handdator

Visa fullständig version : Fel på vågen? Går upp och ner varje dag. Förklaring?

donotwant
2011-02-09, 15:10
Hej.

Har börjat träna hårt för att bli av med hullet man lagt på sig över vintersäsongen.

Jag räknade ut att jag behöver ta in 3.6k kcal för att behålla den vikt jag ligger på just nu.

Jag har nu ett kcal-intag på ungefär 1500-2000kcal. Tränar 3-4gg i veckan med löpning och styrketräning.

Efter två veckor nu så förstår jag ingenting. Jag väger mig samma tid på dygnet (kl 19 ungefär). Och varje dag visar vågen annorlunda. Jag inser att det kanske är bättre att väga sig en gång i veckan, men resultatet visar likadant där.

I förrgår visade den 92kg, idag visar den 96. Och så håller det på varje dag. Jag tror jag gör ner i vikt, men tydligen inte? Den för 3-4 dagar sedan visade den även 96.8. Förstår ingenting, ska det verkligen pendla så pass? Jag borde väl gå ner i vikt om något!

Cykeljohan
2011-02-09, 15:15
Ta för vana att väga dig på morgonen efter toalettbesök

forslund
2011-02-09, 15:30
Vätskenivåer, tarminnehåll osv. påverkar vikten väldigt mycket från dag till dag.

Gör som Cykeljohan säger och väg dig på morgonen för ett mer aktuellt värde. Men även då kan siffrorna variera mycket från dag till dag. Det är över tid som är intressant.

donotwant
2011-02-09, 15:44
Ok. Får testa på imorgon morgon då. Tyckte bara det var lite konstigt att det pendlar hela 4-4.8kg per dag.

forslund
2011-02-09, 15:57
Det är inget konstigt med det så du kan vara lugn. :)

Fredrik_S
2011-02-09, 16:25
du är naken när du väger dig?

Nykropp
2011-02-09, 16:51
Morgon efter morgonkissning men före frukost. ;)

corpsicle
2011-02-09, 16:55
En annan viktig grej är placeringen av vågen.
Om underlaget skiljer så kan vågen visa nåt helt annat, lutning på golv osv.
Jag ställer alltid min på exakt samma stenplattor i badrummet när jag väger mig, då blir det rätt.
Sen dubbelkollar jag med "frivikts" vågen på badhuset med jämna mellanrum och det har stämt hitills. =)
Observera att allting som de ovanstående har sagt också skall räknas in.

Sniggel
2011-02-09, 17:11
Det har gått upp och ner i cirka 4 dagar nu alltså?

donotwant
2011-02-10, 21:52
En annan viktig grej är placeringen av vågen.
Samma underlag.

du är naken när du väger dig?
Ja.

Det har gått upp och ner i cirka 4 dagar nu alltså? Stämmer ungefär, lägg till några dagar så.

Vägde mig i morse och det visade 93kg. Nu, kl 21.45, väger jag 95kg. Får se hur det är imorgon då.

Jag förbrukar ju så extremt mycket mer kalorier än jag tar in, så jag borde ju logiskt sett rasa i vikt? Jag har full kontroll på kosten och kör inte någon svälttaktik eller dylikt som antagligen kan fördröja viktnedgång. Men men, får ge det några dagar till och se :/

seinfeld
2011-02-10, 22:34
Jag har samma erfarenhet som du om man väger sig vid lite olika tider på dagen.
Har som någon skrev att göra med intagen mat, vätska mm under dagen.
Sätt upp din vikt i ett exceldokumetn och väg dig en gång i veckan vid samma tid. Förslagsvis någon morgon i veckan. Före frukost och efter morgonbestyren på toaletten. Du kommer att se en fallande kurva över tiden.
Jag har även lagt in mitt midjemått. Det är en "rolig" läsning efter några veckor.
Lycka till

Sniggel
2011-02-11, 07:01
Ge inte upp dieten utan fortsätt i samma spår. På 4-5 dagar är det inte säkert att man ser något.

