handdator

Visa fullständig version : Påbörjad viktminskning, Första månaden avklarad, -6kg.

incentive
2011-01-29, 15:58
Hej.

Trött på att man har småkagge, så påbörjar viktminskning. Startade direkt efter nyår. Och det ser ut såhär.

Innan:
187cm 90-92kg (legat max 92, vanligast 90kg.)

Tidigare kost:
Sockerflingor, ingen motion mer än gå till bussen varje morgon.
rörde aldrig på mig, deltog aldrig i skolgympan. Godis dagligen, dålig sömn.

Nu en månad senare:
187cm 83-84kg ~6kg minskning (mer kommer).

Minskat maten med 20-30%, mer grönsaker.

Frukost: 08:00 En macka fullkornsbröd + keso, glas mjöl.
Skollunch: 11-11.30 - Vanlig skolmat, 70% mat 20% grönsaker (keso, vanlig sallad m.m)
Middag: 16.00 Vanlig mat
Kvällsmat: 18-19.00 Keso + några grönsaker från middagen, eventuellt fullkornsbröd + keso (samma som frukost.
Inget godis, socker under hela veckan.

Gym 1gång i veckan, mycket cykel/roddmaskin. Tränar även hela kroppen. Hantlar m.m
Promenad varje dag 15-20min per dag, utöver bussresa m.m
Gör småsaker, går mer allmänt. Bär ved, försöker anstränga mig så mycket det går. Skottar snö m.m

Helger: Dricker fredag/lördag. blir runt ett lock per helg.
(går ner bra ändå, ska ta pause från drickandet ett par veckor för att se om det ger bättre resultat, borde påverka.)

Ska göra i fortsättningen:
*Äta mer keso, tonfisk (gott dessutom)
*Mer promenader
*'Skaffa gymkort, köra ca 2ggr i veckan seriöst.

Nyårslöftet var 80kg, men eftersom det gick så fort (hittills) ska jag fortsätta. Antar att det blir jobbigare senare? Bör man öka träningspassen/motionen mycket mer?
Tips!

incentive
2011-01-29, 16:28
Gjort en ny layout i tråden, bra mycket enklare att läsa, men går inte att redigera längre. Någon moderat som ändra så det går att redigera igen?

Nykropp
2011-01-29, 18:55
Du bör minska eller utesluta drickandet helt. Ett lock varje helg är ganska mycket det. Behöver du verkligen så mycket öl?
Byt ut mackor mot kokta ägg.

För övrigt har jag inte mycket mer att säga än grattis! :)

Tacos
2011-01-29, 19:12
Jättekul att du gått ner så mycket!!!
Bra kämpat!

Det enda jag kan tipsa om är att du borde lägga in minst ett gympass till i veckan (Om möjlighet finns)

Du kommer bli såååååå mycket mer nöjd med slutresultatet om du styrketränar ordentligt samtidigt som du går ner i vikt.

Lycka till och kör hårt!

Aerikssonnr1
2011-01-29, 19:20
Jag skulle nog skippat mjölet sådär direkt på morgonen! Ne skämt åsido, mycket bra kääämpa på!

serenity
2011-01-29, 21:58
vad är "ett lock" för något?

daloatf
2011-01-29, 22:09

En platta :P

Nykropp
2011-01-29, 23:18

24 starköl.

incentive
2011-01-30, 03:00
Du bör minska eller utesluta drickandet helt. Ett lock varje helg är ganska mycket det. Behöver du verkligen så mycket öl?
Byt ut mackor mot kokta ägg.

För övrigt har jag inte mycket mer att säga än grattis! :)

Alkoholen skall dras ner, påbörjade nyttigare vanor och försökte ha kul på helger ändå. Ser resultat och är väldigt sugen på att börja seriöst nu när det gått så bra. Gäller det även fullkornsbröd? Maten är inga problem som helst, kan byta emot ägg som så fallet vore.

Jättekul att du gått ner så mycket!!!
Bra kämpat!

Det enda jag kan tipsa om är att du borde lägga in minst ett gympass till i veckan (Om möjlighet finns)

Du kommer bli såååååå mycket mer nöjd med slutresultatet om du styrketränar ordentligt samtidigt som du går ner i vikt.

Lycka till och kör hårt!

