Visa fullständig version : banta med stenåldersmat
Detta ämne har ju varit på detta forum obland. Och är på TV nu.
Nils
King Grub
2003-11-17, 20:43
Den där fisken i näver-rullen luktade smaskens ända ut genom TV-rutan!
Originally posted by King Grub
Den där fisken i näver-rullen luktade smaskens ända ut genom TV-rutan!
Jo. Fast hur skall man göra rätten i verkligheten?
Markägaren lär inte bli så glad om man börjar strippa träden...
Nils
Nils: Folie?
Eller så skyller man på att man måste för att överleva, har man inte ätit på tre-fyra timmar stämmer det ju iofs. :D
Gör som Staffan Lindebergs fru gjorde i programmet.
Kör firren i ugn, antingen i lågpanna eller inlindad i folie.
Kör över lite lime/citron och ev libbsticka för att få sältan. Krydda övrigt med peppar, persilja, lökpulver eller vad du nu gillar för kryddor.
200 grader i 20-30 min brukar vara lagom.
Morsan håller faktist på med "stenåldersmaten" Hon har haft problem med att gå ner i vikt och försökt på många olika sätt. Hon läser ju damtidningar som Amelia där det står massor av "knep" men nu har hon iallafall gått ner 8kg på 8 månader med sin stenåldersmat.
-R
Bara en liten parantes..man behöver inte banta för att äta stenålderskost...jag bygger mkt bra på stenålderkost...enda gången jag fuskar är direkt efter träningen då jag dricker en protte-grogg..
shirunai
2003-11-19, 08:52
får man inte lita kolhydrater av stenåldersmat?
Kollisar får man från frukt...
Sen som jag nämde i förra inlägget så fuskar jag ju efter träningen med en protte-grogg givetvis innehåller den ca 80-100g kollisar...
frukten innehåller ju dock ofta mestadels fruktos vilket hamnar i levern istället för i musklerna som glukogen. eller?
aliquis: Fruken innehåller en blanding av olika sockertyper och även om fruktsockret först hamnar i levern så går det ju sen ut i blodet och kan ge muskelglykogen.
Något som sällan framkommer i debatten/marknadsföringen av "stenålders-dieter" är att "stenåldersmänniskan" troligen hade en något aktivare livsstil i förhållande till oss "nutida".
Oavsett hur, och vad de åt, så skulle det införskaffas manuellt, massor av motion & frisk luft med andra ord, komponenter som i sig troligen minimerar risk för fetma och andra välfärdssjukdomar.
Staffan Lindeberg var och pratade i P1 precis.
För er som missade det (kan ladda hem och lyssna):
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=409&artikel=325819
Åse Columbus
2003-11-25, 15:44
hans hemsida är fin
http://www.staffanlindeberg.com/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.