Jag håller med seinfeld i detta avseende. Dock tycker jag inte man ska väga sig 1 gång i veckan om man inte har extra mycket tålamod. Har man otur väger man ovanligt lite första veckan och ovanligt mycket vid nästa tidpunkt och det tar längre tid att se en trend

Jag skulle vilja säga att detta är det snabbaste sättet att hyfsat säkert utröna åt vilket håll det går och hur snabbt:

Vecka 1
Starta med dieten (håll koll på alla kalorier)
Vecka 2
På morgonen efter uträttade behov, väg dig och anteckna. Gör detta varje dag. Fortsätt med exakt samma diet
Söndag - Räkna ihop snittet av alla vägningar. Detta är din startvikt!
Vecka 3
Gör som vecka 2, fortsätt med exakt samma diet, räkna ihop snittet av alla vägningar. Jämför med vecka 2. Förhoppningsvis ser du redan här en trend men om det ser osäkert ut, håll ut en vecka till.
Vecka 4
Gör som vecka 3, jämför snittvikten i denna vecka med vecka 2 och 3. Nu borde du definitivt se en trend. Gör du inte det så vågar jag påstå att något är fel i kaloriräknandet eller att man uppskattat sin energiförbrukning fel.

mattilainen
2011-02-11, 10:12
Ge inte upp dieten utan fortsätt i samma spår. På 4-5 dagar är det inte säkert att man ser något.

Jag håller med seinfeld i detta avseende. Dock tycker jag inte man ska väga sig 1 gång i veckan om man inte har extra mycket tålamod. Har man otur väger man ovanligt lite första veckan och ovanligt mycket vid nästa tidpunkt och det tar längre tid att se en trend

Jag skulle vilja säga att detta är det snabbaste sättet att hyfsat säkert utröna åt vilket håll det går och hur snabbt:

Vecka 1
Starta med dieten (håll koll på alla kalorier)
Vecka 2
På morgonen efter uträttade behov, väg dig och anteckna. Gör detta varje dag. Fortsätt med exakt samma diet
Söndag - Räkna ihop snittet av alla vägningar. Detta är din startvikt!
Vecka 3
Gör som vecka 2, fortsätt med exakt samma diet, räkna ihop snittet av alla vägningar. Jämför med vecka 2. Förhoppningsvis ser du redan här en trend men om det ser osäkert ut, håll ut en vecka till.
Vecka 4
Gör som vecka 3, jämför snittvikten i denna vecka med vecka 2 och 3. Nu borde du definitivt se en trend. Gör du inte det så vågar jag påstå att något är fel i kaloriräknandet eller att man uppskattat sin energiförbrukning fel.

Detta ska jag köra på också! Tack för tipset. Enkelt men inget jag tänkt på att göra :P

Carolinew
2011-02-11, 12:47
Eller köp en ny våg, det kan vara fel på den också. Min förra våg kunde pendla 1-2 kg upp och ner om jag ställde mig på den flera gånger i rad. Fick tillslut väga mig typ 10 ggr samma tillfälle och sedan ta ett snitt på alla vägningar...

Sen köpte jag en ny våg, som funkar betydligt bättre.

RS.
2011-02-11, 12:47
Alla har gett vettiga svar tycker jag, men nog låter det sjukt mycket att pendla över 4kg på nån dag? Jag är tveksam till att vågen är nåt att ha.

donotwant
2011-02-12, 12:28
Ok, tack alla. Kanske lika bra att köpa ny våg, den pendlar fortfarande likadant dessvärre. Men skall även göra ett sådant schema Sniggel föreslog :)

DANNE1988
2011-07-20, 05:58
Jag väger mig 1 gång i veckan, varje söndag (vilodag) efter morgonskiten och dagen innan har jag heller inte varit nådig med maten efter ett grymt pass!

Morgonvikten har sett ut såhär senaste 3 veckorna..

84.5kg
82.9kg
81.5kg

MEN, så idag vägde jag mig bara för att visa att det verkligen inte är så mycket att bry sig om, vägde imorse 82.4kg, och det med en rejäl portion tonfisk, kyckling, keso och ris med spenat från igår kväll tillsammans med 250g kvarg innan läggdags. Klart man går upp, men man får se de extra kilona som att det är där all näring kommer ifrån, dvs du biffar upp dig undertiden. ;D

Fishtank
2011-07-24, 10:43
Alla har gett vettiga svar tycker jag, men nog låter det sjukt mycket att pendla över 4kg på nån dag? Jag är tveksam till att vågen är nåt att ha.

Jag kan lätt pendla så mycket beroende på hur länge sen jag var på toa och hur mycket vatten jag druckit kombinerat med kolhydratsmängd

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk