Visa fullständig version : Steka i kokosfett vs olja
Stämmer det Rob Riches säger i klippet om olja? Att det skadar cellerna och att man hellre kan steka i kokosfett. 00:55 ungefär.
mVd4mHSRyXQ
Kokosfett, smör, rapsolja. Undvik överhuvudtaget majs- och solrosolja.
Vegetabiliska oljor innehåller i regel stora mängder fleromättatfett.
Fleromättat fett är lättoxiderat. Motsatsen till bra saker kort sagt.
Är inte rapsolja också ondska i en plastdunk?
Och visst är det lite lustigt att se produkter när man pushar på att eländet är friterat i solrosolja?
eriksvensson
2011-02-09, 22:19
+1 miljard.
Så det han säger gäller inte rapsolja då?
eriksvensson
2011-02-09, 22:34
Så det han säger gäller inte rapsolja då?
Om man promt ska välja en olja så är raps bäst. Den har minst omega-6 om jag inte minns fel men i övrigt skulle jag välja något med mycket mättat fett framför oljor för stekning. Oljor bör helst användas kalla, inte som stekpreparat. :thumbup:
Om man promt ska välja en olja så är raps bäst. Den har minst omega-6 om jag inte minns fel men i övrigt skulle jag välja något med mycket mättat fett framför oljor för stekning. Oljor bör helst användas kalla, inte som stekpreparat. :thumbup:
Men rapsoljan innehåller och andra sidan 33% fleromättat fett och olivolja 11% så då borde olivoljan vara ett bättre val i alla fall för stekning.
Sedan så är ju n-3 i raps bara alfa-linolensyra vilket är den sämsta varianten av n-3.
eriksvensson
2011-02-09, 22:53
Det har du säkert rätt i Rickard, steker sällan i oljor men raps och oliv har jag hört är bra. Dock föredrar jag kokos/smörfettet.
Fick hem en burk med 500ml Cocosa Extra Virgin kokosnötolja idag, ska använda den vid stekning av först och främst frukosten, men även målet innan ett långt distans pass. Ska försöka få i mig 1msk om dagen iaf.
eriksvensson
2011-02-09, 23:10
Fick hem en burk med 500ml Cocosa Extra Virgin kokosnötolja idag, ska använda den vid stekning av först och främst frukosten, men även målet innan ett långt distans pass. Ska försöka få i mig 1msk om dagen iaf.
Köp hellre pure då virgin kostar mer. Virgin innehåller även mer vitaminer/mineraler/antioxidanter som du inte vill hetta upp då de förstörs (som jag har förstått det..) Bättre att använda virgin i kaffe eller som smaksättning efter du stekt färdigt dina produkter. Om du trots allt väljer att steka i det så glöm inte att det kommer få en viss kokossmak (som pure inte har..) :)
Köp hellre pure då virgin kostar mer. Virgin innehåller även mer vitaminer/mineraler/antioxidanter som du inte vill hetta upp då de förstörs (som jag har förstått det..) Bättre att använda virgin i kaffe eller som smaksättning efter du stekt färdigt dina produkter. Om du trots allt väljer att steka i det så glöm inte att det kommer få en viss kokossmak (som pure inte har..) :)
Jo, men cocos smaken vill ja ha till frukosten i äggröran ;) Tänkte börja lite lungt innan ja byter ut allt stekfett.
Att steka "vanlig" mat med så som kött finns de hinkar man kan beställa, tror man får ca 5kg för 600kr.
eriksvensson
2011-02-09, 23:21
Låter vettigt, man kan annars bli lite kokosskadad om man går all-in direkt. :)
Är inte rapsolja också ondska i en plastdunk?
Men rapsoljan innehåller och andra sidan 33% fleromättat fett och olivolja 11% så då borde olivoljan vara ett bättre val i alla fall för stekning.
Sedan så är ju n-3 i raps bara alfa-linolensyra vilket är den sämsta varianten av n-3.
Det är det alltid i växter. Enda källan till EPA & DHA är från alger, fisk och små mängder i andra djur.
Raps har en fördelning 20% ALA och 10% LA vilket är någorlunda bra. Varför man skall steka i oljor [förutom kokosfett] förstår jag dock överhuvudtaget inte, allting smakar bränd fisk (= från oxiderat fleromättat fett, gissningsvis).
Olivolja har av någon anledning sämre värmetålighet än rapsolja.
MeekGeek
2011-02-10, 06:56
Om man promt ska välja en olja så är raps bäst. Den har minst omega-6 om jag inte minns fel
Du minns fel. :) Rapsolja har förvisso inte så dåligt förhållande mellan omega3/omega6, men den innehåller i absoluta tal extremt mycket omega6.
Stek i smör om det passar. Själv steker jag i flytande margarin, gjord på raps. Det skvätter och stänker ifall man steker i ren olja.
Min första stekning i cocosolja är nu gjord, gick hur bra som helst, och den brända fisksmaken av rapsoljan som någon skrev innan är nu borta! underbart, nu kommer de bli mer pannkakor för min del!
eriksvensson
2011-02-10, 11:25
Du minns fel. :) Rapsolja har förvisso inte så dåligt förhållande mellan omega3/omega6, men den innehåller i absoluta tal extremt mycket omega6.
Fast det är bara olivolja som har mindre omega-6 när man kollar på helheten och kvoten mellan omega-6/3. :)
http://www.internetkokboken.se/oljor.htm
Rapsolja
Rapsolja är en nyttig olja som används mycket till dressingar. Kallpressad och obehandlad rapsolja anses vara nyttigare än en processad rapsolja då den kan innehålla transfetter som inte är nyttiga. Varmpressad rapsolja används till stekning och bakning. Rapsoljan innehåller ca 57% enkelomättat fett, ca 5% mättat fett, ca 23% omega 6 och ca 10 - 15% omega 3.
