Visa fullständig version : Vilken sport/idrott/aktivitet imponerar på dig mest?
Jag måste nog slå ett slag för gymnastik. Typ:
aN8DuCuVsho
Jag hade nog inte ens vågat prova att göra en av hennes backflips på bom ens med folk som spottade mig tror jag.
Tanken är att ni ska dela med er av det som imponerar er mest, oavsett om det är långdistanslöpning, kampsport, SL, OL, klättring, freerunning osv, vad som helst är tillåtet. Lägg gärna upp bilder/videos på prestationerna!
tyngdlyftning
GyVmcLC0bB8
Rikard Jansson
2011-02-01, 20:50
Hmm... får nog säga boxning. Mer imponerande än UFC och kickboxning, då det håller på till en helt annan gräns när man inte kan tappa eller bli knockad av en spark i huvudet
MMA (flesta kampsporter iofs):
HoHZpNX9nQc
lVVrNOQtlzY
NpfL9jizf_0
Arf Pingvin
2011-02-01, 20:56
Inget snyggt exempel där men tyngdlyftning är imponerande.
Jag gillar Taner Sagir. Ser knappt tränad ut men så sjukt snabb.
o5yifpd3RBQ
Kom på nu i efterhand att det kanske är roligare om folk motiverar vad de tycker är så imponerande med det de tar upp, så det uppmuntras!
SL för kvinnor :D
Y7zHosABUiQ&feature=player_embedded
Skämt åsido. Strongman, SL och mma/boxning/kickboxning etc.
Varför?
-Strongman: Finns det bättre sätt att mäta råstyrka? Dessutom grenar som verkligen påminner om gamla tiders arbete.
-SL: Om det finns ett bättre sätt att mäta råstyrka på än strongman så är det SL.
-Mma/boxning/kickboxning: Eye of the tiger!
Carolinew
2011-02-01, 21:30
Tyngdlyftning, gymnastik och handboll. Kanske även störtlopp...
Stavhopp, satan så läskigt och hänga 6 m upp i luften upp och ner och hoppas att man landar på madrassen.
Imponeras inte direkt av sporten utan den enskilda personens prestationer imponeras jag av.
Maratonlöpare... hur kul kan det vara att springa egentligen?
Gevär 300 m
Total koncentration oavsett förhållanden.
Jockefoten
2011-02-01, 21:47
Längdskidor sportens kungliga hovleverantör!
Varför?
Det är världens bäst tränade människor (källa: Mästarnas mästare och Fångarna på fortet) som utövar denna belevade sport. En individuell sport där man ändå kan offra en os-medalj för sina lagkamrater säger en del om hur distingerad sporten är. Detta privilegium som givits till oss i denna tid med ansenliga talanger/stjärnor (Marcus Hellner, Charlotte Kalla, Hanna Falk för att nämna några) är något vi bör med öppna famnar anamma och uppskatta.
Måste nog säga Triathlon. Mycket imponerande av dem som håller på med det. Annars tiokamp, mest pga vilken hög nivå utövarna måste hålla i alla grenarna.
GcLWfHlGrek&feature=player_embedded
stööört nice!!
ManuelIT
2011-02-01, 21:51
MMA, överlägset. Så otroligt brett och ställer enorma krav på styrka, smidighet, kondition och teknik.
Z19zFlPah-o
Helt underbart!
MMA, överlägset. Så otroligt brett och ställer enorma krav på styrka, smidighet, kondition och teknik.
+1
Sen så måste man ha ett riktigt starkt psyke.
Rally / formel 1 skulle jag vilja säga. Eller motorcross
filmjölk
2011-02-01, 23:14
Styrkelyft. Absolut styrka, mindre tekniskt än andra styrkesporter. Att Jörgen Ljungberg inte fått SvDs bragdguld är tamigfan skandal.
+1:ar på MMA men måste också säga att K-1 fighters imponerar på mig som fasen då de tar enorma mängder stryk. Ibland flera fighter på en kväll och med räkning när man blir droppad.
Och den här...
5MeiwLLZjDo
Pff.
http://26.media.tumblr.com/tumblr_leg8jbyMPB1qfayhzo1_400.png
MMA: 1:a
Boxning, K1: delad 2:a
Triathlon: 3:a
Mångkamp (friidrott) 4:a
Jag imponeras otroligt över atleter i idrotter där man måste kunna väldigt många olika saker samt idrotter där atleterna helt enkelt måste kunna uthärda övermänskligt mycket för att tillhöra eliten.
blir inte imponerad av självaste sporten, handlar mer om hur duktigt han/hon är på den.
eternallord
2011-02-01, 23:45
Jag tränar själv kampsport, däribland MMA och älskar sporten med en passion. Men med det sagt har jag ärligt talat svårt att i dagsläget bedömma det som den mest imponerande aktiviteten som finns. Kvalitén går upp med rekordfart, men i eliten finns det fortfarande en relativt hög andel utövare som kommer undan med att vara något undermåligt tränade fysiskt eller tekniskt ensidiga.
Att uthärda stryken är såklart imponerande, men jag tror ärligt talat att eliten inom gymnastik, triathlon och dylika sporten utstår minst lika mycket stryk, den ter sig inte lika direkt självklar bara. Och jag tror att dessa utövare, generellt(!), trycker sig själva till mer extrema fysiska gränser än vad MMA-utövare gör i sin träning.
Personligen imponeras jag inte så mycket av aktiviteter i sig, utan utövarna och där finns det många guldklimpar. Nick Diaz som fightades i Strikeforce i helgen är ett bra exempel. Svartbältare i Gracie BJJ, Strikeforce Welterweight Champion i MMA och sysslar med triathlon på sin "fritid". DET är imponerande...
Och den här...
5MeiwLLZjDo
Känns som att det där hör ihop lite med gymnastiken jag postade. Det är nästan äckligt vilken kontroll de har på sina kroppar, hur smidiga och spänstiga de är osv. Jag hade nästan kunnat döda för den motoriken *flex*
Jag tränar själv kampsport, däribland MMA och älskar sporten med en passion. Men med det sagt har jag ärligt talat svårt att i dagsläget bedömma det som den mest imponerande aktiviteten som finns. Kvalitén går upp med rekordfart, men i eliten finns det fortfarande en relativt hög andel utövare som kommer undan med att vara något undermåligt tränade fysiskt eller tekniskt ensidiga.
Att uthärda stryken är såklart imponerande, men jag tror ärligt talat att eliten inom gymnastik, triathlon och dylika sporten utstår minst lika mycket stryk, den ter sig inte lika direkt självklar bara. Och jag tror att dessa utövare, generellt(!), trycker sig själva till mer extrema fysiska gränser än vad MMA-utövare gör i sin träning.
Personligen imponeras jag inte så mycket av aktiviteter i sig, utan utövarna och där finns det många guldklimpar. Nick Diaz som fightades i Strikeforce i helgen är ett bra exempel. Svartbältare i Gracie BJJ, Strikeforce Welterweight Champion i MMA och sysslar med triathlon på sin "fritid". DET är imponerande...
måste nog +1. Jag tror inte MMA eller kampsport generellt är det som är tekniskt eller styrkemässigt svårast osv. Det är imponerande helt klart att ha sån talang som vissa av dem har och känna av exakt vilket läge man kan slå för att få in fullträffar osv, men det som är mest imponerande har jag lite svårt att se att det skulle vara. Tror snarare den stora andelen av de som sagt MMA är såna som själv håller på med kampsport och därför har det som intresse.
Håller nog med dig angående stryken också måste jag säga. Kan någon se den här videon utan att tycka att båda tjejerna tog stryk? Tror det finns många som hellre hade brottats etc några minuter istället för att uthärda flera timmar av det där
MTn1v5TGK_w
Jag hade liknande funderingar innan jag till slut gjorde mitt val. MMA utvecklar i en rasande fart. GSP:s match är verkligen ett tecken på det. Men, det finns fortfarande en stor andel som uppvisar bristande färdigheter i olika delmoment. Nu har helt plötsligt Brock blivit totalt sågad av i princip alla, men ändå, han har fortfarande ett imponerande score där han slagit de bästa, med undantag för Cain. Bra brottning, undermålig boxning och i bästa fall medioker på marken, dessutom verkar han påtagligt slagrädd. Det är väl få sporter där en nybörjare kan slå erfarna utövare i den yttersta världseliten. Men som sagt, ge det ett par år till!:)
Brock Lesnar
Loss Cain Velasquez TKO (Punches)
Win Shane Carwin Submission
Win Frank Mir TKO (Punches)
Win Randy Couture TKO (Punches)
Win Heath Herring Decision (Unanimous)
Loss Frank Mir Submission
Win Min Soo Kim Submission
8A-m9W-3_9M
Det här är helt klart på min lista över imponerande saker också. Hur i helvete kan en 8-åring lyfta 75 kg över huvudet?!
isle of man
Vad innebär alla "easy right maybe" egentligen? Varför lägger han till maybe till typ allt han säger? Men det där håller jag med om är riktigt skickligt. Lär krävas en del reaktionsförmåga för att göra det där!
Isle of man banan är fullständigt livsfarligt... :P inga avåkningszoner där inte.
Jag måste lägga till ishockey också. Det kräver enormt hög klass på allt ifrån spelsinne, bolltalang, kondition, fysisk styrka och utöver det måste du ha en grym dedikation och arbetsmoral och kunna träna som en dåre och ge allt på matcher. Jag vet inte mycket som är fysiskt tuffare än det.
Även Novemberkåsan måste nämnas 30mil i ett kallt, mörkt, fruset och lerigt litet helvete :P
det finns en anledning att bara 10% av de startande brukar komma i mål och de som gör det lär vara rätt så möra...
Förstår inte hur fan de vågar åka så snabbt som de gör på isle of man
UXV3sEH7PU0
Det var 9 min av grab-chair-almost-shit-pants underhållning. TACK! *cupid*
Ja, det är helt klart så att Ari Vatanen ägde upp tråden. Jävlar!
Jag är imponerad av alla som håller på med en sport där man kan dö , få skador för livet och har risker.
Dvs, jag är inte imponerad av Curling, däremot Bobsleigh, Amerikansk fotboll, MMA, K-1 och alla bilsporter.
Jag är alltså imponerad av utövarna som vågar, inte speciellt sporten i sig.
Tar vi enbart sporten i sig så MMA, K-1, Gymnastik
Vad innebär alla "easy right maybe" egentligen? Varför lägger han till maybe till typ allt han säger? Men det där håller jag med om är riktigt skickligt. Lär krävas en del reaktionsförmåga för att göra det där!
Han är väl helt enkelt osäker på noterna.
Tycker vi kan börja morgonen med lite mer rally. Här med Mr. Burns.
x0m6IGVLajE
Störtlopp
140 blås, blåis med flygturer på 40m och knappt mer än ryggskydd och hjälm..
Kampsport (MMA osv)
1 VS 1, i en bur...
Extremskidåkning
Gnarly shit...Det är brant som helvete, det är ofta hårt. Man ska vara extremt säker på det man gör, och hur man gör det.
Vill också tillägga att Klättrare imponerar. Rock-climbing alltså. Free-soloing.
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_solo_climbing
Bara jag eller hade man verkligen inte velat ha en co-pilot som är osäker på varannan grej (om inte mer?) som han säger? Dessutom är det ju inte så att han bara får en karta och ska avläsa ur den bara sådär, de har ju studerat banorna noggrant innan, och då känns det udda att vara osäker på typ allt.
Jag har förresten trott innan att co-piloten läser ur karta, men de verkar ju snarare ha studerat karta innan loppet, och sen skrivit ner händelseförloppet i ett skrivblock bara och läser upp? Grymt coolt är det iaf! Ser sådär härligt farligt ut :thumbup:
grondahl
2011-02-02, 11:17
Klättring är hårt.
O6iW2xAVeCs
Men även längdskidor och långdistanslöpning imponerar.
Jag håller ju på med styrkelyft, men måste säga att OL impar på mig mer. Sån otrolig träningsmängd och lyftarna är så sjukt explosiva, tekniska och starka så det är inte sant.
kn73_fb_eOs
Finns ju många andra idrotter som imponerar på en också såklart. Långdistanslöpning/cykling/skidor etc är coolt som fan.
delta_mats
2011-02-02, 11:44
De kommer i hundra knyck och kastar sig ut i luften med en flygtur på över 200 meter. Kanske inte imponerar mest på mig, men väldigt mycket.
v-KvW-57v4I
strykelyft/tyngdlyftning.
Stoora tunga vikter.
freerunning/parkour. (får man bunta ihop dom två?)
Studsande, flygande, flyende människor. Fräsigt :D
Triathlon
Behöver man motivera för triathlon? =o
Klättring är hårt.
O6iW2xAVeCs
Men även längdskidor och långdistanslöpning imponerar.
Där tycker jag dock det har tippat över till dumdristighet. Gör ett enda litet skitmisstag dör du, finns inga marginaler.
Där tycker jag dock det har tippat över till dumdristighet. Gör ett enda litet skitmisstag dör du, finns inga marginaler.
