Peppeskrot
2011-02-05, 00:30
Jag gjorde ett kroppssammansättningstest för ett år sedan med s.k. bioimpedans (fyra punkter) på mitt gym.
Resultatet blev då följande:
Vikt: 71, 4 kg (174 cm)
Fett: 8,1% (5,8 kg)
Fettfri massa: 65,6 kg
”Total body water”: 48,0
Testet gjordes på kvällen.
Under senvåren deffade jag till 67-68 kilo (0,5 kilo/vecka osv). Under hösten låg jag på ett mindre överskott och började deffa kring 69 kg strax före jul (0,5 kg/ vecka, tungt/ få set och mycket protein)
Jag har tränat 3-4 gånger/vecka, halvkropp, sedan två år tillbaka.
När jag gjorde om testet för några dagar sedan på samma maskin dock tidigare på dagen och fick då följande värden:
Vikt: 66.7
Fett: 6,8% (4,5 kg)
Fettfri massa: 62,2 kg
”Total body water”: 45,5 kg
Testet gjordes under dagtid.
Jag har alltså minskat min bf till 6,8%, vilket var väntat, men tydligen också den fettfria massan. Mannen som gjorde testet menade att det mestadels var muskler vilket låter underligt för mig eftersom jag har ökat markant i både volym och belastning vad gäller de flesta övningar sedan det första testet. Jag undrar om inte skillnaden helt enkelt kan bero på att jag var mer vätskefylld vid det första testtillfället. Det trodde man inte på gymmet, utan menade att skillnaden i "total body water" till stor del berodde på att musklerna höll mindre mängd vätska.
Vad tror ni? Är det någon som har några erfarenheter av detta?
Resultatet blev då följande:
Vikt: 71, 4 kg (174 cm)
Fett: 8,1% (5,8 kg)
Fettfri massa: 65,6 kg
”Total body water”: 48,0
Testet gjordes på kvällen.
Under senvåren deffade jag till 67-68 kilo (0,5 kilo/vecka osv). Under hösten låg jag på ett mindre överskott och började deffa kring 69 kg strax före jul (0,5 kg/ vecka, tungt/ få set och mycket protein)
Jag har tränat 3-4 gånger/vecka, halvkropp, sedan två år tillbaka.
När jag gjorde om testet för några dagar sedan på samma maskin dock tidigare på dagen och fick då följande värden:
Vikt: 66.7
Fett: 6,8% (4,5 kg)
Fettfri massa: 62,2 kg
”Total body water”: 45,5 kg
Testet gjordes under dagtid.
Jag har alltså minskat min bf till 6,8%, vilket var väntat, men tydligen också den fettfria massan. Mannen som gjorde testet menade att det mestadels var muskler vilket låter underligt för mig eftersom jag har ökat markant i både volym och belastning vad gäller de flesta övningar sedan det första testet. Jag undrar om inte skillnaden helt enkelt kan bero på att jag var mer vätskefylld vid det första testtillfället. Det trodde man inte på gymmet, utan menade att skillnaden i "total body water" till stor del berodde på att musklerna höll mindre mängd vätska.
Vad tror ni? Är det någon som har några erfarenheter av detta?