Gymma är något jag gillar, har mycket håltimmar m.m så har tillgång till gym lätt 2 gånger i veckan (vilket är planen även.)
Jag funderar dock över min kost.

Äter mindre, går ner samtidigt som jag styrketränar. Muskler bränner ju fett fast dom inte används vilket är positivt, men bör man gå ner till en vikt där man känner sig nöjd innan man börjar bygga seriöst?
Eller är det bra att kombinera? (Hört väldigt olika hos många, därav jag frågar.)

Övrigt tackar för all positiv respons.

krappen
2011-01-30, 04:12
Alkoholen skall dras ner, påbörjade nyttigare vanor och försökte ha kul på helger ändå. Ser resultat och är väldigt sugen på att börja seriöst nu när det gått så bra. Gäller det även fullkornsbröd? Maten är inga problem som helst, kan byta emot ägg som så fallet vore.

Gymma är något jag gillar, har mycket håltimmar m.m så har tillgång till gym lätt 2 gånger i veckan (vilket är planen även.)
Jag funderar dock över min kost.

Äter mindre, går ner samtidigt som jag styrketränar. Muskler bränner ju fett fast dom inte används vilket är positivt, men bör man gå ner till en vikt där man känner sig nöjd innan man börjar bygga seriöst?
Eller är det bra att kombinera? (Hört väldigt olika hos många, därav jag frågar.)

Det är gynnsamt att äta mycket protein vid viktnedgång för att bibehålla muskelmassa, ägg består av mestadelen protein och bröd av mestadelen kolhydrater så därför är det ett bättre val att äta ägg. Om du dock redan har en kost som består av höga halter protein så är skillnaden att fullkornsbröd av exempelvis surdeg mättar bättre och inte höjer dina blodsockernivåer till skyhöga höjder direkt.
Angående vikten så tycker jag du ska köra på tills du känner att du har nått ditt "mål" med vikten, om du sedan känner att det kanske inte gör så mycket att lägga på sig några extra kilon och börja bulka så kör hårt :)

mak
2011-01-30, 10:16
Fan va hardcore med ett glas mjöl till frulle! ;)
Nej, men riktigt grymt jobbat, som du nämnde i texten så skulle det var bäst att köra nått gympass i veckan också :)

Zorban
2011-01-30, 10:37

Visserligen förbränner muskler mer än fett, men det är marginellt (ett kilo muskler förbänner 8-9 kcal mer per dygn än ett kilo muskler). Att skaffa sig så mycket muskler att det verkligen har någon signifikant betydelse för förbränningen tar lång tid, och lyckas man bygga så mycket muskler är nog inte vikten något problem :-)

Däremot bör man nog börja bygga när man känner sig bekväm med vikten. Man brukar ju lägga på sig en del fett när man bygger och man vill undvika att komma upp i för hög fettprocent (vilket dels försämrar förutsättningarna för muskeuppbyggnad för all framtid, och dels kräver en låång tråkig deff). Däremot bör man alltid styrketräna. Dock bör du ju inte gå ner på 5% kroppsfett innan du börjar, om du inte har muskler så ser det inte alls bra ut.

incentive
2011-01-30, 11:53
Tackar för alla svar.
Ska köra ett kokt ägg till frukost ett tag nu och se om jag gillar det.
Hur är tonfisken att blanda in i frukost/kvällsmat? Tycker det känns väldigt mättande & väldigt gott faktiskt!

Nykropp
2011-01-30, 13:52
Det går hur bra som helst att äta tonfisk till frukost. Du kan äta pytt i panna eller oxfile till frukost också. Det viktiga är vad du får i dig under hela dagen.

Baha
2011-01-30, 15:42
vinnande recept du har kommit på, lite små enkla förändringar i kosten+mer rörelse i vardagen!

bra jobbat

incentive
2011-01-31, 23:07
Kokt ägg blir troligtvis nya frukosten ett tag.
Tänkte lägga till 30 minuter extra promenad varje dag. Tog en nyligen och tror inte det ska vara några problem.

Bör vara svårare att tappa lika fort som i början nu? Promenaden borde hjälpa på lite?

Reaper123
2011-02-01, 10:41
Kokt ägg blir troligtvis nya frukosten ett tag.
Tänkte lägga till 30 minuter extra promenad varje dag. Tog en nyligen och tror inte det ska vara några problem.

