handdator

Visa fullständig version : Diet vid allergier.

glennglennglenn
2011-01-28, 16:00
Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att dieta vid allergi mot mjölkprotein, ägg, fisk och kyckling.

Hur får man lämpligast i sig tillräckligt med protein vid dessa besvär? Någon som sitter på lite sådan kunskap?

Mvh Glennglennglenn.

vicarious
2011-01-28, 16:00
Rött kött och soja kanske?

Miri
2011-01-28, 17:46
Om man ska äta mycket protein (och fett) så skulle jag vilja slå ett slag för Hampa! Antingen som proteinpulver eller skalade frön (supergott, går att äta som godis, eller blanda i stuff). Något i mitt minne säger dessutom att allergi mot hampa är extremt ovanligt.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hempnutcomposition.gif

Annars solrosfrön, sesam, linfrö.. (blötlägg dem gärna). Groddade linser, bönor och frön av olika slag. Att grodda själv är superenkelt och billigt (och roligt!). Tar några dagar men arbetssinsatsen är liten.

Vill du äta kött så röstar jag på viltkött.

kettlebellGuden
2011-01-28, 17:49
Om man ska äta mycket protein (och fett) så skulle jag vilja slå ett slag för Hampa! Antingen som proteinpulver eller skalade frön (supergott, går att äta som godis, eller blanda i stuff). Något i mitt minne säger dessutom att allergi mot hampa är extremt ovanligt.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hempnutcomposition.gif

Annars solrosfrön, sesam, linfrö.. (blötlägg dem gärna). Groddade linser, bönor och frön av olika slag. Att grodda själv är superenkelt och billigt (och roligt!). Tar några dagar men arbetssinsatsen är liten.

Vill du äta kött så röstar jag på viltkött.

Varför just skalade?

Miri
2011-01-28, 18:19
Varför just skalade?

För att de skalade är jättegoda verkligen, medan de oskalade typ inte är goda alls. :) (enligt mig då, men jag har aldrig pratat med någon som föredrar oskalade... :D)

Oskalade funkar nog bättre till grejer där de kokas/tillagas kan jag tänka mig. Det har jag dock aldrig testat själv. :)

kettlebellGuden
2011-01-28, 18:25
För att de skalade är jättegoda verkligen, medan de oskalade typ inte är goda alls. :) (enligt mig då, men jag har aldrig pratat med någon som föredrar oskalade... :D)

Jag föredrar oskalade, helt klart. En påse eller tre i veckan kan jag lätt klämma. skalade.. bläää. saknar karaktär.

z_bumbi
2011-01-28, 19:08
Rött kött och soja kanske?

+Andra baljväxter och spannmål

Vid vissa varianter av fiskallergi kan också skaldjur funka men det SKA MAN KOLLA UPP INNAN MAN TESTAR!

Hur stora mängder hampafrön måste man äta för att komma upp i några mängder protein och vad är aminosyraprofilen?

Eddie Vedder
2011-01-28, 20:14
Oskalade funkar nog bättre till grejer där de kokas/tillagas kan jag tänka mig. Det har jag dock aldrig testat själv. :)

Linfrön bör man inte konsumera annat än som magmedicin eller i bakning. Cyanogena glykosider kan bildas i linfrön så de bör inte konsumeras rått. Går de raka vägen igenom är det ju lugnt och likaså om glykosiderna förstörts vid upphettning.

kettlebellGuden
2011-01-28, 20:21
Linfrön bör man inte konsumera annat än som magmedicin eller i bakning. Cyanogena glykosider kan bildas i linfrön så de bör inte konsumeras rått. Går de raka vägen igenom är det ju lugnt och likaså om glykosiderna förstörts vid upphettning.

Vi pratar iofs hampafrön. :cool:

Miri
2011-01-28, 21:13
Sedärja! Smaken är ju som baken.. :)

Eddie Vedder, du har rätt i att man inte ska konsumera stora mängder linfrön. Håller absolut med där.

kettlebellGuden
2011-01-28, 21:17
Sedärja! Smaken är ju som baken.. :)

Till saken hör väl att jag mest handlar på ICA och de verkar inte sälja annat än påsar med oskalade. :D

Eddie Vedder
2011-01-28, 21:23
Vi pratar iofs hampafrön. :cool:

Nej Miri nämnde linfrön också.

proteinsynthesis
2011-01-28, 21:28

Hur är det med linfröolja ?

Rickard
2011-01-28, 21:31

Möbelpolish?

kettlebellGuden
2011-01-28, 21:34
Nej Miri nämnde linfrön också.