Olivolja
Det finns olika varianter av olivolja, den ena är kallpressad och den andra är varmpressad. Den kallpressade oljan är nyttigare eftersom den innehåller mycket antioxidanter. Välj gärna en jungfruolja (extra virgin) när du inhandlar din olja eftersom du är då är garanterad att få en olja som inte är behandlad med olika lösningsmedel och garanterad att du får en olja som innehåller rikligt med fenoler (fenoler anses skydda kroppen mot hjärtsjukdomar, kärlsjukdomar och cancer). Olivolja används till salladsdressingar och till matlagning. Steker man i olivolja ska man inte värma upp oljan till hög temperatur eftersom den då blir mer skadlig än nyttig. Olivolja innehåller ca 75% enkelomättat fett, ca 13% omättat fett, 10% omega 6 och 2% omega 3.
MeekGeek
2011-02-10, 11:41
Fast det är bara olivolja som har mindre omega-6 när man kollar på helheten och kvoten mellan omega-6/3. :)
http://www.internetkokboken.se/oljor.htm
Helt rätt, och olivolja innehåller mindre än hälften så mycket omega6 som rapsolja. Men visst, du har rätt, de flesta övriga matoljor är väldigt mycket värre än rapsolja i det hänseendet.
Tittar man t ex på rapsolja mot koksolja (vilket du nog inte syftade på), så även om rapsoljan har bättre förhållande mellan Omega3/Omega6, så kommer rapsoljan trots detta medföra i gram räknat tio gånger högre Omega6-belastning. I en blandkost är detta högst relevant. Det var främst detta jag egentligen syftade på, även om det inte var det jag skrev. ;)
Fru_Flisa
2011-02-10, 21:55
I debatten om bästa stek-oljor så glöm inte avokadooljan.
Eddie Vedder
2011-02-10, 22:05
I debatten om bästa stek-oljor så glöm inte avokadooljan.
Vad kostar den då? Låter som ett svindyrt stekfett.
Fru_Flisa
2011-02-11, 06:30
Vad kostar den då? Låter som ett svindyrt stekfett.
Ja så kan man se det, det är då jag tänker på vad en spontan bulle ute och en kaffe kostar samt jämför kvaliten på råvarorna och hur länge de räcker var för sig.
Men som svar, ja jämfört med övrigt stekfett är den dyr! Mellan 80-100 kr vill jag minnas.
Taget från www.fineli.fi
Rapsolja 100g
linolsyra (omega-6) 22g
alfa-linolensyra (omega-3) 11g
enkelomättade 60g
mättade 6g
vitamin K 150 mikrogram
vitamin E 19 mikrogram
karotenoider 0 mikrogram
Olivolja 100g
linolsyra (omega-6) 11g
alfa-linolensyra (omega-3) 0,5g
enkelomättade 68g
mättade 14g
vitamin K 30 mikrogram
vitamin E 12 mikrogram
karotenoider 25 mikrogram
Man kan ju säga som så att olivolja är ingen omega-3 källa men rapsolja är knappt det heller om man har ett bättre alternativ (som innehåller EPA & DHA). Olivoljan innehåller mindre omega-6 så kombinationen olivolja + fiskolja känns spontant bättre än rapsolja + fiskolja
Varför är ni så intresserad av kallpressad olja ? Smaken ifall man gillar den men sedan ?
Karotenerna och fenolerna i oljan är oftast för känsliga. När de får vara kvar i oljan blir de istället prooxidativa och gör att oljan härsknar fortare.
Bättre att tvätta oljan och deodoricera den så man får bort ämnena.
Varför är ni så intresserad av kallpressad olja ? Smaken ifall man gillar den men sedan ?
Karotenerna och fenolerna i oljan är oftast för känsliga. När de får vara kvar i oljan blir de istället prooxidativa och gör att oljan härsknar fortare.
Bättre att tvätta oljan och deodoricera den så man får bort ämnena.
Vid stekning eller oavsett?
Vitamin E är väl dock det som ger oljan det bästa skyddet (och den finns väl kvar även om oljan är mer raffinerad?) mot härskning och den tål viss upphettning?
Det gäller oljans hela livstid. Det är bara några korta minuter oljan ligger i stekpannan.
E-vitamin, eg alfa-tokoferol, är stabilare. Den överlever raffineringen av oljan och ofta tillsätter man extra, för att den fungerar bra.
Så när det står att en olivolja tål upphettning till 210 grader, då syftar man på att bl a E-vitamin hålls hyfsat intakt upp till denna temperatur?
Du steker nog inte vid 200°C. Misstänker att stekpannan snarare håller 160 - 180°C.
Ja. Det är så kort tid att oljan inte hinner ta stryk. Det finns knappt med något fleromättat fett i olivolja.
Du steker nog inte vid 200°C. Misstänker att stekpannan snarare håller 160 - 180°C.
Ja. Det är så kort tid att oljan inte hinner ta stryk. Det finns knappt med något fleromättat fett i olivolja.
Men friterar vid 190 :D
Tycker man enbart ska steka i naturellt smakfritt kokosfett då det dyra med kokossmak smakar och luktar underligt uppvärmt och det tilltalar mig inte när fisk, kyckling eller ägg smakar så.
Däremot är det jäkligt gott att ha kokosfett med kokossmak i proteindrink, det måste man bara pröva om man gillat ischoklad som liten!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.