Visa fullständig version : påbörja bantningen
fredthehead
2003-11-19, 13:28
ni som siktar på att ha en liten formtopp till sommaren, när börjar ni banta/ deffa?
jag funderar på när jag skall börja nämligen. kommer väga lite drygt 90 kilo antagligen i slutet av januari början av februari. om man siktar på att inte vara ett fläskberg längre till den första juni.
kan tänka mig att jag vill ner till 77 kilo ungefär.
King Grub
2003-11-19, 13:33
Jag tycker att en optimal viktnedgång för att minimera förlust av muskelmassa är 500-600 gram per vecka, så 13 kilo skulle bli cirka 25 veckor på diet. :(
fredthehead
2003-11-19, 13:57
kan man väl iofs räkna bort bara pågrund av att jag äter mest salt i sverige ungefär. och dricker väldigt mycket vatten. så säg att själva fettnedgången jag vill åt är ju inte riktigt så stor. tappar ju säkert 5 kilo första 2-3 veckorna vare sig jag vill det eller inte.
Jag har tänkt börja efter nyår. Ligger runt 90 nu och julgrisen är inte slaktad ännu, morsan har inte börjat baka pepparkakor och farsan har inte inhandlat chokladkonfekten ännu. Då man åker hem en vecka över jul så kommer man att bygga på sig några kvalitetskilo fett.
Jag vill ner en bit under 10% fläsk, jag kanske inte går allt för lågt men det rör sig om minst 10 kg, alltså minst 20 veckor så till sommarmånaderna ska jag väl kunna gå gå halvnaken utan att känna mig allt för illa till mods...
Usch fy fan.. Vi har en härlig tid med skrikande magar framför oss!
:hbang:
bara en fråga, när börjar ni bulkandet då? i typ augusti eller? trodde man åt som ett as sep-mars eller något, men så kanske det inte är då =)
Men bjötet! Det låter så grymt trist att planera in att förlora högst 0,5 kilo i veckan även om jag förstår att det är det bästa. Fan 10 kilo är ju ingenting, men att det skall behöva ta 20 veckor låter smärtsamt. Det betyder ju i princip att man måste deffa ett halvt år...:(
Aliquis: Jag påbörjade bulkandet direkt efter avslutad deff, i början var det mest bara muskelmassa och vätska man drog på sig, men nu med en lite sämre insulinkänslighet är nog den större delen av viktökningarna kvalitetsfett. Det har tagit mig ända sedan slutet på maj att gå upp dessa 20 kilon. :D
Originally posted by aliquis
bara en fråga, när börjar ni bulkandet då? i typ augusti eller? trodde man åt som ett as sep-mars eller något, men så kanske det inte är då =)
Började nosa på maten i augusti, i september körde man igång på allvar, november struntade man i om man lägger på sig lite extra fett och runt jul börjar tolkbulken! :eating:
Jag bulkade på i nästan 2 månader September-Oktober, sen skulle man på gyminstuktörkurs och tammejfan tänkte jag, kan ju inte gå dit å se ut som världens värsta fläskberg, så det blev en 2 veckors deff innan. Nu e de bulk i tre veckor igen, sen tänkte jag ta en minideff på 2 veckor igen osv. Tyckte de passade bra me deff emellanåt, överätning känns lite tungt för psyket då man ser hur fettet ökar...
Någonting i stil med ABCDE e ju detta system, men mera på känsla ( =längre bulk än dietperioder :D )
Eftersom jag förra våren körde en jävligt lång deff (min första), så vill jag inte uppleva något liknande igen! Hellre håller jag mig med ett någorlunda värmelager under vintern, som inte tar alltför länge att skala av till sommaren. Tror dethär med cyklandet mellan någorlunda korta bulk- samt dietperioder kan funka bra för det ändamålet, dvs. både ökningar och samtidigt ett någorlunda hanterligt späcklager.
bubbleman
2003-11-19, 18:43
Att gå ned 0,5 kg i veckan är precis som Castro säger, väldigt trist och tråkigt. Jag skulle tappa motivationen direkt, jag har gått ned i vikt seriöst en gång i mitt liv, då tappade jag 7,5 kg på en månad (87-->79,5), och det var inga problem. Hade jag däremot satsat på en längre och jämnare bana nedåt så hade jag tröttnat... Iofs brydde jag mig inte om muskler och sånt men man såg mer vältränad ut efteråt i vilket fall.
Originally posted by bubbleman
Att gå ned 0,5 kg i veckan är precis som Castro säger, väldigt trist och tråkigt. Jag skulle tappa motivationen direkt, jag har gått ned i vikt seriöst en gång i mitt liv, då tappade jag 7,5 kg på en månad (87-->79,5), och det var inga problem. Hade jag däremot satsat på en längre och jämnare bana nedåt så hade jag tröttnat... Iofs brydde jag mig inte om muskler och sånt men man såg mer vältränad ut efteråt i vilket fall.
Jag har också droppat i vikt snabbt, utan att bry mig om muskelförlusten, viktigaste var att gå från fet till smal.
Men denna gång är målet att gå från bulkig till rippad, utan att de muskler man piskat till sig skall gå till spillo.
Ett starkt psyke i en stark kropp!
bulk från mitten av juni då rullar man fram lagom till jul :hbang:
mangemani
2003-11-20, 01:19
skriver här,känns onödigt att skapa ny tråd om detta.
fick rådet här på forumet att börja käka mera för att få upp min ämnesomsättning,vilket jag nu har gjort för ett bra tag sedan och passade på att ta en vilovecka pga att jag skulle mixtra om med mitt träningschema.resultatet utav detta var att jag gick upp 10 kilo(alltså,jag gick inte upp så mycket på 1 vecka,utan sammalagt utav den tiden jag har käkat mer).....fick i mej typ 1500-1700 kcal om dagen innan jag började käka mer som vissa sa att jag skulle göra,nu har jag börjat äta uppåt 2500 igen och nu har man verkligen stigigt i kilona igen som sagt......
så till frågan:ska jag börja dra ner på kcal igen nu?kanske typ 2-300 utav 2500?eller ska jag fortsätta och käka lika mycket?
tänkte att ni som gav mej det rådet kunde förklara vidare
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.