handdator

Visa fullständig version : Somna in på LCHF

kettlebellGuden
2011-01-31, 22:59
Somna.. på LCHF.. verkligen.. Hur gör man?

Jag är på dag 9-10 på hyfsat low-carb (10-30g / dag... I know I know! jag ska minska men jag är low-carb n00b!) och annars mycket fett och protein. Dock har det sen dag 4 ungefär varit extremt svårt för mig att somna på nätterna.

Är det något vanligt fenomen det här? När går det över? Vad gör man åt saken?

Jag är rätt less på 2-timmars-sömn och sova borta halva helgerna som kompensation.

Cerberus
2011-01-31, 23:07
det är jättevanligt. Du har mycket högre mängder katekolaminer(stresshormoner som frisätter energi bl.a). Sömnpiller, antihistaminer, 5htp är de enda ja kan komma på.

Jag kan omöjligt somna in i tid på LCHF, iof funkar jag inte öht alls på en ketogen diet.

Andreas Guiance
2011-01-31, 23:16
Jag har också väldigt svårt att somna utan kolhydrater – det är som sagt mycket vanligt.

kettlebellGuden
2011-01-31, 23:16
det är jättevanligt. Du har mycket högre mängder katekolaminer(stresshormoner som frisätter energi bl.a). Sömnpiller, antihistaminer, 5htp är de enda ja kan komma på.

Jag kan omöjligt somna in i tid på LCHF, iof funkar jag inte öht alls på en ketogen diet.

Aw shit man.. det låter illa om det ska fortsätta så här och det inte bara är någon invänjningsfas *gah!*

Tack för infon.

dazeds
2011-01-31, 23:17
Aw shit man.. det låter illa om det ska fortsätta så här och det inte bara är någon invänjningsfas *gah!*

Tack för infon.

du tränar för lite.

vicarious
2011-01-31, 23:18
Varför äter du LCHF?

kettlebellGuden
2011-01-31, 23:25
du tränar för lite.

:D

mikaelj has trained you well!

Varför äter du LCHF?

Jag tänkte det skulle vara kul att prova en kortare period (~12veckor sisådär), och det ska tydligen vara helt magiskt för att gå ned i vikt (inte för att jag har gått ner ett enda gram på 8 dagar, men ändå!), läser även här på bloggar att det ger fantastiskt sömn, stora muskler, osv.

Det är mest en kombination av mitt behov att få ner vikten från 89 -> 84 och intressant att prova.

12 veckor.. utan havregryn. wtf. Min plan sen var iaf 4v, men nu börjar jag tvivla för sova liksom.

vicarious
2011-01-31, 23:28
:
Jag tänkte det skulle vara kul att prova en kortare period (~12veckor sisådär), och det ska tydligen vara helt magiskt för att gå ned i vikt (inte för att jag har gått ner ett enda gram på 8 dagar, men ändå!), läser även här på bloggar att det ger fantastiskt sömn, stora muskler, osv.

Det är mest en kombination av mitt behov att få ner vikten från 89 -> 84 och intressant att prova.

12 veckor.. utan havregryn. wtf. Min plan sen var iaf 4v, men nu börjar jag tvivla för sova liksom.

Aha. Ok. Låter jobbigt att inte kunna sova dock, hoppas det ordnar sig.

dazeds
2011-01-31, 23:30
Alltså viktgrejen tycker jag är en myt. Jag har gått ner typ 4 kg på ett halvår.

Skräpdiet är vad det är! Jag såg framför mig hur jag liksom gick ner 15 kg och blev 15 cm längre och ÄNTLIGEN kunde jobba som modell.

Men sömnen har inte krånglat för mig. Äta långt innan du ska nanna?

kettlebellGuden
2011-01-31, 23:31
Aha. Ok. Låter jobbigt att inte kunna sova dock, hoppas det ordnar sig.

Me too. Tack så mycket.

kettlebellGuden
2011-01-31, 23:34
Alltså viktgrejen tycker jag är en myt. Jag har gått ner typ 4 kg på ett halvår.

Skräpdiet är vad det är! Jag såg framför mig hur jag liksom gick ner 15 kg och blev 15 cm längre och ÄNTLIGEN kunde jobba som modell.

