Logga in

Visa fullständig version : LCHF + vo2max-träning

kettlebellGuden
2011-02-05, 15:39
Tjo.

Så nu är jag då på v2-3 av den här LCHF. Känns hyfsat stabilt, men nu påbörjas snart min period med VO2Max-träning.

Kommer LCHF att påverka min utveckling negativt när jag ligger på 100+% VO2max? Bör jag kanske överskrida 30g kolhydrater / dag-gränsen (och då bryta low-carb) ?

stridis
2011-02-05, 15:56
Vad ser du det magiska i LCHF? Varför inte en mer moderat kolhydratsbegränsning typ 100-150g, det blir fortfarande lågt på kolhydrater.

kettlebellGuden
2011-02-05, 16:01
Vad ser du det magiska i LCHF? Varför inte en mer moderat kolhydratsbegränsning typ 100-150g, det blir fortfarande lågt på kolhydrater.

Jag ser inget magiskt i det alls. Bestämde mig för att prova det i 12v-period, men nu har ändrad träning dykt upp så nu funderar jag på att byta. low-carb + hög intensitet cardio verkar, i min hjärna, inte "opti".

forslund
2011-02-05, 16:33
Jag har svårt att se hur det skall kunna gå så bra som det kan på lågkolhydratskost, då ansträngning på den nivån är nästan helt kolhydratsdriven.

Det är skillnad på att ta en joggingtur och Vo2max-intervaller.

kettlebellGuden
2011-02-05, 16:58
Jag har svårt att se hur det skall kunna gå så bra som det kan på lågkolhydratskost, då ansträngning på den nivån är nästan helt kolhydratsdriven.

Det är skillnad på att ta en joggingtur och Vo2max-intervaller.

glykogendriven iaf...

men ja, exakt det jag funderar över.

Eddie Vedder
2011-02-05, 17:13
Den enda studien jag vet som än idag gjorts på en längre tids ketogen kost, 28 dagar, testade elitcyklister på submaximal intensitet, Phinney med medarbetare från 1982 (vill jag minnas). De på ketogen kost anpassade sig fullständigt och prestationerna var samma för båda grupperna med substratoxidation skiljde sig åt.

Men det var ju intensiteter som elitcyklister skulle kunna genomför på fyllan i princip. Om du har kapaciteten att pressa dig till absolut max så tror inte jag att maxprestationen är lika hög utan CHO. Men frågan är ju om det är ett absolut måste i dagsläget. Vill du testa dieten primärt eller vill du utveckla konditionen primärt?

kettlebellGuden
2011-02-05, 17:19
Den enda studien jag vet som än idag gjorts på en längre tids ketogen kost, 28 dagar, testade elitcyklister på submaximal intensitet, Phinney med medarbetare från 1982 (vill jag minnas). De på ketogen kost anpassade sig fullständigt och prestationerna var samma för båda grupperna med substratoxidation skiljde sig åt.

Men det var ju intensiteter som elitcyklister skulle kunna genomför på fyllan i princip. Om du har kapaciteten att pressa dig till absolut max så tror inte jag att maxprestationen är lika hög utan CHO. Men frågan är ju om det är ett absolut måste i dagsläget. Vill du testa dieten primärt eller vill du utveckla konditionen primärt?

Tråkigt med bristen på studier.. förvånar iofs inte alls.

Konditionen är helt klart prio #1.

Hade även varit trevligt att se fulla cyklister i tour de france. :cool:

vicarious
2011-02-05, 18:49
Kanske dags att överväga om LCHF verkligen är något för dig då.

kettlebellGuden
2011-02-05, 19:02
Kanske dags att överväga om LCHF verkligen är något för dig då.

:thumbup:

Har redan börjat fila på nya matschemat.

forslund
2011-02-05, 19:04
Berätta gärna vilka ändringar du gör och hur du upplever träningen sedan. :thumbup:

kettlebellGuden
2011-02-05, 19:31
Berätta gärna vilka ändringar du gör och hur du upplever träningen sedan. :thumbup:

Ok. Will do. Det är dock ingen bra "jämförelse".

Jag har gått på LCHF 2-3 veckor och följt en träningsplan som jag kört ~14veckor bakåt i tiden. (där jag faktiskt inte märkt någon skillnad LCHF jmf. "blandkost" jmf. 2v PSMF..).

