Visa fullständig version : Första deffen! Kritik till Deff-Schema!
timmey111
2011-01-27, 23:55
Hej! Ska starta igång mitt första deff någonsin nästa vecka. Har fixat ihop schema och sådant. Hjälp uppskattas!
Start: 31 Januari - 31 Mars. Kan bli längre än de 2 månader. Få se hur det set ut efter de 2 månader.
Ålder 18(man)
Längd 171cm
Nuvarande vikt 71kg.
Tränat styrketräning 1 år(började Januari 2010)
Vägde 54kg innan jag började styrketräna. Så jag har gått upp runt +15kg
Mål Har på den senaste tiden blivit fetare, så jag vill få fram 6-packet(8 om det är möjligt:)) Vill verkligen att musklerna ska synas, därför vill jag ha ett lågt BF. Har inte som mål att bli en stel BB utan mer fitnesskropp. Men målet är som sagt ner till 65 kg, eller lite mer(få se hur det ser ut då)
Här kommer mitt träningsschema:
Hård styrketräning 5ggr/vecka.
Löpning på morgonen 2ggr/vecka. Runt 20minuter.
De dagar jag inte löper tänker jag köra Cardio. Rask promenad 5gg/vecka på morgonen. Runt 50minuter.
Kostschema!
Frukost
Kvarg 250g, 2 stekta ägg(steker med nyttig olja?)
1 glas lättmjölk
CLA
Innan lunch
CLA
Lunch
Äter lunchen i skolan. Men ska tänka på att inte ta så mycket. mycket protein, lite mindre fett och kolhydrater.
Innan träningen(eftermiddag)
Lite havregrynsgröt, 1 glas lättmjölk
Direkt Efter träningen
Whey 80 med ........? Lättmjölk eller vatten?
Innan middag
CLA
Middag
Äter hemma, men ska tänka samma sak som jag tänkte på lunchen.
Kvällsmål
1 ägg/tonfisk
För att det inte ska bli så tråkigt så hade jag tänkt variera lite med tonfisken. Så ibland tonfisk, ibland kvarg, ibland ägg.
CLA fick jag från gymgro... när jag köpte mitt whey80, så jag kan lika gärna använda det. Hade även tänkt använda glutamin då jag också fick med det på köpet. Tror att det ska hjälpa till att inte bryta ner musklerna vid hård träning, vilket kan vara bra då jag springer/tränar mycket.
Detta är som sagt mitt första deff, och all hjälp/tips uppskattas! Vill verkligen inte faila och satsar 110% på det här!
Mvh Timmy
Whey 80 med ........? Lättmjölk eller vatten?
Om du känner att du har råd att trycka in mjölk i ditt kaloribehov kör mjölk, om du inte gör det kör du på vatten.
Jag personligen skulle ta kvarg som sista måltid, tack vare kaseinet.
Du måste sätta in en vilodag någonstans. Skippa ett av gympassen.
Annars så ser det bra ut. Som du säger, ta mer kött och grönsaker än kolhydrater på tallriken så lär du kunna gå ner i vikt.
Pretorian
2011-01-28, 08:29
Jag brukar blnda drinkarna med vatten. Det är nog mest för att det är enklare när jag är på jobbet och jag behöver inte tänka på att handla mjölk hela tiden. Vatten finns ju i kranen.
vicarious
2011-01-28, 09:01
För mycket träning. Kör max 3-4 styrkepass i veckan.
Försök undvika alla drycker som innehåller energi (mjölk, juice m.m.) och ät fast föda för den energimängden istället. Då minskar du riskerna att du behöver gå hungrig.
karlingen
2011-01-28, 10:07
Har du räknat ut kalorierna eller kör du bara på magkänsla?
Varför inte käka 2-3 stora måltider istället för att käka 5 ggr/dag?
Glutamin = skräp. Se http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2283264&postcount=2
timmey111
2011-01-28, 10:42
Försök undvika alla drycker som innehåller energi (mjölk, juice m.m.) och ät fast föda för den energimängden istället. Då minskar du riskerna att du behöver gå hungrig.
