Logga in

Visa fullständig version : Diet för viktminskning för medelålders man?

nocantdo
2011-02-04, 20:24
Som Frågan lyder jag tänkte skriva ett kostprogram till min gode far han vill gå ner från 90 kg till ca 85- kg. Vad skulle ni rekommendera jag har funderat på LCHF och Ketonisk diet för honom skulle göra susen men kom gärna med förslag han är 48 år gammal han förbränner runt 2500kcal en vanlig dag!

Pepz
2011-02-04, 20:35
ingen skillnad på honom och dig bara för att han är 48
varken LCHF eller keto-diet är något jag skulle rekommendera bara sådär.

Räcker med att han utesluter allt "onyttigt/onödigt och rör på sig lite mer så går han ner 5kg

Eddie Vedder
2011-02-04, 21:00
Som Frågan lyder jag tänkte skriva ett kostprogram till min gode far han vill gå ner från 90 kg till ca 85- kg. Vad skulle ni rekommendera jag har funderat på LCHF och Ketonisk diet för honom skulle göra susen men kom gärna med förslag han är 48 år gammal han förbränner runt 2500kcal en vanlig dag!

Vad vill han själv? Klart ni kan köra LCHF men tvinga inte på honom något han inte vill.

Tolkia
2011-02-04, 23:20
Bra är också att börja med få och genomförbara förändringar istället för att ställa hela livssituationen på huvudet på en gång. Det brukar öka chanserna att förändringarna håller i längden. Med att banta fem kilo och sedan gå upp dem igen när han slutar banta är ju inte mycket vunnet.

young_george
2011-02-05, 19:16
Kan ta lite mindre portioner kanske?

nocantdo
2011-02-05, 20:19
Han är villig att köra hårt och va strikt. Så var därför jag fundera över keto och Lchf diet. Grejen är den att han inte äter speciellt mycket är bara väldigt oregelbundet och maten kan variera väldigt mkt så jag tror det skulle göra mkt att Cykla kolhydrater alternativt plocka bort dem helt och få in lite fasta tider. Därför jag fråga lite om råd.

kettlebellGuden
2011-02-05, 20:42
lchf är varken hårt eller strikt :)

Räkna kalorier, sätt upp fasta rutiner. Allt löser sig.

Pepz
2011-02-05, 21:25
Han är villig att köra hårt och va strikt. Så var därför jag fundera över keto och Lchf diet. Grejen är den att han inte äter speciellt mycket är bara väldigt oregelbundet och maten kan variera väldigt mkt så jag tror det skulle göra mkt att Cykla kolhydrater alternativt plocka bort dem helt och få in lite fasta tider. Därför jag fråga lite om råd.

varför skulle en medelålders herre som vill gå ner 5kg i vikt behöva cykla kolhydrater? vad ger det?

Börja med de enklaste lösningarna och gör förändringarna så små som möjligt

Sniggel
2011-02-05, 23:16
Tycker också du verkar komplicera till det nåt på tok för mycket.
Se till så han skär ner på kalorierna och håller proteinintaget högt, kompromissa detta med vad och hur han gillar att äta.