handdator

Visa fullständig version : Utredning föreslår dopingtester på alla gym

Nitrometan
2011-02-02, 12:19
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1372633/Gym-far-ta-over-polisens-kontroll.html

Alla gym väntas få rätt att testa sina medlemmar för hormonmissbruk. Malmö har stått som förebild för de nya reglerna kring kontroll av hormondopning. Här har hundratals utbildats om hormonpreparat och deras effekter.

Idag lägger regeringens utredare ett förslag om en ny nationell antidopningsorganisation. Bland annat väntas utredningen föreslå att alla gym ska kunna testa sina medlemmar. Idag får man inte göra det, istället är det polisen som har ansvar för att utföra dopningstester på privata gym. På de gym som tillhör Riksidrottsförbundet, är det förbundet själv som ordnar kontrollerna.

Enligt en beräkning som Skåneidrotten gjort brukar omkring 60 000 svenskar hormonpreparat. Önskemålen om att samordna kontrollerna i en enda organisation har kommit både från privata gym, politiker och Riksidrottsförbundet. Den nya organisationen väntas inte bara få uppdraget att kontrollera dopning, den ska också samordna hela arbetet mot hormondopning i Sverige.

Bara ett förslag änsålänge, och det återstår väl några remissrundor innan det blir beslut.

Men iaf, det kan bli tester på alla gym i framtiden.

young_george
2011-02-02, 12:23
Poliser, skolsköterskor, skolläkare och anställda på gym har fått två omgångar utbildning om hormondopning för att lättare kunna känna igen tecknen på missbruk

Vore verkligen intressant att veta vilka tecken man ska titta efter.

Med tanke på hur dyra testen är, skulle jag bli förvånad om något gym verkligen utför dom.

Allan
2011-02-02, 12:24
Stön. De där jävla utbildningarna är kassa. Typ akne, arg och tränar mycket - vilket passar in på 99% av alla grabbar under 22

rooz
2011-02-02, 12:25
Vem ska betala? Gymmen själva?

Antigen blir det skyhöga medlemsavgifter eller inga test alls.

Nitrometan
2011-02-02, 12:25
Vore verkligen intressant att veta vilka tecken man ska titta efter.
Kappmuskelpolisen vet. ;)

Med tanke på hur dyra testen är, skulle jag bli förvånad om något gym verkligen utför dom.
Tja, om staten bedömer att det är viktigt så kanske det anslås pengar till ett antal tester?

thunder
2011-02-02, 12:27
Sverige är ett land med skitpolitiker. Jag vill ha drogtester varje vecka på hela bunten i Rosenbad innan de får stifta flera lagar. Och varför inte kroppsvisitation och undersökning efter illegal musik på deras mp3-spelare, telefoner och laptops när vi är igång?

Suck.

young_george
2011-02-02, 12:32
Tja, om staten bedömer att det är viktigt så kanske det anslås pengar till ett antal tester?

Isf är jag helt emot detta. Tycker att gym givetvis ska få skriva in i princip skriva in vad som helst i sina kontrakt, och förbinder man sig frivilligt till detta så får man acceptera konsekvenserna.

Men som vanligt när folk får leka med andras pengar så kommer det bli godtyckliga och onödiga tester i tid och otid bara för att möjligheten finns.

agazza
2011-02-02, 12:34
Bra beslut, kostnaden för ett ental tester per år utdelat på alla medlemmar är inte många hundringar, något alla borde vara glad över att få ha på sitt gym

Lallle
2011-02-02, 12:34
Stön. De där jävla utbildningarna är kassa. Typ akne, arg och tränar mycket - vilket passar in på 99% av alla grabbar under 22

Haha. Så aknen slutar när man fyller 22? Har jag inte märkt :/

young_george
2011-02-02, 12:36
Bra beslut, kostnaden för ett ental tester per år utdelat på alla medlemmar är inte många hundringar, något alla borde vara glad över att få ha på sitt gym

Varför? Har aldrig träffat på en person som jag vill betala flera hundra kronor för att slippa se på mitt gym.

joko
2011-02-02, 12:38

Inte jag, jag vill inte betala en spänn mer för att täcka kostnader för tester. Jag skulle kunna tänka mig att betala extra för förebyggande åtgärder, om det fanns några sådana som verkar vettiga, men inte stickprov för att försöka fånga folk som redan tagit ett aktivt beslut och dopat sig.

