handdator

Visa fullständig version : "övre" bröstmuskel(del?)

Shpendi
2011-02-01, 17:39
Känner att min bröstmuskel är större undertill, beror detta på muskelfäste eller beror det på att jag aldrig kör "sne" bänkpress, eller liknande övningar.

The Truth
2011-02-01, 17:41
Känner att min bröstmuskel är större undertill, beror detta på muskelfäste eller beror det på att jag aldrig kör "sne" bänkpress, eller liknande övningar.Det beror förmodligen mest på din genetik.

Shpendi
2011-02-01, 17:49
Det beror förmodligen mest på din genetik.

Hm ok, vad är då meningen med sne bänkpress?

The Truth
2011-02-01, 18:09
Hm ok, vad är då meningen med sne bänkpress?Jag kör ju inte sne bänkpress, men folk som kör det brukar köra alla möjliga skumma och galna övningar. Anledningen till det är väl för att folk är optinojiga eller något. De vill vara på den säkra sidan.

delta_mats
2011-02-01, 18:18
Du är inte ensam om att "sakna" övre bröst. Det är ett parti som tar tid att utveckla. Sen är det som sagt en del genetik hur det kommer se ut när du väl fått mer massa på plats. Jag tycker också att ju fetare man är desto sämre syns övre bröst.

Morrris
2011-02-01, 19:01
Hm ok, vad är då meningen med sne bänkpress?

Att minimera belastningen på de muskelbukar som utgör nedre bröst.

Leifallan
2011-02-01, 19:34
Det är väl ändå EN muskelbuk för hela pectoralis major?

kettlebellGuden
2011-02-01, 20:02

Flera huven som går ihopa. Går utmärkt att fokusera mer på vissa fibrer än andra.

Sheogorath
2011-02-01, 20:08

Olika ursprung och samma fäste. Tekniskt sett då muskelhuvuden. Finns faktiskt en tredje del som ibland räknas för sig själv som ursprunger från rectusskidan. Kallas för den abdominala delen av pectoralis major. Men för pars clavicularis och pars sternalis är det helt klart två olika bukar. Syns tydligt när muskeln är välutvecklad:

http://www.pcimagenetwork.com/muscle/p10.jpg

Birkharju
2011-02-01, 22:27
Jag upplever att stående militärpressar tar bra på övre delen av bröstet. Däremot finns det säkert mer optimala övningar, men kör på. Tänk inte för mycket. Som andra redan sagt beror det väldigt mycket på genetik.

gl

The Truth
2011-02-01, 23:43
Sedan ska man också komma ihåg att fettet ofta gillar att lägga sig på bröstets nedre del, vilket kan ge folk illusion av att man har för dåliga övre bröstmuskler.

b1gdude
2011-02-02, 00:52
har samma problem, saknar massa på övre delen... är under bulk just nu och märker att mycket av massan hamnar på nedre delen av brösten vilket är jobbigt... har funderat ett tag att endast träna övre bröst i 1 månad och se om jag märker någon skillnad, så jag kommer bara köra tunga vikter för övre delen och vad gäller bänkpress mm så kommer jag köra lättare vikter ;)

Leifallan
2011-02-02, 00:55
Olika ursprung och samma fäste. Tekniskt sett då muskelhuvuden. Finns faktiskt en tredje del som ibland räknas för sig själv som ursprunger från rectusskidan. Kallas för den abdominala delen av pectoralis major. Men för pars clavicularis och pars sternalis är det helt klart två olika bukar. Syns tydligt när muskeln är välutvecklad:

http://www.pcimagenetwork.com/muscle/p10.jpg

Aah, jag trodde det var en och samma muskelfachia då det är samma fästen. Där ser man.