handdator

Visa fullständig version : Någonting att tänka på

Grandmaster
2011-02-05, 08:23
Finns en del tänkvärt här som jag tror vissa på forumet bör ta sig en fundererare på.

How To Walk The Talk and Unlock Your True Potential (http://www.leangains.com/2011/02/how-to-walk-talk-and-unlock-your-true.html)

Tänker framförallt på en del forumiter med hundratals/tusentals inlägg som hela tiden tycks leta efter "optimala" upplägg och sätter fokus på skitsaker. Jag kan ett antal exempel på rak arm men vill inte peka ut någon specifik person. Ni vet nog vilka ni är och vad ni måste göra efter att ni läst artikeln.

Incredible article. It feels like you wrote it directly about me. May be my favorite (and arguably most influential) article yet.

Best article I've read in the last 10 years, seriously. Might just be the all-time best now that I think of it, at least as far as training/fitness stuff goes. Everything here REALLY applies to me and I'll be sure to follow your advice here.

Wow, this article nailed me straight on the head. Sometimes I wonder if you and I share part of the same mind because your articles are always strangely relevant to my life.

Erkserks
2011-02-05, 09:25
Läser.... lång artikel

Erkserks
2011-02-05, 10:33
Var inget för mig, men finns säkert folk som kan komma att tycka den var hjälpfull.

creperiet
2011-02-05, 10:35
Bra skrivet. Jag tror många känner igen baksidan och framsidan med att vara (för) ambitiös och målinriktad, och då är utifrånperspektivet lätt att tappa bort. Jag är inget undantag.

Inge Enveten
2011-02-05, 10:45
Riktigt bra. Tack Martin.

Grandmaster
2011-02-05, 10:53
Var inget för mig, men finns säkert folk som kan komma att tycka den var hjälpfull.

Ja, det är nog ett ämne som kommer tala direkt till ett antal personer, medan andra inte kommer kunna relatera till ämnet överhuvudtaget. Förrän om x antal månader eller år. Garanterat.

Erkserks
2011-02-05, 11:16
Ja, det är nog ett ämne som kommer tala direkt till ett antal personer, medan andra inte kommer kunna relatera till ämnet överhuvudtaget. Förrän om x antal månader eller år. Garanterat.

Ja eller för vissa av oss som inte har något problem med att "unluck your true potential"

Rikard Jansson
2011-02-05, 11:37
Mycket läsvärt. Vet dock inte hur jag ska kunna applicera det, då jag inte har några mappar eller excel program... men kan testa att prata bestämt till mig själv i spegeln? ;)

P.S. Jag trodde expertize stavades med s? (från WoW) D.S.

Inge Enveten
2011-02-05, 12:10
P.S. Jag trodde expertize stavades med s? (från WoW) D.S.

Beror på om det tillämpade språket är brittisk eller amerikansk engelska

Sniggel
2011-02-05, 16:27
Träffade en bekant häromdagen som jag tidigare (4-5 år sen) gett tips om hur han kan/ska träna och vad han bör undvika. Många av mina tips började han ignorera efter ett tag, t ex att inte träna för mycket (många dagars styrketräning + box-pass och jogging), se till att varje dag få i sig tillräckligt med mat.

Nu visade det sig att han helt plötsligt hade börjat få resultat de senaste månaderna. Vad hade han gjort? Skaffat sig en rutin i vad han ska äta (vilket innebar mer kalorier), höll sig till ett program och med ett mål i sikte (att bygga muskler) och tränade inte mer än 4-5 pass i veckan (mot tidigare 8+) istället för att vilja göra allt på en gång.
Bänkpressen t ex hade han varit uppe och tränat på 110 kg mot tidigare 50-60 kg.

Han hade helt enkelt börjat fokusera mer på grundprinciperna, träna lagom mycket men hårt, hålla sig till ett schema, ät ordentligt för återhämtning och uppbyggnad, sluta noja över vilka kosttillskott som är "bäst" och träna inte alla typer av träningsformer samtidigt.

Han erkände att han skulle följt mina råd bättre tidigare :)

Benjila
2011-02-06, 22:05
Detta var verkligen vad jag behövde. Tack tusen gånger om Martin för en grymt bra artikel! Kom som sänt från ovan.

hejhopp79
2011-02-07, 09:45
Mycket bra artikel, känner igen mig mycket.