Har faktiskt alltid styrketränat 5ggr/vecka sedan jag började. Tycker det faktiskt har gått bra, så jag fortsätter nog med det. de 5 passen jag ska promenerar gör knappast att jag blir så utmattad. De 20 minuters löppasset lägger jag på morgonen, alltså inte direkt innan/efter träningen.
Glutamin = skräp. Se http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2283264&postcount=2
Jag kör på magkänsla, att ta lite mindre portioner. Tycker det är svårt att hela tiden räkna, t.ex. när jag är i skolan, eller när maten redan är färdiglagad när jag kommer hem efter träningen.
Varför jag äter 5ggr/dag? Anledningen till att jag bland annat äter innan styrkepasset(gröt), är för att jag vill få i mig lite mat så jag inte blir helt energilös. Fördelar det även genom hela dagen, så att jag inte ofta blir hungrig?. Men det spelar nog ingen roll. Ska ligga på energiunderskott i vilket fall som helst.
Okej, där ser man. Synd att man har Glutamin till ingen nytta. Vad kan man isf göra sig av med den? Vill liksom inte bara kasta bort den. Kan väl lika gärna prova, och se vad som händer. Det lär inte skada någonting.
vicarious
2011-01-28, 11:06
Om du redan har köpt det så använd givetvis upp det. Onödigt att slänga.
Vill du köra 5 styrkepass så gör för all del det :) Min åsikt är att det är onödigt mycket när man deffar.
Vadå stel BB? Finns stora BBs som rör sig smidigare än säkert 99% av killarna här på Kollo :p
För att inte hans blodsocker-nivå ska åka som en bergodalbana kanske ?*screwy*
Bättre näringsupptag om man äter småportioner istället för tre stora utspritt på hela dagen
karlingen
2011-01-28, 22:29
För att inte hans blodsocker-nivå ska åka som en bergodalbana kanske ?*screwy*
Bättre näringsupptag om man äter småportioner istället för tre stora utspritt på hela dagen
Kom du direkt ifrån aftonbladet eller?
Läs på innan du slänger ur dig en sådan retarderad kommentar
Eddie Vedder
2011-01-28, 22:34
Och så kanske man ska vara lite ödmjuk inför sin egen (o)kunskap innan man hävdar att andras idéer är retarderade. Alla har inte hängt här lika länge och du har väl inte ställt så lite frågor heller som kan anses lika "retarderade" (som du själv kallar det)?
Menar inget drygt men jag ogillar när medlemmar ena dagen ställer frågor, får svar och kunskaper, och senare klagar på andra som är på den nivån man själv var en månad tidigare.
karlingen
2011-01-28, 23:44
Anledningen till att jag reagerade så var pga hans smiley han la till i slutet av meningen. Han ställde inte någon fråga utan hävdade bestämt att det var så. Som om jag e knäpp och att han vet bättre än mig.
är det några nackdelar med att träna väldigt ofta när man deffar eller är det bara vad du tycker? har börjat köra 7 dagar i veckan med ett upplägg jag fått av en polare som är instruktör på gymmet som kör samma sak, och växlar mellan rygg+biceps+mage o bröst+triceps+axlar+ben med 30 min uppvärmning på crosstrainer med ~80% maxpuls innan jag lyfter
försöker tappa ca 9kg iaf så blir rätt lång deff, kommer mängden träning stjälpa på något sätt eller är det bara köra på så mycket man trivs med så länge man inte skadar sig? har kört 3-split måndag,tisdag,onsdag med helkropp på fredagar tidigare.
Kom du direkt ifrån aftonbladet eller?
Jag läser inte aftonbladet så nej. Det jag säger kommer från nästan alla träningsböcker,tidningar,filmer jag ser/läser
Hur tror du blodsockernivån blir om man äter ett mål 7:00, 12:00,18:00 ?
Du tror inte han kommer bli hungrig där i mellan eller ?
Eftersom ts väger ~70kg så borde han ligga på ett proteinintag på 210g/dag,
Skulle du verkligen fördela det på tre måltider till 70g/måltid... ?
Tycker inte det låter sådär jättesmart under en deff om jag ska vara ärlig...