Finns enligt wikipedia folk som har dött av det pga regn, så ja, det är väldigt små marginaler. Men det är det även i rally om man ska vara sån. Även gymnastik. Missar man en backflip och landar på bommen kan man nog slå sig rätt så rejält. Freerunning/le parkour borde ju också vara rätt farliga om man råkar missa
Isle of man TT
På två hjul upp till 300km/h, sträckan memoriserad i huvudet, i praktiken noll skydd - Sker årligen ett par dödsolyckor.
Mms-Oi2YyAw
G2IrPZBKquQ
Extreme offpist skiing eller vad det nu heter är ganska sjukt också, extremt branta backar med klippor och lavinfara o.s.v.
Kolla vid 1:06 här till exempel
http://www.youtube.com/watch?v=uqPXrhli09w
grondahl
2011-02-02, 15:12
Det är väl själva poängen. De flesta soloklättrar ju leder som de har repeterat ett antal gånger tidigare och som inte är "svåra". Det handlar om psyke och koncentration, inte svårigheten på leden.
Stefan J
2011-02-02, 15:19
Tyngdlyftning, MMA, gymnastik. Man får väl vara glad att man åtminstone blev duktig på nåt annat, men hade jag fått välja att bli världsmästare/bäst i världen på en idrott hade det nog lutat åt MMA.
Riktigt grymma windsurfare!
86ykqS77J7o
Tyngdlyftning och ringgymnastik. Har hållit på med båda ;)
Tyngdlyftning och ringgymnastik. Har hållit på med båda ;)
Får nog +1a ringgymnastik jag också.
2q8KMnWUsvg
Helt sjukt att man kan ha sån kontroll över sin kropp. För att inte tala om styrkan som krävs för att göra de rörelserna. Deras bålstyrka är inte av denna värld. Respekt!
whJpFP3bG18
Kolla första grejen han gör när han hoppat upp till ringarna. Elegans, perfektion, vad säger man? Gymnaster lär ju ha bland de snyggaste kropparna också skulle jag tro. Atletiska muskelpaket med liten fettprocent
g_LN0xPaiyE
Kolla snubbens kropp. Helt perfekt ju?
Kung atlas
2011-02-02, 17:11
Boxning och MMA
bigtraps
2011-02-02, 17:12
Självklart bodybuilding;)
Minimjölk
2011-02-02, 17:14
Detta är sjukt svårt att avgöra. Det känns som att vissa grenar är sjukt imponerande pga att bara en på tusen eller ännu färre har de genetiska försutsättninagrna för att nå dit med rätt träning (typ tyngdlyftning, styrkelft etc) medan andra idrotter skulle betydligt fler ha en chans om de vigt hela sitt liv för att träna upp förmågan. (Marathon, lägdskidor, etc).
Självklart är det alltid en kombination av talang och träningsprodukt men det varierar oerhört från gren till gren. När jag tänker efter är jag egentligen väldigt imponerad av alla de sporter som nämnts tidigare, Det är nästan enklare att hitta grenar där jag inte är så imponerad:
Pingis, Vollebyoll, Dart, Bowling, Armbrytning, kanske fotboll och ishockey med (sorry om någon tar illa upp):
I sporterna ovan kan det med tur räcka med hyffsad talang och lite sådär lagom träning för att ändå kunna nå världselit.
von huff
2011-02-02, 17:17
Svårt.Alla sporter där man gör tricks t.ex fallskärmshoppning,snowboard,wakeboard osv för att det ser och är svårt.Sen tycker jag om mentaliteten om kampsporter och hur mycket man får kämpa för att nå toppen i stora sporter som fotboll och ishockey
I sporterna ovan kan det med tur räcka med hyffsad talang och lite sådär lagom träning för att ändå kunna nå världselit.
Vad får dig att tro det?
von huff
2011-02-02, 17:22
Detta är sjukt svårt att avgöra. Det känns som att vissa grenar är sjukt imponerande pga att bara en på tusen eller ännu färre har de genetiska försutsättninagrna för att nå dit med rätt träning (typ tyngdlyftning, styrkelft etc) medan andra idrotter skulle betydligt fler ha en chans om de vigt hela sitt liv för att träna upp förmågan. (Marathon, lägdskidor, etc).
Självklart är det alltid en kombination av talang och träningsprodukt men det varierar oerhört från gren till gren. När jag tänker efter är jag egentligen väldigt imponerad av alla de sporter som nämnts tidigare, Det är nästan enklare att hitta grenar där jag inte är så imponerad:
Pingis, Vollebyoll, Dart, Bowling, Armbrytning, kanske fotboll och ishockey med (sorry om någon tar illa upp):
Hockey är knappast nåt man når värlselit på för att man har talang*rolleyes*Bodybuildig och styrkelyft hänger ju väldig mycket på "generna" och jag tror inte att man i sl behöver lägga ner samma energi som i hockey även om såklart alla på toppnivå kämpar hårt.
bigtraps
2011-02-02, 17:25
Vakna för fan!
Hur kan man tro att man skulle nå världselit i fotboll, hockey eller pingis med
hyfsad talang och lagom träning?
The Truth
2011-02-02, 17:34
1. 100m-200m sprint
2. Athletic fitness
3. Strongman
4. MMA
5. Amerikansk fotboll
Du har aldrig prövat någon utav sporterna på någon slags organiserad nivå, eller hur;)
Minimjölk
2011-02-02, 17:51
Alltså, jag visste att jag skulle få fan för mitt inlägg men jag måste förklara hur jag tänker/menar. Givetvis är alla som tävlar på världsnivå i någon sport imponerande men om jag måste hårddra det tycker jag ändå inte att alla sporter är lika imponerande, så längt är väl alla överens?
Om en sport är väldigt liten, eller nystartad krävs inte mycket talang eller träning för att nå världselit. Tex är stavhopp för damer lättare att hävda sig i jämfört med 100m om man nu har hyffsad talang dvs.
Fotboll och hockey som är så stora sporter är ett undantag just pga att det finsn spelare på väldigt hög nivå som egentligeninte kan prestera på topp varken fysiskt, konditionsmässigt men de har en bra blick för spelet och bra bollkontroll och ibland inte ens det.
Messi och C Ronaldo mfl är såklart riktig grymma vilket kräver mycket av allt men ta en kille som Micke Nilsson som trots allt spelat i landslaget, säkerligen dujktig och trevlig på alla sätt men hans prestationer imponerar inte på mig. Finns andra exempel högre upp i systemet med. Finns rätt många stabbiga mittbackar som anses vara världstjärnor men som springer 100m på över 13 sekunder, 2km på 10minuter och knappt orkar göra en pull up eller bänkpressa sin egen vikt, smidiga som kylskåp mm. Samma sak gäller hockey. En kille med talang kan emellanåt hävda sig på yttersta värlsdnivå i 10år trots fler skador än baciller i en hundskit. Yes, jag pratar om spelare som Foppa som trots enorma skadeproblem vid 37års ålder kan gå ut och spela på världsnivå.
I många andra sporter är man mer eller mindre slut på världsnivå om man råkar ut för en skada/bristning etc.
Foppa är duktig, jag säger inget annat men en sport där spelare kan spela på högsta nivå till de är 50. Där det räcker att man är bra på att dundra in slagskott från blålinjen eller där man kan falla snyggt i straffområdet imponerar inte lika mycket på mig som de sporter där man pressar kroppen till en nivå som inte en normal Svensson ens kan föreställa sig.
Jag blir imponerad främst av:
Enorm styrka, spänst, kroppslig perfektion, enorma träningsinsatser där personer vigt all tid för sin passion och offrat allt annat.
Sedan skall tilläggas att mina favoritidrotter rent allmänt är just ishockey och fotboll.. :)
Joe Hardgainer
2011-02-02, 18:05
e8zJg0mwt1k&
Helt klart imponerande!
Undrar om han bröt fastan med den måltiden :D ??
Där det räcker att man är bra på att dundra in slagskott från blålinjen eller där man kan falla snyggt i straffområdet imponerar inte lika mycket på mig som de sporter där man pressar kroppen till en nivå som inte en normal Svensson ens kan föreställa sig.
Vad jämför du med egentligen? Att "dundra in slagskott från blålinjen" och göra mål när kanske världens bästa målvakt står där är knappast lätt. Det krävs verklig talang och hårt slit för att klara sånt du nämner.
Sedan är Foppa inte helt normal....
Men då kan vi räkna många sporter, och många atleter
AMF, Brett favres
Freeride: Sverre, Kaj mfl
Sedan har foppa lirat en hel del hockey, och vunnit ALLT utom WC,SM. Det ger en hel del rutin.
bigtraps
2011-02-02, 18:34
Folk kan ju tycka vad dom vill om fotboll. Men tillhör man eliten av världens största sport så är man något som är få förunnat.
Annars är nog Usain Bolt min favorit
Handikappidrottare har nåt extra, oavsett framgångar
Handikappidrottare har nåt extra, oavsett framgångar
Kromosomer? Sorry! *ban self*
Kromosomer? Sorry! *ban self*
De skulle kunna skylla på det. Vad har du att skylla på?
Minimjölk...
Ju större sport desto större konkurens och därmed desto svårare att nå toppen. Tar vi fotboll som exempel så kan man gott och väl träna sig upp till division 2-3 med god vilja och lite anlag. För att ta sig till 1an superettan eller allsvenskan så krävs det både arbete och talang. Då är vi bara i ankdammen Sverige. Slår man sen samman alla seriesystem i världen och säger alla dessa spelare har som dröm att vara forward i Barca så är det fan inte lätt att knipa den platsen.
delta_mats
2011-02-02, 18:48
De skulle kunna skylla på det. Vad har du att skylla på?
Varför skulle han behöva skylla på något?
Sen är det ju inte så att handikappade per automatik är jätteduktiga bara för att dom dristar sig till att idrotta, vissa personer ja men knappast alla.
Varför skulle han behöva skylla på något?
Sen är det ju inte så att handikappade per automatik är jätteduktiga bara för att dom dristar sig till att idrotta, vissa personer ja men knappast alla.
Du har inga poäng i humor va?
delta_mats
2011-02-02, 18:53
Du har inga poäng i humor va?
Jag har nog fler poäng än dig Allan.
samerino
2011-02-02, 19:07
MMA och andra kampsporter
SL, OL och liknande sporter som handlar om styrka
Men är det lagsport så har vattenpolo en särskild plats i hjärtat.
Sjukt tuff sport och mycket som händer under vattenytan som domaren inte ser.
yxCxIOIVEIY
Sheogorath
2011-02-02, 19:13
Kromosomer?
:laugh:
Förstår inte hur fan de vågar åka så snabbt som de gör på isle of man
Skulle man lätt kunna tro, men så är det icke. Han är säker på noterna, men "maybe" betyder att hastigheten i kurvan kan variera p.g.a olika väglag.
strong-man
2011-02-02, 20:06
strongman så klart:) för att du måste va sjukt stark ha kondis och det svåraste hålla dig hel under sjuka belastningar o det e inte en muskel som ska hålla det e alla! det e imponerande
Ni som skriver SL hur tänker ni då? det e inte specilt imponerande att ha en tröja/dräkt som lyfter nästan 100kg åt en;)
strongman så klart:) för att du måste va sjukt stark ha kondis och det svåraste hålla dig hel under sjuka belastningar o det e inte en muskel som ska hålla det e alla! det e imponerande
Ni som skriver SL hur tänker ni då? det e inte specilt imponerande att ha en tröja/dräkt som lyfter nästan 100kg åt en;)
Alla styrkelyftare lyfter inte med tröja och dräkt.
Alla grenar som nämnts ovan är såklart imponerande på sina högsta nivåer. Man faller dock lätt åt något som är ett eget intresse och där kommer klättringen fram för mig. Hårda alpinister, nervbefriade trad-klättrare och aidare utan någon som helst känsla för vad som faktiskt kan vara ohållbart.
lPUeQFtjYO0
Ex ser Walk of Life helt vidrig ut att leda.
Foppa är duktig, jag säger inget annat men en sport där spelare kan spela på högsta nivå till de är 50. Där det räcker att man är bra på att dundra in slagskott från blålinjen eller där man kan falla snyggt i straffområdet imponerar inte lika mycket på mig som de sporter där man pressar kroppen till en nivå som inte en normal Svensson ens kan föreställa sig.
Just Foppa är ju en sån naturtalang att det inte finns ord för det dock, så jämförelsen blir ju lite lidande. Det är fan inte många i världen som hade kunnat göra comeback som han gör.
Sen appropå det, om nu ens "livslängd" i en sport är viktig, då är thaiboxning högt upp i din lista också då med tanke på att de får lägga av så tidigt?
Just Foppa är ju en sån naturtalang att det inte finns ord för det dock, så jämförelsen blir ju lite lidande. Det är fan inte många i världen som hade kunnat göra comeback som han gör.
Sen appropå det, om nu ens "livslängd" i en sport är viktig, då är thaiboxning högt upp i din lista också då med tanke på att de får lägga av så tidigt?