Sniggel
2011-02-07, 11:52
Efter att jag har läst hela måste jag säga att det var riktigt hög standard på artikeln. Jag är smått imponerad faktiskt.
Kul att läsa lite "bekännelser" också. Måste säga att jag känner igen mig lite här och där :)

Leifallan
2011-02-07, 14:07
Träffade en bekant häromdagen som jag tidigare (4-5 år sen) gett tips om hur han kan/ska träna och vad han bör undvika. Många av mina tips började han ignorera efter ett tag, t ex att inte träna för mycket (många dagars styrketräning + box-pass och jogging), se till att varje dag få i sig tillräckligt med mat.

Nu visade det sig att han helt plötsligt hade börjat få resultat de senaste månaderna. Vad hade han gjort? Skaffat sig en rutin i vad han ska äta (vilket innebar mer kalorier), höll sig till ett program och med ett mål i sikte (att bygga muskler) och tränade inte mer än 4-5 pass i veckan (mot tidigare 8+) istället för att vilja göra allt på en gång.
Bänkpressen t ex hade han varit uppe och tränat på 110 kg mot tidigare 50-60 kg.

Han hade helt enkelt börjat fokusera mer på grundprinciperna, träna lagom mycket men hårt, hålla sig till ett schema, ät ordentligt för återhämtning och uppbyggnad, sluta noja över vilka kosttillskott som är "bäst" och träna inte alla typer av träningsformer samtidigt.

Han erkände att han skulle följt mina råd bättre tidigare :)

En ganska god summering av vad artikeln handlar om i mina ögon.

Leifallan
2011-02-07, 14:15
The pattern is more common among women than men.

Känner igen detta. Kanske kräver ett långt och komplext svar, men varför tror du att det är så? Skulle du vilja säga att kvinnor i större utsträckning än män är mer addiktiva?

beckman88
2011-02-07, 14:28
Känner mig tjatig nu men, Martin När kommer boken ut?

Zorgus
2011-02-07, 16:29
Känner igen detta. Kanske kräver ett långt och komplext svar, men varför tror du att det är så? Skulle du vilja säga att kvinnor i större utsträckning än män är mer addiktiva?

Det är en bra fråga. Finns en svensk bok på temat: "Duktighetsfällan: en överlevnadsbok för prestationsprincessor".

hejhopp79
2011-02-07, 17:03

Det är en fråga som kanske aldrig kommer att få något svar. Det handlar om både biologi och socialkonstruktivism, beroende på var ens preferenser ligger. En del hävdar att kvinnor är mer känslomässiga av naturen, andra att det ingår i kvinnors genusroll att visa känslor.

Det finns mycket mer att säga på området förutom den här artikeln. Man kan fråga sig i hur stor utsträckning vårt moderna samhälle skapar det här behovet av snabba kickar, i form av en ständigt ökande informationsström. Våra hjärnor blir snabbare och kräver snabb underhållning och ständig belöning. Något som kan tillskrivas inre känslor av tomhet och kanske beror på att vi känner oss alienerade från samhället, från oss själva och våra medmänniskor?

Diagnosen ADHD/ADD har ökat under de senare decennierna, något som inte bara kan tillskrivas en indikationsglidning vad gäller tillämpningen av diagnosen. Konsumtionskulturen vi lever i, med allt ifrån kläder och yttre attribut, data/tv-spel, film, alkohol och andra sinnesupplevelser, gör oss till hungriga sökare efter "den där känslan", pirret i belöningscentret. Allting ska gå snabbt och utan transportsträckor. Vi vill känna oss levande till varje pris och så ofta som möjligt. Personligen tror jag det har att göra med följande rader som yttrades av Freud:

"Vi vantrivs i kulturen".

Samhället som det ser ut nu är helt enkelt inte särskilt opti, sett till våra hedonistiska behov i stort. Vidare är vi också rent biologiskt sett olika som individer och känslomässiga människor tenderar att vara lärar/coach-typen och vara intensiva och söka kickar i högre utsträckning än människor som är "jämnare" i temperamentet.

-squat-
2011-02-07, 22:18
Känner igen mig mycket i det Martin skriver och då inte bara när det gäller kost och träning.

Märkligt att Lellan inte sett denna tråd ännu. ;)

Leifallan
2011-02-08, 15:49
hejhopp79: Bra där! Då det är ett väldigt stort ämne inom socialpsykologin så är det svårt att avgränsa. Kvinnor kanske enligt vissa forskare drivs mer av känslor och impulser i större utsträckning än män. Jag inbillar mig dock att män oftare än kvinnor hamnar i missbruk. Å andra sidan förefaller det som att kvinnor (min subjektiva uppfattning) oftare arbetar inom coachande/vårdande yrkesgrupper.