Viktgrejen vettifan. Första två dagarna tappade jag 3kg. Sen kom de tillbaka igen på dag 3-4.

Jag har provat att äta långt innan och precis innan. Jag har även provat det här dunder-teet "yogi bedtime tea" som är som en rak höger rätt i fejjan. Normalt slocknar jag direkt, på det här är det mer heeeEeerp deeEeerp och sen inte sova.

Vid närmre eftertanke så tror jag att jag hade enorma sömnproblem när jag körde 2 veckor RFL med. ketos är inge bra.

PS. modelljobb går säkert att ordna till dig. :naughty:

dazeds
2011-01-31, 23:37
"somna in..." är humor.

OK, men ge det en vecka till och sen får du väl ge upp och acceptera att du är felkonstruerad.

kettlebellGuden
2011-01-31, 23:39
"somna in..." är humor.

OK, men ge det en vecka till och sen får du väl ge upp och acceptera att du är felkonstruerad.

"somna in ..." är humor??? :( :(

Nu när den här tråden har blivit OT så kan jag ju nämna att jag fick helt seriöst tips av mikaelj senast igår att äta en banan innan jag skulle sova. Det är humor.

eriksvensson
2011-01-31, 23:41
Du kan ju prova att käka en kokt, nedkyld potatis innan sänggående. Det ska ha hjälpt folk som äter LCHF och har problem att somna (har jag läst..) Annars är väl 5-htp något att testa om det inte fungerar. Gärna i kombination med johannesört. Och om du vill somna in så käka ett kilo godis, det däckar vem-som-helst...:thumbup:

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=06624f32-c9b2-4f6e-a7c7-be1975482930

kettlebellGuden
2011-01-31, 23:43
Du kan ju prova att käka en kokt, nedkyld potatis innan sänggående. Det ska ha hjälpt folk som äter LCHF och har problem att somna (har jag läst..) Annars är väl 5-htp något att testa om det inte fungerar. Gärna i kombination med johannesört. Och om du vill somna in så käka ett kilo godis, det däckar vem-som-helst...:thumbup:

Det är ju problemet.. jag vill hålla mig low carb. Då kan jag ju inte pressa potatis *grr*

Ska ta och se om jag kan köpa 5-http://johannesört (see what I did there?!) hos medicinkvinnan imorgon.

eriksvensson
2011-01-31, 23:44
En potatis är ju typ... fem kolhydrater eller nåt, det är en piss i havet. :)

kettlebellGuden
2011-01-31, 23:49
En potatis är ju typ... fem kolhydrater eller nåt, det är en piss i havet. :)

Good point. Blir att köpa potäter imorron.

eriksvensson
2011-01-31, 23:52
Kan väl tillägga att varken 5-htp eller potatisen gav mig bättre sömn, fast jag provade inte så lång tid.

kettlebellGuden
2011-02-01, 00:05
Kan väl tillägga att varken 5-htp eller potatisen gav mig bättre sömn, fast jag provade inte så lång tid.

Det är fel svar. Du ska säga att det funkar på direkten.

eriksvensson
2011-02-01, 00:07
Det är fel svar. Du ska säga att det funkar på direkten.

Fast jag kan tillägga att jag inte har några direkta 'somna-in-problem', kanske därför som det inte fungerade så bra?

kettlebellGuden
2011-02-01, 00:14

Fast jag kan tillägga att jag inte har några direkta 'somna-in-problem', kanske därför som det inte fungerade så bra?

wait wat.. Du har inte problemet.. klart det inte hjälper :D

jakke
2011-02-01, 00:22
Haha. Jag ligger vaken och kan inte somna och så hittar jag den här tråden. Gissa vad jag testar för kost...

kettlebellGuden
2011-02-01, 00:26
Haha. Jag ligger vaken och kan inte somna och så hittar jag den här tråden. Gissa vad jag testar för kost...

:cheers:

Klein
2011-02-01, 01:19
Testa att installera f.lux på datorn. Det lilla programmet ändrar färgtemperaturen på monitorn på kvällen till kvällsrodnad vilket gör att man lättare somnar jämfört med om färgtemperaturen är standard (vilket i princip är dagsljus).

