Visa fullständig version : Äta lite kolhydrater.
coolboynesko
2011-02-04, 21:30
Jag läste nyss de här: "Att äta för lite kolhydrater. Under viktminskning (negativ energbalans) riskerar idrottare att förlora muskelmassa. Denna risk kan emellertid delvis minskas genom de intar relativt stora kolhydratmängder. Kolhydrater har en proteinbesparande effekt." - Idrottsnutrion
Borde inte lchf vara väldigt dåligt för folk som deffar?
Eddie Vedder
2011-02-04, 21:37
Kolhydrater har en antikatabol effekt ja. Men att det skulle avgöra vid högproteinkost känns inte troligt. Det är bättre om du redovisar primärkällorna än boken.
Och jag kan lova dig att de inte baserar det på studier med 2.5g/kg kroppsvikt till exempel.
Anders The Peak
2011-02-04, 21:40
Jag läste nyss de här: "Att äta för lite kolhydrater. Under viktminskning (negativ energbalans) riskerar idrottare att förlora muskelmassa. Denna risk kan emellertid delvis minskas genom de intar relativt stora kolhydratmängder. Kolhydrater har en proteinbesparande effekt." - Idrottsnutrion
Borde inte lchf vara väldigt dåligt för folk som deffar?
Det är tvärtom vid deff en kost med mer kolhydrater förlorar mer muskelmassa jämfört med diet med högre intag av fett.
Fast det är troligen svårt att bygga muskler med LCHF kost.
coolboynesko
2011-02-04, 21:56
Kolhydrater har en antikatabol effekt ja. Men att det skulle avgöra vid högproteinkost känns inte troligt. Det är bättre om du redovisar primärkällorna än boken.
Och jag kan lova dig att de inte baserar det på studier med 2.5g/kg kroppsvikt till exempel.
Tänkte väl.
Jag vet inte riktigt hur jag ska hitta primärkällan eftersom dem har typ 5-6 sidor där alla referenser står. Men de jag citerade var iaf från sida 262 :)
coolboynesko
2011-02-04, 21:57
Det är tvärtom vid deff en kost med mer kolhydrater förlorar mer muskelmassa jämfört med diet med högre intag av fett.
Fast det är troligen svårt att bygga muskler med LCHF kost.
Hur kommer de sig?
Eddie Vedder
2011-02-04, 21:59
Tänkte väl.
Jag vet inte riktigt hur jag ska hitta primärkällan eftersom dem har typ 5-6 sidor där alla referenser står. Men de jag citerade var iaf från sida 262 :)
Men det finns väl en fotnot eller en (efternamn, årtal) ?
Hur kommer de sig?
Ja det skulle jag också vilja vet. Det finns en teori om muskelbesparande effekt vid ketogen kost men det är knappast mer än spekulationer och inte så vedertaget som Anders hävdar. Men det vore ju intressant med en förklaring. :)
coolboynesko
2011-02-04, 22:02
Men det finns väl en fotnot eller en (efternamn, årtal) ?
Nej, inget sådant.
Nej, inget sådant.
Tro inte på något utan en källa ;)
coolboynesko
2011-02-04, 22:12
Tro inte på något utan en källa ;)
True that! De står bla i boken att man ska äta 5-6 måltider, undvika stora måltider osv. Dock står de inte varför man ska göra de ..
Anders The Peak
2011-02-05, 13:44
Hur kommer de sig?
Högt fettintag/fetma hämmar polysomer som Akt(mfl) som aktiverar mTOR. Det kan även vara bristen på glykogen/kolhydrater som påverkar Akt och mTOR och ger effekten att spara muskelproteinet.
cakehole
2011-02-05, 15:51
Vilken makronutrientfördelning torde vara mest optimal vid energiunderskott för en hyfsat inaktiv man d.v.s: ca: 2h promenad om dagen, samt 3 tunga styrkepass i veckan.
1. 35% kolhydrater, 45% protein, 20% fett
2. 20% kolhydrater, 45% protein, 35% fett
3. 5% kolhydrater, 55% protein, 40% fett
Jag är medveten om den enes metabolism kan vara "olik" den andres. Men om man ska generalisera lite grovt, vilken av de ovannämnda fördelningar torde fungera "optimalast" :D
vicarious
2011-02-05, 17:03
Vilken makronutrientfördelning torde vara mest optimal vid energiunderskott för en hyfsat inaktiv man d.v.s: ca: 2h promenad om dagen, samt 3 tunga styrkepass i veckan.
1. 35% kolhydrater, 45% protein, 20% fett
2. 20% kolhydrater, 45% protein, 35% fett
3. 5% kolhydrater, 55% protein, 40% fett
Jag är medveten om den enes metabolism kan vara "olik" den andres. Men om man ska generalisera lite grovt, vilken av de ovannämnda fördelningar torde fungera "optimalast" :D
På rak arm, alternativ nummer 3 för den innebär mest protein.
Om underskottet är moderat eller litet skulle jag kunna tänka mig alternativ 1 eller 2 också.
Stort underskott = alternativ 3 utan tvekan.
Av alla de faktorer som sker i kroppen som kan påverka muskelmassan så är det ingen som slår den märkbara faktorn "prestationsförmåga". Hittar man en kost som man presterar bra på så är det bättre än att offra prestation för att exempelvis "Högt fettintag/fetma hämmar polysomer som Akt(mfl) som aktiverar mTOR". Nu säger jag inte att man inte kan prestera bra på en högfettkost, jag själv äter en hel del fett både under viktnedgång och viktuppgång, just för att jag tycker jag presterar bra på att låta mycket av kalorierna komma därifrån.
Anders The Peak
2011-02-05, 22:04
Av alla de faktorer som sker i kroppen som kan påverka muskelmassan så är det ingen som slår den märkbara faktorn "prestationsförmåga". Hittar man en kost som man presterar bra på så är det bättre än att offra prestation för att exempelvis "Högt fettintag/fetma hämmar polysomer som Akt(mfl) som aktiverar mTOR". Nu säger jag inte att man inte kan prestera bra på en högfettkost, jag själv äter en hel del fett både under viktnedgång och viktuppgång, just för att jag tycker jag presterar bra på att låta mycket av kalorierna komma därifrån.
Nu pratar jag mer om ketogen diet med mycket sparsamt med kolhydrater och ett högt fettintag. Det finns säkert många nyanser av hur det kan se ut.
Vid ketogen diet kan man säkert fortfarande vara en bra distanslöpare osv. Men det är troligen mycket svårt att bygga muskler på en ren lchf diet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.