Logga in

Visa fullständig version : Sojamjölk = stora bröst?

Seb74
2011-01-29, 08:43
http://matbluffen.blogspot.com/2009/11/sojabaserad-mjolkersattning-innehaller.html

Tänkte jag skulle byta middagssaften mot sojamjölk, och kanske tom havremjölken i proteindrycken till soja, för att bli av med det jäkla sockret som gjort min mage fetare samtidigt som resten av kroppen blivit smalare.

Tänkte "skit samma om det är dyrt, skit samma om det smakar skit, det får det va värt", men det får fanemig INTE va värt att det är extrema mängder östrogen i :(

Finns det ingen sojamjölk som är fri från detta?
Kanske inget som går "tvätta bort"....
Typiskt, så jäkla typiskt, finns väl ingen annan "mjölk" heller än soja/havre, och havren är ju typ som saft nästan fast med vitaminer :(

Seb74
2011-01-29, 09:09
Nej det där känns scary, är nog bäst byta middags-saften mot en burk 50cl 2.8.
Fast det här från carlsbergs hemsida vet jag ej hur man ska tolka...massa socker i öl med???
Öl är praktiskt taget sockerfritt (0.1 - 0.4 procent) men innehåller ca 4 procent kolhydrat som i kroppen omvandlas till socker, som kan ställa till problem för en diabetiker.

Miss
2011-01-29, 09:13
Det finns rismjölk också! :)

Seb74
2011-01-29, 09:28
Det finns rismjölk också! :)

Låter väldigt sockrigt, eller typ inga kcal.
Kollar några stora nätbutiker och finns inte, så är nog ovanligt, och därmed extra extra dyrt dessutom.
Nä hoppas på öl, att kolisarna där i inte är ekvivalenta med vanligt socker från saft, utan är nyttigare. Då får det bli middags-öl.

Eddie Vedder
2011-01-29, 09:31
Det är ingen sackaros i öl.

Sverker
2011-01-29, 09:38
Sök på Kolozzeum om isoflavoner sk fytoöstrogener. Det finns massor av åsikter men mycket lite fakta. Ungefär som på bloggen

Min åsikt är att isoflavonerna blockerar östrogenreceptorn utan att aktivera den östrogena effekten. Du får söka.

Klart att öl innehåller kolhydrat. Det är kornstärkelse som mältas till maltos/glukos. Blodsockerstegringen dämpas av alkoholen i ölen. Blir alltså lite svårreglerat för en diabetiker.

Skippa alkoholhaltiga drycker och drick vatten:thumbup:.

Seb74
2011-01-29, 09:40
Klart att öl innehåller kolhydrat. Det är kornstärkelse som mältas till maltos/glukos. Blodsockerstegringen dämpas av alkoholen i ölen. Blir alltså lite svårreglerat för en diabetiker.

Skippa alkoholhaltiga drycker och drick vatten:thumbup:.

Ja kolhydrater blir man väl inte specifikt magfet av, jag menade om det var motsvarigheter till rent socker i ölen?

King Grub
2011-01-29, 09:48
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=913&lang=sv

Seb74
2011-01-29, 09:52
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=913&lang=sv

Glukos vet jag inte om det är "bra", maltos låter bra, fruktos är det väääldigt lite, så det kanske är ok kolisar i ölen ändå. Mycket bättre än saft, plus bonus-kcal från rimliga mängden alkohol med ju.
Hursomhelst väldigt lite kolisar, 5g av 50kcal, och förhoppningsvis då bara typ 1g av det som klassas som "farligt socker".

Eddie Vedder
2011-01-29, 10:10
Ja kolhydrater blir man väl inte specifikt magfet av, jag menade om det var motsvarigheter till rent socker i ölen?

Du har ju redan fått svar.

Det är ingen sackaros i öl.

Angående fruktosen så antar jag att det dessutom skiljer utifrån råvara och jäsningstid till exempel.

