Visa fullständig version : Fördela intaget av vitamin/mineral/omega-3 tillskott
Käkar just nu Multivitamintabletter som innehåller 13vitaminer & 9 mineraler samt omega-3, separat extra zinktillskott och omega-3 separat. Tar även extra (15gram) vitamin b5 om dagen mot finnar.
Hämmas upptaget om jag skulle käka allt samtidigt? dvs är det bättre att sprida ut intaget?
Läste också någonstans att upptaget av zink hämmas av fytinsyran i spannmål. Betyder detta att jag inte ska käka mitt zink tillsammans med havregrynen som jag käkar till frukost eller det är skitsamma?
har for mig att man ska ta zink separat fran calcium, sa undvik mjolk osv tatt intill det...
Kan vara vart att fraga nagon annan om det dock, natt jag minns lite luddigt bara..
eriksvensson
2011-01-31, 18:37
har for mig att man ska ta zink separat fran calcium, sa undvik mjolk osv tatt intill det...
Kan vara vart att fraga nagon annan om det dock, natt jag minns lite luddigt bara..
Järn och kalcium är det väl? :) (blodpudding och mjölk är ett no-no)
sa sannt sa! googla aven runt lite och hitta detta om jarn/zink:
Iron can have a negative effect on zinc absorption, if given together in a supplement, whereas no effect is observed when the same amounts are present in a meal as fortificants. Cadmium, which is increasing in the environment, also inhibits zinc absorption. The amount of protein in a meal has a positive effect on zinc absorption, but individual proteins may act differently; e.g., casein has a modest inhibitory effect of zinc absorption compared with other protein sources. Amino acids, such as histidine and methionine, and other low-molecular-weight ions, such as EDTA and organic acids (e.g., citrate), are known to have a positive effect on zinc absorption and have been used for zinc supplements.
http://jn.nutrition.org/content/130/5/1378S.abstract
Det är hemejärn i blodpudding. Hemejärn spelar i en annan divison och bryr sig inte om kalcium i mjölk.
Då ska jag alltså inte käka det i samband med mjölk. Men behöver jag oroa mig över att ta allt samtidigt? Och hur är det med fytinsyran?
Eddie Vedder
2011-01-31, 19:41
Det är hemejärn i blodpudding. Hemejärn spelar i en annan divison och bryr sig inte om kalcium i mjölk.
Jo kalcium hämmar även hemjärnet. Men sedan är det för mig ofattbart varför just blodpudding av alla livsmedel är vad man rekommenderar att inte äta till mjölk. Är det NÅGOT som man utan problem kan dricka mjölk till är det ju blodpudding. Bättre då att undvika i mer järnfattiga måltider.
OK för hemejärnet och mjölk då.
Men mjölken gör nytta. Det kompletterar det usla proteinet i blodpuddingen.
Eddie Vedder
2011-01-31, 20:50
Det kompletterar det usla proteinet i blodpuddingen.
Det gör bacon också. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.