Har hört historier om att foppa tränade hårdast av alla när han var liten pga att han låg efter.
Skulle man lätt kunna tro, men så är det icke. Han är säker på noterna, men "maybe" betyder att hastigheten i kurvan kan variera p.g.a olika väglag.
Ah! Tack för klargörandet :) Det låter ju rätt rimligt med tanke på underlaget i den videon med. En liten fråga bara, siffrorna han rabblar upp, är det alltså hastigheterna han bör ha på de olika sträckorna då? Jag trodde det var hur långt det var fram tills nästa kurva eller nåt sånt. Men det kanske det inte är?
De som skrivit SL har nog helt enkelt det som intresse och förstår hur mycket jobb och slit det krävs för att kunna lyfta 300+. Oavsett om du har tröja på dig är det fan inte lätt att bänka 345 eller vad det är Sisu här på kolo har tagit, tex. Han har både dötsmördargener + jobbat som en tok sen han var i tonåren för att nå dit, så det är väl klart det är imponerande? Om det är det mest imponerande i hela världen dock kan väl diskuteras, men imponerande är det utan tvekan. Stefan här på forumet är också enormt imponerande, tycker jag. Även om man skiter i vikterna han bollar med så har han en enormt fin teknik när han lyfter
lPUeQFtjYO0
Ex ser Walk of Life helt vidrig ut att leda.
Jag undrar mest vart han får fäste på den kala stenväggen han klättrar uppför? Jag ser inte någonting som han kan hålla tag i. Påminner rätt starkt om spider-man det där...
Denna video imponerar så jävla hårt på mig.
X5NoSZ0J5GY
1:16 är han i luften...
Jockefoten
2011-02-02, 20:59
Viljan är mer än allt.
MTn1v5TGK_w
Har hört historier om att foppa tränade hårdast av alla när han var liten pga att han låg efter.
Källa på de?
Inget illa menat, undrar bara om du kan hitta den, vore intressant läsning.
Tycker själv Foppa är en av dom största både inom Svenska idrottar och inom hockeyspelare i hela världen. Vad han har gjort e rätt sjukt, sjukt talangfull och duktig kille.
Minimjölk
2011-02-02, 22:37
Vad jämför du med egentligen? Att "dundra in slagskott från blålinjen" och göra mål när kanske världens bästa målvakt står där är knappast lätt. Det krävs verklig talang och hårt slit för att klara sånt du nämner.
Jag har inte sagt att det är lätt heller men att hoppa 8.95 i längd ser jag som betydligt svårare, eller hoppa 2.40 på höjden? Eller springa ett Marathon på runt 2 timmar.
KLart att en elitspelare i hockey imponerar mer på mig än berra på lokala fiket som serverar kaffe men jämför jag hockey med individuella toppidrottare i tex friidrott eller skidåkning så tycker de sistnämnda imponerar mer på mig.
Sedan att konkurensen inom tex fotboll är stor och att väldigt få "lyckas". Visst är det så men det är inte alltid de som är bäst/presterar bäst är de som går längst. Som jag var inne på tidigare, det finns de som spelar på hög nivå som inte imponerar speciellt mycket mer än kanske att de är hyffsat placeringssäkra och habila i sitt övriga spel.
Minimjölk: Allvarligt talat du verkar ha NOLL koll på sporten ishockey? och ännu mindre koll på foppa... han är för det första en av de största talanger i historien men anledningen att han är så bra är ju att han tränar stenhårt och har en tävlingsinstinkt och vinnarskalle vars like inte finns på denna planet, han är verkligen inte en sån som bara har talang och klarar sig med måttlig träning.
Anledningen till att ishockey är en så tuff sport hålla elitklass i är att den testar mer eller mindre ALLT, kondition, styrka, snabbhet, bollkänsla, spelsinne, tuffhet och tävlingsinstinkt det räcker inte att du är en talang på ett område du måste ha hela paketet och dessutom träna stenhårt, det finns massvis med exempel på spelare som har varit enorma talanger men aldrig blivit någonting.
Jag tror du skulle bli förvånad om du kollade in i ett omklädningsrum i NHL vilka djävla klossar dom killarna är... snittvikten ligger mellan 95-100kg och med en fettprocent på runt 8-9% kanske. Kräver ingen träning...
Och förresten gällande Micke Nilsson så håller jag med om att han sett för djävla usel ut i vissa matcher men ställ dig på en fotbollsplan så skulle han dominera upp dig på läktaren totalt... han skulle även se rätt grym ut om du satte honom i valfri division3 match men när han möter motstånd av världsklass så håller han inte, svårare än så är det inte.
Allt är en fråga om perspektiv, jag tycker damfotboll alltid ser pinsamt dåligt men dom tjejerna skulle förnedra mig om jag försökte spela mot dom. Micke Nilsson är en duktig fotbollsspelare men jämför med världseliten så har han långt kvar men jag är fullständigt övertygar om att han har fått jobba stenhårt för att ta sig dit han är, det är inget man gör på talang och lite söndagsträning direkt.
powderdog
2011-02-02, 23:24
Längdskidåkning på världsnivå.
Charleston
2011-02-02, 23:34
Cykel. Tror det är väldigt få tävlingar som är i närheten av Tour de France vad gäller tuffhet. Dom håller ett sjukt högt tempo på stundtals vansinniga sträckor i tre veckor.
Cykel får oförtjänt mycket skit för doping. Dom försöker i alla fall ta tag i problemet genom att testa väldigt ofta. Hade dom skött sina dopingrutiner som bl a FIFA gör så hade folk inte sagt "alla cykelåkare är dopade", för det hade inte åkt dit några knappt. Hur ofta tror ni NHL-spelare testas t ex?
young_george
2011-02-02, 23:36
Givetvis kräver det något alldeles extra att vara en duktig fotbollsspelare. Det är cirka 270 miljoner (http://www.fifa.com/worldfootball/bigcount/index.html) utövare, helt oslagbart.
De flesta som jag känner som blivit relativt duktiga (och då pratar vi inte ens nära Allsvensk klass) har spelat fotboll flera timmar varje dag under sin ungdom.
Minimjölk
2011-02-02, 23:53
Det var väl inte huruvida Micke Nilsson skulle äga upp mig på läktaren denna tråden handlar om? Självklart har han tränat en hel del för att nå dit han kommit men skall vi vara ärliga finns det många som hänger på detta forum som tränar betydligt hårdare och är mer dedikerade till sin sport 24/7 än vad Micke och många av de andra lirarna i våret landslag är.
De flesta skidåkare som ligger en bra bit under svensk landslagsklass tränar 4-5 timmar om dagen och inte ens det plus talang hjälper alltid för att nå hela vägen.
När vi nu pratar damfotboll så är jag dock väldigt skeptiskt då ett damlag i allsvenskan nyligen fick stryk av klubbens P15-lag med väldigt stora siffror.
Jag är ledsen men jag är inte lika imponerad av de atleter som kommer fram inom fotboll/hockey som tex de som friidrottar.
Sedan att väga 95 kilo i god form är väl inte så märkvärdigt. Det har jag själv gjort med typ 4 träningstimmar i veckan.
Nej det är klart att bli elitspelare i de två största sporterna kräver säkert ingenting alls...
Kan vilken idiot som helst göra, det är därför 99,9% av alla som spelar och tränar stenhård aldrig kommer i närheten av Premier League eller NHL...
Din okunskap om dessa sporter och uppoffringen som krävs är närmast pinsam.
Sen utöver dina 95kg ska du ha en grym kondition, prestera bra på VO2-testet, ha bra balans och smidighet det finns inte ett enda område du inte måste vara i topp på om du ska bli en elitspelare.
Samma sak gäller inte för friidrott alls, en kulstötare måste inte vara snabb eller ha bra kondition direkt.
Gjorde för övrigt någon undersökning om vilken sport som är tuffast att utöva och där kom boxning etta tätt följt av hockey på andra plats.
Sedan att väga 95 kilo i god form är väl inte så märkvärdigt. Det har jag själv gjort med typ 4 träningstimmar i veckan.
Det där är inte beroende alls av vilken längd personen i fråga har eller? Rätt stor skillnad på att väga 95 kg i god form om man är 1,90 eller om man 1,60 lång. Jag själv hade haft ett BMI över 30 om jag skulle väga 95 kg. Det är inte nån enkel uppgift att ha ett BMI över 30 i bra form direkt
Gevär 300 m
Total koncentration oavsett förhållanden.
Stämmer bra men det svåraste inom gevär är annars helmatchen 50m. Världsrekordet från 92 är otroligt imponerande. Stor kroppskontroll med små medel.
Minimjölk
2011-02-03, 08:01
Finns inte så många fotbollsspelare/hockeyspelare på 1.70 som väger 95 kilo heller. ;)
Faktum kvarstår, jag blir inte lika imponerad av hockeyspelare/fotbollsspelare överlag som jag blir av tex friidrottare. Det de utför på plan är inte fysiska prestationer av världssklass som är omöjliga att utföra.
Jag har väl aldrig sagt att vilken idiot som helst kan bli bäst i världen i tex fotboll? Å andra sidan så tillhör väl varken Messi eller C Ronaldo de mest intelligenta men nog har de talang för fotboll och nog har de tränat hårt, jag tror dock inte de har tränat hårdare/mer än vad tex en friidrottare på toppen gör.
Jag har redan sagt vad jag imponeras av tidigare och det finns inga fotbollsspelare som uppvisar det jämfört med en friidrottare, tyvärr.
Kan inte du Ekmanc redogöra för vad du imponeras av och vilka sporter som imponerar eller ej på dig, det kanske kan ge mig en förståelse hur du resonerar.
Just gymnaster är galet imponerande, håller med TS där. De gör fysiskt krävande och asläskiga saker nästan jämt.
Prova när ni bowlar nästa gång ;)
j3R7CubUbBY
qBzOaFnaG3U
Och den här...
5MeiwLLZjDo
Ca 1 min in i filmen, vart tar byxorna vägen? Fejk?*popcorn*
Ca 1 min in i filmen, vart tar byxorna vägen? Fejk?*popcorn*
Först åker dom ner till anklarna/fötterna sen när han flippar far dom upp i taket.
Finns inte så många fotbollsspelare/hockeyspelare på 1.70 som väger 95 kilo heller. ;)
Jag tänkte väl mest på tex Foppa. Han är väl bara runt 1,80 och väger runt 95 i bra form? Det är väl inte så jäkla illa ändå? Bra mycket bättre än de flesta på den här sidan iaf. Att du (jag gissar helt spekulativt nu) som är längre än Foppa har lätt för att väga 95 i bra form säger inte nödvändigtvis någonting
Prova när ni bowlar nästa gång ;)
j3R7CubUbBY
Den andra videon genom stolarna tycker jag inte var särskilt imponerande faktiskt. Men den här videon var det verkligen. Han kan ju inte ens se punkten han siktar på. Satan vilken skruv han fick också... Jag som redan tycker vanlig bowling är imponerande :D Alla precisionssporter egentligen är imponerande
filmjölk
2011-02-03, 13:57
Visst utrustningen är fånig det tycker nog de flesta, men det är ju inte så att utrustningen tar hela vikten, och att ha 400kg järn högt på ryggen och böja med är totalt sinnessjukt imponerande oavsett om man blir lite stadigare i kroppen av dräkten och fjädrar i botten av lyftet i lindorna.
Som motionär som ändå anser mig vara stark och kan göra några reps på 140 i bänk, och sen att dubbla det och lite till som eliten gör är ytterst imponerande i mina ögon. Jag är så långt efter att det är absurt, ändå är jag själv stark - fast hälften så stark, lyfta som två mig- bizarrt.
Sen är det en sport som är lätt att relatera till när man tränar själv, en vikt är en vikt, strongman blir ofta absurt med knepiga redskap, "dra 23ton tåg" - men hur jobbigt är det? räls, inga bromsar, vem fan orkar bryr sig liksom? Går inte att relatera till. Tyngdlyftning har anala regler, trista komplicerade lyft och kräver mycket mer explosivitet och teknik. Styrkelyft är det närmaste som finns en riktig styrkemätning.
Minimjölk
2011-02-03, 15:12
Jag tänkte väl mest på tex Foppa. Han är väl bara runt 1,80 och väger runt 95 i bra form? Det är väl inte så jäkla illa ändå? Bra mycket bättre än de flesta på den här sidan iaf. Att du (jag gissar helt spekulativt nu) som är längre än Foppa har lätt för att väga 95 i bra form säger inte nödvändigtvis någonting
Från Wikipedia:
Peter Forsberg
Smeknamn Foppa
Längd 183 cm
Vikt 95 kg
Nu tror jag inte de 95 kilona på honom är under högsäsong utan det är snarare i början av säsongen, jag vet att många av lirarna väljer att gå upp några kilo extra så att de orkar en hel säsong. Visst finns det fysiska praktexempel även inom hockeyn men de flesta ser ärligt talat inte så vältränade ut med massa muskler och låg fetthalt, snarare en del muskler kombinderat med fett% några procent högre än tex fotbollsspelare. Jag tror det är yttesr få som ligger på 180@95kg med 8%.