Sheogorath
2011-02-02, 12:43
Jag är för det eftersom de flesta på mitt som jag misstänker trycker är idioter. Men jag är mot det eftersom jag faktiskt tycker att det är var och ens ensak vad man stoppar i munnen eller stjärten. Frihetsargumentet väger tyngre än mitt personliga agg mot GASP-maffian så: Nej tack. Jag får snällt utstå med idioterna runt omkring mig. :)

MasterChief
2011-02-02, 12:44
Hoppas de går djupt. Vi pratar Contador-djupt. När de gått djupt, ska de gå ännu djupare. En molekyl för mycket så stäng av dem på livstid.

Allan
2011-02-02, 12:47
Jag kan fortfarande inte se vilka som trycker eller inte. Jag vågar inte ens gissa när det gäller monstren, eftersom jag känner rejält stort folk som aldrig rört. I synnerhet blir jag alltid lika chockad när jag får höra vilka jävla benrangel som pumpar sig fulla....

samsung
2011-02-02, 12:49

Eller så använder gymägaren detta till att kunna höja priset och strunta i tester. Vilka gymägare bryr sig egentligen om vad folk tar på deras gym?

JusupWillkosz
2011-02-02, 13:01
Jusup har inget att frukta! BRING IT ON BABY! Hmm, problemet är väl att JUSUP kommer få pissa ofta.....hmmpf..

Owe
2011-02-02, 13:05
Men jag är mot det eftersom jag faktiskt tycker att det är var och ens ensak vad man stoppar i munnen eller stjärten. Frihetsargumentet väger tyngre än mitt personliga agg mot GASP-maffian så: Nej tack. Jag får snällt utstå med idioterna runt omkring mig. :)

Instämmer!
Sen om det hade varit ett problem som kostar samhället en massa pengar, ja då hade det ju varit försvarbart, mig vetligen gör det inte det allafall inte i närheten av vad alkolism o drog missbruk gör.
Lägg pengar på det istället.

MVH
Owe

Pudzianovski
2011-02-02, 13:05
Jusup har inget att frukta! BRING IT ON BABY! Hmm, problemet är väl att JUSUP kommer få pissa ofta.....hmmpf..

Dricker du mycket vatten eller?

;)

Sundqvist
2011-02-02, 13:06
Kappmuskelpolisen vet. ;)

kan man inte gå på längre, Kom fram förra året tror jag, tror vaderna kollas på specifikt :)

JusupWillkosz
2011-02-02, 13:07
Dricker du mycket vatten eller?

;)

Jusup går på mycket vatten och kreatin. Med en sjuhelsikes hästsko till triceps så lär ju knappast uppmärksamheten minska när dopingkontrollanterna är där.

filmjölk
2011-02-02, 13:13
Tycker det hade vart vettigare att lägga dom resurserna på drog- och alkoholtest på arbetsplatser istället.

Timme
2011-02-02, 13:20
Men som vanligt när folk får leka med andras pengar så kommer det bli godtyckliga och onödiga tester i tid och otid bara för att möjligheten finns.

Är väl i så fall bra? Så blir det mindre preppare

Onigiri
2011-02-02, 13:22
Tycker det hade vart vettigare att lägga dom resurserna på drog- och alkoholtest på arbetsplatser istället.Fail. Doping är det värsta som finns och är värre än pesten. Är du inte påläst? Det är ju roligt att supa på arbetstid och så är det ju lagligt. Allt som är lagligt är okej.

Exdiaq
2011-02-02, 13:25
Så länge jag inte måste betala för det, direkt eller indirekt, och det inte blir något i stil med 1 test i månaden så bryr jag mig inte.

thunder
2011-02-02, 13:25

Jag tror att med dötsstraf skulle alla preppare försvinna.

Smml
2011-02-02, 13:32
Alla hurrar för nazistaten Sverige...

Nitrometan
2011-02-02, 13:33
Tycker det hade vart vettigare att lägga dom resurserna på drog- och alkoholtest på arbetsplatser istället.
På de arbetsplatser där det är relevant så gör man väl redan det?

Nitrometan
2011-02-02, 13:34
Alla hurrar för nazistaten Sverige...

Hade de mycket dopingtester i Tyskland?