Problemet med jämförelse är mycket att mitt träningsupplägg framöver blir hyfsat olikt det jag kör nu så jag har svårt att hitta parametrar att jämföra.

Kommande matschema ser lite ut som så här:

måndag: psmf ~1000kcal (that's 1kg kycklingfile, om nom nom)
tisdag: 40/40/20 ~2000kcal
onsdag: 40/40/20 ~3000-4000kcal
torsdag: psmf ~1000kcal
fredag: 40/40/20 ~2000kcal
lördag: 40/40/20 ~3000-4000kcal
söndag: 40/40/20 ~2000kcal

totalt: 14000 - 16000kcal. 3-4 mål mat om dagen. Eventuellt någon 24h-fasta.

Återkommer om det känns någon skillnad i träningen... Minns att första passet jag körde när jag hade börjat pinka ketoner var det som att få en slägga i huvudet efter 10 minuter.

mikaelj
2011-02-05, 22:12
Vanesak? Prova och se!

eriksvensson
2011-02-05, 22:16
Ge det lite tid att vänja kroppen på 'fettdrift'. Har man varit en inbiten kolhydratdriven person så går det inte på en vecka att hoppa på en ketogen diet. :)

Eddie Vedder
2011-02-05, 22:20
Ge det lite tid att vänja kroppen på 'fettdrift'. Har man varit en inbiten kolhydratdriven person så går det inte på en vecka att hoppa på en ketogen diet. :)

Det intressanta är ju dock om det överhuvudtaget finns någon anpassning där kolhydraterna till slut inte behövs. Jag tror ju också att en LCHF-kost med bra råvaror är både toppen för hälsan och att man kan prestera grymt efter ett tag.

Men vid en viss maximal kapacitet tror jag det finns gränser, då behövs nog "raketbränsle" ändå. Tror jag. :)

eriksvensson
2011-02-05, 22:47
Men vid en viss maximal kapacitet tror jag det finns gränser, då behövs nog "raketbränsle" ändå. Tror jag. :)

För det 'explosiva korttidsarbetet' tror jag inte att fett någonsin kommer att slå kolhydrater, nej. :) Däremot tror jag att många försämrar förmågan att använda sitt kroppsfett effektivt som energi om man primärt lever på pasta, bröd och andra kolhydratrika källor. Då är det bättre om man väljer rotfrukter och grönsaker samt äter en fet kost till det. Då får man "det bästa från båda världarna" så att säga. :thumbup:

Kischen
2011-02-05, 23:12
Däremot tror jag att många försämrar förmågan att använda sitt kroppsfett effektivt som energi om man primärt lever på pasta, bröd och andra kolhydratrika källor.

Varför tror du det och vilken skillnad skulle det göra?

eriksvensson
2011-02-05, 23:22
Varför tror du det och vilken skillnad skulle det göra?

Bra fråga, jag vet faktiskt inte. :) Därför sa jag bara "tror", det är bara en teori helt utan några vetenskapliga belägg. Jag tror så som många andra LCHF:are att insulinet bör hållas lågt och spikas så lite som möjligt, detta tillåter oss att mer effektivt använda fettet som energi. Nu kommer någon säkert hävda "kalorier in/ut" är det enda och visst är det så, men vi har alla olika förutsättningar och jag tror att matvalen kommer påverka hur hög/låg den balansen kommer vara. Har man diabetes eller Hypotyreos spelar man i en helt annan liga som kcalberäkningarna sällan tar hänsyn till.

Sedan om färre kolhydrater/mer fett eller vice versa är bäst får väl framtiden utvisa, just nu är väl forskningen bristfällig i båda 'läger' om man jämför dessa två.

Kischen
2011-02-05, 23:27
Så du använder inte vassle eller andra snabba proteinkällor med tanke på insulinet?

kettlebellGuden
2011-02-05, 23:27
För det 'explosiva korttidsarbetet' tror jag inte att fett någonsin kommer att slå kolhydrater, nej. :) Däremot tror jag att många försämrar förmågan att använda sitt kroppsfett effektivt som energi om man primärt lever på pasta, bröd och andra kolhydratrika källor. Då är det bättre om man väljer rotfrukter och grönsaker samt äter en fet kost till det. Då får man "det bästa från båda världarna" så att säga. :thumbup:

Det är just explosivt korttidsarbete jag tänker syssla med *cupid*, och det slog mig ju då att kanske kolhydratssnål kost (<30g / dag) kommer att förhindra min utveckling där. Därför jag ponerar att ligga på mellan 0 och 400gram (beroende på dag dårå).

