Visa fullständig version : Brister i Svenska rättsystemet?
http://www.dn.se/nyheter/wikileaks/assanges-rattssakerhet-hotad-i-sverige
Vad tycker ni finns det brister i det svenska rättssystemet? Får man en riktigt och rättvis rättegång i Sverige? Om inte: vad är fel och vad kan man göra åt det? Exempel på andra länder som har bättre system uppskattas!
(OBS! Detta är inte tänkt bli en tråd om specifika lagar och liknande utan om rättegångar och saker kring dem)
jaja det ska vara rätssystemet nu glömmer vi det!
kettlebellGuden
2011-02-07, 18:27
Självklart finns det brister. Men det är hyfsat bra. Det Assangeisterna tar upp är bara gallimattisan.. som alltid från det hållet.
Dock verkar det ju som att han fått någon form av medhåll från Brita Sundberg-Weitman iaf! Nu är det ju en pågående rättegång men finns det någon möjlighet att det han säger ger effekt? Och om det ger effekt bör väl det finnas en anledning till att inte bli utlämnad!?
Nja, det där tycker jag mest låter som trams faktiskt.
Det är en europeisk arresteringsorder som utfärdats, så om den uppfyller de formella kraven som finns kommer han att utlämnas till Sverige. Lite kortfattat.
kettlebellGuden
2011-02-07, 18:59
Well vi vet ju att det här kommer att urarta.. så DET ÄR JU FUCKING UPPENBART ATT HAN BARA STALLAR FÖR HAN VET ATT HAN BLIR DÖMD FÖR SKITEN.
Mja, jag tror nog att man i Sverige har betydligt bättre utsikter att få en rättvis rättegång än i de flesta andra länder.
Däremot retar jag mig på att vi har politiskt utsedda amatörer som nämndemän, jag hade nog hellre sett jurister där och att det varit mindre partipolitiskt knutet.
kaffekopp
2011-02-08, 10:56
Däremot retar jag mig på att vi har politiskt utsedda amatörer som nämndemän, jag hade nog hellre sett jurister där och att det varit mindre partipolitiskt knutet.
+1 pa det!
Mannen är ju dugligt paranoid och det han är mest rädd för är att Sverige ska lämna ut honom till USA. Sedan kan man ha sina åsikter om hur nämdemän uteses, men jag ser inte hur den anglo-saxiska modellen, med ett dussin average-joes som inte vill annat än att rättegång ska ta slut som fort som möjligt, är mycket bättre.
kaffekopp
2011-02-08, 12:00
han ar vall paranoid av en bra anledning ocksa, jag skulle vart det om jag var i hans skor.
Men skulle vall tanka mig att han far en rattvisare rattegang har an nagon annan stanns..
han ar vall paranoid av en bra anledning ocksa, jag skulle vart det om jag var i hans skor.
Men skulle vall tanka mig att han far en rattvisare rattegang har an nagon annan stanns..
Vilka belägg finns det egentligen för att det skulle vara större chans att bli utelämnade från Sverige än t ex England där han sitter häktad för tillfället?
Han öser ju ut en ordentlig mängd mindre smickrande kommentarer om sverige ex Enligt Julian Assange är Sverige snarare en ”bananrepublik” än ett civiliserat land, därtill ett ”getingbo av revolutionär feminism”
Nitrometan
2011-02-08, 12:42
Här finns dokumenten som är aktuella i den nu pågående rättsförhandlingen i UK: http://www.fsilaw.com/sitecore/content/Global/content/Julian%20Assange%20Case%20Papers.aspx
Edit: iaf JA:s sidas papper.
kettlebellGuden
2011-02-08, 12:45
Paranoid.. Hans vansinniga bild över hur världen fungerar och hans relevans i tillvaron är ingen anledning till att kvinnorna som står för målet ska behandlas annorlunda än andra här i landet. Hade varit skrämmande om vissa inte fick sina ärende undersökta underligt bara för att någon inblandad trodde sig vara fucking important.
Deceiver85
2011-02-08, 12:49
Fast vi visste redan att det svenska rättssystemet var kapat av revolutionära feminister...det kan varenda ensamstående pappa som försökt få vårdnad över sina barn intyga...
Nitrometan
2011-02-08, 12:56
Fast vi visste redan att det svenska rättssystemet var kapat av revolutionära feminister...det kan varenda ensamstående pappa som försökt få vårdnad över sina barn intyga...
Hahaha. Ja. Jag såg en sorglig sammanställning av såna ärenden. I Lund hade ingen pappa de senaste 15 åren fått enskild vårdnad av sina barn. Inte en enda. Det känns inte så sannolikt att alla mammor därnere är så bra att de inte i ett enda fall fråntas vårdnaden.
kettlebellGuden
2011-02-08, 13:03
Hahaha. Ja. Jag såg en sorglig sammanställning av såna ärenden. I Lund hade ingen pappa de senaste 15 åren fått enskild vårdnad av sina barn. Inte en enda. Det känns inte så sannolikt att alla mammor därnere är så bra att de inte i ett enda fall fråntas vårdnaden.