Eddie Vedder
2011-01-29, 09:30
Jag läser inte aftonbladet så nej. Det jag säger kommer från nästan alla träningsböcker,tidningar,filmer jag ser/läser
Tycker inte det låter sådär jättesmart under en deff om jag ska vara ärlig...
Hursomhelst har du inget stöd för dina påståenden. Vilka tidningar läser du? Jag skriver ju själv i BODY Magazine och i oktobernumret 2010 skrev jag en artikel som bland annat tar upp varför dina påståenden inte verkar stämma alls.
Den som inte kan hålla ett stabilt blodsocker när man äter så tätt inpå frukosten som fem ynka timmar har diabetes. Det var fel av karlingen att kalla din kommentar retarded men han har rätt i att inget du påstår har något som helst vetenskapligt stöd. Tvärtom tyder allt idag på att du har fel.
karlingen
2011-01-29, 09:57
Läs och lär min vän:
http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html
Eddie Vedder
2011-01-29, 10:34
Som en blxt från klar himmel har en ny review publicerats i ämnet. :)
Increased eating frequency is postulated to increase metabolism, reduce hunger, improve glucose and insulin control, and reduce body weight, making it an enticing dietary strategy for weight loss and/or the maintenance of a healthy body weight. Because past research has primarily focused on the effects of eating frequency on changes in energy expenditure and body weight, limited data exist surrounding the impact of eating frequency on appetite control and energy intake. We provide a brief review of the controlled-feeding studies that primarily targeted the appetitive, hormonal, and food intake responses potentially altered with eating frequency. The 3 meal/d pattern served as the reference for defining increased or reduced eating frequency. In general, increased eating frequency led to lower peaks (P < 0.05) in perceived appetite, satiety, glucose, insulin, ghrelin, and PYY responses compared with reduced eating frequency. However, when examining these responses over the course of the day (i.e. using area under the curve assessments), no differences in any of these outcomes were observed. The rate of gastric emptying also appears to be unaltered with increased eating frequency. Subsequent food intake was examined in several studies with conflicting results. Regarding the effect of reduced eating frequency, several studies indicate significant increases in perceived appetite and reductions in perceived satiety when 1 or 2 meals were eliminated from the daily diet. Taken together, these findings suggest that increased eating frequency (>3 eating occasions/d) has minimal, if any, impact on appetite control and food intake, whereas reduced eating frequency(<3 eating occasions/d) negatively effects appetite control.
The effect of eating frequency on appetite control and food intake: brief synopsis of controlled feeding studies. J Nutr. 2011 Jan;141(1):154-7.
Jag ska skriva mer ingående om den på bloggen tänkte jag. Ha tålamod. :D
Jag körde dock 5-6 styrkepass/v under min diet tungt och alla muskelgrupper 2 ggr i veckan.
Samt en 4-5 timmars cardio på det+promenader efter gym eller intervaller fristående.
Byggde då både muskler öka styrkan och landade på 7% ungefär.
*flex*
timmey111
2011-01-29, 11:02
Jag körde dock 5-6 styrkepass/v under min diet tungt och alla muskelgrupper 2 ggr i veckan.
Samt en 4-5 timmars cardio på det+promenader efter gym eller intervaller fristående.
Byggde då både muskler öka styrkan och landade på 7% ungefär.
*flex*
Gött!:thumbup:
karlingen
2011-01-29, 12:58
Som en blxt från klar himmel har en ny review publicerats i ämnet. :)
The effect of eating frequency on appetite control and food intake: brief synopsis of controlled feeding studies. J Nutr. 2011 Jan;141(1):154-7.
Jag ska skriva mer ingående om den på bloggen tänkte jag. Ha tålamod. :D
Haha! Så klockrent att det publicerades nyligen :D:laugh:
great findings
The Truth
2011-01-29, 14:32
Tycker inte det låter sådär jättesmart under en deff om jag ska vara ärlig...Jag läser inte body, så jag vet inte om Eddie Vedders artikel är bättre, men detta ämne tas upp av Martin Berkhan också som myth nummer tre i denna artikel: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html
Edit:
Oj vilken jävla puck-tvåa :P
Sorry.