Osten80
2011-02-02, 13:42

Haha, ja det blir nog det gamla vanliga skämtet till drogutbildning. De som gått den typen av utbildningar tror sig vara experter på att upptäcka missbruk, men lär sig i själva verket inte ett enda dugg som är av vikt. Däremot lär de sig en fruktansvärd massa dynga som är helt meningslös, missledande och ofta rent felaktig.
Skrattexemplet "kappmuskelpolisen" är bara förnamnet till vilken typ av idioter till "drogexperter" som florerar bland tex polis och vårdpersonal. Man kan ta sig för pannan för mindre än vad många av dem får lära sig under sina utbildningar, detta trots att just de yrkeskategorierna är de som oftast kommer att komma i kontakt med droger i sitt yrke.
Det fattas väl bara att Tommy Moberg får hålla i taktpinnen så är travestin fulländad.

tano
2011-02-02, 13:46
Gött! Mer tester = mindre preppare.

Gorilla
2011-02-02, 13:48
Alla hurrar för nazistaten Sverige...Sovit mycket på historielektionerna eller?

Nazi...Njae
Stazi...lite närmre iallafall

Smml
2011-02-02, 13:49
Hade de mycket dopingtester i Tyskland?

Nej, men i nazistaten Sverige kommer vi nog ha det.

filmjölk
2011-02-02, 13:50
På de arbetsplatser där det är relevant så gör man väl redan det?

inte tillräckligt. Tex på SU (Universitetssjukhuset här i GBG) är det några som får gå och blåsa innan de börjar sitt skift, men det knapras och knarkas och det görs inget åt förrän det försvinner alldeles för mycket från medicinrummen.

Jag tror överlag att arbetsplatser som testar är noga med att folk skall blåsa, men att folk jobbar alldeles lummiga på stesolid eller värktabletter verkar ingen bry sig om.

Nitrometan
2011-02-02, 13:55
Nej, men i nazistaten Sverige kommer vi nog ha det.

Aha. Du syftar på när SD har tagit regeringsmakten?

young_george
2011-02-02, 13:56

Varför inte testa alla människor hela tiden? Vi har ju trots allt obegränsade resurser att röra oss med och det är moraliskt att ta pengar från skattebetalarna till vad som helst.

Eddie Vedder
2011-02-02, 16:16
Det känns lite som typexemplet på ett förslag som egentligen inte är helt seriöst och inte alls genomtänkt men som syftar till att väcka en debatt typ. Helt enkelt lyfta en fråga, få lite uppmärksamhet runt sin fråga och sedan läggs frågan ner.

Lite som beskattningen av mat (mer för "dålig" och/eller mindre för "bra"). Den idén har ju i dagarna dykt upp igen efter att ha legat i träda litegrann sedan sist men inget lär hända tror jag. Samma med det här, rent praktiskt och ekonomiskt kommer det inte hålla.

Alla kan omöjligt testas och att gå på finnar och trapz för att avgöra vore helt fel. Ska man då istället vara rättvis och bara slumpa utifrån hela medlemsantalet blir det ju också lite sjukt om Märta 65 tvingas pissa i koppen.

Anders The Peak
2011-02-02, 16:35
Antagligen mest retorik från regeringskansliet för att visa att man ser missbruket som ett problem.
60000 dopade tycker jag låter i överkant men de har säkert gått på siffror från Malmö och Gbg. Det blir till att ställa ut poliser på gatan utanför gymmen i förebyggande arbete.

Fordon
2011-02-02, 16:54
På kolozzeum är alla emot doping sålänge det inte blir tal om att testa.

agazza
2011-02-02, 21:50
Varför? Har aldrig träffat på en person som jag vill betala flera hundra kronor för att slippa se på mitt gym.

Jag vet endel som till och med kan starta bråk på gymmet.

Inte jag, jag vill inte betala en spänn mer för att täcka kostnader för tester. Jag skulle kunna tänka mig att betala extra för förebyggande åtgärder, om det fanns några sådana som verkar vettiga, men inte stickprov för att försöka fånga folk som redan tagit ett aktivt beslut och dopat sig.

Jag är för allt som kan dra ner på användandet.

Eller så använder gymägaren detta till att kunna höja priset och strunta i tester. Vilka gymägare bryr sig egentligen om vad folk tar på deras gym?

Finns nog endel som lever på medelsvenssons som största inkomstkälla och många sådana motionärer kan rent ut sagt tycka det är obehagligt att träna tillsammans med brunte oxe för dom har läst om doping psykoser och massmord på aftonbladet.

