Visa fullständig version : Frukt vs fruktjuice?
Sweety87
2011-01-31, 22:52
Är frukt bättre än exempelvis Eldorados fruktjuice (med "Juicekoncentrat" som enda ingrediens) tror ni?
Jag bryr mig inte om fibrer eller mättnad. Jag bryr mig om vitaminer/antioxidanter/andra-nyttigheter-som-inte-är-fibrer.
puss
Får du tag i bra frukt är det klart bättre. Pastöriseringen minskar vitamininnehållet med 15 - 25 procent.
I den andra vågskålen ligger att det är dumt att skeppa frukt över ekvatorn till oss. Miljöbelastningen blir mindre ifall man pressar juicen och koncentrerar upp den i odlingslandet.
Lägg en fabrik som tillverkar pektin vägg i vägg så får vi bättre utnyttjande av råvaran. En biogasanläggning som klämmer ut det sista ur pressresterna ger energi på plats:thumbup:
Förlusterna pga skadad eller möglig frukt blir mindre också. Men detta är bara förhoppningar om framtiden.
Sweety87
2011-02-01, 11:25
Okej, tack för svaret. 15-25% mindre C-vitamin. Vad tror du om antioxidanterna? Brukar det dessutom inte finnas andra nyttigheter i frukt? Sådant man inte riktigt vet vad det är? Hur tror du att det påverkas?
Intressant det där med miljön. Jag bryr mig faktiskt väldigt mycket om miljön, och undviker både bil, kött, fisk och kyckling för att inte belasta miljön, så tack för det.
Jag har läst många av dina inlägg och det finns inte många på det här forumet som kan lika mycket som dig om livsmedel, så jag ser gärna att du svara på frågan om antioxidanter och "andra nyttigheter".
Eddie Vedder
2011-02-01, 11:45
Vitamin C är en antioxidant. Men alla som är känsliga för syre kommer minskas ner. Det är dock tveksamt hur höga halter det är i vanlig "färsk" frukt också. Sedan är ju miljöaspekten svår, frukten paketeras ju inte i tetrapack med plastkork som juicen till exempel.
För egen del ser jag frukt som gott att äta ibland men inget jag ser som någon särskilt bra näringskälla. Bortsett säsongen då jag ju plockar själv och äter färska och mogna.
Svenska äpplen får ses som den vettigaste frukten att peta i sig. Satsa på grönsaker för frukten om du vill åt det färggranna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.