Fast det du citerade var ju från diskussion om smaken på hampafrön :smash:

Eddie Vedder
2011-01-28, 21:39
Fast det du citerade var ju från diskussion om smaken på hampafrön :smash:

Jag tolkade det som att hon pratade om alla de frön som hon nämnde i det tidigare inlägget.

kettlebellGuden
2011-01-28, 21:47
Jag tolkade det som att hon pratade om alla de frön som hon nämnde i det tidigare inlägget.

Hepp. Jag tolkade det som om jag dissade hennes val av rälia hampafrön framför de goda, och hon svarade. Men det kan ju kvitta :) Det viktiga är att jag har rätt.

Sverker
2011-01-29, 07:06

Glykosiderna är lösliga i vatten. Cyaniden som bildas när glykosiderna bryts ned är lösliga i vatten.

En tvättad linfröolja är helt fri från cyanid eller ämnen som bildar cyanid.
En tvättad linolja är helt klar. Helt utan ämnen som gör den dimmig / opak.

Notera att det finns olja från hampa också. Inte lika mycket linolensyra som linolja.

z_bumbi
2011-01-29, 11:13
Hur stora mängder hampafrön måste man äta för att komma upp i några mängder protein och vad är aminosyraprofilen?

Eftersom ingen som rekommenderar dem kunde svara så letade jag lite.

På proteinpulvret sägs chemical score sägs vara runt 56 dvs man måste komplettera ganska rejält för att få det bra. Däremot hittar jag ingen annat än att proteinhalten ska vara hög.

En förvånande mängd sidor som skriver saker som antingen totalt saknar trovärdighet eller bara är skrivna för att få det att verka mycket bättre än det är har jag däremot sett.

Lovisa
2011-01-29, 11:48
Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att dieta vid allergi mot mjölkprotein, ägg, fisk och kyckling.

Hur får man lämpligast i sig tillräckligt med protein vid dessa besvär? Någon som sitter på lite sådan kunskap?

Mvh Glennglennglenn.

Jag är också allergisk mot olika livsmedel, dock inte just de som du räknar upp. Det går alltid att hitta alternativa proteinkällor.

Om du inte bara är lakotsintolerant utan inte kan äta/dricka mjölk alls, finns det utmärkta alternativ. Själv avnänder jag Alpro soja-mjölk och -yoghurt. Det finns även motsvarande produkter baserade på havre respektive ris.

Quorn är en vegetarisk "kött"-ersättning baserad på svamp. Smakar alldeles utmärkt och innehåller mycket protein.

Och så kan du prova bönor, linser, ärter och andra proteinrika livsmedel.

Tål du skaldjur? Du nämner fisk, men det kanske inkluderar även skaldjur. Annars är räkor, musslor osv väldigt proteinrika och nyttiga.

Sist men inte minst har du rött kött, som inte finns med i din allergilista. Det är kanske den bästa proteinkällan öht.

machine gun
2011-01-29, 12:18
Quorn är en vegetarisk "kött"-ersättning baserad på svamp. Smakar alldeles utmärkt och innehåller mycket protein.

Quorn innehåller ägg, så det är inte att rekommendera till någon med äggallergi.

Däremot finns det ju liknande vegetariska proteinkällor baserade på soja, förutsatt att man tål det. Om man vill ha variation från rött kött.

kettlebellGuden
2011-01-29, 12:31
Eftersom ingen som rekommenderar dem kunde svara så letade jag lite.

På proteinpulvret sägs chemical score sägs vara runt 56 dvs man måste komplettera ganska rejält för att få det bra. Däremot hittar jag ingen annat än att proteinhalten ska vara hög.

En förvånande mängd sidor som skriver saker som antingen totalt saknar trovärdighet eller bara är skrivna för att få det att verka mycket bättre än det är har jag däremot sett.

Hampafrön i sig har fullvärdigt protein. Förmodligen får det mest lågt BV pga. diverse anti-nutrienter och what heck. Varför de skulle finnas i pulver vettikattsingen.

z_bumbi
2011-01-29, 12:50
Hampafrön i sig har fullvärdigt protein. Förmodligen får det mest lågt BV pga. diverse anti-nutrienter och what heck. Varför de skulle finnas i pulver vettikattsingen.

Har du någon sorts källa på att det är fullvärdigt? Jag hittar nämligen ingen (trovärdig sådan i alla fall) och att pulvret skulle få så mycket sämre värde känns lite otroligt, även om det mycket väl kan ske större förluster av vissa aminosyror än andra i framställningen så är det en ganska stor skillnad.

