handdator

Visa fullständig version : Bioimpedans

Peppeskrot
2011-02-05, 00:30
Jag gjorde ett kroppssammansättningstest för ett år sedan med s.k. bioimpedans (fyra punkter) på mitt gym.

Resultatet blev då följande:
Vikt: 71, 4 kg (174 cm)
Fett: 8,1% (5,8 kg)
Fettfri massa: 65,6 kg
”Total body water”: 48,0
Testet gjordes på kvällen.

Under senvåren deffade jag till 67-68 kilo (0,5 kilo/vecka osv). Under hösten låg jag på ett mindre överskott och började deffa kring 69 kg strax före jul (0,5 kg/ vecka, tungt/ få set och mycket protein)

Jag har tränat 3-4 gånger/vecka, halvkropp, sedan två år tillbaka.

När jag gjorde om testet för några dagar sedan på samma maskin dock tidigare på dagen och fick då följande värden:

Vikt: 66.7
Fett: 6,8% (4,5 kg)
Fettfri massa: 62,2 kg
”Total body water”: 45,5 kg
Testet gjordes under dagtid.

Jag har alltså minskat min bf till 6,8%, vilket var väntat, men tydligen också den fettfria massan. Mannen som gjorde testet menade att det mestadels var muskler vilket låter underligt för mig eftersom jag har ökat markant i både volym och belastning vad gäller de flesta övningar sedan det första testet. Jag undrar om inte skillnaden helt enkelt kan bero på att jag var mer vätskefylld vid det första testtillfället. Det trodde man inte på gymmet, utan menade att skillnaden i "total body water" till stor del berodde på att musklerna höll mindre mängd vätska.

Vad tror ni? Är det någon som har några erfarenheter av detta?

limenka
2011-02-05, 03:33
Du borde kanske ha mätt under samma förutsättningar.

..Det betyder också att metoden är ganska känslig för ändringar av vattenmängden i kroppen. Om du tränar hårt kommer det att öka vätskemängden i musklerna och det kan påverka. Givetvis påverkar även mat och dryck, och om man av någon anledning drar på sig vätska... När man mäter med bioimpedans ska alla mätningar därför ske vid så lika förutsättningar som möjligt. T ex är det lämpligt att alla mätningar sker dagen efter träning och alltid före frukost.

http://www.paulun.se/page5504457.aspx

King Grub
2011-02-05, 09:22
Ja, du måste mäta under likvärdiga förhållanden. Din andra mätning säger ingenting om man jämför med den första. Alla förändringar kan förklaras enbart pga mätförhållandena. Nu är det givetvis inte så - några fysiska förändringar har så klar skett - men det är omöjligt att veta vilka och vilket håll då mätningen är värdelös.

Sniggel
2011-02-05, 10:16
Och detta vet oftast inte de som handhar impedansvågar på gymmen. Många tror stenhårt på dem. Antagligen för att man får så många fina siffror och för att apparaten var dyr :p

Peppeskrot
2011-02-06, 01:25
Tack för svar. Det var skönt att höra att jag troligtvis inte hade fel.

Jo, jag försökte faktiskt hitta en kvällstid för den andra mätningen, men hade blivit tvungen att vänta i veckor vilket inte kändes så lockande då jag var klar med en cykel och ville gå vidare med nästa. Då visste jag inte exakt hur känslig metoden är.

Samtidigt är det ju är i praktiken ganska svårt att i detalj upprepa förutsättningarna från ett föregående test (med tanke på att man inte bara behöver ta hänsyn till intaget …).

Med det jag vet nu om felkällorna hade det nog varit bäst att boka flera test i slutet av cykel med något dygns mellanrum för att få ett medelvärde. Det blir ju givetvis lite mer omständigt. Man kanske borde lära sig hantera en kaliper istället.

Sniggel
2011-02-06, 13:18
Har för mig att rekommendationerna för vägning är följande:
* Väg vid samma tidpunkt
* Väg tidigast 3 timmar efter mat
* Utför ej intensiv aktivitet 12 timmar före vägning
* Töm blåsan (och det andra utrymmet) före vägning
* Drick ej alkohol dagen före vägning
* Ät ej buffé kvällen innan
Följer man detta blir felkällorna mindre, men de finns där fortfarande.

Peppeskrot
2011-02-07, 00:12
Tack!