Okej visst, ni har "rätt" med blodsockret, men du har fortfarnde inte svarat på frågan om du skulle fördela 210g protein på 3 måltider under en deff,
Okej visst, ni har "rätt" med blodsockret, men du har fortfarnde inte svarat på frågan om du skulle fördela 210g protein på 3 måltider under en deff,Ja, det skulle vi nog, eller varför inte mer? Inte helt ovanligt att jag själv äter över 100g protein i en måltid. Ja, maximal stimulans av proteinsyntesen må ske vid 30g protein ifrån en måltid, men det betyder inte att allt utöver det är bortkastat!
The Truth
2011-01-29, 22:23
Okej visst, ni har "rätt" med blodsockret, men du har fortfarnde inte svarat på frågan om du skulle fördela 210g protein på 3 måltider under en deff,Jag äter aldrig mer än 3 måltider per dag, förutom under bulk möjligtvis, så ja. Ifall jag inte tränar 3ggr per dag så ser jag inget negativt i det.
timmey111
2011-01-29, 23:04
Visst, man kan ju äta 3 gånger om dagen eller fler om man vill. Jag äter lite oftare för att jag inte ska bli så hungrig. T.ex. lite käk innan träningen. Har alltid gjort så.
Eddie Vedder
2011-01-29, 23:33
Okej visst, ni har "rätt" med blodsockret, men du har fortfarnde inte svarat på frågan om du skulle fördela 210g protein på 3 måltider under en deff,
Vad är svårt? 210 dividerat med 3 blir 70. Tar man sedan en proteindrink på 30 gram protein efter passet dessutom så kan man ju minska ner 30 gram från måltiderna.
Har alltid gjort så.
Då vet du ju inte hur det funkar att göra annorlunda. ;)
timmey111
2011-02-04, 09:53
Bump.
Hade tänkt uppdatera lite då och då för o få lite respons, så jag slipper göra nya trådar varje gång. cirka 1 vecka deff har gått. Det som är ändrat är att jag inte tar CLA och Glutamin, då jag hört att det inte gör någon skillnad.
Har gått ner ca. 1kg på 1 vecka. Ligger nu på 69.1kg. Det jag undrar är om jag har gått ner för snabbt eller normalt? Det kanske är vätska?
Det jag har märkt är att min kropp har "krympt" lite? Armar o så har blivit mindre, men det är kanske vätska? Känner mig lite trött och inte i form innan ett pass. Men innan passet taggar försöker jag mig själv till 100. Har faktiskt inte tappat någon märkvärdig styrka, men orkar man inte det sista rep.
Jag kör ej cardio varje dag, utan de dagar jag har sovmorgonen. Det blir jobbigt annars med skolan o så.
Vad tycker ni? Ska jag fortsätta som jag gjort denna veckan och ser det bra ut?
Tack!
King Grub
2011-02-04, 09:55
En större viktminskning än förväntat av kalkyleringar sker oftast i början av dieten, och då just pga vätskeförlust som du nämner.
timmey111
2011-02-04, 10:07
En större viktminskning än förväntat av kalkyleringar sker oftast i början av dieten, och då just pga vätskeförlust som du nämner.
Okej. Men det är väl ändå lite fett, eller bara vätska?:confused: Ifall det bara är vätska, när börjar fettet att förbrännas?
karlingen
2011-02-04, 10:10
Självklart även fett.. Fett förbränns hela tiden.
timmey111
2011-02-07, 18:57
Bump, uppdatering.
håller på att deffa nu, men en sak som inte har gått bra är bröstträningen. Helt sjukt att jag inte tar x kg i hantelpress/bänkpress när jag i vanliga fall klarar av det. Men samtidigt så går det bra med de andra musklerna i träningen, varken ökning eller minskning vilket jag är nöjd med.
Men som sagt så känner jag inte styrkan/trycket i bröstmuskeln och presterar väldigt dåligt.
Tips någon? Är det lätt att ta igen?
Blir sjukt förbannad. Känns som om man vill till toaletten och gråta ut...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.