Seb74
2011-01-29, 10:22
Du har ju redan fått svar.

Angående fruktosen så antar jag att det dessutom skiljer utifrån råvara och jäsningstid till exempel.

Är det enbart sackaros som är dåligt nu, och som är det som gör att man som jag, vid hög sockerkonsumption, kan få fetare mage samtidigt som armar och ben blir smalare?
Trodde det var fruktos, och kanske glukos (som tydligen är druvsocker), som man skulle se upp med.
Jäkla djungel :(
Men tack för all hjälpen, måste göra nåt drastiskt med kosten ju :)

King Grub
2011-01-29, 10:23
Sackaros är 50/50 fruktos/glukos. En disackarid.

Seb74
2011-01-29, 10:28
Sackaros är 50/50 fruktos/glukos. En disackarid.

Intressant, så det är fruktos i öl, det är glukos i öl, men det är inte sackaros, dvs bägge hopslagna på nåt sätt.

Aja, man blir nog inte bukfet av öl, den slutsatsen drar jag.
Saft -> öl, så får det bli, och då är blandsaft helt borta ur min kost.

Havredrycken får va kvar, trots stora mängder socker, då man iallafall inte får östrogen i sig. Ska inte ge mig på LCHF, bara stoppa sista årets misslyckade utveckling av kroppssammansättningen.

Seb74
2011-01-29, 10:39
Hmm, rostbröd borde va en bra "sockerfri" kcal-utfyllnad med, utan att mätta alltför hemskt, och tänka sig, gott och billigt är det ju också. Ser ju grymt bra ut på pappret.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29795&lang=sv

Eddie Vedder
2011-01-29, 10:40
Är det enbart sackaros som är dåligt nu, och som är det som gör att man som jag, vid hög sockerkonsumption, kan få fetare mage samtidigt som armar och ben blir smalare?
Trodde det var fruktos, och kanske glukos (som tydligen är druvsocker), som man skulle se upp med.
Jäkla djungel :(
Men tack för all hjälpen, måste göra nåt drastiskt med kosten ju :)

Det ä ringen djungel men du verkar inte lägga ner särskilt mycket tid på att läsa in dig. Det räcker ju med Wikipedia så har man fått svar. Du frågade om socker motsvarande det i saften, alltså sackaros. En glukos och en fruktos som är bundna till varandra blir en sackarosmolekyl. Och den största riskfaktorn ur metabol synpunkt är fruktos, vilket då leder till att hög sackaroskonsumtion per automatik blir en hög fruktoskonsumtion.

Seb74
2011-01-29, 10:55
Det ä ringen djungel men du verkar inte lägga ner särskilt mycket tid på att läsa in dig. Det räcker ju med Wikipedia så har man fått svar. Du frågade om socker motsvarande det i saften, alltså sackaros. En glukos och en fruktos som är bundna till varandra blir en sackarosmolekyl. Och den största riskfaktorn ur metabol synpunkt är fruktos, vilket då leder till att hög sackaroskonsumtion per automatik blir en hög fruktoskonsumtion.

Mmm då är det ju enkelt på så sätt iallafall.

Men kan min extremt dåliga "utveckling", fetare mage smalare kropp, (och jag ljuger inte, både mått/vikt/bilder visar på det), även bero på glukos eller andra typer av kolhydrater, eller är det just fruktos och sackaros som är känt för att kunna lyckas med såna här konststycken?

Alla kolisar i rostbröd och pasta osv ska absolut INTE kunna ge sådan effekt av specifik magfläsk-inlagring väl???

Vill absolut inte kasta bort ett år till på negativ utveckling, jag är definitivt den på brädan som behöver det minst...helt galet att man kan träna/äta sig bakåt *cry*

Tack igen, jäkligt schysst allihop, knepigt med hög balans och dålig aptit.

