Visa fullständig version : Grönsaker >> multivitamin
proteinsynthesis
2011-02-04, 15:00
Satt och surfade runt lite och läste bl.a. denna gamla artikel i SvD:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svart-att-tacka-dagsbehovet_339020.svd
"Det är näst intill omöjligt att täcka sitt behov av vitaminer och mineraler utan att samtidigt gå upp i vikt. Nu måste växtförädlingen inriktas på näringsinnehållet, anser Livsmedelsverkets expert."
...
"Jag har börjat med multivitamin. Är det ett alternativ?
- Mycket tyder på att man inte kan plocka ut enskilda näringsämnen och få en effekt, så det bästa är nog ändå att äta mer frukt och grönt, säger Åke Bruce."
Att det var så illa visste jag inte riktigt. Vad tycker ni?
Är vi säker på att det stämmer?
Det stämmer att vissa vitaminer inte ger lika bra effekt i tillskottsform, ja.
I varje fall tycks det gälla C-vitamin: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95820
Jag håller verkligen inte med om att det i stort sett krävs en viktuppgång för att täcka näringsbehovet. Verkligen inte. Sen ser jag väl inga nackdelar med att välja grönsakerna framför tillskotten. Jag ser väl inga direkta fördelar med att göra det motsatta. Vsst finns undantag, som ev D-vitamin, men rent generellt så duger maten alldeles utmärkt.
Fattar inte riktigt hur de räknar då.
Går de efter nån sorts standard-matrekommendation och räknar på?
Äter man näringstäta livsmedel som t ex animalier och bra grönsaker och rotfrukter, så brukar det bli hyfsat lätt att komma upp i näringsrekommendationerna jämfört med om man fokuserar på annat.
Detta även om livsmedlena är mer eller mindre urlakade (vilket jag självklart inte tycker vi ska blunda för).
Eddie Vedder
2011-02-04, 16:52
så brukar det bli hyfsat lätt att komma upp i näringsrekommendationerna jämfört med om man fokuserar på annat.
Det är väl i och för sig det fetstilta som är problemet. Det fokuseras ju just på annat. ;) Massa bröd, ris och pasta, en hel del "utfyllnadsmat", en del alkohol och kanske en del animalier av lite sämre kvalité (typ falukorv och färdigköttbullar). Om då inte ens spannmålen i fråga
har det näringsvärde som databaserna anger innebär ju det en felkälla i kostundersökningar eftersom intaget beräknas efter databasen. Då blir det en systematisk felkälla som inte kan korrigeras av större antal deltagare heller. Mätningarna blir helt enkelt fel och mer fel ju större del av kosten som utgörs av den felberäknade.
Jag är själv lite förvånad av hur väldigt lite uppmärksamhet den här SLU-undersökningen fick. Man tog det på allvar under den veckan typ men sen har ingen nämnt den igen.
Tror absolut det går att täcka behov av mineraler och vitaminer utan att gå upp i vikt utan multivitamin. Bara att välja de källor med minst kalori-innehåll vilket ofta är grönsaker och inte frukt. Äter man stora mängder riktiga grönsaker av olika typ samt kompletterar med kött, fågel och fisk så får man i sig det man behöver med eventuellt små mängder mjölk och nötter/frön.
Problemet är som alltid att frukt tas för att vara nyttigt bara pga vitamininnehållet samt att utfyllnad som ris, pasta och potatis tas i alldeles för stora mängder.
Tror absolut det går att täcka behov av mineraler och vitaminer utan att gå upp i vikt utan multivitamin. Bara att välja de källor med minst kalori-innehåll vilket ofta är grönsaker och inte frukt. Äter man stora mängder riktiga grönsaker av olika typ samt kompletterar med kött, fågel och fisk så får man i sig det man behöver med eventuellt små mängder mjölk och nötter/frön.
Problemet är som alltid att frukt tas för att vara nyttigt bara pga vitamininnehållet samt att utfyllnad som ris, pasta och potatis tas i alldeles för stora mängder.
Precis. För att fylla näringsbehovet trots utarmade livsmedel bör man äta sånt som anses vara dåligt för miljön (nu tänker jag lite grann på bl a köttkonsumtionen här). Nu är det förstås inte så enkelt men jag tycker det ligger lite i det.
Vi pratar ju bl a om världshunger och hur en genomsnittsinvånare på jorden bör äta för att vi alla ska få i oss tillräckligt med energi. Gör vi det så kanske vi inte får i oss tillräckligt med näring (vi svenskar lär ju konsumera en hel del näring och kalorier per capita jämfört med resten av världen). Speciellt eftersom vi så länge fokuserat på att få större skördar med hjälp av selektivt urval (samt genmodifiering för att trimma utvecklingen) och fortsatt blunda för att vi är för många på jordklotet.
Men det har inte varit så mycket fokus på att få fram näringsrika livsmedel, förmodligen för att det inte efterfrågas och för att det är billigare att fokusera på kvantitet än kvalitet, och många märker inte någon skillnad eller vet inte om det / blundar för det / bryr sig inte.
hejhopp79
2011-02-05, 17:25
Hur väl ämnena tas upp är helt beroende på vilken form de är i, till vad de är bundna, bindningsämnen i tabletten etc. Flytande vitaminer tas dessutom upp bättre i regel. Mivitotal är närmast opti jag känner till i Sverige.
Multivitamin är en klockren uppfinning, förutsatt att vitaminerna/mineralerna är i aktiv form där möjligt och att de tas upp bra.
CrazyJoeDavola
2011-02-05, 21:16
Går det att veta om ett märkes multivitamin/mineral är bättre än ett annat märke? Utan att utföra tester dvs. Något man ska titta efter?
hejhopp79
2011-02-05, 22:37
Går det att veta om ett märkes multivitamin/mineral är bättre än ett annat märke? Utan att utföra tester dvs. Något man ska titta efter?
Ja visst kan man veta det men det är ganska mycket att förklara. Läs min post ovan
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.