Jag har iofs inte heller hittat att pulvret ska ha ett lågt BV så det vore också intressant att se.

kettlebellGuden
2011-01-29, 13:08
Har du någon sorts källa på att det är fullvärdigt? Jag hittar nämligen ingen (trovärdig sådan i alla fall) och att pulvret skulle få så mycket sämre värde känns lite otroligt, även om det mycket väl kan ske större förluster av vissa aminosyror än andra i framställningen så är det en ganska stor skillnad.

Jag har iofs inte heller hittat att pulvret ska ha ett lågt BV så det vore också intressant att se.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=16554940

intressant, men inte helt på samma fråga är http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20977230 - lysin är den begränsande aminosyran för hampa.

Nu har jag aldrig i mitt liv käkat pulvret. Jag köper 500g-påsar med oskalade hampafrön på ICA. Gott värre. Tyvärr lite high-carb för mig nu. :)

z_bumbi
2011-01-30, 11:08
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=16554940

intressant, men inte helt på samma fråga är http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20977230 - lysin är den begränsande aminosyran för hampa.

Så för att sammanfatta.

Hampa är inte fullvärdigt och lysin är den mest begränsande faktorn. Pulvret ligger på runt 56 i chemical score och enligt länken så verkar fröna inte skilja sig nämnvärt (jag har inte letat upp hela studien så det kan finnas en skillnad). Om man äter mycket protein och/eller en mindre andel från hampa så är det inget större problem men det kan i alla fall vara en fördel att äta livsmedel med överskott av lysin.
Proteinandelen i fröna är ca 25% och biotillgängligheten är ca 85-90% beroende på om det är tillagat eller inte.
Andelen fibrer hittar jag inte men jag gissar att oskalade frön vid större mängder kan ge ett påtaglig tillskott.

För en allergiker skulle jag kolla upp ett ökat intag med en dietist eller läkare för att se om det finns några risker med hampa.

kettlebellGuden
2011-01-30, 12:14
Hampa är inte fullvärdigt och lysin är den mest begränsande faktorn.

Det är fullvärdigt (dvs. du hittar alla essentiella aminosyror), men för att få most bang for the buck så komplettera med mer lysin.

Eddie Vedder
2011-01-30, 12:23
Det är fullvärdigt (dvs. du hittar alla essentiella aminosyror), men för att få most bang for the buck så komplettera med mer lysin.

Fullvärdigt har inte att göra med att alla finns. Det har med sammansättningen att göra. Vilket protein har inte alla EAA egentligen? Finns det ens?

Om man måste komplettera är det inte fullvärdigt helt enkelt.

z_bumbi
2011-01-30, 12:31

Att något innehåller alla essentiella aminosyror betyder inte att det räknas som fullvärdigt utan det har också att göra med hur mycket det finns av alla aminosyrorna. Lysin är den aminosyra som begränsar hampan mest och kallas därför för den begränsande faktorn vilket du själv skrev i inlägget ovan.

kettlebellGuden
2011-01-30, 12:58
Fullvärdigt har inte att göra med att alla finns. Det har med sammansättningen att göra. Vilket protein har inte alla EAA egentligen? Finns det ens?

Om man måste komplettera är det inte fullvärdigt helt enkelt.

Att något innehåller alla essentiella aminosyror betyder inte att det räknas som fullvärdigt utan det har också att göra med hur mycket det finns av alla aminosyrorna. Lysin är den aminosyra som begränsar hampan mest och kallas därför för den begränsande faktorn vilket du själv skrev i inlägget ovan.

Alltså det är inget problem att få i sig nog med lysin från hampa. Du bara äter mer hampa. Det behövs inte kompletteras, that's the point.

Sverker
2011-01-30, 14:04
Alltså det är inget problem att få i sig nog med lysin från hampa. Du bara äter mer hampa. Det behövs inte kompletteras, that's the point.

Hej!

Rött kött eller soja måste bli svaret.
Har man redan med vete,havre, ris etc i kosten finns det en brist på lysin redan från början. Att fylla på med hampa som är lika uselt på lysin känns inte riktigt rätt. Bättre att använda en källa med överskott på lysin redan från början.

Jag hade aldrig hört att man kunde vara allergisk mot kyckling eller fågel.

Stoltz
2011-01-30, 14:22
Jag hade aldrig hört att man kunde vara allergisk mot kyckling eller fågel.

Det är väl inte så ovanligt med kycklingallergi?

Eddie Vedder
2011-01-30, 15:43

Säg då inte att det är fullvärdigt. Man kanske kan tillgodose sitt proteinbehov med enbart jordnötter också men det krävs väldiga mängder och blir väldigt mycket kcal för att tillgodogöra sig sitt behov av EAA.