Sitter du här och skriver illa om skånska mammor!? Dem's fighting words!
prOtotype
2011-02-08, 13:21
Konstigt om Assange tycker illa om sverige och är orolig för en opålitlig rättegång när han redan har fått massa oförtjänt skit.
Jag skulle också reagera på den kvinnliga kampen i landet om jag fick se den sidan han har fått. Det har väl blivit ganska uppenbart att han har blivit ditsatt.
Det grävdes fram en del gamla loggar från blogg och twitter där tjejen som sedan åtalade han för våldtäkt sitter och skriver gott om honom ca 20 timmar efter att våldtäkten ska ha ägt rum. Texter som senare tagits bort.
Jag skulle också reagera på den kvinnliga kampen i landet om jag fick se den sidan han har fått. Det har väl blivit ganska uppenbart att han har blivit ditsatt.
Det grävdes fram en del gamla loggar från blogg och twitter där tjejen som sedan åtalade han för våldtäkt sitter och skriver gott om honom ca 20 timmar efter att våldtäkten ska ha ägt rum. Texter som senare tagits bort.
Så mycket som jag ogillar den feminist maffian i Sverige och anser att anklagelserna är högst suspekta, så ligger väl ändå bollen hos honom att infinna sig vid förhör hos polisen som utreder anklagelserna och det potentiella brottet? Han gör ju inget för att rentvå sig själv, och helt ärligt tror jag inte han vill det, utan att han vill spela martyr.
kaffekopp
2011-02-08, 14:07
Vilka belägg finns det egentligen för att det skulle vara större chans att bli utelämnade från Sverige än t ex England där han sitter häktad för tillfället?
Inte en blek, men hade jag vart han hade man ju igentligen siktat in sig pa sverige. Han sager ju hela tiden att han ar orolig over att bli utlamnad till USA och fa dods straff etc, men nu ar det ju sa att Sverige in lamnar ut fangar om det finns en risk att dom kan fa ett dods straff.
Vet inte hur dom gjor i England, deras rattsystem ar lite olikt, och det ar inget jag ar insatt i, men dom behandlar fangar varre... du har t.ex ingen rost ratt sa fort du aker in i finkan osv.
Forovrigt trodde jag att det kunde vart sa att han blev "dit satt" i borjan, men dag for dag har min foliehatt gatt sonder, nu kanns det mer som han forsoker slingra sig undan genom att skrika konspiration och peka fingrar.
kaffekopp
2011-02-08, 14:24
ursakta dubbelposten, men lite i efter tanke borde man kanske vara lite forsiktig med att saga att han ar skyldig/oskyldig med tanke pa att vi inte har nagon speciell inblick i fallet., det finns sakert manga faktorer vi inte vet om.
Aven om fallet har tagits hand om pa ett javligt kasst satt, sa borde han fortfarande infinna sig och lata rattegangen ta plats.
Finns det anledningar till att tro att ett brott ska ha intraffat sa ska det utredas och provas, bara for att nagra personer skotte det pa ett osmidigt satt betyder det inte att han ska slippa undan ratte gangen..
Nitrometan
2011-02-08, 14:34
Sitter du här och skriver illa om skånska mammor!? Dem's fighting words!
Nej. Inte om skånska pappor heller. Fast de tydligen inte duger i Lund.
I Malmö fanns det flera fall, liknande landet i övrigt. Lund var extremfallet. Jag undrar om det har med inflytande från universitetet att göra.
Fatalist
2011-02-10, 12:28
Det är klart att det finns brister. Jag har själv blivit nonchalerad av det svenska rättsystemet. Jag blev slagen på ett uteställe och förövaren erkände för både ordningsvakt och polis på plats och fick åka med till polisstationen. Min rödnade och lätt svullna kind blev dessutom dokumenterad av polis.
Fick hem ett brev två månader senare att åtal ej skulle ske utan att förundersökningen var nedlagd.
You go, rättsväsendet!
Med tanke på att Sverige springer Usa:s ärenden gång på gång gör det mig inte förvånad att Assange är rädd att bli utlämnad om han kommer hit.
Hur menar du att de springer USAs ärenden?(misstänker vad du syftar på men utveckla gärna) Och varför skulle han bli utlämnad? Om han riskerar dödsstraff så "får" väl inte Sverige lämna ut honom?
Matte_Maiden
2011-02-23, 22:05
Förvånande att rättshaveristen Assange kastar skit på ett av världens kanske bästa juridiska system.
Ni som säger att det är i princip är klarlagt att han är ditsatt och att bevisen är så glasklara; jaha, låt domstolen frikänna honom då? Jag tycker inte att borttagna texter på nätet ska låta honom gå utan vidare, utan man ska faktiskt låta honom genomgå det alla misstänka genomgår.
Om det nu enbart är rädslan för att bli utlämnad till USA som bråkar undrar jag varför det är bättre att sitta i UK än här, har vi en historia av att lämna ut fler brottslingar (till USA, framförallt) än UK?
PixelMiner
2011-02-23, 22:25
FUkX-bO3GQc
EBsxBUsmD_I
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.