handdator

Visa fullständig version : Rotatorcuff utåt och in..

lurre86
2011-02-09, 14:18
Den här övningen vet jag inte vad jag ska ta mig till...

Jag ökar på rotatorcuff övningarna när jag kör innåt, mycket stabilare och starkare... Men utåt, är så svag där otroligt svag, å ökar inte heller?

Ska köra utåt 3*15.... gjort de i 2 månader nu utan att öka.. klarar exakt lika många varje gång... klarar 15, sen 15, sen typ 11 sen får jag ta lite hjälp så kör jag sakta negativa på dom sista....

någon tips?

Pompere
2011-02-09, 14:39
Sikta inte på att öka i rotatorcuff-övningarna. Det är till för att rehaba trasiga axlar/stärka själva muskeln.
Använd utåt/inåtrotationerna som uppvärmning, det gör jag bara för att jag inte ska känna av någon smärta i just den rörelsen i resterande av träningspasset.

Control_61
2011-02-09, 14:46
Inåtrotation och utåtrotation i axelleden aktiverar olika muskler, att du är svagare i utåtrotation är bara normalt.

Ta det dock lugnt med övningarna, rotatorcuff-specifik träning är inget man pressar sig i.

lurre86
2011-02-09, 15:53
så de är naturligt att inte öka i den på 2 månader? alltså på utåt?

inåt går ju bättre=)

Akerhage
2011-02-09, 16:03
Jag kör på ungefär samma vikter nu som för ca 2-3 år sedan då jag började träna. Kör också fler reps här. Vill inte köra dessa stabilisatorerna hårt. Helst då jag fått operera min axel då den hoppade ur led x antal gånger. Så utgår inte för att vilja öka här utan underhåller rotatorkuffen istället.

Eddie Vedder
2011-02-09, 16:06
Sikta inte på att öka i rotatorcuff-övningarna. Det är till för att rehaba trasiga axlar/stärka själva muskeln.

Kan det finnas en risk med rotatorcuffträning, antingen utåt eller inåt (eller båda), vid överrörliga axlar?

KaptenKrok
2011-02-09, 16:18
Kan det finnas en risk med rotatorcuffträning, antingen utåt eller inåt (eller båda), vid överrörliga axlar?

Borde ju rimligtvis vara en fördel att stärka muskulaturen kring en utsatt led.

Silencer
2011-02-09, 16:52
De flesta har inåtroterade axlar. Fokusera på utåtrotation. Strunta i inåtrotationsträning. Onödigt.

Sheogorath
2011-02-09, 19:38
De flesta har inåtroterade axlar. Fokusera på utåtrotation. Strunta i inåtrotationsträning. Onödigt.

Inte alls. Inåtroterade axlar beror ytterst sällan (jag skulle nog våga drista mig till att säga "aldrig") på svaga utåtrotatorer. Inåtroterade axlar kommer som en följd av framskjutna skulderblad vilket oftast kommer av strama pectoraler och uttänjda skulderadduktorer. Det i sin tur kommer ofta av dålig hållning och ett stillasittade liv där armarna allt som oftast befinner sig långa stunder (statiskt) framför kroppen. Eller som hos styrketränande individer överdrivet fokus på musklerna på överkroppens framsida. Om något ska man köra inåtrotationer med full rörelselängd för att tänja ut inåtrotatorerna eftersom de ofta blivit just förkortade. Starka och rörliga m. subscapularis är bland det viktigaste som finns för den aktiva stabiliteten över skulderleden. Är det någon rotatorcuffmuskel man ska lägga fokus på är det denna.

/Sjukgymnast