Mjölkprodukter, rotfrukter, grönsaker, frukter, och bönor/linser har länge varit min primära kolhydratskäller hyfsat länge (4-5 år). Det är inget jag egentligen hade tänkt ändra på. Kanske någon pizza och pommes frites (pommes frites på pizzan, rullad, mums) ibland på en 4000kcal dag.

Vanesak? Prova och se!

QUITTERS ALWAYS WIN!

Jag är tveksam om det faktiskt är en vanesak när det gäller hög-intensitet (puls snackar vi här, inte max-lyft dårå, 100-130% vo2max). Man blir ju orolig vettu och vill se någon form av resultat. Mögligtvis att jag ger det två prov-veckor, men eftersom jag har kört det här förr och börjar få lite känsla för vad LCHF gör för mig så är jag tveksam.

Lite intressant att LCHF verkar påverka mina pressar mer än min swings/snatches.. men då kör jag inte alls i sån intensitet på swings/snatches så det kommer upp på 100.

Annars startade jag ju den här tråden delvis för att få lite input och kanske en intressant diskussion. :)

eriksvensson
2011-02-05, 23:36
Så du använder inte vassle eller andra snabba proteinkällor med tanke på insulinet?

Absolut. Därför ska det inte va high protein utan "normalt", d.v.s 20-25%. Nackdelen är ju att ev. muskelbyggning kommer gå trögare men jag har veterligen inte sett någon byggare som kört på mindre protein (förståligt dock.. hehe..) så det är svårt att dra några slutsatser.

Kettle:

Lägg dig mellan 50-150gr, det kanske hjälper? Men går du upp emot 400gr så kan du likagärna gå all-in på carbsen igen. :) Dock skulle jag råda dig att ge det lite tid, för mig tog det ganska lång tid att få upp styrkan på gymmet igen men nu går det som på räls! Ät mycket grönsaker, mejerier och potatis så kanske du får förbättrad sömn/gymresultat. Skippa dock det övriga i spannmålsväg.

Crippa90
2011-02-05, 23:41
Däremot tror jag att många försämrar förmågan att använda sitt kroppsfett effektivt som energi om man primärt lever på pasta, bröd och andra kolhydratrika källor.

Jag skulle vilja vända på det och fråga om LCHFare kan använda pasta, bröd och andra kolhydratrika källor som effektiv energikälla, jämfört med kolhydratkäkare då?

Om nej så ser jag varken det ena eller det andra som bra eller dåligt utan ett faktum att kroppen anpassar sig och gör det bästa av situationen. :thumbup:

kettlebellGuden
2011-02-05, 23:55
Kettle:

Lägg dig mellan 50-150gr, det kanske hjälper? Men går du upp emot 400gr så kan du likagärna gå all-in på carbsen igen. :) Dock skulle jag råda dig att ge det lite tid, för mig tog det ganska lång tid att få upp styrkan på gymmet igen men nu går det som på räls! Ät mycket grönsaker, mejerier och potatis så kanske du får förbättrad sömn/gymresultat. Skippa dock det övriga i spannmålsväg.

Det är inte styrkan på gymmet som är min skoskav. Det är den kommande konditionsträningen i hög pulszon som jag är orolig över. Tanken är att bryta LCHF helt och hållet så jag kan bygga upp ordentligt med glykogen (2 dagar med 0 kolhydrater, 3 dagar med 200, och 2 dagar med 400) i mina depåer inför HIIT-passen.

Sömnen verkar ha rett ut sig iaf, sov 15 timmar nu i natt. :thumbup:

Varför skippa spannmålsprodukter förresten? Havregryn spöar ju potatis i smakväg. :MrT:

eriksvensson
2011-02-06, 00:00
Jag skulle vilja vända på det och fråga om LCHFare kan använda pasta, bröd och andra kolhydratrika källor som effektiv energikälla, jämfört med kolhydratkäkare då?