Haha helvete vad negativ du är då minimjölk, vad får du ut av att ifrågasätta och gnälla om precis allting?
Snittvikten i NHL är som sagt nånstans 95-100kg beroende på säsong, visst grabbarna är rätt långa också i snitt dock. Sen har jag hört att de flesta lag har en gräns på max 12% kroppsfett för att man ska anses vara i tillräckligt bra form för att spela med dom.
Ska vi nu jämföra med friidrottare så är långt ifrån alla friidrottare vältränade, kulstörare, diskus och slägga brukar inte direkt ha ensiffrigt kroppsfett ;)
Jag säger inte att friidrottare inte är imponerande, det ÄR djävligt imponerande att springa 100m på under 10sek eller hoppa 2:40. Men friidrottare är otroligt ensidigt tränare oftast det svåra med hockey är ju som jag sagt tidigare att det räcker inte med talang på ett område utan du måste ha ALLT, och spelsinne/bollkänsla är absolut svårast det kan du aldrig träna upp till elitnivå om du inte föds med den kapaciteten. Däremot tekniken i kulstötning tror jag nog man kan träna in rätt så bra.
Jag har ingen aning om hur fotbollsspelare tränar men ishockeyspelarna underskattar du GROVT, dom tränar enormt hårt och har en väldigt hög träningsvolym med blandat gym, kondition och spelträning, det blir många timmar om dagen.
delta_mats
2011-02-03, 18:53
Släng upp några bilder på Foppa eller Sundin i fillingar så får vi se hur formen ser ut.
Släng upp några bilder på Foppa eller Sundin i fillingar så får vi se hur formen ser ut.Förutsatt att vi inte enbart behöver prata om just hockey, utan lagsporter över lag (minimjölk har ju trots allt nämnt flera olika lagsporter), så kan vi ju slänga upp en bild på ett rugbylag? Hockeylagen lär väl inte vara mindre vältränade, om jag får gissa:
http://projectqatlanta.com/images/uploads/dg_underwear_rugby_cropped.jpg
Hittade tyvärr ingen bild på en hockeyspelare
Visst utrustningen är fånig det tycker nog de flesta, men det är ju inte så att utrustningen tar hela vikten, och att ha 400kg järn högt på ryggen och böja med är totalt sinnessjukt imponerande oavsett om man blir lite stadigare i kroppen av dräkten och fjädrar i botten av lyftet i lindorna.
Som motionär som ändå anser mig vara stark och kan göra några reps på 140 i bänk, och sen att dubbla det och lite till som eliten gör är ytterst imponerande i mina ögon. Jag är så långt efter att det är absurt, ändå är jag själv stark - fast hälften så stark, lyfta som två mig- bizarrt.
Sen är det en sport som är lätt att relatera till när man tränar själv, en vikt är en vikt, strongman blir ofta absurt med knepiga redskap, "dra 23ton tåg" - men hur jobbigt är det? räls, inga bromsar, vem fan orkar bryr sig liksom? Går inte att relatera till. Tyngdlyftning har anala regler, trista komplicerade lyft och kräver mycket mer explosivitet och teknik. Styrkelyft är det närmaste som finns en riktig styrkemätning.
+1. Tycker iofs fortfarande både strongman och tyngdlyftning är imponerande, speciellt tyngdlyftning, men det är klart svårare att relatera till strongman än en bänkpresstävling tex
+1. Tycker iofs fortfarande både strongman och tyngdlyftning är imponerande, speciellt tyngdlyftning, men det är klart svårare att relatera till strongman än en bänkpresstävling tex
Tycker tvärtom :D Bänkpress, där failar de ju ibland för att de inte får ner (!) stången, eller pga nån skitsak som att rumpan lyfte lite eller någon fot rörde sig minimalt. Strongman är konstiga övningar där man ska lyfta något tungt!
C h r i s
2011-02-03, 23:07
Gymnastik! För att jag själv vet hur svårt det är, uppoffringarna och hur kass kropp man får resten av livet! Verkligen en allt eller inget sport... :)
Tycker tvärtom :D Bänkpress, där failar de ju ibland för att de inte får ner (!) stången, eller pga nån skitsak som att rumpan lyfte lite eller någon fot rörde sig minimalt. Strongman är konstiga övningar där man ska lyfta något tungt!
Haha, som sagt, utrustning är riktigt gay. Utan utrustning är det ju ingen som failar för att de inte kommer ner eller nåt sånt skumt. Finns ju RAW-SM nuförtiden. Deras regler kan jag dock hålla med om är lite skumma på vissa punkter. Men det som gör det relaterbart är ju att du kan relatera till vad du själv lyfter. Du kan ju tänka dig lite hur tungt 200 kg är att lyfta i bänkpress tex. Däremot det som nämndes innan, att dra en lastbil som väger några ton. Hur tungt är det egentligen? Jag har aldrig provat att dra någonting på det sättet så jag har ingen aning om hur tungt det skulle vara, vilken prestation det faktiskt är de utför. Det hade väl i såna fall varit typ när de axelpressar som man kan tänka sig lite grann, och så kanske atlasstenarna
Gymnastik! För att jag själv vet hur svårt det är, uppoffringarna och hur kass kropp man får resten av livet! Verkligen en allt eller inget sport... :)
+1! Har nämnt olika sorters gymnastik flera gånger i tråden innan :)
Vissa NBA spelare imponerar. Vince Carter för i tiden t ex. Sätt ihop en höjdhoppare, cirkusakrobat, 100m sprinter med bollkänsla så får ni en NBA- superstar som Half Man, Half Amazing.
IVXXDLWOCso
Snooker och gymnastik är nog det som imponerar mest på mig, liten fördel till snooker faktiskt.
C h r i s
2011-02-03, 23:25
+1! Har nämnt olika sorters gymnastik flera gånger i tråden innan :)
Ah, själv höll jag på med artistisk gymnastik, var väl ca 7 (+ en egen) dagar i veckan 4 timmar per pass vid 12 års ålder, tungt värre! (+ den obligatoriska ryska tränaren såklart) :D
Edit: Kom ihåg alla övningar för vighet, usch. 100 kgs tränare som sätter sig på en, kändes som man skulle gå itu...
Att hitta enskilda idrottsmän som är imponerande kan man ju göra inom i princip vilken sport som helst.
Utan att vara särskilt exakt, så imponerar de idrotter där man måste leva sin sport, äta sin sport, vara sin sport och basera mer eller mindre hela sitt liv kring den i så hög utsträckning som möjligt. Mest uppoffringar vinner.
Snooker och gymnastik är nog det som imponerar mest på mig, liten fördel till snooker faktiskt.
Snooker alltså? Det var en oväntad nominering. Varför just snooker? :)
Ah, själv höll jag på med artistisk gymnastik, var väl ca 8 dagar i veckan 4 timmar per pass vid 12 års ålder, tungt värre! (+ den obligatoriska ryska tränaren såklart) :D
Haha, 8 dagar/vecka är nog tufft för de flesta att komma upp i ;) Men satan vad coolt. Vilken del var favoriten för dig? Och lyckades du nånsin med ett kors i ringarna? Det hade jag tyckt var grymt coolt att lyckas med nån gång
C h r i s
2011-02-03, 23:36
Snooker alltså? Det var en oväntad nominering. Varför just snooker? :)
Haha, 8 dagar/vecka är nog tufft för de flesta att komma upp i ;) Men satan vad coolt. Vilken del var favoriten för dig? Och lyckades du nånsin med ett kors i ringarna? Det hade jag tyckt var grymt coolt att lyckas med nån gång
Jovisst, utan problem. Nu är det dock annorlunda :D. Favoritgrenarna var ringar + hopp, min sämsta gren var väl barr. Fristående var också skoj, tills jag landade på nacken på en tävling (dubbelsalto som gick fel). Tog det lite försiktigare efter den incidenten. :)
Snooker alltså? Det var en oväntad nominering. Varför just snooker? :) Jag tror man inte kan förstå innan man spelat snooker på ett riktigt snookerbord.
Måste lägga till tyngdlyftning också, väldigt imponerande :)
Edit: Måste ju lägga till en film.
p2cxoGbHD3U
u_-b4JNbBJk
bigtraps
2011-02-04, 06:09
Snooker är ingen idrott, möjligtvis en sport eller spel
Minimjölk
2011-02-04, 09:52
he he
En sista dragning gällande hockeyspelare då. De ser överlag inte ut som Rugbyspelare nej.
Det är en jävla skillnad på dessa två kroppar :
1.80m 95kg 8%fett
1.85m 95kg 12%fett
Nu är det ju inte främst fysiken jag utgår ifrån när det gäller vad som imponerar på mig. Statsen ovan kan gemene man få fram genom några timmars träning per vecka, speciellt det sistnämnda). Vi får inte glömma att vi nu pratar idrottsmän som ägnat hela sitt liv åt den sport de utöver och utfrån det kan jag tycka att både hockeyspelare men framför allt fotbollsspelare rätt ofta underpresterar.
Jag skall vara ärlig och säga att jag inte först tänkte skriva hockey men något var jag ju tvungen att skriva för att få igång diskussionen. :)
Det jag imponeras av är extrema fall av fysisk prestation, utmattning, styrka, spänst etc. Det är väldigt sällan man ser dett på isen eller gräsmattan.
basket må vara en fjollig sport enligt många men spänstmässigt och muskulärt är killarna överlag betydligt mer imponerande än tex fotbollsspelare.
Problemet för mig är att fotbollsspelare/Hockeyspelare är väldigt allroundtränade men oftast inte har de topparna jag eftersöker. De har en kombination av uthållighet/Explosivitet/styrka/Smidighet/Bollsinne. Utöver det sistnämnda kan jag som motionär träna upp alla dessa förmågor till samma nivå eller högre utan att egentligen ha rätt förutsättningar. Återigen pratar jag inte om enskilda unika fenomen här.
Ta alla spelar i NHL eller Serie A och utsätt dem för fysiktetser i form av styrka, kondition, smidighet och spänst. Räkna ut snittet. Jag är ganska säker att det inte är så imponerande siffror man får fram.
Däremot att ha helheten är ju givetvis bra. Dock är det som så att det är bättre att ha en spetskvalité än att vara rätt bra på massor av saker.
jag vill återigen betona att Fotboll och Hockey är de sporter jag följer och uppskattar mest
Jovisst, utan problem. Nu är det dock annorlunda :D. Favoritgrenarna var ringar + hopp, min sämsta gren var väl barr. Fristående var också skoj, tills jag landade på nacken på en tävling (dubbelsalto som gick fel). Tog det lite försiktigare efter den incidenten. :)
Fyfan, slog du dig hårt eller? Fan vad coolt att du kunde hänga i kors! Tog det lång tid för dig att öva upp för det?
Jag tror man inte kan förstå innan man spelat snooker på ett riktigt snookerbord.
Måste lägga till tyngdlyftning också, väldigt imponerande :)
Edit: Måste ju lägga till en film.
[yt]p2cxoGbHD3U[yt]
[yt]u_-b4JNbBJk[yt]
Jodå, jag har spelat på ett snookerbord, och jag förstår nog faktiskt vad du menar efter att ha kollat på videona. Vet inte om jag ska tycka det var pinsamt att mina ögon var stora som tefat och följde allting som hände med extrem koncentration :D Trots att jag var ensam utbrast jag rent spontant i "ah vad snyggt" när han sänkte den näst sista och lyckades få den vita bollen så perfekt inför sista.
Kan nog summeras såhär: Strategi + precision = awesomeness. Alla precisionssporter är enligt mig imponerande, och det blir inte mindre imponerande utav att man måste tänka fem steg i förväg hela tiden direkt
Snooker är ingen idrott, möjligtvis en sport eller spel
Det står inte i min originalpost att det tvunget skulle vara en idrott heller. Idrott/sport/aktivitet står det
he he
En sista dragning gällande hockeyspelare då. De ser överlag inte ut som Rugbyspelare nej.
Säker på det här? Som sagt har det gjorts en undersökning på vilka de fysiskt tuffaste sporterna är, där boxning kom etta och hockey kom tvåa. Jag tror inte det är fysiskt mindre jobbigt att spela hockey än rugby. Och jag ser absolut ingen anledning till varför rugbyspelare skulle vara så mycket muskulärt större än hockeyspelare heller. Visst, hockeyspelare ligger nog i lä om man jämför med fullbacks i amerikansk fotboll kanske, men rugbyspelare tenderar väl inte att vara helt enorma heller?
basket må vara en fjollig sport enligt många men spänstmässigt och muskulärt är killarna överlag betydligt mer imponerande än tex fotbollsspelare.
