Logga in

Visa fullständig version : Snabba/LÅngsamma PROTEIN?

aGGe
2003-11-19, 15:40
är d så viktigt att få i sig båda två..

är det så stor skillnad på hur snabbt kroppen tar upp proteinet??

eller är det PROTEIN SOM PROTEIN som gäller egentligen??

Pez
2003-11-19, 15:46
Originally posted by aGGe
är d så viktigt att få i sig båda två..

är det så stor skillnad på hur snabbt kroppen tar upp proteinet??

eller är det PROTEIN SOM PROTEIN som gäller egentligen??

Det "viktiga" är att få i sig fullvärdigt protein, genom att variera proteinkällorna..

Protein med olika upptagshastighet är en fiffig variabel man kan labba med som tränande individ och då speciellt om det är muskeluppbyggande träning man sysslar med, iom att målet med styrketräning till stor del är att hålla kroppen i ett anabolt eller antikatabolt läge så stor del av dygnet som möjligt. Typ.

Vid vissa specifika tillfällen såsom morgon samt efter träning bör du inta "snabbt" protein, vid övriga tider är det "långsamt" protein som gäller.

/pez

aGGe
2003-11-19, 18:05
Originally posted by Pez

Det "viktiga" är att få i sig fullvärdigt protein, genom att variera proteinkällorna..

Protein med olika upptagshastighet är en fiffig variabel man kan labba med som tränande individ och då speciellt om det är muskeluppbyggande träning man sysslar med, iom att målet med styrketräning till stor del är att hålla kroppen i ett anabolt eller antikatabolt läge så stor del av dygnet som möjligt. Typ.

Vid vissa specifika tillfällen såsom morgon samt efter träning bör du inta "snabbt" protein, vid övriga tider är det "långsamt" protein som gäller.

/pez

ok men är det då dumt att äta vassle vid alla "mellanmålstider" varje dag?
är det verkligen så stor skillnad mellan tex vassle och kasein??

skulle fan vilja se studie på d me ;)

King Grub
2003-11-19, 18:16

är det verkligen så stor skillnad mellan tex vassle och kasein??

skulle fan vilja se studie på d me ;)

Att basera alla mellanmål på vassle är nog inte det mest genomtänka. Så många anabola mål har du ingen nytta av, och en jämn och långvarig aminosyretillförsel är absolut att föredra.

Vassle tas upp mycket fort, medan kasein kan ha en aminosyreutsöndring som varar upp till sju timmar.

Studier finns det massor av. Sök bara på PubMed.

z_bumbi
2003-11-19, 18:19

Nej det är nog inte dumt om du äter annat till det, en grov brödbit, en frukt och en vassledrink är ju ett okey mellanmål. Brödet och frukten kommer att bromsa upptaget av vasslen, har man lite fett till så blir det ännu långsammare.

Ska man gå in på djupet så kanske man får något bättre anti-katabolism av ett kassein men man äter ju i alla fall inom rimlig tid igen och då riktig mat. Äter man regelbundet krävs ju bara att man får i sig någon typ av protein som räcker till för att "utöka" de aminosyror som maten som redan finns i systemet utsöndrar.

Måltid
Vassledrink med tilbehör
Måltid
osv.

Jag personligen har alltid en viss procent kassein i alla drinkar jag tar men mindre efter träningen och mer vid andra tillfällen, jag tror inte det gör någon praktisk skillnad men jag gillar konsistensen som jag får fram plus att råkar man missa ett mål så har det nog större betydelse.