Om nej så ser jag varken det ena eller det andra som bra eller dåligt utan ett faktum att kroppen anpassar sig och gör det bästa av situationen. :thumbup:

Det blir nog försämrat ja, men det beror nog på hur lågt du väljer att gå. Om man hittar en balans så mår nog kroppen bäst om man nu vill ha två bränslen istället för en. Dock skulle jag hellre vilja bränna fett mer effektivt än att konstant fylla på med extern energi när mina små kolhydratlager är slut. ;) Varför köpa bensin när bilen är full liksom? :thumbup:

Jag vet dock inte om kroppen kan bli "intolerant" mot att bränna fett effektivt, finns det någon sjukdom som gör det, någon som vet? Lite som en bakvänd diabetes för fettmetabolism kanske? Om kroppen vant sig vid att bränna kolhydrater och inte får använda fett tillräckligt så borde man ju rimligtvis svälta inombords om man inte 'fettmetaboliserar' på ett effektivt sätt?

Jag bara brainstormar nu så bemöt mig med era vassaste argument.. :)

eriksvensson
2011-02-06, 00:05
pulszon som jag är orolig över.

Har du provat då eller spekulerar du bara? Första passet kanske går skit men de övriga kanske går bättre? vanesak? no pain, no gain!

Varför skippa spannmålsprodukter förresten? Havregryn spöar ju potatis i smakväg. :MrT:

Spannmål ska du bara äta om du är en

http://img194.imageshack.us/img194/1961/381fz.th.jpg (http://img194.imageshack.us/i/381fz.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

:D

kettlebellGuden
2011-02-06, 00:36
Har du provat då eller spekulerar du bara? Första passet kanske går skit men de övriga kanske går bättre? vanesak? no pain, no gain!

Spannmål ska du bara äta om du är en

http://img194.imageshack.us/img194/1961/381fz.th.jpg (http://img194.imageshack.us/i/381fz.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

:D

Det är bara spekulationer. Möjligtvis ger jag lchf-en två prov-veckor.

Nice trolling med spannmålet. *whatever*:thumbup:

Sverker
2011-02-06, 08:13
Jag vet dock inte om kroppen kan bli "intolerant" mot att bränna fett effektivt, finns det någon sjukdom som gör det, någon som vet? Lite som en bakvänd diabetes för fettmetabolism kanske? Om kroppen vant sig vid att bränna kolhydrater och inte får använda fett tillräckligt så borde man ju rimligtvis svälta inombords om man inte 'fettmetaboliserar' på ett effektivt sätt?

Jag bara brainstormar nu så bemöt mig med era vassaste argument.. :)

Jag tror att det du skriver sker hela tiden. Folk äter alldeles för mycket kalorier. Kolhydraterna förbränns och fettet stoppas in i förråden både här och där, under huden, i bukhålan, i musklerna, i blodkärlen. Tills det blir tvärtstopp i något av kranskärlen till hjärtat:(

Jag tror inte att någon vävnad, som exempel hjärtat, slutar förbränna fett. Plockar bort alla enzymerna som delar och förbränner fettsyror. Det blir snarare så att kolhydraterna proppar igen och själva ombildas till fett när förråden är proppfulla, överallt.

Eddie Vedder
2011-02-06, 10:06

Men vassleprotein har ju även en positivt effekt på fettförbränning så varför lyfter du fram det som om det vore jämförbart?

Den effekt som eriksvensson pratar om är sannolikt en mycket värdefull effekt som nog alla distatsnidrottare vill komma åt. Det är bra för en distansidrottare att spara glykogen så länge som möjligt och bättre kunna använda både fett och kolhydrater som substrat.

Om vi förutsätter att sportdryck inte finns närvarande.

Folk äter alldeles för mycket kalorier.

Ja och det är ju där problemet ligger. Något gör att vissa inte har problem att hålla aptit och hunger i schack men vissa trillar dit. Att det finns skräp överallt vi vänder oss tycker jag är en förenkling eftersom alla uppenbarligen inte har problem med det. Men försöker man leva på fullkornsmackor, frukt och lättprodukter förstår i alla fall jag att man måste äta klocan 10 igen efter frukosten klockan 7.

Sverker
2011-02-06, 10:34
Men äter man en "lätt" frukost på 400 kcal för att därefter äta ett "lätt" mellanmål på 400 kcal så blir det samma sak som att äta en "grov" frukost på 800 kcal. Bortser vi från effekten på tänderna ser jag ingen större skillnad, när vi sedan ska äta lunch.