Enligt en sida (most ripped athletes) som postades här på kolo för ett tag sen så var det en toppstjärna i NBA som hade gjort hela 4 reps på 185 lbs (det är alltså runt 84 kg) i ett bänkpresstest. Det är imponerande, men inte hockeyspelare som tar en bra bit över 100 kg? Jag skulle nog strukit muskulärt där. Spänstmässigt däremot är de imponerande
Däremot att ha helheten är ju givetvis bra. Dock är det som så att det är bättre att ha en spetskvalité än att vara rätt bra på massor av saker.
Kollar du på de absolut bästa så hade jag nog sagt att de har en spetskvalitet, dvs att läsa av spelet. Se öppningar som ingen annan på planen se, ha koll på vart alla andra spelarna är, kunna se vad som händer flera steg i förväg också. De allra duktigaste ser vad som händer på planen på ett sätt som ingen annan på planen gör. Sen om de inte kan höjdhoppa bättre än Stefan Holm, eller springa snabbare än Usain Bolt etc, är lite mindre intressant ärligt talat. Jag tror iofs inte att deras styrke-, snabbhets-, explosivitets- och konditionsprestationer är riktigt så dåliga som du försöker få det att låta som, men spelsinnet är verkligen en spetskvalitet som är några få förunnat
Ska vi nu jämföra med friidrottare så är långt ifrån alla friidrottare vältränade, kulstörare, diskus och slägga brukar inte direkt ha ensiffrigt kroppsfett ;)
Jag säger inte att friidrottare inte är imponerande, det ÄR djävligt imponerande att springa 100m på under 10sek eller hoppa 2:40. Men friidrottare är otroligt ensidigt tränare oftast det svåra med hockey är ju som jag sagt tidigare att det räcker inte med talang på ett område utan du måste ha ALLT, och spelsinne/bollkänsla är absolut svårast det kan du aldrig träna upp till elitnivå om du inte föds med den kapaciteten. Däremot tekniken i kulstötning tror jag nog man kan träna in rätt så bra.
Friidrottskastare ensidigt tränade? Du verkar sakna total insyn av elitfriidrottarnas träningsgrund. Exempelvis utför en släggkastare i princip ett maximalt marklyft under rotation på främre foten, det är inte lätt, eller för den skull enformigt gällande fysiska krav.
Jämförelsen med hockey och friidrott är liknande med att hockeyspelare är otränade då de inte är väldrillade med en fotboll, eller att fotbollsspelare är otränade som inte kan hantera skridskor bra.
Själva idrottsspecificitet för den aktuella idrotten, om det nu är klubba och puck, en fotboll, ett slagträ, mm, är ju alltid fantastiskt välutvecklad för alla elitidrottare.
men rugbyspelare tenderar väl inte att vara helt enorma heller?
Även om jag struntar totalt i vilket av hockey och rugby som är värst så kolla på forwards och inte backarna.
Vad ska man med hals till?
http://www.skysports.com/rugbyunion/player/0,20330,15176_290045,00.html
http://www.zimbio.com/pictures/boFEIRG4DQs/England+v+New+Zealand/6w6Q39M6R3O
Enligt en sida (most ripped athletes) som postades här på kolo för ett tag sen så var det en toppstjärna i NBA som hade gjort hela 4 reps på 185 lbs (det är alltså runt 84 kg) i ett bänkpresstest. Det är imponerande, men inte hockeyspelare som tar en bra bit över 100 kg? Jag skulle nog strukit muskulärt där. Spänstmässigt däremot är de imponerande
Posta bilder på grova och rippade NHL-spelare, lik dessa herrar. Vem bryr sig vad de tar i bänkpress, tror nog att de flesta basketspelare ligger i samma nivå i knäböj och frivändningar som hockeyspelare. Böj och vändningar är väl bättre mått på funktionell styrka i både hockey och basket.
http://i55.tinypic.com/14dq7w3.jpg
http://i55.tinypic.com/2iifkn6.jpg
Hur stark man är beror på vilken position man spelar, är man powerforward/center så ser man oftast mer ut som Dwight Howard bilden högst upp och den position kräver mer styrka pga mer kroppskontakt.
Även om jag struntar totalt i vilket av hockey och rugby som är värst så kolla på forwards och inte backarna.
Vad ska man med hals till?
http://www.skysports.com/rugbyunion/player/0,20330,15176_290045,00.html
http://www.zimbio.com/pictures/boFEIRG4DQs/England+v+New+Zealand/6w6Q39M6R3O
Självklart finns det rugbyspelare som är biff, men det finns det väl rimligtvis inom hockeyn också? Eller tror ni att killar som Douglas Murray är små? Jag bryr mig väl inte heller nämnvärt av vad som är värst inom rugby och hockey, men jag tror absolut inte hockeyspelare är mindre än killarna i bilden jag visade
Posta bilder på grova och rippade NHL-spelare, lik dessa herrar. Vem bryr sig vad de tar i bänkpress, tror nog att de flesta basketspelare ligger i samma nivå i knäböj och frivändningar som hockeyspelare. Böj och vändningar är väl bättre mått på funktionell styrka i både hockey och basket.
Hur stark man är beror på vilken position man spelar, är man powerforward/center så ser man oftast mer ut som Dwight Howard bilden högst upp och den position kräver mer styrka pga mer kroppskontakt.
Återigen, väldigt märkligt att bli imponerade av basketspelare rent muskulärt men inte hockeyspelare. Du säger ju själv att du tror att de ligger på samma nivå, då måste du väl också hålla med om att det är märkligt att bara bli imponerad av ena sidans styrka? Jag tror ändå att en NBA-spelare i många fall kan komma undan med att ha mindre styrka än vad en hockeyspelare kan. Liksom, 4 reps på 84 kg i bänk som max? Om nån känner till en sån hockeyspelare kan ni ju säga till, men jag tror inte det. Det var btw Joey Graham, en forward i NBA som gjorde det i sitt combine resultat, och han ser ändå ganska muskulös ut.
Har inte NBA-spelarna bänktest på 185 lbs i combine överhuvudtaget btw?
http://i534.photobucket.com/albums/ee350/Jarg007/joey_graham_1.jpg
Jag hade gärna postat liknande bilder på hockeyspelare, men jag har ärligt svårt att hitta såna bilder på dem, mest för att de tenderar att ha en jäkla massa kläder ivägen när de spelar, vilket NBA-spelarna inte har
Hittade en till NBA-spelare som bara tar 4 reps på 84 kg i bänk som max, Andre Iguodala, som också är forward:
http://i534.photobucket.com/albums/ee350/Jarg007/andre_iguodala_1.jpg
Skulle nog gissa på att det finns fler i NBA som inte innehar nån särskilt imponerande styrka. Måste dock säga att de ser rätt mycket starkare ut än 4@84 kg i bänk båda två
Att hockey är en såpass fysisk sport talar väl lite för att pojkarna är rätt stora/starka också:
i3Gvfr9GUC0
Hittade btw två bilder nu när jag letade runt lite, Chara, 117 kg:
http://a.espncdn.com/photo/2009/1014/boston_chara_300.jpg
Han är rätt lång, därav den udda kroppsformen. Sean Avery (som dock är mindre än de flesta, 178 lång och 88 kg):
http://images.nymag.com/images/2/daily/fashion/08/06/23_shirtlesssavery_lg.jpg
En till NBA-spelare nu, George Hill, guard, hans max är 9 reps på 84 kg i bänk:
http://i534.photobucket.com/albums/ee350/Jarg007/george_hill_1.jpg
Jag tror ni underskattar hockeyspelarnas fyskrav en hel del, deras fösäsongsträning är brutal och de har ganska så högt ställda krav på att de ska nå vissa mål inom böj, bänk och mark. Och nej jag inser också att en kulstötare är enormt bra tränad för det ändamålet han ska utföra MEN han är inte allroundtränad, det krävs ingen kondition, ingen snabbhet, rörlighet o.s.v.
Däremot jag väl hålla med om att jag fotbollsspelarna inte alls är så imponerande, 70kilos killar med bra kondition och bolltalang, men å andra sidan kanske det inte är ändamålsenligt för dom att väga 95kg heller.
Även i hockey så är det inte ändamålsenligt att vara precis hur stor som helst då man måste vara snabb och rörlig också, har hört till exempel Douglas Murray säga att han måste ta det lite lugnt med styrketräningen för att inte bli för stor.
Lite kul att vissa säger att det är lätt att nå 95kg i bra form på 180kg ;) kanske är jag som tränar djävligt dåligt då för jag är 180cm men inte i närheten av några 95kg...
För övrigt är basketspelare inte på samma planet fysiskt som hockeyspelare ;) såg en NBAmatch live nu i december och vissa av dom är ju rent taniga.
Appropå basketspelare, finns det några uppgifter på vad de tar i militärpress?
filmjölk
2011-02-04, 14:59
Jag tror vi dissar hockey pga att hockeyspelare i allmänhet fostras till att ha en tråkig kvinnosyn och har homosexuella tendenser.
Förövrigt är man 2m lång och smal som ett NBA-proffs blir det inte så lätt att just bänka speciellt mycket, lång lyftväg. 9 reps på 84 är väl max på 100kg ungefär, inte spec. pjåkigt med den lyftvägen.
Hurtbulle
2011-02-04, 15:29
Rugby Union- spelare imponerar stort på mig. Stora, starka, explosiva, uthålliga. Universalkrigare.
Förövrigt är man 2m lång och smal som ett NBA-proffs blir det inte så lätt att just bänka speciellt mycket, lång lyftväg. 9 reps på 84 är väl max på 100kg ungefär, inte spec. pjåkigt med den lyftvägen.
Det är iofs en bra poäng. Tycker iofs fortfarande runt 100 inte är superbra om man är i yttersta eliten i en sport, titta på spelarna i Svenska landslaget i handboll där det är några som ligger runt 130 i bänk. De är också ganska långa.
Inser dock nu i efterhand att jag kanske verkade lite väl pro-hockey och anti-basket, och det är jag egentligen inte riktigt. Tycker NBA-spelare är grymma också, speciellt spänsten, det är grymt coolt att se nån hoppa över en bil och dunka tex. Men att säga att hockeyspelare inte är särskilt imponerande rent muskel/styrkemässigt, och i andra vändan säga att NBA-spelare är imponerande på det sättet blir lite udda. Sean Avery som jag lade upp bild på förut är alltså en ganska liten kille, men han är fortfarande 88 kg på 178 cm. Det hade jag absolut inte klassat som dåligt, han har ju synliga magmuskler på den vikten tom
Dn5kwJF6pZA
Små klena pojkar i hockey. Det där är inte ens NHL-spelare
http://images.t-nation.com/forum_images/4/b/4b59f-brindamour_scj_________x___.jpg
Rod Brind'Amour, 185 cm, 93 kg
bigtraps
2011-02-04, 17:38
Jag tror ni underskattar hockeyspelarnas fyskrav en hel del, deras fösäsongsträning är brutal och de har ganska så högt ställda krav på att de ska nå vissa mål inom böj, bänk och mark. Och nej jag inser också att en kulstötare är enormt bra tränad för det ändamålet han ska utföra MEN han är inte allroundtränad, det krävs ingen kondition, ingen snabbhet, rörlighet o.s.v.
Däremot jag väl hålla med om att jag fotbollsspelarna inte alls är så imponerande, 70kilos killar med bra kondition och bolltalang, men å andra sidan kanske det inte är ändamålsenligt för dom att väga 95kg heller.
Även i hockey så är det inte ändamålsenligt att vara precis hur stor som helst då man måste vara snabb och rörlig också, har hört till exempel Douglas Murray säga att han måste ta det lite lugnt med styrketräningen för att inte bli för stor.
Lite kul att vissa säger att det är lätt att nå 95kg i bra form på 180kg ;) kanske är jag som tränar djävligt dåligt då för jag är 180cm men inte i närheten av några 95kg...
För övrigt är basketspelare inte på samma planet fysiskt som hockeyspelare ;) såg en NBAmatch live nu i december och vissa av dom är ju rent taniga.
Du tror att en kulstötare inte behöver snabbhet och rörlighet?
MAO vet du inte ett dugg vad du snackar om
von huff
2011-02-04, 18:08
Nu gissar jag bara men kanske nordamerikanerna satsar mer på styrketräning än vi gör när det gäller hocket och basket?Jag har sett proffisionella basketspelare styrketräna, de hade inte riktigt likadan fysik som de bilder som postats men åt det hållet och det var inga stora vikter de tränade med, mest olika sidolyft och skit.Jag har också sett amerikanska fotbollsspelare som gjort djupa och fina böjjar 5-6 rep på 200kg med endast bälte och bänkat runt 150 och det har varit flera stycken.Jag tror inte att alla hockeyspelare har så stor motivation i gymet men 130kg sisu nämnde att en spelare, minns ej vem, bänkade runt 200kg.Sen har ju NHL spelare troligtvis styrketränat sen ung ålder pch många är från början storvuxna.Om man är liten i NHL har man nog svårare att klarar sig men en som gjorde det bra var t.ex theo fleury som vägde runt 70kg t.o.m under
http://images.t-nation.com/forum_images/4/b/4b59f-brindamour_scj_________x___.jpg
Rod Brind'Amour, 185 cm, 93 kg
Jag kan höja det med Lomu 1,96 och 118 kg som inte ens är en forward. :)
Jag tvivlar inte en sekund på att man kan plocka ut enstaka fall och spektakulära händelser, t ex den som slog sönder plexit som har betydligt mindre med kroppstyngd än fart och utmattat plexi att göra men jag har en viss känsla att du inte riktigt har koll på olika idrotters förutsättningar så du kanske ska nöja dig med att du är imponerad av hockeyspelare?
filmjölk
2011-02-04, 20:17
Kulstötare mfl friidrottare har i Sverige (inte internationellt) ganska få att tävla mot så att tävla på hyfsat hög nivå i diverse friidrottsgrenar håller jag inte som särskilt speciellt svårt eller imponerande.
