du din källa, hänvisa honom till den här länken;

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4857934&postcount=2

Kischen
2011-02-10, 23:11
Här har du din källa, hänvisa honom till den här länken;

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4857934&postcount=2

The.. Best.. Source.. Ever. :D

Sniggel
2011-02-11, 06:16
Man ser ju att han är tränad från början, fast han har en del överflödigt fett samt trycker ut magen så mkt han kan. Samt i dåligt ljus och dålig färg.

Nästa bild i rätt ljus med skuggning. t.o.m jag ser grov ut i rätt ljus.

Han har ju då inte "format musklerna" iaf :)

Läs Anders fråga igen ;)

Det är ett klassiskt exempel på någon som från början har tränat med låga reps och tunga vikter och fått bulliga muskler (jag menar, kolla bröstmusklerna!). Nu har han gått över till högreps och gjort musklerna slankare ;)

Tolkia
2011-02-11, 08:43
Jag tror INTE att majoriteten "vanliga människor" skulle se Anders The Peaks bilder och säga att killen hade "format musklerna". Absolut vanligast skulle nog bli svar av typen "bantat och tränat upp sig". Det finns en utbredd tro på Kolozzeum att den del av världen som inte hänger på forumet är 100% kretiner, som sov på alla lektioner i skolan och aldrig öppnad någon annan lektyr än aftonbladet. Det är, tycker jag, en oerhört möglig attityd, och dessutom är den fel.

TS: Antingen vet man hur muskler fungerar (öppna en extremt grundläggande fysiologibok) eller så vill man inte veta. Om någon inte vill veta så får man acceptera det och låta dem vara.

Anders The Peak
2011-02-11, 09:08
Nu håller jag inte med Tolkia eftersom jag vet att det här är att forma musklerna i folkmun och det är därför frågan kommer upp med jämna mellanrum. Man ser tydligt att han har tränat till sig slanka muskler och har fått ett mer tilltalande utseende. En riktig Gymnos fast med byxor.

hugok
2011-02-11, 09:57
Flexa biceps och fråga vem som borde veta bäst. Annars är det ofta som man inte orkar diskutera bara.

mattilainen
2011-02-11, 10:07
Nu håller jag inte med Tolkia eftersom jag vet att det här är att forma musklerna i folkmun och det är därför frågan kommer upp med jämna mellanrum. Man ser tydligt att han har tränat till sig slanka muskler och har fått ett mer tilltalande utseende. En riktig Gymnos fast med byxor.

Kanske inte ska generalisera alla åldrar och personer. Yngre tror jag kan ha många olika synsätt till det. Jag lät min mamma och min flickvän säga vad killen på bilden hade gjort och båda sa "han har gått ner i vikt" och tyckte inte alls det var konstigt att han var så vältränad under fettet för det "syndes ju" att han hade muskler.

Men forma musklerna tror jag kommer mycket från att man inte har så stor koll på läget helt enkelt. Lyssnar på andra som pratar om träning och hakar på.

Insulinus
2011-02-11, 10:27
Fästen och ursprung är alltid de samma och kan enligt t.ex King Grubs fysiologiska grundregel inte ändra sig.

Dock har det visats i studier att "Pennation angle" dvs muskelfiberriktningen kan ändras något för att bättre anpassas till den rörelsebana och belastning kan utsätter muskeln för. Riktningen ändras givetvis ut från fästet desto större volym fibrerna får, det är ganska logiskt.
Men det jag pratar om är en ändring i fibervinkel som ej kan förklaras utav ökad muskelfibervolym.

Bara en liten instickare! ;)

Sniggel
2011-02-11, 10:40
Fästen och ursprung är alltid de samma och kan enligt t.ex King Grubs fysiologiska grundregel inte ändra sig.

Dock har det visats i studier att "Pennation angle" dvs muskelfiberriktningen kan ändras något för att bättre anpassas till den rörelsebana och belastning kan utsätter muskeln för. Riktningen ändras givetvis ut från fästet desto större volym fibrerna får, det är ganska logiskt.
Men det jag pratar om är en ändring i fibervinkel som ej kan förklaras utav ökad muskelfibervolym.

Bara en liten instickare! ;)

Det är en detalj förstås och den har ju iofs att göra med "formen" på sätt och vis.
Ju större pennation angle på en muskel, desto större muskel och därmed desto rundare utseende eftersom en muskel självklart inte kan växa på längden.
Men rundare muskler är ju detsamma som större muskler per definition (om man tittar på samma unika muskler och inte jämför mellan individer där muskelbukarnas längd kan variera).

Eddie Vedder
2011-02-11, 10:44
Om någon inte vill veta så får man acceptera det och låta dem vara.

Åh vad bra sagt, ett enormt +1

Alla människors dröm i livet är varken att ha den optimala Kolokroppen eller att lägga ner timmar på att försöka lära sig (och i regel missuppfatta) hur man på "optimalt" vis skaffar sig den kroppen.

Det finns ju faktiskt, hör och häpna, laglydiga och bra medborgare som inte lever för träning och mat. Ju mindre jag själv bryr mig desto bättre mår jag.

EDIT: Det var en avstickare men poängen är fortfarande relaterad till topic, det vill säga att folks missuppfattningar om ditten och datten inte behöver ses som ett problem och att man inte ska ta på sig missionärsrollen om det inte efterfrågas.