Eddie Vedder
2011-02-06, 10:39
Men äter man en "lätt" frukost på 400 kcal för att därefter äta ett "lätt" mellanmål på 400 kcal så blir det samma sak som att äta en "grov" frukost på 800 kcal. Bortser vi från effekten på tänderna ser jag ingen större skillnad, när vi sedan ska äta lunch.

Ja sa inget om lätt frukost, bara en frukost med lättprodukter. Typ bran flakes med lättfil, apelsinjuice och två mackor med LÄTTA och kalkon. En sån frukost är ju förståeligt att man inte blir mätt på men nog lär den ge mer än 400 kcal.

kettlebellGuden
2011-02-06, 10:50
Ja sa inget om lätt frukost, bara en frukost med lättprodukter. Typ bran flakes med lättfil, apelsinjuice och två mackor med LÄTTA och kalkon. En sån frukost är ju förståeligt att man inte blir mätt på men nog lär den ge mer än 400 kcal.

Det här med mättnadens betydelse för någon som tränar har jag svårt att förstå ärligt talat. Att gå hungrig är inget hemskt.. att pressa mer fastän man är mätt är inget hemskt det heller. Räkna kalorier i sin matdagbok så man håller den mängd kalorier man har planerat är både roligt och kul.

Eddie Vedder
2011-02-06, 11:06
Det här med mättnadens betydelse för någon som tränar har jag svårt att förstå ärligt talat.

"Någon som tränar" säger iofs ingenting men jag förstår din poäng. Borde ha förtydligat att jag gjorde ett avsteg mot en mer generell svensk population och inte Kolo.

För personer som inte tänker 24/7 på vad och när de äter så är aptit och psykosocial påverkan mer avgörande än hunger tror jag. Men däremot är jag övertygad om att bantningsdiet A ger mer hunger än B och att det bara är löjligt att säga att bara portionerna behöver minskas. Om makronutrientfördelningen är sämre kommer hungern till slut ta överhand, det tror jag definitivt.

Jag har bara lagt upp diet en enda BB i hela mitt liv men hon gick i alla fall ohungrig hela deffen och åt en radiaklt annorlunda kost än den hon fick året innan av en annan person, det var en klassisk "kyckling-och ris-diet".

kettlebellGuden
2011-02-06, 11:08
"Någon som tränar" säger iofs ingenting men jag förstår din poäng. Borde ha förtydligat att jag gjorde ett avsteg mot en mer generell svensk population och inte Kolo.

För personer som inte tänker 24/7 på vad och när de äter så är aptit och psykosocial påverkan mer avgörande än hunger tror jag.

Det är rätt intressant mättnad / hunger. Själv tycker jag inte alls att jag blir mätt på LCHF. Inte alls på samma sätt som en 50g kolhydrater mättar. Mums.

eriksvensson
2011-02-06, 12:19

Fast om man blandar in blodsockereffekten från en "standard-måltid" och en "lchf-måltid" så borde ju mättnads/sugkänslorna vara olika? Äter man 800 kcal från primärt kolhydrater så kommer man ju få en betydligt större kurva upp än om du ätit mest fett. Sen när timmarna passerat på resp. kost vilka vill äta då? Den som hade ett jämnt blodsocker eller den som fick en stor dipp? Antar att det är högst individuellt men energitypen och hormonerna i kroppen spelar ju en viss roll när vi väljer att äta fast vi kanske inte behöver. :)

Eddie Vedder
2011-02-06, 12:30
Fast om man blandar in blodsockereffekten från en "standard-måltid" och en "lchf-måltid" så borde ju mättnads/sugkänslorna vara olika? Äter man 800 kcal från primärt kolhydrater så kommer man ju få en betydligt större kurva upp än om du ätit mest fett. Sen när timmarna passerat på resp. kost vilka vill äta då? Den som hade ett jämnt blodsocker eller den som fick en stor dipp? Antar att det är högst individuellt men energitypen och hormonerna i kroppen spelar ju en viss roll när vi väljer att äta fast vi kanske inte behöver. :)

Om man inte fått en nedsatt insulinkänslighet och glukostolerans ska inte några stora toppar och dippar inträda. I alla fall inte om man är van vid att äta kolhydrater. De som går på lågkolhydratkost och en dag chockar till med rejäla kolhydratmåltider kan nog få ett högre värde.