Antagligen mest retorik från regeringskansliet för att visa att man ser missbruket som ett problem.
60000 dopade tycker jag låter i överkant men de har säkert gått på siffror från Malmö och Gbg. Det blir till att ställa ut poliser på gatan utanför gymmen i förebyggande arbete.

tyckte det lät lite jag ifall man ser till forumet på flashback och lätttillgängligheten på internet, det är ju som cdon.com i princip.

Förvånansvärt unga killar som kan vara på nu för tiden.

På kolozzeum är alla emot doping sålänge det inte blir tal om att testa.

Närmre hälften nästan har jag för mig är ganska liberal enligt senaste Poll-trådarna

:/

bb X
2011-02-02, 22:11
Har inte alla gym redan tillåtelse att göra det...? Vet att mitt har det iaf (Actic).

qwerty1
2011-02-02, 22:13
Vart fan är vår personliga integritet?! Usch usch usch!!!!

08-dude
2011-02-02, 22:17
Vore verkligen intressant att veta vilka tecken man ska titta efter..

Det finns många tecken, tex. mycket acne över ryggen, stretchmarks och förstås en kraftig ökning av muskelmassa på bara några månader.

Om personen tex. även väger 78kg och tar 190kg i bänk och 240 kg i mark vid en ålder på 21 så är det bara att plocka in personen.

Att bygga massa tar många år så väldigt unga personer som är massiva bör också väcka uppmärksamhet.

Det är väl ingen som tror att alla miljontals tabletter och ampuller som smugglas in i Sverige bara spolas ned i toaletten efter de har passerat tullen ?

"2008 gjorde tull och polis 1 606 beslag av dopningsmedel, totalt 1 023 881 tabletter, 7,6 kilo pulver och 43 liter dopningsmedel i flytande form, enligt statistisk från Rikspolisstyrelsen."

08-dude
2011-02-02, 22:28
Alla kan omöjligt testas och att gå på finnar och trapz för att avgöra vore helt fel. Ska man då istället vara rättvis och bara slumpa utifrån hela medlemsantalet blir det ju också lite sjukt om Märta 65 tvingas pissa i koppen.

Oj vilket dålig argument.
Tror du verkligen på riktigt att polisen skulle välja Märta före Anders 22 år som väger 75 kg och tar 180kg i bänk och 230kg i marklyft och som har kraftig acne på ryggen ?

qwerty1
2011-02-02, 22:29
Det finns många tecken, tex. mycket acne över ryggen, stretchmarks och förstås en kraftig ökning av muskelmassa på bara några månader.

Om personen tex. även väger 78kg och tar 190kg i bänk och 240 kg i mark vid en ålder på 21 så är det bara att plocka in personen.

Att bygga massa tar många år så väldigt unga personer som är massiva bör också väcka uppmärksamhet.

Det är väl ingen som tror att alla miljontals tabletter och ampuller som smugglas in i Sverige bara spolas ned i toaletten efter de har passerat tullen ?

"2008 gjorde tull och polis 1 606 beslag av dopningsmedel, totalt 1 023 881 tabletter, 7,6 kilo pulver och 43 liter dopningsmedel i flytande form, enligt statistisk från Rikspolisstyrelsen."

och alla som bär en tröja med bob marley ska urintestas för cannabis? kom igen...

Allan
2011-02-02, 22:31
Frågan är ju inte vilka "uppenbara" man ska ge sig på. Frågan är när man blir "uppenbar" i såna fall.
Om vi bara ser till kommentarer på Kolozzeum skulle ju hälften av landets befolkning testas i såna fall - och även om inte Märta 65 skulle testas, så kanske allan 49 skulle vara tvungen - och känna sig inihelvete påhoppad

08-dude
2011-02-02, 22:31
Gött! Mer tester = mindre preppare.

Visst är det så och ryktet kring sporten skulle också vända till det mer positiva.
Idag så har missbrukarna förstört ryktet för sporten. Tränar du rent så har du inte en chans att ställa upp i tex. SM och ta en pallplats i BB i någon tyngre viktklass på grund av att missbruket är så vanligt.

Allan
2011-02-02, 22:33
Visst är det så och ryktet kring sporten skulle också vända till det mer positiva.
Idag så har missbrukarna förstört ryktet för sporten. Tränar du rent så har du inte en chans att ställa upp i tex. SM och ta en pallplats i BB i någon tyngre viktklass på grund av att missbruket är så vanligt.