Bozar
2011-02-01, 08:19
Hade också svårt att vänja mig i början, iofs äter jag inte alltid så strikt då jag äter mer kolhydrater innan träning men enligt mig blir det bättre med tiden. Klassiker är ju att dricka ett glas fet mjölk innan.

Ha tålamod.

KaptenKnäsvag
2011-02-01, 08:24
"somna in ..." är humor??? :( :(

Att "somna in" brukar man säga om någon som dör. Bara "somna" räcker gott och väl

vicarious
2011-02-01, 09:02

Klart det är en myt. Man går inte ner mer bara för att man äter LCHF jämfört med någon annan diet om kalorimängden är densamma. Martin Berkhan svarade på en fråga rörande LCHF i senaste numret av Body som jag tycker summerade det hela ganska bra.

Benjila
2011-02-01, 09:08
Off topic: Vilken månad är det på den senaste Body tidningen som Martin skrev i?

malfunction
2011-02-01, 09:20
Lite roligt hur kolhydratskrämd man kan bli. Tillräckligt för att välja läkemedel och naturläkemedel framför en potatis. Lycka till iaf!

vicarious
2011-02-01, 09:27
Off topic: Vilken månad är det på den senaste Body tidningen som Martin skrev i?

Februari. Nummer 2 för 2011 alltså. I slutet av februari kommer mars-tidningen ut.

Benjila
2011-02-01, 09:50
Februari. Nummer 2 för 2011 alltså. I slutet av februari kommer mars-tidningen ut.
Tack :)

Patarei
2011-02-01, 11:25
Prova att titta på filmen Matrix. Jag har aldrig lyckats se klart den utan att somna.

mikaelj
2011-02-01, 11:26
Klart det är en myt. Man går inte ner mer bara för att man äter LCHF jämfört med någon annan diet om kalorimängden är densamma. Martin Berkhan svarade på en fråga rörande LCHF i senaste numret av Body som jag tycker summerade det hela ganska bra.

Swoooosh!

OnT: Jag måste vara ett naturfenomen. Somnar som en stock oavsett vad jag äter, även i djup ketos. (snabbare om jag dricker två liter mjölk, iofs. *pang*)

Har det med serotonin att göra?

vicarious
2011-02-01, 11:33
Man kan också bege till vårdcentralen och berätta om sina sömnproblem, så får man först lite antihistaminer (Atarax, Lergigan, Propavan et cetera), men efter några besök får man Imovane/Stilnoct, och då är sömn garanterad ett antal nätter i veckan.

Att käka benzos löser problemet för stunden men knappast en bra långsiktig lösning.

eriksvensson
2011-02-01, 11:46
Har det med serotonin att göra?

http://www.askdrsears.com/html/4/t042400.asp

Eating carbohydrates with tryptophan-containing foods makes this calming amino acid more available to the brain. A high carbohydrate meal stimulates the release of insulin, which helps clear from the bloodstream those amino acids that compete with tryptophan, allowing more of this natural sleep-inducing amino acid to enter the brain and manufacture sleep- inducing substances, such as serotonin and melatonin. Eating a high-protein meal without accompanying carbohydrates may keep you awake, since protein-rich foods also contain the amino acid, tyrosine, which perks up the brain.

kettlebellGuden
2011-02-01, 14:37
Att "somna in" brukar man säga om någon som dör. Bara "somna" räcker gott och väl

Säker? Jag har aldrig hört det användas så.. kanske något dialektalt uppåt landet? (dvs. norr om Lund).

Of course.

Lite roligt hur kolhydratskrämd man kan bli. Tillräckligt för att välja läkemedel och naturläkemedel framför en potatis. Lycka till iaf!

Skrämd är jag ju knappast.. Jag är mycket förtjust i kolhydrater. Dock provar jag lchf och en potatis extra pushar mig allt närmre 30g kolhydrater och jag vill hålla mig på low nu i 12 veckor. :)

Hade också svårt att vänja mig i början, iofs äter jag inte alltid så strikt då jag äter mer kolhydrater innan träning men enligt mig blir det bättre med tiden. Klassiker är ju att dricka ett glas fet mjölk innan.

Ha tålamod.

:thumbup:

Att käka benzos löser problemet för stunden men knappast en bra långsiktig lösning.

