Visa fullständig version : Zink brist?
Läste precis lite trådar här om zink och liknande, blev nyfiken och kollare upp lite på bl.a. wikipedia. Står att zinkbrist kan orsaka håravfall, depression, stress och annat liknande. Känner på senaste tiden hur man varit mycket mer stressad, lite mer deprimerad än vanligt, och på den senaste tiden märt hur man bliviti lite tunnare i håret. Vad tror ni? hypokondri eller zinkbrist? Kollade lite på kosttillskott, ca 30g/dag per "zinkpiller", är det en bra dos?
Hur mycket får du i dig i snitt per dag?
Ingen aning, har aldrig hållt koll på det, ser bara till o få i mig protein + fett.
Eddie Vedder
2011-01-29, 17:10
Ingen aning, har aldrig hållt koll på det, ser bara till o få i mig protein + fett.
Precis som för de flesta mikronutrienterna så är de bösta källorna animaliska. Lever, skaldjur, viltkött är riktigt bra men även konventionellt kött och mjölkprodukter är viktiga källor för genomsnittssvensken. Annars finns det i fullkorn och baljväxter men där hämmas det delvis av fytinsyran.
Mag- och tarmproblem kan också påverka.
Hm ok, jag äter väl för det mästa ägg och köttfärs samt kycklingfileer, och protein shakes.
Lawgivah
2011-01-30, 20:15
ZMA, go for it
Det finns många andra orsaker som kan ge de där symtomen, så kolla upp de klassiska anemierna och sköldkörteln innan du köper på dig något.
Sen annars blir man ju tunnhårig, deprimerad och stressad med åren vare sig med eller utan zink :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.