Tror vem som helst som har lite muskler, lite rörlighet i torson och kan bänka en 150kg+ skulle kunna tävla i ett sm i kulstötning utan att göra bort sig efter 2minuters instruktion från någon som kan. Gå in på valfritt preppgym och rekrytera försjutton friidrottsförbundet.
Kulstötare mfl friidrottare har i Sverige (inte internationellt) ganska få att tävla mot så att tävla på hyfsat hög nivå i diverse friidrottsgrenar håller jag inte som särskilt speciellt svårt eller imponerande.
Tror vem som helst som har lite muskler, lite rörlighet i torson och kan bänka en 150kg+ skulle kunna tävla i ett sm i kulstötning utan att göra bort sig efter 2minuters instruktion från någon som kan. Gå in på valfritt preppgym och rekrytera försjutton friidrottsförbundet.
Niklas arrhenius är en bra jävla vältränad kulstötare. En kille som kan bänka 180kg skulle inte vara ens i närheten av hans längder.
Men herregud
bigtraps
2011-02-04, 20:32
Du verkar ha bra koll:laugh:
Ignatius72
2011-02-04, 20:52
Stavhoppare och 10 kampare blir jag impade av.
snatch914
2011-02-04, 21:14
Kobayashi FFS! =D
w4BU2pOLvxA
Du tror att en kulstötare inte behöver snabbhet och rörlighet?
MAO vet du inte ett dugg vad du snackar om
Dom är explosiva som fan men över 100m eller 1km eller 10km är dom tamigfan inte snabba nej... kondition lär dom inte heller ha ett dugg av.
Kan du på fullaste allvar påstå att en kulstötare är allroundtränad?
Jag tvivlar inte en sekund på att man kan plocka ut enstaka fall och spektakulära händelser, t ex den som slog sönder plexit som har betydligt mindre med kroppstyngd än fart och utmattat plexi att göra men jag har en viss känsla att du inte riktigt har koll på olika idrotters förutsättningar så du kanske ska nöja dig med att du är imponerad av hockeyspelare?
Vad försöker du säga egentligen? ok visst det finns rugbyspelare som är större än hockeyspelare? so what?
I hockey är det inte ändamålsenligt att vara 120kg tung och orörlig, de är som sagts tusen gånger nu extremt ALLROUNDtränade, skulle vilja se dina tjockisar till rugbyspelare springa triathlon o.s.v. som vissa hockeyspelare ägnar sig åt på fritiden.
Vad försöker du säga egentligen? ok visst det finns rugbyspelare som är större än hockeyspelare? so what?
I hockey är det inte ändamålsenligt att vara 120kg tung och orörlig, de är som sagts tusen gånger nu extremt ALLROUNDtränade, skulle vilja se dina tjockisar till rugbyspelare springa triathlon o.s.v. som vissa hockeyspelare ägnar sig åt på fritiden.
Allroundtränade? Lär inte vara mer allroundtränade än brottare:)
Allroundtränade? Lär inte vara mer allroundtränade än brottare:)
Beror på vad du lägger för parametrar som allroundtränade, brottarna är säkert bättre på vissa saker men likväl är hockeyspelarna bättre på en del saker. Båda är dock imponerande vältränade.
Klättring utan tvekan och extrem skidåkning. Båda sporterna så ligger eliten på en helt övermänsklig nivå.
Arf Pingvin
2011-02-04, 22:08
Det måste väl finnas några stats på dessa monstruösa resultat som hockeyspelarna gör. NFL och NBA brukar kunna ha mycket stats, vertikalhopp, 40 yard dash, bänkpress etc. Leta reda på några och jämför med NHL. Jag orkar faktiskt inte göra det själv.
von huff
2011-02-04, 22:29
Rob Brind Amour 180kg bänk
Jag kollade runt lite men fick ingen direkt fakta.Många har läst i hockeytidningar och liknande om spelare som bänkar mellan 150-180kg men vem vet om det stämmer
bigtraps
2011-02-04, 23:07
Dom är explosiva som fan men över 100m eller 1km eller 10km är dom tamigfan inte snabba nej... kondition lär dom inte heller ha ett dugg av.
Kan du på fullaste allvar påstå att en kulstötare är allroundtränad?
Ja menade att dom visst behöver snabbhet och rörlighet för att bli en bra kulstötare.
Ta en titt på Werner Gunter får du se
http://www.youtube.com/watch?v=d4e5cuyqjqw
Klättring utan tvekan och extrem skidåkning. Båda sporterna så ligger eliten på en helt övermänsklig nivå.
Så är det såklart med många sporter men just klättringen är ruskigt imponerande. Jag kan på ett vis sätta mig in i situationen att vara proffs i fotboll eller hockey men för klättringen finns det saker som verkar helt omöjliga att ens tänka sig klara av.
Sen har tråden lite snöat in på att det som avgör är ett bänkresultat eller hur stor/rippad man är. What?
filmjölk
2011-02-04, 23:33
Lagidrotter med bollar och puckar håller jag inte särskilt högt heller. Du skall vara stark, snabb, ha bra kondis, teknik, hjärna blah blah blah. Men i enskilda moment är du inte något att hänga i granen. Sport för mediokra människor, mest medioker vinner. Däremot är urvalet stort, så du måste vara bättre än en väldans massa andra för att bli något.
Till skillnad mot friidrott (som inte heller imponerar) tex. i tiokamp. hur många utövare finns det? Två dussin på 6 miljarder. Träna det ett halvår och man kan tävla i sm. Eller stavhopp? wtf? max 10 utövare, fulast tights och mest sjuttiotalsaktig frisyr vinner. kastgrenar? Odla en hustrumisshandlarmustasch och du är redo för OS.
Kanot och rodd, finns det ens några utövare än unga pojkar som paddlar för någon överklassinternatskola i storbrittanien med bara pojkar? "oooh captain, my captain" imponerar inte heller.
Den andra videon genom stolarna tycker jag inte var särskilt imponerande faktiskt. Men den här videon var det verkligen. Han kan ju inte ens se punkten han siktar på. Satan vilken skruv han fick också... Jag som redan tycker vanlig bowling är imponerande :D Alla precisionssporter egentligen är imponerande
Visst, men jag har provat det ena och det andra men jag kan säga att det mellan stolarna är MYCKET svårare med tanke på hur lite plats det är :)
Lagidrotter med bollar och puckar håller jag inte särskilt högt heller. Du skall vara stark, snabb, ha bra kondis, teknik, hjärna blah blah blah. Men i enskilda moment är du inte något att hänga i granen. Sport för mediokra människor, mest medioker vinner. Däremot är urvalet stort, så du måste vara bättre än en väldans massa andra för att bli något.
Till skillnad mot friidrott (som inte heller imponerar) tex. i tiokamp. hur många utövare finns det? Två dussin på 6 miljarder. Träna det ett halvår och man kan tävla i sm. Eller stavhopp? wtf? max 10 utövare, fulast tights och mest sjuttiotalsaktig frisyr vinner. kastgrenar? Odla en hustrumisshandlarmustasch och du är redo för OS.
Kanot och rodd, finns det ens några utövare än unga pojkar som paddlar för någon överklassinternatskola i storbrittanien med bara pojkar? "oooh captain, my captain" imponerar inte heller.
Snacka om skev verklighetsbild... *screwy*
C h r i s
2011-02-05, 01:27
Fyfan, slog du dig hårt eller? Fan vad coolt att du kunde hänga i kors! Tog det lång tid för dig att öva upp för det?
Misstänker en permanent ryggskada i en ryggkota på grund av händelsen (= konstant obehag i över 8 år), men är inte säker. Går inte och bota eller lindra hos kiropraktor, han gjorde det om något ännu värre. :D Dags för röntgen känner jag, ryggen är allmänt megakass.
Ah edit: För de som inte vet vad jag menar med dubbelsalto är det 2 bakåtvolter i luften i ett enskilt hopp där jag på den andra volten smällde huvudet rakt ner i backen, trist värre. Fick helt ok poäng ändå, sympati! :D
Nja, kom inte ihåg exakt när jag klarade det för första gången, höll som sagt på med sporten i många år. :)
Edit 2: På tal om gymnastik. http://www.dn.se/sport/sok-miljonsatsar-pa-tolvariga-gymnaster
Du verkar inte riktigt ha förstått vad det är jag försöker få fram? Har jag någonsin påstått att rugbyspelare inte kan vara stora? Eller va? Vad försökte du säga med det där?
Fysik A, gymnasiet, F = m*a, lägg märke till bokstaven m där. Eller rörelseenergi om det känns bättre för dig, E = (m*v^2)/2, även där är storheten proportionell mot massan av objektet. Ska du tackla nån riktigt hårt vill det till att du har både hastighet och massa. Det jag försökte få fram är att det är konstigt att vara superimponerad av alla andra stora bollsporter, men inte ishockey. Förstår du mig inte alls när jag säger så? Jag skulle snarare säga att de som tror att NBA kräver jättemycket och att NHL inte kräver någonting alls inte har nån koll på vad sporterna kräver.
Du lät btw rätt dryg i det inlägget.
Det måste väl finnas några stats på dessa monstruösa resultat som hockeyspelarna gör. NFL och NBA brukar kunna ha mycket stats, vertikalhopp, 40 yard dash, bänkpress etc. Leta reda på några och jämför med NHL. Jag orkar faktiskt inte göra det själv.
Det går inte att jämföra så rakt av, de har för det första inte samma tester, NBA har tex 185 lbs bänkpresstest i sin combine, NFL har 225 lbs bänkpresstest i sin combine osv. De genomför dessutom inte sina combines vid samma ålder i olika sporter, dvs det är totalt meningslöst egentligen att jämföra combinesresultat mellan sporterna. Vet inte exakt vilka tester man gör i NHL combine, men de är bara 17 när de är med där, NFL combine deltagarna är 22. Självklart blir det en del skillnad däremellan enbart pga åldersskillnaden
Btw gör inte NHL-spelarna några "monstruösa" resultat jämfört med NFL-spelare, det är jag rätt övertygad om. Om man inte pratar om typ hårdast slagskott, snabbast skridskoåkande etc. Men rent styrkemässigt osv tror jag att NFL-spelarna hade slagit både NHL och NBA på fingrarna
Rekordet i bänkpresstestet i NFL combine har jag för mig är typ 40-45 reps, vilket är jävligt bra. Det är alltså med 102 kg på stången typ. Det är iaf enligt mig riktigt imponerande för nån som inte ens tävlar i det momentet
powderdog
2011-02-05, 04:36
Jag har skrivit det tidigare i tråden, men är så djävla imponerad och fascinerad av träningsmängden, längdskidåkning!
Ganska bra fysik verkar man få också:
Marit Björgen ca 1000 tränings timmar per år*spy*
http://www.adressa.no/multimedia/dynamic/01174/Marit_Bj_rgen_-2_1174472c.jpg
http://www.absolutjohan.se/wp-content/uploads/2010/03/marit_bj%C3%B6rgen_muskler.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_wDWnexPlwvs/TR7uwA9w-dI/AAAAAAAAAKA/7MngGt7p6f8/s1600/marit_1167369c.jpg
http://www.absolutjohan.se/wp-content/uploads/2010/03/marit_bj%C3%B6rgen.jpg
Jag har skrivit det tidigare i tråden, men är så djävla imponerad och fascinerad av träningsmängden, längdskidåkning!
Ganska bra fysik verkar man få också:
Marit Björgen ca 1000 tränings timmar per år*spy*
http://www.adressa.no/multimedia/dynamic/01174/Marit_Bj_rgen_-2_1174472c.jpg
http://www.absolutjohan.se/wp-content/uploads/2010/03/marit_bj%C3%B6rgen_muskler.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_wDWnexPlwvs/TR7uwA9w-dI/AAAAAAAAAKA/7MngGt7p6f8/s1600/marit_1167369c.jpg
http://www.absolutjohan.se/wp-content/uploads/2010/03/marit_bj%C3%B6rgen.jpg
Har också en djup respekt för deras träning, både mängd och typ. Marit är kort sagt brutal. Kan nog inte få fram ett enda namn på en annan kvinnlig idrottare som når den klassen.
Antar att Marit Björgen är på elitnivå. Är inte 1000 träningstimmar per år ganska lite då?
