handdator

Visa fullständig version : Mängden mat?

Jeremias
2011-02-02, 23:52
Tjena, har lite problem med kosten då jag inte direkt vet exakt hur mycket jag skall käka för bästa möjliga muskeltillväxt.

Jag vet så mycket som att jag nu när jag tränar aktivt både löpning och gym att jag skall käka 5 gånger om dagen. Få i mig en mängd protein på 168 gram protein om dagen och kolhydrater 252 gram, enligt Ove Rytter? Rätta mig på förnamnet om jag har fel men enligt honom skall jag få i mig 2 x min egen kroppsviktmängd protein och 3 x kroppsvikten i kolhydrater.

Dock är jag jäkligt kass på att laga mat och att sitta o trycka 5 burkar tonfisk om dagen är inte det roligaste.

Så lite tips är väldigt uppskattad, om ni lägger ut vad ni äter osv vore riktigt schysst.

Big Sleazy
2011-02-03, 00:01
Varför ska du äta 5 gånger om dagen?

oracas
2011-02-03, 00:03
Älskar uträkningen 5 gånger om dagen och exakt gram :hbang:

Skämt och sido, du verkar vara lite nybörjare inom detta. Se till att äta rejält och träna hårt gram hit och dit behöver du inte krångla med.

En proteinrik kost och mycket mat, går du inte upp i vikt så ät mer om nu det är dit mål, sen om du äter 1 eller 20 gånger om dagen är upp till dig.. ingen idé att krångla till det i onödan enligt mig.

kettlebellGuden
2011-02-03, 00:40
Dock är jag jäkligt kass på att laga mat och att sitta o trycka 5 burkar tonfisk om dagen är inte det roligaste.

"Maximal muskeltillväxt" ala seriös bodybuilding och "det roligaste" är två radikalt skilda grejer.

vicarious
2011-02-03, 11:34
Jag vet så mycket som att jag nu när jag tränar aktivt både löpning och gym att jag skall käka 5 gånger om dagen. Få i mig en mängd protein på 168 gram protein om dagen och kolhydrater 252 gram, enligt Ove Rytter? Rätta mig på förnamnet om jag har fel men enligt honom skall jag få i mig 2 x min egen kroppsviktmängd protein och 3 x kroppsvikten i kolhydrater.

Ät så många gånger om dagen som du trivs med. Att man måste eller ska äta 5-6 måltider om dagen är en gammal myt som saknar belägg.

2x kroppsvikten i protein är ett bra riktmärke och brukar anses som minimum bland styrketränande här på forumet, så det är bra att du har koll på det.

3x kolhydrater finns det däremot inga direkta belägg för. Trivs man med att äta kolhydrater så ät för all del kolhydrater. Trivs man bättre med att äta fett, så ät fett. Proteinmängden är det väsentliga.

Jeremias
2011-02-04, 01:11
Tack för svaret vicarious uppskattas!

kettlebellguiden, sitt du och ät x antalet burkar tonfisk om dagen varje dag resten av ditt liv så kanske du tappar aptiten för det, menar på att det finns många andra typer utav proteinrika varor som kan ätas förutom just tonfisk. Har lite svårt för just tonfisk ibland då jag i slutet utav lumpen under fältveckorna åt ca 5 burkar om dagen plus knäckebröd.

oracas, klart jag är nybörjare därför jag frågar;) startade inte med kreatin förrän ca 3 månader sen plus proteinpulver etc men alltmer jag kommer in i det intresserar det mig desto mer.

Lepras
2011-02-04, 02:13
"Maximal muskeltillväxt" ala seriös bodybuilding och "det roligaste" är två radikalt skilda grejer.

Haha,fan va ja skrattade :D

oracas
2011-02-04, 07:50
Haka inte upp dig på detaljer är mitt råd! Ät ordentligt och träna hårt!