Seb74
2011-01-29, 11:04
Intressant...fruktos -> bukfett, inte glukos.
Glukos däremot ger ökade blodfetter, det är kanske inte heller så bra iofs.
Om nu detta är något att lita på....googlar man upp nåt så är det ofta man får höra "det där stämmer inte, lita inte på den sidan, läs här istället" osv :D

Fruktos påverkar annorlunda än glukos
I en studie som fått mycket uppmärksamhet (3), undersökte Stanhope och medarbetare istället hur fruktos- respektive glukossötade drycker påverkade i mängder motsvarande 25% av det dagliga energiintaget under 10 veckors tid.

Efter att dessa 10 veckor hade gått fick man följande resultat:

* Båda grupperna gick upp lika mycket i vikt
* Inlagringen av bukfett ökade signifikant endast i fruktosgruppen
* Blodfetterna ökade med 10% i glukosgruppen, men inget i fruktosgruppen
* Nybildningen av fett ökade i fruktosgruppen
* Andra markörer för förändrad fettomsättning observerades i fruktosgruppen: LDL inklusive oxiderat LDL.
* Fasteglukos, insulinnivåer och insulinresistens ökade i fruktosgruppen men inte i glukosgruppen.

Slutsatserna som forskarna drog från sin studie var att fruktos var sämre än glukos (för överviktiga/feta personer).

http://ngruppen.blogspot.com/2009/11/fruktos-sackaros-eller-energi-orsaken.html

Stämmer ju jäkla bra på mig iallafall. Dom körde 10 veckor, och det gick mäta upp ökat bukfett. Jag har hävt i mig socker i tron att det var bra bulkmetod i typ ett år iallafall...inte undra på magen växer men inte resten :(

Seb74
2011-01-29, 12:38
Hmm, väck med oboy'en i protte-drinken också....mer äcklig besk kakao istället...

Fan, morötter och ärtor är ju späckade med socker också...hmm...är typ de grönsaker jag äter mest av :(

King Grub
2011-01-29, 12:39
Nu låter du saken övergå i hysteri och är helt inne på fel spår. Börjar man jaga socker i grönsaker har det gått för långt.

Har inte hört talas om att någon överätit socker från naturella frukter och grönsaker. Det är godiset, läsken, saften, bakverken och liknande man bör ha koll på.

Eddie Vedder
2011-01-29, 12:43
Stämmer ju jäkla bra på mig iallafall. Dom körde 10 veckor, och det gick mäta upp ökat bukfett. Jag har hävt i mig socker i tron att det var bra bulkmetod i typ ett år iallafall...inte undra på magen växer men inte resten :(

Har du alltså druckit 25E% ren fruktos?

Seb74
2011-01-29, 12:58
Har du alltså druckit 25E% ren fruktos?

Nej, men heller inte endast 10 veckor, utan typ ett år.
Jag har inte räknat just fruktos, men 3-4dl fruktsoppa varje dag, 2 stora glas saft, alltid 200-300kcal från kakor/godis, plus allt "gömt" socker.

Känns ju som det stämmer på mig iallafall.
Om nu inte fettet (olja/grädde osv) gjort magen större och armar/ben mindre, det tror jag inte och tänker inte överväga förren jag testat ett år till med minskat socker.

Seb74
2011-01-29, 12:59
Nu låter du saken övergå i hysteri och är helt inne på fel spår. Börjar man jaga socker i grönsaker har det gått för långt.

Har inte hört talas om att någon överätit socker från naturella frukter och grönsaker. Det är godiset, läsken, saften, bakverken och liknande man bör ha koll på.

Ok...kanske är ett tröskelvärde nånstans iallafall....över si och så många gram socker så riskerar man flytta fett till magtrakten. Siktar in mig på att hamna under 100g/dag iallafall, eller nåt sånt. Blir väl nästan en halvering då för mig.

Frumpish
2011-01-29, 13:03
Tror personligen att bukfettinlagringen pga. glukos eller fruktos beror till stor del på hur hög fysisk aktivitet man har. Mycket konditionsträning = större mängd kan intas utan problem över en längre tidsperiod.