Jockefoten
2011-02-05, 15:53
Antar att Marit Björgen är på elitnivå. Är inte 1000 träningstimmar per år ganska lite då?
En elitskidåkare räknar inte en timme på gymmet som 1träningstimme.
Det är effektiv träningstid och där finns det inte många sporter som kan mäta sig.
Skidåkare som Marit Björgen, Justyna Kowalczyk, Lucas Bauer (för att nämna några) ligger farligt nära träningsdoser som kroppen klarar av (för Per Elofsson gick det lite för långt). Marit har faktiskt sänkt sin träningsmängd inför denna säsongen.
Ignatius72
2011-02-05, 16:45
Resultaten imponerar på mig. Att träna så mångsidigt som tex 10-kampare och ändå prestera så bra resultat är coolt. Stavhopparna kombinerar snabbhet, styrka och vighet på ett suveränt sätt.
mangemani
2011-02-05, 16:56
har väldigt svårt att bli imponerad över nån fysisk sport.
däremot så kan jag bli imponerad över sporter där man använder den mentala/psykiska sidan,även ibland det kombinerat med fysisk aktivitet.
men att stå och lyfta tunga vikter,stå och slå på någon eller springa för glatta livet på tid,nej,det imponerar verkligen inte.
Ignatius72
2011-02-05, 17:28
däremot så kan jag bli imponerad över sporter där man använder den mentala/psykiska sidan,även ibland det kombinerat med fysisk aktivitet.
men att stå och lyfta tunga vikter,stå och slå på någon eller springa för glatta livet på tid,nej,det imponerar verkligen inte.
Du tror inte att det är mentala bitar inblandade om man springer?
Rekordet i bänkpresstestet i NFL combine har jag för mig är typ 40-45 reps, vilket är jävligt bra. Det är alltså med 102 kg på stången typ. Det är iaf enligt mig riktigt imponerande för nån som inte ens tävlar i det momentet
Det är ett fruktansvärt bra resultat men på sätt och vis skulle jag säga att de faktiskt tävlar i det momentet. Att göra bra ifrån sig i de här testerna är vad jag har förstått väldigt viktigt och de som presterar bäst har oftast fina kontrakt att vänta. Därför tränar de ju väldigt hårt just för att bli duktiga på att reppa med 225lbs, sprinta 40 yards etc.
eternallord
2011-02-05, 17:37
Nej, att fightas i MMA eller K1 exempelvis på elitnivå är ju inte det minsta mentalt påfrestande *slap*
bigtraps
2011-02-05, 17:39
Ska man vinna tex OS finalen på 100m måste psyket vara på topp. Minsta lilla fel och man är borta.
Samma sak med att sätta en avgörande stöt eller en straff.
mangemani
2011-02-05, 17:39
Nej, att fightas i MMA eller K1 exempelvis på elitnivå är ju inte det minsta mentalt påfrestande *slap*
who cares
det imponerar inte och det var inte på det sättet jag menade:Virro
eternallord
2011-02-05, 17:41
who cares
Vilka sporter är det egentligen du pratar om?
who cares
Kan du ge exempel på vad som faktiskt imponerar?
Du har alltså ingen aning om vem Lomu är. :)
Det är ett fruktansvärt bra resultat men på sätt och vis skulle jag säga att de faktiskt tävlar i det momentet. Att göra bra ifrån sig i de här testerna är vad jag har förstått väldigt viktigt och de som presterar bäst har oftast fina kontrakt att vänta. Därför tränar de ju väldigt hårt just för att bli duktiga på att reppa med 225lbs, sprinta 40 yards etc.
Ja det har du iofs rätt i. Men det verkar ju inte som att de har nån särskild bänkteknik tex utan bara vanlig gymteknikslyft, i stil med:
E-kNUEv0YgA
Det är inte helt kasst att göra högreps på 225 lbs med sån teknik, tycker jag. Även fast just den killen använder bröstet som studsmatta :D
Du har alltså ingen aning om vem Lomu är. :)
Trollar du bara eller vad håller du på med?
mangemani
2011-02-05, 18:12
Kan du ge exempel på vad som faktiskt imponerar?
sporter där total mental fokus är ett måste.
golf tycker jag är imponerande,dom som vet vad dom gör,dom som på extremt långt håll kan sätta bollen i hålet efter nogranna beräkningar med vind,lutning på marken osv,det imponerar.
även skytte sporter imponerar med.
Jockefoten
2011-02-05, 18:14
golf tycker jag är imponerande,dom som vet vad dom gör,dom som på extremt långt håll kan sätta bollen i hålet efter nogranna beräkningar med vind,lutning på marken osv,det imponerar.
Nämn en sport där det påståendet inte gäller.
eternallord
2011-02-05, 18:19
du tror alltså att man behöver högre mental fokus i skytte än i kampsport?
Trollar du bara eller vad håller du på med?
Om man påstår saker om vissa idrotter eller idrottare så kan det ju vara bra att man har en aning om vad man pratar om. I det här fallet så hade användaren uppenbarligen inte det och då konstaterade jag bara det.
Gymnastik på elitnivå. Jag har själv hållit på med capoeira och latjat lite parkour och liknande men att se elitgymnaster i verkligheten utföra sina övningar som de skall utföras imponerar på mig mest. Det är skildnad på att slå en volt eller stå på händer mot att göra den för en OS medalj, där ligger den stora skildnaden.
du tror alltså att man behöver högre mental fokus i skytte än i kampsport?
För golfaren så blir det sådan enorm skillnad på resultat efter 4x18 hål om fokus inte finns där. En kampsportare har nog större chans att ändå lyckas fightas jämnt, även om fokus inte är på topp. Men givetvis kräver båda exemplen en mental styrka, dock på lite olika sätt.
eternallord
2011-02-05, 20:01
För golfaren så blir det sådan enorm skillnad på resultat efter 4x18 hål om fokus inte finns där. En kampsportare har nog större chans att ändå lyckas fightas jämnt, även om fokus inte är på topp. Men givetvis kräver båda exemplen en mental styrka, dock på lite olika sätt.
Om golfaren tappar fokus går han ett över par på det hålet. Om kampsportaren tappar fokus finns där en risk för permanent hjärntrauma.
Man är fullständigt från vettet om man inte tror att kampsport på elitnivå är bland det mest psykologiskt utmattande en människa kan gå igenom. Redan på amatörnivå är insikten om vad man ger sig in på när man ger sig in på inhängnad yta för att fightas otroligt tufft och de flesta klarar inte av det överhuvudtaget. Inse då vad det innebär när man står framför en av världens mest effektiva vapen-lösa dödsmaskiner. Skrämmande tanke.
Rt_4PUCNRe0
delta_mats
2011-02-05, 20:07
Ställ dig på ett löpband och dra upp hastigheten i 20 km/h. Håll detta tempo i 30 min och du kommer fortfarande vara slagen med nästan 4 minuter på 10 000 meter av världsrekordhållaren.
Om man påstår saker om vissa idrotter eller idrottare så kan det ju vara bra att man har en aning om vad man pratar om. I det här fallet så hade användaren uppenbarligen inte det och då konstaterade jag bara det.
Vad i helvete är ditt problem egentligen? oavsett om jag och din djävla Lomu vore barndomskamrater så skulle det inte förändra ett enda ord i det jag sa.
Håll dig till att argumentera om du nu har något vettigt att säga istället för att enbart vara dryg.
lVVrNOQtlzY
Han var imponerande. En ettrig rackare!!
Måste säga Tyson under hans storhetstid!
RsSLrftfpsI
Sen som trådskaparen så imponerar gymnaster grymt mycket på mig!! :hbang:
Vad i helvete är ditt problem egentligen? oavsett om jag och din djävla Lomu vore barndomskamrater så skulle det inte förändra ett enda ord i det jag sa.
Håll dig till att argumentera om du nu har något vettigt att säga istället för att enbart vara dryg.
Men Bumbi har ju rätt, din kommentar om "tjockisar till rugbyspelare" gör det ganska uppenbart att du inte vet speciellt mycket alls om rugby. Det funkar att vara "tjock" på vissa positioner i rugby, på andra positioner måste man vara både mycket snabb, stark och rörlig.
För att ta ett par exempel: En prop ska vara stor och stark, de kan vara "tjocka" ibland. En åtta ska vara ganska allround, han måste vara snabb men ändå stark. Jonah Lomu var en wing, det är den snabbaste positionen i rugby och därför är de ofta lite mindre spelare (även om det blivit vanligare att även de är rätt stora). Lomu är dock inte alls liten, det var inte ovanligt att han helt sonika plöjde ned motspelarna i stället för att springa runt dem...
OsXTa7UCGlk
Han rör på sig rätt bra för att vara en "tjockis till rugbyspelare". :)
bigtraps
2011-02-06, 08:59
Jag är inte alls insatt i rugby men det där var imponerande!
Är det han som är med i filmen om Mandela. Invictus?
Ignatius72
2011-02-06, 09:06
Shit pommes frittes! Vilken speed, vilken kraft!
Är det han som är med i filmen om Mandela. Invictus? 120kg och springer tydligen 100m på 10.8, inte illa pinkat! :)
Så du tycker Lomu är fet?
115 kg
http://www.telegraph.co.uk/sport/picturegalleries/6214203/Jonah-Lomu-in-bodybuilding-contest-photos.html
Jo hans karaktär finns med där.
Arf Pingvin
2011-02-06, 10:28
Vad är det för fokus att lalla omkring på en gräsmatta med nån som bär dina klubbor? Några sekunder där du behöver skärpa dig *kissass*
Ska vi prata om total fokus med risk för eget liv och samtidigt helt sinnes fysiska krav på reaktion, snabbhet och uthållighet så vill jag nominera F1 som en toppkandidat. Snittpuls 170 toppar kring 190 i 1 1/2 timme.
Så du tycker Lomu är fet?
115 kg
http://www.telegraph.co.uk/sport/picturegalleries/6214203/Jonah-Lomu-in-bodybuilding-contest-photos.html
Jo hans karaktär finns med där.
Den första bilden du visade såg inte så smal ut nej, sen finns det både rugbyspelare och amerikanska fotbollsspelare med rätt så hög fettprocent.
Som jag sagt tidigare finns det vissa hockeyspelare som har potential för att väga 120kg eller mer om det hade varit deras mål men tyvärr är det inte ändamålsenligt alls.
Och återigen, har du något vettigt att säga själv eller är det enbart dryga ledande frågor som finns i arsenalen?
Ekmanc
Du har aldrig tänkt på att fullbacks i NFL kan behöva lite fettprocent?
Ekmanc
Du har aldrig tänkt på att fullbacks i NFL kan behöva lite fettprocent?
Jo men snälla söta det är ju precis det jag säger? i vissa sporter så är det ändamålsenligt och en fördel att väga mer.
Snabb rugbyfråga, får man fortsätta tackla innan han lägger ner bollen även om han är i 'the endzone'?
isterbuk
2011-02-06, 13:07
Riktigt imponerande:
cNvJy0zoXOY
Riktigt imponerande:
+1 Sjukt grymt!! :hbang:
bigtraps
2011-02-06, 16:07
En gammal favorit!
http://www.youtube.com/watch?v=uYpUs87ha0w&feature=related
Ruskigt imponerande
sweetkarolina
2011-02-06, 17:49
Hehe, snooker var ett otippat bidrag. Nåväl, vad gäller fokus och förmåga att koncentrera sig i långa perioder så håller jag gärna sporter som snooker och olika former av skytte rätt högt på imponerande-skalan. Dock inte imponerande vad gäller fysisk prestation.
Andra fascinerande/imponerande idrotter tycker jag är backhoppning, konståkning, simhopp och konstsim, ptja pga deras enorma krav på kroppskontroll. Och det faktum att man utöver den kroppskontrollen i ett annat element än på stabil mark, alltså det är häftigare att se en gymnast på is göra hopp och konster än en gymnast på matta. Eller i luften eller i vatten. Troligen är jag imponerad eftersom jag själv ser ut som bambi på hal is, och skulle drunkna om jag försökte idrotta i vatten.
Men eftersom jag är styrkelyftare måste jag ju tycka att just det är mest imponerande, hihi. Men eftersom jag också är lite mer insatt i just SL så kan jag också välja en mer specifik favorit, jag tycker att det är sjukt imponerande att se små, lätta lyftare lyfta monstervikter, min favorit här Fedosienko som gjort 290 i böj och mark samt 185 i bänk vid en kroppsvikt på ca 55 kg. (Inte i det här klippet då)
_gmyc_HiWbM
Snabb rugbyfråga, får man fortsätta tackla innan han lägger ner bollen även om han är i 'the endzone'?
Ja. Först och främst måste bollen läggas ned med kontroll och stör du kontrollen så blir det ingen poäng men så avgör också var bollen hamnar i zonen var den efterföljande sparken kommer ifrån. En central placering gör det alltså lättare att få in bollen mellan stolparna och kollar du på några klipp så ser du också att de flesta springer in mot mitten innan de lägger ner bollen.