Jävla skitsnack. Och rätt typiskt för de som inte vet nåt. Och försök inte med att du minsann vet - för det gör du inte.

Eddie Vedder
2011-02-02, 22:33
Oj vilket dålig argument.
Tror du verkligen på riktigt att polisen skulle välja Märta före Anders 22 år som väger 75 kg och tar 180kg i bänk och 230kg i marklyft och som har kraftig acne på ryggen ?

Nej det tror jag inte. Vad vill du ha sagt?

08-dude
2011-02-02, 22:34
och alla som bär en tröja med bob marley ska urintestas för cannabis? kom igen...

Absolut har du rätt, alla steroider som smugglas in i landet används förstås inte. Det är bara för att det är kul som folk smugglar in steroider *rolleyes*

egge
2011-02-02, 22:35
Sverige är ett land med skitpolitiker. Jag vill ha drogtester varje vecka på hela bunten i Rosenbad innan de får stifta flera lagar. Och varför inte kroppsvisitation och undersökning efter illegal musik på deras mp3-spelare, telefoner och laptops när vi är igång?

Suck.

Nej nej, pisseprov är integritetskränkande, eller hur det nu lät när Bodström vägrade. ;)

08-dude
2011-02-02, 22:36
Jävla skitsnack. Och rätt typiskt för de som inte vet nåt. Och försök inte med att du minsann vet - för det gör du inte.

Vem försöker du lura, tror du verkligen att någon tror på RIKTIGT att du når SM i tungvikt utan steroider ?

Det finns en mycket självklar orsak till att det knappt görs några tester alls i BB
SM.

BB har idag ett väldigt dåligt rykte. Tänk dig själv vad positivt det skulle vara om alla tävlande testades innan och under tävling för att tysta de personer som tvivlar på att de är rena. (eller just det vad tråkigt det skulle bli när det visar sig att över hälften är missbrukare...)

BB är helt förstörd av allt missbruk.

young_george
2011-02-02, 22:47
Jag vet endel som till och med kan starta bråk på gymmet.

Det finns folk som startar bråk på ditt gym och inte stängs av? Ett sådant passivt och misskött gym låter inte direkt som några som skulle börja med dopingester oavsett lagstiftning.

I jämförelse med att t.e.x gå på krogen har jag upplevt även de värsta "dopinggymen" som väldigt säkra platser att vistas på.

agazza
2011-02-02, 23:34
Det finns folk som startar bråk på ditt gym och inte stängs av? Ett sådant passivt och misskött gym låter inte direkt som några som skulle börja med dopingester oavsett lagstiftning.

I jämförelse med att t.e.x gå på krogen har jag upplevt även de värsta "dopinggymen" som väldigt säkra platser att vistas på.

bråk och bråk, det blir ju aldrig slagsmål direkt, men det kan väl yttras lite otrevligheter, oftast brukar folk bara undvika att träna samma tider. Ibland blir någon avtvingad en maskin osv. Hur som helst en otrevlig miljö för många skulle jag gissa.

Det jag mest vill är att sätta en tanke i huvudet på alla som tänker preppa. Jag bryr mig inte om dom som vill tävla och satsa osv, dom kan säkert det där och är införstådd med riskerna, men jag skulle även vilja sätta stop där också faktiskt pga orättvisa tävlingar.

Jag har tränat på ett antal gym med tungviktar BBs och dom är ju som sagt lugna, håller sig till sitt osv, men det är inte där jag ser problemen heller.

Det är så sinnesjukt mycket ungdomar som preppar nu bara för att få beachform och att det är alldeles för lätt för dom att göra det, hormonstinna ungdomar i samband med dåligt självförtroende och behov att hävda sig tillsammans med prepp är inte särskilt bra tycker jag

Ser dom en skylt om att det testas på deras gym tänker dom säkert om fler gånger, speciellt ifall det var drygare böter på det. Jag tycker även gym bör tvingas till ett visst antal tester per år.

Vårat gym är obevakat under hela öppettiden, i kontraktet stod det att dopingbrott anmäls och att man blir avstängd, men det har jag aldrig hört talas om och förra gymägaren åkte själv dit för 10k doser testo i hemmet för något år sedan. Det gör att jag känner att det kanske inte riktigt fungerar som läget ser ut nu med internetshopping för doping och så få gym som testar.