:D benzo .. det hälsosamma alternativet till potatis och banan.

hejhopp79
2011-02-01, 15:54
Jag har också väldigt svårt att somna utan kolhydrater – det är som sagt mycket vanligt.

Ja det är för jäkla svårt faktiskt. Väldigt frustrerande

Linda S
2011-02-01, 15:59
Jag hade problem med sömnen de första 2-3 veckorna, sen slog det typ över och jag sov så bra att jag kände mig helt groggy när jag vaknade. Vet inte riktigt hur länge det var så, några veckor kanske. Nu skulle jag väl beskriva min sömn som "normal". Har käkat lchf i drygt 2 år.

Hoppas det går över!

kettlebellGuden
2011-02-01, 16:03
Jag hade problem med sömnen de första 2-3 veckorna, sen slog det typ över och jag sov så bra att jag kände mig helt groggy när jag vaknade. Vet inte riktigt hur länge det var så, några veckor kanske. Nu skulle jag väl beskriva min sömn som "normal". Har käkat lchf i drygt 2 år.

Hoppas det går över!

Jag sover bra när jag väl somnat. Heh. 2-3 veckor.. right.. Är det inte bättre för mig på vecka 4 så vet jag att något är fel.

OT: När gör du en vidya om hur man väljer ut en mogen falukorv?

Linda S
2011-02-01, 16:14
Jag sover bra när jag väl somnat. Heh. 2-3 veckor.. right.. Är det inte bättre för mig på vecka 4 så vet jag att något är fel.

OT: När gör du en vidya om hur man väljer ut en mogen falukorv?

Jo, det är skitjobbigt att inte sova ordentligt så 2-3 veckor är såklart lång tid.. :(

Och nej, inga falukorvsvideos på gång.

KaptenKnäsvag
2011-02-01, 18:29
Googla på "somna in", så ser du

kettlebellGuden
2011-02-01, 18:48
Googla på "somna in", så ser du

Googlar man "grina" så säger den "att gråta". Så mycket kan man lita på google.

Kischen
2011-02-01, 19:00
OT Att somna in och mena att dö är ganska vedertaget.

kettlebellGuden
2011-02-01, 19:09
OT Att somna in och mena att dö är ganska vedertaget.

Det är det ingen som har betvivlat. Uttryck betyder olika saker på olika ställen.. go figure.

Kischen
2011-02-01, 19:11
Det är det ingen som har betvivlat. Uttryck betyder olika saker på olika ställen.. go figure.

Isf är det du som befinner dig på "olika ställen" och resten av Sverige som säger så ;)

För övrigt, verkar som en naturlig kosthållning om det kan ge sömnsvårigheter.

KaptenKnäsvag
2011-02-01, 19:18
Googlar man "grina" så säger den "att gråta". Så mycket kan man lita på google.

När man grinar så gråter man, det är bara en extremt liten minoritet i Sverige som inte håller med. Att somna in betyder dö är dock inte ens diskutabelt.

mikaelj
2011-02-01, 19:20
Kan man vänja sig vid en viss serotoninnivå och därför har svårare att somna på lägre. Kan serotoninet ta slut på nå't vänster? Eller att man blir okänslig för det?

hejhopp79
2011-02-01, 19:24
Kan man vänja sig vid en viss serotoninnivå och därför har svårare att somna på lägre. Kan serotoninet ta slut på nå't vänster? Eller att man blir okänslig för det?

Mycket bra fråga faktiskt. Man måste kunna vänja sig vid en lägre nivå, med tanke på att det finns en massa LCHF-människor som kan sova mycket bra.

Sedan tror jag det handlar om hur känsliga serotonin-receptorerna är och en massa annan invecklad biokemi som jag inte orkar tänka på just nu :)

kettlebellGuden
2011-02-01, 19:33
Sedan tror jag det handlar om hur känsliga serotonin-receptorerna är och en massa annan invecklad biokemi som jag inte orkar tänka på just nu :)

Kanske MDMA:n fuckade upp mina receptorer. ;)

Nu ska jag låta den här tråden självdö. Min slutsats är att jag väntar och ser och är det inte bättre efter 4 veckor så går jag tillbaka till att äta mat.