handdator

Visa fullständig version : är det bra schema ?

Karre gfx
2011-02-02, 14:51
Hej !

jag har tänkt nu börja och köra med det schema :

mån: bröst, axlar, biceps
tis: ben, mage
ons: rygg, triceps
tors: mage tungt
fre: triceps, biceps?

Malmberg
2011-02-02, 15:13
Det säger inte så mycket, det är inget "schema" utan bara en uppdelning av muskelgrupper. Skriv upp vilka övningar/set/reps osv du tänker köra de olika dagarna så blir det lättare att hjälpa dig. Skriv dina förutsättningar också (vikt, ålder, mål, träningsbakgrund) så blir det ännu bättre.

Om jag vore du hade jag skippat fredagspasset. Alt kört Ben och rygg där istället, men de e jag de.

Är du nybörjare föreslår jag att du väljer något av dessa program:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
De är mycket bra.

sandberg93
2011-02-02, 16:22
triceps är en pressar muskel, och rygg är en drag muskel, så biceps rygg skulle vara bättre på ons, sedan tricpes ist för biceps efter som bröst och axlar är båda pressar muskler :P

Karre gfx
2011-02-02, 16:52
Det säger inte så mycket, det är inget "schema" utan bara en uppdelning av muskelgrupper. Skriv upp vilka övningar/set/reps osv du tänker köra de olika dagarna så blir det lättare att hjälpa dig. Skriv dina förutsättningar också (vikt, ålder, mål, träningsbakgrund) så blir det ännu bättre.

Om jag vore du hade jag skippat fredagspasset. Alt kört Ben och rygg där istället, men de e jag de.

Är du nybörjare föreslår jag att du väljer något av dessa program:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
De är mycket bra.

Okej ,
jag är
177 cm
vikt: 71
ålder: 19
har kort på mig på min profilbild :)

när jag kör bröst börjar jag med hantlar och så lägger jag mig på en bänk, jag gör 4*10 med rak vinkel på bänken och sen tar jag upp bänken och gör samma sak 4*10 och sen ner med bänken ...
när jag har gjort all detta på den bänken går jag till BRÖSTMASKIN, och gör samma sak med bänkerna men 4*5 tungt.

när jag är klar med bröstmaskin går jag till den maskinen på bilden:
http://www.smartstep.se/shopimages/303471/e.jpg
jag gör 4*10

sen jag gör med repper framåt 4*10

det är hur jag tränar bröst .. låter det ok eller ?

de andra delarna skriver jag sen ska till gymet nu . :)

Malmberg
2011-02-02, 17:21
triceps är en pressar muskel, och rygg är en drag muskel, så biceps rygg skulle vara bättre på ons, sedan tricpes ist för biceps efter som bröst och axlar är båda pressar muskler :P

Varför är det bättre?

The Truth
2011-02-02, 17:24
Varför är det bättre?Så att inte armarna riskerar att bli övertränade.

Malmberg
2011-02-02, 17:26
Så att inte armarna riskerar att bli övertränade.

Beror väl på hur ens övriga träning ser ut?

Rikard Jansson
2011-02-02, 17:26
Varför är det bättre?

det gör att man kan välja bra övningar, t.ex. bänkpress som tränar både bröst och triceps, och skivstångsrodd/chins/latsdrag som tar på både biceps och rygg, ist för att behöva isolera varje del av överkroppen jämt

The Truth
2011-02-02, 17:29
Beror väl på hur ens övriga träning ser ut?Ja.

Malmberg
2011-02-02, 17:37
det gör att man kan välja bra övningar, t.ex. bänkpress som tränar både bröst och triceps, och skivstångsrodd/chins/latsdrag som tar på både biceps och rygg, ist för att behöva isolera varje del av överkroppen jämt

Man kan välja dessa övningar ändå, eller jag har lyckats med det i nåt år iaf. Gäller bara att lägga upp det rätt. Att påstå att det är bättre att köra bröst o triceps än bröst o biceps tycker jag är fel, vist kanske är lättare för en nybörjare. Men för en som vet vad det handlar om behöver det inte vara bättre eller sämre i mina ögon.

Kör alla övningar du nämner men känner inte att jag behöver isolera "varje del av överkroppen".

Rikard Jansson
2011-02-02, 17:40
Man kan välja dessa övningar ändå, eller jag har lyckats med det i nåt år iaf. Gäller bara att lägga upp det rätt. Att påstå att det är bättre att köra bröst o triceps än bröst o biceps tycker jag är fel, vist kanske är lättare för en nybörjare. Men för en som vet vad det handlar om behöver det inte vara bättre eller sämre i mina ögon.

Kör alla övningar du nämner men känner inte att jag behöver isolera "varje del av överkroppen".

Hur kan du köra några av övningarna och påstå att det är några andra muskelgrupper än de som är listade?

The Truth
2011-02-02, 20:45

Kör alla övningar du nämner men känner inte att jag behöver isolera "varje del av överkroppen".Jag vet vad det handlar om, och jag tycker att det är klart bättre att köra bröst + triceps än att köra bröst + biceps.

Att köra dubbelt så mycket volym på bara armarna är galenskap i mina ögon. Och ja, triceps tränas på dina bröstövningar och biceps tränas på dins ryggövningar, oavsett hur mycket du vet vad det handlar om.

Malmberg
2011-02-03, 17:04
Hur kan du köra några av övningarna och påstå att det är några andra muskelgrupper än de som är listade?

Var påstår jag att det är några andra muskelgrupper? Jag skriver bara att jag kör bra övningar (bänk, mark, böj, rodd, militär osv) utan att ha ett upplägg som grundar sig på bröst + triceps och rygg + biceps.

Rikard Jansson
2011-02-03, 17:06
Var påstår jag att det är några andra muskelgrupper? Jag skriver bara att jag kör bra övningar (bänk, mark, böj, rodd, militär osv) utan att ha ett upplägg som grundar sig på bröst + triceps och rygg + biceps.

Så du grundar det på övningarna istället? Eller hur ser det ut?

Malmberg
2011-02-03, 17:11
Jag vet vad det handlar om, och jag tycker att det är klart bättre att köra bröst + triceps än att köra bröst + biceps.

O jag tycker det funkar bättre för mig att inte köra så.

Att köra dubbelt så mycket volym på bara armarna är galenskap i mina ögon.

Blir i mina ögon inte dubbelt så mycket. Jag är bra mycket tröttare i triceps efter ett tricepspass än efter ett bröstpass (vist blir jag trött, men inte i närheten som efter ett tricepspass)

Och ja, triceps tränas på dina bröstövningar och biceps tränas på dins ryggövningar, oavsett hur mycket du vet vad det handlar om.

Det är jag fullt medveten om och kan inte minnas att jag påstått att de inte skulle göra det.

Matsa
2011-02-03, 19:18
Det går fint att träna biceps ihop med bröst och triceps ihop med rygg. Att man gör på det viset behöver inte alls innebära att armarna får dubbelt så mycket volym, frekvensen blir högre men volymen behöver inte bli det. Och nej, det måste inte bli överdrivet mycket isolationsövningar heller. Om jag själv skulle göra en liknande split hade jag dock föredragit att lägga bröst ihop med rygg och armar ihop med axlar, men det är en smaksak.