Bör vara svårare att tappa lika fort som i början nu? Promenaden borde hjälpa på lite?
Har lite väl tråkigt på jobbet, så här kommer en förklaring på vad som gör att du tappar i vikt ;) Allt handlar om att förbruka mer kcal än du stoppar i dig...

Ditt BMR följer denna kurva (gissar på din ålder)
92 kg: 2145 kcal
80 kg: 1980 kcal

Om du tex äter exakt X kcal/dag i 1års tid utan att röra dig mer än "daglig motion" kommer din viktnedgång att plana ut mer och mer tills det kanske tar stopp helt. Eftersom ditt BMR sjunker med din vikt (rent teoretiskt alltså, sånt här är svårt att mäta exakt).

Alltså måste du antingen minska intaget av kcal för att bibehålla en "rak" linje på viktkurvan, eller så öka på din "aktivitetsnivå" med hjälp av extra (långa) promenader som gör att du helt enkelt adderar kcal på dagens "behov" för kroppen! :)

Lycka till och kör hårt!

Sushipinne
2011-02-01, 15:09
Fan va hardcore med ett glas mjöl till frulle! ;)

haha indeed! xD Lär ju bli torrt.

incentive
2011-02-01, 21:32
Har lite väl tråkigt på jobbet, så här kommer en förklaring på vad som gör att du tappar i vikt ;) Allt handlar om att förbruka mer kcal än du stoppar i dig...

Ditt BMR följer denna kurva (gissar på din ålder)
92 kg: 2145 kcal
80 kg: 1980 kcal

Om du tex äter exakt X kcal/dag i 1års tid utan att röra dig mer än "daglig motion" kommer din viktnedgång att plana ut mer och mer tills det kanske tar stopp helt. Eftersom ditt BMR sjunker med din vikt (rent teoretiskt alltså, sånt här är svårt att mäta exakt).

Alltså måste du antingen minska intaget av kcal för att bibehålla en "rak" linje på viktkurvan, eller så öka på din "aktivitetsnivå" med hjälp av extra (långa) promenader som gör att du helt enkelt adderar kcal på dagens "behov" för kroppen! :)

Lycka till och kör hårt!

Jag förstår, rörelse skall ökas på! Tack förresten.

haha indeed! xD Lär ju bli torrt.

Haha dricker vatten också till! ibland kaffe.

incentive
2011-02-15, 13:07
Går långsammare nu märker man. Tappar ca 2kg på ca en halv månad. 82kg. Tror jag måste öka min aktivitet mer. hur mycket bör man tappa i veckan som normalt?

Nykropp
2011-02-15, 13:16
Om du har stor övervikt så 1kg eller 0,5kg i veckan är väl rätt lagom. Men det varierar från person till person. I början tappade jag 6kg i månaden. Men nu är det nog mer 4-4,5kg per månad skulle jag tro. Det blir ju svårare och svårare ju längre ner i vikt du kommer.

incentive
2011-02-27, 23:48
Denna månaden, 80kg. -4kg.
Gick dåligt med promenaderna, varit på semester m.m så ätit rätt mycket mat. Har gått bra ändå. Ska fortsätta ett tag till, men vet inte ungefär vart man bör lägga sig. Målet är runt 75kg till sommaren.

Nykropp
2011-02-28, 07:54
1kg i veckan är ju bra takt! Tycker du det känns jobbigt eller tungt?

incentive
2011-03-02, 16:06
1kg i veckan är ju bra takt! Tycker du det känns jobbigt eller tungt?

Eftersom jag gått från noll i aktivitet, till att faktiskt börja röra på mig lite mer har det bara varit skönt. Att äta nyttigare kost och att skippa sockret mår man bara bättre av.
Kan det bero på att jag växer som gör att jag tappar lättare vikt med? Tycker jag bör vara fullvuxen snart, 187cm 18år.

stridis
2011-03-02, 16:41
Varför vill du gå ner mer i vikt? Försök att omfördela istället. Träna tungt och du kommer gå ned i fettvikt.

incentive
2011-05-09, 09:24
dagsvikt 75kg.

ska köra stenhårt gym nu månaderna innan sommaren.
Totalt -15kg.