Anders The Peak
2011-02-11, 10:53
[QUOTE=Anders The Peak;4858509]http://images.abbottnutrition.com/BODYFORLIFE/IMAGES/champion_2004_Damiano.jpg
QUOTE]

Det som är mer intressant är att det är bara 12 veckor mellan korten. Det innebär att på 12 veckor kan man omforma musklerna till att se så här bra ut...
Men annars är det populärt att spruta in saker i musklerna så att de både förändrar utsende och form. Det är det nya sättet att bygga jämfört med hur det gick till på 60 och tidigt 80-tal. Idag har byggarna 2/3 delar av armen bestående av muskler och 1/3 diverse fyllnadsmaterial.

Lord Humungus
2011-02-11, 13:06
Det som är märkligt är ju att flera elit byggare verkar ju tro att man kan forma muskler, kai greene exempelvis kör ju lite andra övningar inför tävlingar för att forma muskler och få fram mer separationer osv. Så det finns fler än din kompis som tror på det

Silencer
2011-02-11, 13:23

Och bidra till språkets och förnuftets degenerering? "Låt folk kalla det vad de vill så länge det gör dem lyckliga." Nej tack! :)

Pöbeln ska veta hut...

Silencer
2011-02-11, 13:27
Åh vad bra sagt, ett enormt +1

Alla människors dröm i livet är varken att ha den optimala Kolokroppen eller att lägga ner timmar på att försöka lära sig (och i regel missuppfatta) hur man på "optimalt" vis skaffar sig den kroppen.

Det finns ju faktiskt, hör och häpna, laglydiga och bra medborgare som inte lever för träning och mat. Ju mindre jag själv bryr mig desto bättre mår jag.

EDIT: Det var en avstickare men poängen är fortfarande relaterad till topic, det vill säga att folks missuppfattningar om ditten och datten inte behöver ses som ett problem och att man inte ska ta på sig missionärsrollen om det inte efterfrågas.

Håller med i sak, men min erfarenhet säger mig att det är just dessa människor som motsätter sig all form av kunskapsauktoritet. Man bemöts ofta med invändningar som "jag gör som jag vill", "om jag tror på det så fungerar det för mig", "alla får träna som de vill", "situps kanske visst bränner fett på magen".

Det brukar kort och gott bli någon sorts det-finns-inget-rätt-och-fel-alls-relativism in absurdum.

Tolkia
2011-02-11, 13:54
Håller med i sak, men min erfarenhet säger mig att det är just dessa människor som motsätter sig all form av kunskapsauktoritet. Man bemöts ofta med invändningar som "jag gör som jag vill", "om jag tror på det så fungerar det för mig", "alla får träna som de vill", "situps kanske visst bränner fett på magen".

Det brukar kort och gott bli någon sorts det-finns-inget-rätt-och-fel-alls-relativism in absurdum.
Fast det Eddie skriver - och det jag skrev som han plusettade - handlar ju inte om relativism, utan om att man inte har någon helig plikt att ständigt undervisa sin omgivning. Kan man inte lära sig det gör man sig ganska snabbt omöjlig, som vilken fanatiker som helst (det är bara med Kolozzeums tolkningsram lite lättare att identifiera en jobbig religiös fanatiker än en tränings/kost/whatever-fanatiker).

Anders The Peak
2011-02-11, 14:26
Du menar LCHF, Fruitarianism och så vidare. Men det funkar inte att vara udda här eftersom alla ska in i konformiteten. Vi formas av våran familj(kolozzeum) och de vänner(king_grub/grandmaster mfl(Eddie_ för att inte glömma att nämna dig)) som är omkring oss. Det är tur att vi har vissa medlare som ställer mycket tillrätta (Sverker/Tolkia)

Zoidy
2011-02-11, 16:20

Där tror jag nog faktiskt du har fel. Är rätt säker på att de flesta bara hade sagt att killen gått ner i vikt och byggt muskler samtidigt

Mineur
2011-02-11, 17:43

epic kommentar :laugh:

vore dock nice att ha en himlakropp utav ost!

Eddie Vedder
2011-02-11, 20:11
Du menar LCHF, Fruitarianism och så vidare. Men det funkar inte att vara udda här eftersom alla ska in i konformiteten. Vi formas av våran familj(kolozzeum) och de vänner(king_grub/grandmaster mfl(Eddie_ för att inte glömma att nämna dig)) som är omkring oss. Det är tur att vi har vissa medlare som ställer mycket tillrätta (Sverker/Tolkia)

Jag, King Grub och Grandmaster är förvillare eller vad menar du?

Sniggel
2011-02-12, 00:37
Första gången jag tävlade fick jag frågan av en kompis:
"Men var har du fått alla dom musklerna ifrån plötsligt?"
Att jag gått ner 18 kg reflekterade hon inte över.

Anders The Peak
2011-02-12, 07:03
Jag, King Grub och Grandmaster är förvillare eller vad menar du?

Förvillare nej, så får du inte ta det utan det var mer som normgivande för familjen.

Sheogorath
2011-02-12, 07:12
Första gången jag tävlade fick jag frågan av en kompis:
"Men var har du fått alla dom musklerna ifrån plötsligt?"
Att jag gått ner 18 kg reflekterade hon inte över.

Det här tror jag är ganska vanligt. Lite OT så hade vi faktiskt en föreläsare på sjukgymnastutbildningen som kläckte ur sig att "serratus anterior liknar tjocka 'fingrar' över revbenen på dom som är riktigt vältränade", varpå jag tänkte på en 120 kilograms kulstötare som alltså då inte skulle vara "vältränad" enligt hennes måttstock.