Men med det sagt så finns det olika personer som är olika känsliga för små variationer i blodsocker. Likaså förefaller det som att själva sänkningen i sig kan påverka hur man känner sig. Alltså att kroppen reagerar på förhand eftersom det sjunker och då tror man kanske att ens blodsocker är jättelågt fast det egentligen inte är det.

kettlebellGuden
2011-02-06, 12:46

Vad är en "standard-måltid"?

30g pasta + 2-3 koletter + sallad?

Standard för mig är 50-150 g kolhydrater / dag, fördelat på 1-10 måltider. Men nu när jag kör low-carb så är det <30 / dag.

Förhoppningsvis så "anpassar" jag mig. Känner hittills att jag är piggare och presterar bättre i och utanför gymmet på high-carb (75+) jmf. med low-carb. För att inte tala om återhämtning. Men det kanske blir bättre om någon vecka...

För att inte tala om livskvalitet. No more havregryn, no more bönor, no more linser, no more rotfrukter, no more quinoa, no more frukt... Läste någonstans att LCHF kallades för "njutningsdieten".. pffft!

Personligen är jag förstås skeptisk till det här med "vill äta" och "hunger". Visst, för gemene man är det säkert intressant.. men hur ofta är gemene man intresserad av vo2max och lägga sig och vila på gymgolvet. ;)

kettlebellGuden
2011-02-06, 12:49
Om man inte fått en nedsatt insulinkänslighet och glukostolerans ska inte några stora toppar och dippar inträda. I alla fall inte om man är van vid att äta kolhydrater. De som går på lågkolhydratkost och en dag chockar till med rejäla kolhydratmåltider kan nog få ett högre värde.

Men med det sagt så finns det olika personer som är olika känsliga för små variationer i blodsocker. Likaså förefaller det som att själva sänkningen i sig kan påverka hur man känner sig. Alltså att kroppen reagerar på förhand eftersom det sjunker och då tror man kanske att ens blodsocker är jättelågt fast det egentligen inte är det.

Det här är rätt intressant tycker jag...

Har trevliga minnen av 2 veckor RFL (lyle mcdonald, bara protein i 11 dagar pretty much), och sen pressa duktigt med snabba kolhydrater. En tredjedels formfranska sen mådde jag duktigt illa och somnade in gott. Sen vakna och på det igen. "socker-koma".

Men alltså om ätande av kolhydrater normalt inte ger några stora toppa och dippar vad finns det då för fördelar med LCHF egentligen? För oss som räknar kalorier då.

Eddie Vedder
2011-02-06, 12:54
Men alltså om ätande av kolhydrater normalt inte ger några stora toppa och dippar vad finns det då för fördelar med LCHF egentligen? För oss som räknar kalorier då.

Upplever du ingen skillnad så är det kanske inga. Om den har klara hälsofördelar jämfört med annan fördelning där råvarorna är bra i båda fallen vet vi ju inte.

Men om så inte är fallet finns ju ingen fördel för den som inte upplever en fördel.

eriksvensson
2011-02-06, 13:03

Jag tror man får se på fler saker än bara vikten.

När jag gick över till LCHF så märkte jag en förbättring av min akne (nästan helt borta nu..), piggare generellt sett, minskad tinnitus, håller mig mätt på två mål om dagen utan extra sug. Jag betvivlar att något av detta finns dokumenterat i någon studie och det är bara personliga erfarenheter (och jag har provat att växla mellan low-carb och high-carb. Problemen kommer alltid tillbaka på high-carb men försvinner på low-carb.)

Sedan måste jag erkänna att det känns skönt att ha tappat 30 kilo utan att ha räknat kalorier över huvudtaget. Detta hade jag personligen aldrig lyckats med på mina bröd och muslifrukostar, det är dock ingen garanti för att andra ska lyckas lika bra. Om du inte upplever förbättringar så kanske det inte är rätt kost för dig och kör då på det som lämpar sig bättre för dig. :thumbup:

kettlebellGuden
2011-02-06, 13:26
Jag tror man får se på fler saker än bara vikten.

När jag gick över till LCHF så märkte jag en förbättring av min akne (nästan helt borta nu..), piggare generellt sett, minskad tinnitus, håller mig mätt på två mål om dagen utan extra sug. Jag betvivlar att något av detta finns dokumenterat i någon studie och det är bara personliga erfarenheter (och jag har provat att växla mellan low-carb och high-carb. Problemen kommer alltid tillbaka på high-carb men försvinner på low-carb.)

