Visa fullständig version : överskott på protein?
Tja
Jag undrar om man kan äta "för mycket" protein, och vad som det leder till?
har en kompis som sa att två tredjedelar av svenskar ligger på överskott i protein vilket resulterar i övervikt.
även; Någon formel för hur mycket protein man borde få i sig om dagen?
Tack. :)
Din kompis vet inte vad han pratar om. Ett överskott av kalorier resulterar i långa loppet i övervikt, inte per automatik vad överskottet består av.
Som sagt ett överskott av kalorier resulterar i fetma. Protein är den makronutrient som är minst benägen till att skapa fetma.
Sen jag börjat äta mer protein (långt över snittet och rekommendationerna) har jag haft en tendens att hålla mig smalare. De flesta som konsumerar så mycket protein som jag kommer att ha samma erfarenhet som mig.
Överdriven mängd kan ge fetma, ensidig kost kan ge brister på vitaminer t.ex.
"Överskott" måste du utveckla, men jag tror säkert att 2/3 av svenskarna skulle kunna minska sitt proteinintag och ändå överleva om det är det han menar.
Överdriven mängd kan ge fetma, ensidig kost kan ge brister på vitaminer t.ex.
"Överskott" måste du utveckla, men jag tror säkert att 2/3 av svenskarna skulle kunna minska sitt proteinintag och ändå överleva om det är det han menar.
Å andra sidan kan man sätta det i jämförelse med att alla svenskar skulle kunna ta bort kolhydraterna helt och överleva på det :P
Och då äter vi ändå mycket mer kolhydrater än protein.
Nej men om vi säger såhär;
Vad är skillnaden på att äta 50g protein över rekommenderat dagligt intag,
VS.
Att äta 300g protein över rekommenderat dagligt intag ? :D
Skillnaden i viktökning eller minskning är helt enkelt det kalorivärde som proteinet har OM du ligger på ett överskott eller ett underskott.
Läs deffguiden!
machine gun
2011-02-06, 17:38
Nej men om vi säger såhär;
Vad är skillnaden på att äta 50g protein över rekommenderat dagligt intag,
VS.
Att äta 300g protein över rekommenderat dagligt intag ? :D
50 g protein = 200 kcal
300 g protein = 1200 kcal
Förutsatt att energin från övriga makronutrienter (fett, kolhydrat), lär man ju gå upp mer i vikt om man adderar 1200 kcal extra bara sådär.
För mycket protein i förhållande till övriga energigivare leder till döden.
I Sverige äter vi förmodligen en aning över 15E% sett till hela befolkningen men inte förklarar detta lilla överskott att så pass många är överviktiga. Den positiva energibalans som föreligger kommer med större säkerhet från lättillgängliga kolhydrater.
Å andra sidan kan man sätta det i jämförelse med att alla svenskar skulle kunna ta bort kolhydraterna helt och överleva på det :P
Och då äter vi ändå mycket mer kolhydrater än protein.
Agreed:)
50 g protein = 200 kcal
300 g protein = 1200 kcal
Förutsatt att energin från övriga makronutrienter (fett, kolhydrat), lär man ju gå upp mer i vikt om man adderar 1200 kcal extra bara sådär.
Jo självklart , men jag menar, det protein gör för kroppen, blir det samma effekt om man ligger på 100g över RDI. VS. 1000g över RDI.?
SiSenior
2011-02-06, 19:13
Jo självklart , men jag menar, det protein gör för kroppen, blir det samma effekt om man ligger på 100g över RDI. VS. 1000g över RDI.?
1000g protein = 4000 kcal. Äter man så mycket protein borde man nog se över sin kost pga. flera anledningar än just extremt högt proteinintag.
Klart att det kommer ha negativa konsekvenser med ett så högt proteinintag som 1000g över RDI i långa loppet.
Nu blev det lite klöddigt formulerat. Menar du 100g över RDI eller 1000g över RDI?
RDI är väl nånstans 60g för en vuxen man på 80 kg?
160g protein är det många som tränar styrketräning (men också andra idrotter) som ligger på medans 1060g protein är något Martin Kjellström skulle kunna få för sig :p
Klart att ett överskott av kalorier gör att man går upp i vikt och lägger på sig ett. Dock påverkar protein kroppsammansättningen på ett invecklat sätt (i "positiv" riktning) så om man ska plocka ut någon utav makronutrienterna och beskylla för en grupp individers övervikt så känns det helt tosigt att kolla på proteinet.
Eddie Vedder
2011-02-06, 20:16
1000 gram protein är 4000 kcal. Dels blir du förmodligen fet. Och ska du bli minimalt fet med SÅ mycket energi får du ju i princip kapa allt annat och då blir kosten mycket obalanserad och risken finns för rabbit starvation (googla).
Den jättemängden är dessutom över vad man överhuvudtaget känner till och kan vara skadlig för organ.
Kräver 7 liter vatten att bara få ut allt urinämne.
Misstänker att det kan bli ammoniakförgiftning efter den dosen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.