Seb74
2011-01-29, 13:07
Tror personligen att bukfettinlagringen pga. glukos eller fruktos beror till stor del på hur hög fysisk aktivitet man har. Mycket konditionsträning = större mängd kan intas utan problem över en längre tidsperiod.

Sånt aktar jag mig för, bränner ju kcal så är ju tillbaks på ruta ett då, om man som jag hivar socker inte för det är gott utan för att få i sig enkla/billiga kalorier.

King Grub
2011-01-29, 13:10
Ok...kanske är ett tröskelvärde nånstans iallafall....över si och så många gram socker så riskerar man flytta fett till magtrakten. Siktar in mig på att hamna under 100g/dag iallafall, eller nåt sånt. Blir väl nästan en halvering då för mig.

Rekommendationerna är att max 10% av det dagliga energiintaget bör komma från tillsatt socker (naturligt förekommande sockerarter i frukt och grönt inte inräknade).

Seb74
2011-01-29, 13:29
Ser att det här håller inte...får nog börja med jordnötter igen, måste ha nån form av gratiskalorier, min mage kommer spricka om jag ersätter allt socker med extra mackor eller extra havregryn osv.
Eller dyrare cashew kanske...

Sverker
2011-01-29, 14:38
Vad är ditt problem ?
Jag ser inte varför du bekymrar dig om armarna när magen växer. Börja träna ordentligt så kommer musklerna att ramla in på armarna.
Stryper du kalorierna så minskar magen. Tränar du armarna samtidigt behåller du den muskelmassa du redan har.

Seb74
2011-01-29, 14:56
Vad är ditt problem ?
Jag ser inte varför du bekymrar dig om armarna när magen växer. Börja träna ordentligt så kommer musklerna att ramla in på armarna.
Stryper du kalorierna så minskar magen. Tränar du armarna samtidigt behåller du den muskelmassa du redan har.

Eh...jag har kämpat med kost och träning ett bra tag, och det enda som hänt är att hela kroppen blivit klenare, och magen större.
Varför skulle jag INTE bekymra mig över det?

Jag ska inte strypa några kalorier, kör vidare med bulk/deff, jag ska bara minska så mycket socker jag kan, och hoppas det löser problemet med att min kropp bygger på sig extra fettlager runt magen.

Nyss köpt 1.5KG paket havre = billigare. Plus olivolja med svag smak tydligen...spännande, aldrig testat olivolja förr :)
Laddar för nästa bulk, som nog inte blir så rolig...

Apjavel
2011-01-29, 15:01
Eh...jag har kämpat med kost och träning ett bra tag, och det enda som hänt är att hela kroppen blivit klenare, och magen större.
Varför skulle jag INTE bekymra mig över det?

Jag ska inte strypa några kalorier, kör vidare med bulk/deff, jag ska bara minska så mycket socker jag kan, och hoppas det löser problemet med att min kropp bygger på sig extra fettlager runt magen.

Nyss köpt 1.5KG paket havre = billigare. Plus olivolja med svag smak tydligen...spännande, aldrig testat olivolja förr :)
Laddar för nästa bulk, som nog inte blir så rolig...

Om du tränat hårt och fått de resultaten så är det nog något som är riktigt fel. Du blir inte klenare av att träna samtidigt som du ligger på ett kaloriöverskott om inte något är fel. Och då är det nog inte fråga om att bara skippa saften eller kakorna utan se över allt du har gjort under den period som du säger dig ha kämpat med både träning och kosthållning.

Seb74
2011-01-29, 15:28
Om du tränat hårt och fått de resultaten så är det nog något som är riktigt fel. Du blir inte klenare av att träna samtidigt som du ligger på ett kaloriöverskott om inte något är fel.
Jag är ganska säker på att kosten kan vara fel här.
Växte inte alls så i magen under mina första typ två bulkar för några år sen.
Märkte förra bulken, och kanske bulken innan i våras, att det blev mycket trängre i bältet än det varit innan, men först nu som jag verkligen kollat mått/vikt/foto vid samma vikt och kan konstatera att det faktiskt är såhär.