JimmyJoe
2011-02-06, 18:49
Må nog säga MMA. Eller snarare de som klarar av att ta nå djävulskt med stryk i any kampsport.
text...
Det här påminner mig starkt om en annan tråd med anknytning till dvärgar :D
Det är väl fint och bra och så, men varför tog du helt plötsligt mitt i ingenting upp rugby när han inte pratat om rugby alls innan för? Det känns ärligt som att du "fiskar" lite granna för att visa att du vet bättre på nåt sätt. Jag förstår fullt ut att han blir irriterad på dina svar
OsXTa7UCGlk
Satan vad imponerande!! Var inte alls beredd på att han skulle vara så rörlig på sina 120 kilon :) Ett levande bevis på att även lag/bollsporter kan ha grymma atleter
Det här påminner mig starkt om en annan tråd med anknytning till dvärgar :D
haha:D
jag har dock svårt att bli jätteimponerad av dvärgar på 140cm som lyfter tunga vikter. Om man kollar till proportioner så är 55kg rätt mycket på en sådan kort lyftare.
haha:D
jag har dock svårt att bli jätteimponerad av dvärgar på 140cm som lyfter tunga vikter. Om man kollar till proportioner så är 55kg rätt mycket på en sådan kort lyftare.
Ja det var väl lite det jag menade. Snubben nådde ju bara till naveln på de runtomkring :D Klart coolt iofs att ligga på nästan 6 ggr kroppsvikten i nån övning, men han var ju ändå ganska "satt" eller vad man ska säga. Väldigt korta lyftvägar också
On topic så blir jag nog sällan imponerad av speciella idrotter utan det är oftare individuella prestationer som imponerar på mig.
Ska vi prata om total fokus med risk för eget liv och samtidigt helt sinnes fysiska krav på reaktion, snabbhet och uthållighet så vill jag nominera F1 som en toppkandidat. Snittpuls 170 toppar kring 190 i 1 1/2 timme.
Ja motorsport ligger nog högt när det gäller mental fokus, det håller jag med om. Visst lär F1 ligga i toppen bland motorsportgrenarna då man måste vara så skärpt under ganska lång tid, men detta är dock mitt all time favoritklipp från motorsporten. Is i magen, laserfokus och allmänt dödsförakt, fy fan säger jag bara!
J-K1B4sTX4o
Det är tillåtet så vitt jag vet. Jag är inte så jätteinsatt i rugby egentligen, jag fick upp intresset mest på grund av att mitt ex spelade (hon var inte heller tjock). Det är en rolig sport att titta på när det är bra matcher. Edit: Såg nu att du redan har fått ett bättre svar.
sweetkarolina
2011-02-07, 00:10
Ja det var väl lite det jag menade. Snubben nådde ju bara till naveln på de runtomkring :D Klart coolt iofs att ligga på nästan 6 ggr kroppsvikten i nån övning, men han var ju ändå ganska "satt" eller vad man ska säga. Väldigt korta lyftvägar också
Åh nej, ni kom på mig och min dvärgfetish... :smash:
Jag är tydligen rätt unik i att jag inte på nåt sätt tycker att en längd på 140 cm på nåt sätt förminskar prestationen i det han lyfter. Inte heller tycker jag argument om att korta lyftvägar är något som förminskar en prestation. Jag skulle kunna hävda att alla som blir världsmästare i styrkelyft sannolikt har bra vinklar för styrkelyft. Vissa har vinklar på 140 cm och vissa har vinklar på 200 cm. Längre ben och muskler kan ge längre hävarmar, och längre hävarmar har högre potential att utveckla kraft. Nåja jag menar inte att det skulle vara en nackdel att vara kort, utan att det helt enkelt är mer än bara en persons längd som spelar roll. Om inte jag minns helt fel så var killen före Fedosienko på lättviktartronen Stanaszek typ 120 cm lång, så hur kan då 140 cm Fedosienko lyfta mer?
Jag hittade ingen film på fröken, men det finns en kinesiska (sannolikt kort) som böjt 207,5 kg vägandes 48 kg. Det imponerar mer på mig än att random tjockis böjer 450+, helt enkelt för att jag kan föreställa mig vad 207,5 kg väger men 300-400 kg är bortom min fattningsförmåga. Och att dessutom göra 207,5 fast bruden väger ungefär hälften av mig, det är ju fantastiskt!
Långrandigt. Nåväl, vissa tycker stora starka tjockisar är imponerande, jag tycker det är häftigare att se superstarka lättviktare.
Och inte för att jag vet vart din (zoidy) navel sitter, men lite överdrev du väl nu?
Åh nej, ni kom på mig och min dvärgfetish... :smash:
Jag är tydligen rätt unik i att jag inte på nåt sätt tycker att en längd på 140 cm på nåt sätt förminskar prestationen i det han lyfter. Inte heller tycker jag argument om att korta lyftvägar är något som förminskar en prestation. Jag skulle kunna hävda att alla som blir världsmästare i styrkelyft sannolikt har bra vinklar för styrkelyft. Vissa har vinklar på 140 cm och vissa har vinklar på 200 cm. Längre ben och muskler kan ge längre hävarmar, och längre hävarmar har högre potential att utveckla kraft. Nåja jag menar inte att det skulle vara en nackdel att vara kort, utan att det helt enkelt är mer än bara en persons längd som spelar roll. Om inte jag minns helt fel så var killen före Fedosienko på lättviktartronen Stanaszek typ 120 cm lång, så hur kan då 140 cm Fedosienko lyfta mer?
Jag hittade ingen film på fröken, men det finns en kinesiska (sannolikt kort) som böjt 207,5 kg vägandes 48 kg. Det imponerar mer på mig än att random tjockis böjer 450+, helt enkelt för att jag kan föreställa mig vad 207,5 kg väger men 300-400 kg är bortom min fattningsförmåga. Och att dessutom göra 207,5 fast bruden väger ungefär hälften av mig, det är ju fantastiskt!
Långrandigt. Nåväl, vissa tycker stora starka tjockisar är imponerande, jag tycker det är häftigare att se superstarka lättviktare.
Och inte för att jag vet vart din (zoidy) navel sitter, men lite överdrev du väl nu?
Haha, ursäkta, jag retades bara lite med dig. Och självklart överdrev jag med det jag skrev om naveln :) Jag håller faktiskt med lite grann när det gäller tyngdlyftning, men just i SL har jag ärligt talat jäkligt svårt att relatera till så korta personer. Självklart, när man hör någon nämna +200 kg böj på 55 kg kroppsvikt är ju första reaktionen att man blir imponerad, men sen när man ser videos på dem och killen inte ser så himla liten ut som man föreställer sig när man hör 55 kg, så känns det bara inte lika imponerande längre. Det är säkert jag som låter mig luras av det visuella dock.
Det första du skrev har du helt rätt i dock. Självklart räknar man in hävarm och hur bra/dåliga vinklar någon har, men om nån bänkar över 300 kg tex är det jäkligt imponerande oavsett vilka vinklar man har. Detsamma tycker inte jag kan sägas om de siffrorna han sätter upp, för där kan man ju ha sämre vinklar och ändå få upp det (dock inte med den kroppsvikten kanske). Har svårt att relatera till killar på 1,40 iaf. Med det inte sagt att jag bara imponeras på tjockisar heller
Hoppas inte du tog alltför illa upp förut, var som sagt mest retsamt och inte allvarligt menat på något sätt
Hehe, snooker var ett otippat bidrag. Nåväl, vad gäller fokus och förmåga att koncentrera sig i långa perioder så håller jag gärna sporter som snooker och olika former av skytte rätt högt på imponerande-skalan. Dock inte imponerande vad gäller fysisk prestation.
Jag förstår vad du menar när du nämner den fysiska prestationen men håller inte med. Det är absolut en rejäl fysisk prestation att kontrollera sina rörelser inom de mycket små marginaler som finns. Det är inget som kräver någon speciell styrka (även om den gör nytta på ett annat plan) men däremot en rejäl dos koordination. Många inom världseliten på luftgevär har en rörelsesträcka på 8 mm under sista sekunden (mätt framme vid tavlan, 10 m bort). Med tanke på avståndet blir påverkan på geväret rätt litet...
Det är nog underförstått, men sådant imponerar på mig!
sweetkarolina
2011-02-07, 07:04
Haha, ursäkta, jag retades bara lite med dig. Och självklart överdrev jag med det jag skrev om naveln :) Jag håller faktiskt med lite grann när det gäller tyngdlyftning, men just i SL har jag ärligt talat jäkligt svårt att relatera till så korta personer. Självklart, när man hör någon nämna +200 kg böj på 55 kg kroppsvikt är ju första reaktionen att man blir imponerad, men sen när man ser videos på dem och killen inte ser så himla liten ut som man föreställer sig när man hör 55 kg, så känns det bara inte lika imponerande längre. Det är säkert jag som låter mig luras av det visuella dock.
Det första du skrev har du helt rätt i dock. Självklart räknar man in hävarm och hur bra/dåliga vinklar någon har, men om nån bänkar över 300 kg tex är det jäkligt imponerande oavsett vilka vinklar man har. Detsamma tycker inte jag kan sägas om de siffrorna han sätter upp, för där kan man ju ha sämre vinklar och ändå få upp det (dock inte med den kroppsvikten kanske). Har svårt att relatera till killar på 1,40 iaf. Med det inte sagt att jag bara imponeras på tjockisar heller
Hoppas inte du tog alltför illa upp förut, var som sagt mest retsamt och inte allvarligt menat på något sätt
*kissass*
No hard feelings.
Jag låter bittrare än vad jag är efter midnatt, insåg det när jag skrev men orkade inte skriva om.. :D
Det är mest lite tröttsamt att alltid möta samma invändning, men skitsamma. Du föreställde dig en vandrande pinne på 55 kg som böjde 290, och fick en "rätt satt" liten dvärg. Jag förstår besvikelsen...
Men smaken är som baken!
Jag förstår vad du menar när du nämner den fysiska prestationen men håller inte med. Det är absolut en rejäl fysisk prestation att kontrollera sina rörelser inom de mycket små marginaler som finns. Det är inget som kräver någon speciell styrka (även om den gör nytta på ett annat plan) men däremot en rejäl dos koordination. Många inom världseliten på luftgevär har en rörelsesträcka på 8 mm under sista sekunden (mätt framme vid tavlan, 10 m bort). Med tanke på avståndet blir påverkan på geväret rätt litet...
Det är nog underförstått, men sådant imponerar på mig!
Point taken och håller till viss del med. Men den fysiska prestationen är inte riktigt lika uppenbar som när en simhoppare snurrar 4 varv i luften, skruvar 2 och landar perfekt utsträckt i vattnet eller liknande fysiska prestationer.
Och att dessutom göra 207,5 fast bruden väger ungefär hälften av mig, det är ju fantastiskt!
När var det du bulkade upp till 96kg? :D
Det är väl fint och bra och så, men varför tog du helt plötsligt mitt i ingenting upp rugby
Jag citerade dig...
*kissass*
No hard feelings.
Jag låter bittrare än vad jag är efter midnatt, insåg det när jag skrev men orkade inte skriva om.. :D
Det är mest lite tröttsamt att alltid möta samma invändning, men skitsamma. Du föreställde dig en vandrande pinne på 55 kg som böjde 290, och fick en "rätt satt" liten dvärg. Jag förstår besvikelsen...
Men smaken är som baken!
Fast det första jag tänkte på var ärligt inte kort lyftväg, utan mer att killen ser liksom ganska satt ut. Det är inte alls hans fysik man tänker sig när man hör 55 kg. Han såg stark ut och då kändes det inte så konstigt att han också var stark.
Kan förstå att det är jobbigt att höra samma sak om och om igen dock. Får höra av den kvinnliga delen av familjen att jag är "för stor" precis jämt, så jag förstår att det är jobbigt med tjat
Jag citerade dig...
Så du drog upp 120 kg extremfallsrugbyspelaren för att jag inte trodde att rugbyspelare är brutalmycket större än vad hockeyspelare är, i snitt? *slap* Det finns extremfall i hockeyn också, det är inte superintressant direkt.
Bara av ren nyfikenhet, vad är snittstorleken på rugbyspelare? Om det nu faktiskt råkar vara så att deras snitt är en bra bit över 100 kg...
Bara av ren nyfikenhet, vad är snittstorleken på rugbyspelare? Om det nu faktiskt råkar vara så att deras snitt är en bra bit över 100 kg...
http://www.brianmac.co.uk/rugby/fitness.htm
Basic findings that forwards were taller (average 187cm), heavier (average 99kg) and more muscular than backs (average 179cm, 81kg) matched their role as competitors for the ball in both set play and loose play.
http://www.brianmac.co.uk/rugby/fitness.htm
Dvs det var ingen storleksskillnad mellan rugbyspelare och hockeyspelare då. Bra, då är det avklarat
sweetkarolina
2011-02-07, 16:46
När var det du bulkade upp till 96kg? :D
Vänta bara... *spy*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.