Sedan måste jag erkänna att det känns skönt att ha tappat 30 kilo utan att ha räknat kalorier över huvudtaget. Detta hade jag personligen aldrig lyckats med på mina bröd och muslifrukostar, det är dock ingen garanti för att andra ska lyckas lika bra. Om du inte upplever förbättringar så kanske det inte är rätt kost för dig och kör då på det som lämpar sig bättre för dig. :thumbup:

Vikten? Vi pratade väl blodsocker toppar och dippar?

Jag har inte märkt någon förbättring på något plan alls jmf. med mitt normala ätande. Huvudsakligen har jag märkt försämrad återhämtning, och att dagarna rent allmänt är jag mycket segare (är som att gå i en dimma), och att jag har gått upp 2-3kg när jag slutade räkna kalorier.

Hungrig är jag nonstop. jmf. mättnadstiden med 5dl vispgrädde + proteinpulver till frukost, eller 3-4 paket bacon + 5-6 ägg vs. en tallrik mjölk + musli. Du vet säkert, liksom jag, att på grädde / bacon är du mätt max 2 timmar sen kommer hungersnöden. På en tallrik musli + mjölk så kan du lätt går hela dagen utan att känna någon form av hunger alls.

Allt det här är iofs irrellevant i förhållande till vo2max. :) Ätande handlar ju inte om mättnad och hunger utan om prestation (och till viss del långvarig hälsa I guess). Långvarig hälsa var en stor selling-point för mig i LCHF-propagandan (blodsocker toppar, y0!) men det förefaller ju nu vara lite av en myt.

mikaelj
2011-02-06, 13:54
Du vet säkert, liksom jag, att på grädde / bacon är du mätt max 2 timmar sen kommer hungersnöden. På en tallrik musli + mjölk så kan du lätt går hela dagen utan att känna någon form av hunger alls.

Obvious troll is obvious.

kettlebellGuden
2011-02-06, 13:55
Obvious troll is obvious.

:confused::confused:

Prova själv.

stridis
2011-02-06, 13:59
^^ Tydligen är olika hunger/mättnadssignaler olika viktiga från person till annan.

eriksvensson
2011-02-06, 14:07
Vikten? Vi pratade väl blodsocker toppar och dippar?

Japp sorry, jag jiddrar om lite allt möjligt nu. Helt OT så ignorera det... :thumbup:

kettlebellGuden
2011-02-06, 14:11
Japp sorry, jag jiddrar om lite allt möjligt nu. Helt OT så ignorera det... :thumbup:

Asch. Hela tråden är helt OT. :thumbup:

bruch
2011-02-06, 14:13
Jag upplevde ingen försämring i ork den tiden (5-6 månader) jag åt lchf. Inte heller fasta på 16-24 timmar innan träningspasset försämrade min prestationsförmåga. Jag tror det bara sitter i huvudet.

Los
2011-02-06, 21:04
Kommer LCHF att påverka min utveckling negativt när jag ligger på 100+% VO2max? Bör jag kanske överskrida 30g kolhydrater / dag-gränsen (och då bryta low-carb) ?
Du behöver inte ligga på 100% av vo2max för att höja vo2max. 4x4 min intervaller på vo2max-puls må vara det mest effektiva per tidsenhet enligt forskning, men det långt ifrån det enda sättet att höja sitt vo2max (kondition).

Om du äter LCHF så kör hellre låg eller medelintensiv konditionsträning (75-85% av maxpuls), och lite längre/fler pass istället. Man kan bli en fruktansvärt bra löpare eller cyklist utan specifik vo2max-träning.

När man har anpassats till "fettdrift" så kommer också pulsen höjas generellt vid konditionsträning. Min puls steg omkring 15-20 slag/min vid samma fart som kolhydratdrift, dvs ansträngningen upplevdes likadant så det var bara pulsen som var högre.

mikaelj
2011-02-07, 09:06
:confused::confused:

Prova själv.

Tallrik musli + mjölk och jag är hungrig två timmar senare.

kettlebellGuden
2011-02-07, 09:16
Du behöver inte ligga på 100% av vo2max för att höja vo2max. 4x4 min intervaller på vo2max-puls må vara det mest effektiva per tidsenhet enligt forskning, men det långt ifrån det enda sättet att höja sitt vo2max (kondition).