Eddie Vedder
2011-01-29, 15:36
Det ser ut som din kost de facto har ett rejält fruktosintag, eventuellt en del transfetter och ett proteinintag som är i minsta laget. Lägg till all stress på grund av din hysteriska oro över detaljer så kanske det sammantaget kan förklara en del.

Seb74
2011-01-29, 15:45
Det ser ut som din kost de facto har ett rejält fruktosintag, eventuellt en del transfetter och ett proteinintag som är i minsta laget. Lägg till all stress på grund av din hysteriska oro över detaljer så kanske det sammantaget kan förklara en del.

Ja, visst borde det kunna vara ohälsosamma mängder socker...

Transfetter tror jag inte alls jag får i mig, äter aldrig färdigmat, om man inte räknar fiskpinnar, och nån enstaka gång korv.
Lagar alltid alla middagar på spisen.

Lite protte, jupp, får akne av det....dock ej alls i samma nivå under deffen nu, så det tål att experimenteras mer med nästa bulk nu strax.

Stress, jupp, fast inte över kostdetaljer, tror inte det är "riktig" stress liksom att fundera över sånt, det är mer hobby i så fall, men ja, stress i vardagliga livet.

Eddie Vedder
2011-01-29, 15:55
Transfetter tror jag inte alls jag får i mig, äter aldrig färdigmat, om man inte räknar fiskpinnar, och nån enstaka gång korv.

Du skrev ju att du äter kakor och godis.

Stress, jupp, fast inte över kostdetaljer, tror inte det är "riktig" stress liksom att fundera över sånt, det är mer hobby i så fall, men ja, stress i vardagliga livet.

Jo det är definitivt "riktig" stress.

Seb74
2011-01-29, 16:00
Du skrev ju att du äter kakor och godis.

Utan transfett står det iofs på kakorna, och godis är väl bara socker....men nåväl, min nya kost blir nog relativt transfettfri....och äcklig *spy*

Apjavel
2011-01-29, 16:20
Utan transfett står det iofs på kakorna, och godis är väl bara socker....men nåväl, min nya kost blir nog relativt transfettfri....och äcklig *spy*

Varför äta en äcklig kost?

stafh
2011-01-29, 16:23
Om du nu är så orolig, varför slutar du inte bara med kakorna och godiset och börjar äta mer riktig mat istället?

Edit* och nej, man får inte stora bröst av sojamölk.

Seb74
2011-01-29, 17:15
Om du nu är så orolig, varför slutar du inte bara med kakorna och godiset och börjar äta mer riktig mat istället?

Edit* och nej, man får inte stora bröst av sojamölk.

Det jag planerar börja med inför nästa bulk nu ju...hoppas nu bara det var det som var boven som lagrade in allt magfett...

Seb74
2011-01-29, 17:24
Testar min planerade nya bulk-drink...oboy behövdes inte alls i protten ju....och dubbla mängden havre bara slinker ned ju...nice :)
Mättnaden den kommer medföra strax vill jag dock inte veta av :D

½dl grädde, 3dl havremjölk, 15g vassle, 2dl havregryn, 2msk kakao

jontet
2011-01-29, 17:27
Testar min planerade nya bulk-drink...oboy behövdes inte alls i protten ju....och dubbla mängden havre bara slinker ned ju...nice :)
Mättnaden den kommer medföra strax vill jag dock inte veta av :D

½dl grädde, 3dl havremjölk, 15g vassle, 2dl havregryn, 2msk kakao

ja kaloribomber försvinner magen av :confused:

Seb74
2011-01-29, 17:33
ja kaloribomber försvinner magen av :confused:

Kanske "lite" rörig tråd, men du har missat hela poängen med problemet.
Jag är knappast överviktig.
Men tack för varningen ändå.