Om du äter LCHF så kör hellre låg eller medelintensiv konditionsträning (75-85% av maxpuls), och lite längre/fler pass istället. Man kan bli en fruktansvärt bra löpare eller cyklist utan specifik vo2max-träning.

När man har anpassats till "fettdrift" så kommer också pulsen höjas generellt vid konditionsträning. Min puls steg omkring 15-20 slag/min vid samma fart som kolhydratdrift, dvs ansträngningen upplevdes likadant så det var bara pulsen som var högre.

Behöver inte, korrekt. Dock är det så träningsprogrammet i fråga är upplagt. Att det finns andra alternativ är irrellevant. Det finns många sätt att polera ett äpple på, som man säger. Det är inte tal om några 4x4 minuter intervaller här heller.

Mina mål är inte att bli bra löpar eller cyklist. Cykla gör jag mina 40-60 minuter om dagen, det räcker för mig. Kanske jag lägger in lite konditionsträning någon dag med.

Tanman
2011-02-07, 22:29
Jag har testat att köra ett hårt löpträningsprogram på Keto-diet (<50g kolisar/dygn) och det fungerade inte alls för mig.
Lugna pass och medelintensiva (strax under tröskeln) fungerade bra men direkt när jag ville trycka på tog det stopp. Jag tränade 3 dagar i veckan i löparklubb där jag hade väldigt bra koll på tider och hur kompisarna sprang så i mitt fall var det tydligt, Keto fungerade inte. Jag hade kört keto i några månader innan och det är möjligt att det var för kort tid för att få en bra anpassning. Kör nu ett mer vanligt upplägg med bra kolhydratkällor (enl mig, tex potatis, fullkornsris och fullkornspasta), kyckling, kött, ägg och fisk. Extra fett utöver proteinkällornas endast 10g fiskolja per dag. Fungerar mycket bättre för mig. Mindre hungerkänslor trots kaloriminus, piggare i allmänhet och kan trycka på tills jag kräks utan att benen känns sega.

Det är nog så tråkigt att man måste testa själv för att se hur man reagerar helt enkelt :)

kettlebellGuden
2011-02-07, 22:54
Jag har testat att köra ett hårt löpträningsprogram på Keto-diet (<50g kolisar/dygn) och det fungerade inte alls för mig.
Lugna pass och medelintensiva (strax under tröskeln) fungerade bra men direkt när jag ville trycka på tog det stopp. Jag tränade 3 dagar i veckan i löparklubb där jag hade väldigt bra koll på tider och hur kompisarna sprang så i mitt fall var det tydligt, Keto fungerade inte. Jag hade kört keto i några månader innan och det är möjligt att det var för kort tid för att få en bra anpassning. Kör nu ett mer vanligt upplägg med bra kolhydratkällor (enl mig, tex potatis, fullkornsris och fullkornspasta), kyckling, kött, ägg och fisk. Extra fett utöver proteinkällornas endast 10g fiskolja per dag. Fungerar mycket bättre för mig. Mindre hungerkänslor trots kaloriminus, piggare i allmänhet och kan trycka på tills jag kräks utan att benen känns sega.

Det är nog så tråkigt att man måste testa själv för att se hur man reagerar helt enkelt :)

Mycket intressant läsning där.

Jag har kört <30g / dag nu i 3 eller 4 veckor. Det fungerar okej för det jag gör nu, men då ytterst tveksam till framtiden med det här. Din erfarenhet verkar lite stämma överrens med vad jag känner är på väg.

kettlebellGuden
2011-02-22, 10:47

Lite uppdatering här, som begärt.

Efter ~4 veckor så la jag ner LCHF-projektet och kör nu high carb som normalt folk. Livskvalite (sömn, psykiskt mående, fysiskt mående, och prestation) är markant bättre.

Upplägget nu, med oförändrad träning jämfört med vad jag körde innan..

Måndag: 0g kolhydrater.
Tisdag: 125g
Onsdag: 250g.
Torsdag: 50g.
Fredag: 75g.
Lördag: 450g.
Söndag: 125g.

Kör då fortfarande en low-carb-dag (måndag), och 2 (torsdag-fredag) på mer normala mängder. Resterande high-carb++. Livet = mycket bättre.