Visa fullständig version : Fastighetstekniker = vaktmästare?
Hej! Söker snart till en YH utbildning som fastighetstekniker men skulle först vilja ha lite mer information om yrket.
Är det någon som jobbar som fastighetstekniker eller som skulle kunna ge lite mer information om hur arbetet ser ut?
Har läst runt lite på nätet och har sett att yrket som fastighetstekniker sägs inte skilja sig mycket ifrån vaktmästare eller fastighetsskötare.
Tankar och information välkomnas!:smash:
Jag har läst kurser i fastighetsförvaltning som en del av min bygg utbildning, jag tror helt enkelt att fastighetstekniker är en finare titel på fastighetsskötare/förvaltare. Det finns olika sorters förvaltare tex en som sköter de ekonomiska bitarna och en som sköter det tekniska (städning, reparationer och underhåll). Sedan har jag förstått det som att det finns olika nivåer av förvaltare främst på större anläggningar/byggnader.
Med nivåer menar jag att det finns förvaltare med högskoleutbildning, ky utbildning eller helt enkelt outbildade, där ansvaret varierar.
Kanske inget nytt, men tänkte att jag kunde ge min input.
Är det inte vissa välkända hamburgerkedjor som använder sej av utländska
Sanitetstekniker på nätterna ??
Ett led i integrationen, så att säja......
Fastighetstekniker är ofta en person som har som uppgift att fatta beslut om något denna ej förstår sig på.
det är skillnad mellan fastighetsförvaltare och fastighetstekniker. Fastighetstekniker arbetar mer med händerna medan en fastighetsförvaltare mer har ett helhetsansvar för en eller flera fastigheter. Fastighetsteknikern skickas ut för att fixa det som behöver göras. Men som sagt det är väl precis det en vaktmästare gör?
shut teh face
2011-01-27, 21:39
det är skillnad mellan fastighetsförvaltare och fastighetstekniker. Fastighetstekniker arbetar mer med händerna medan en fastighetsförvaltare mer har ett helhetsansvar för en eller flera fastigheter. Fastighetsteknikern skickas ut för att fixa det som behöver göras. Men som sagt det är väl precis det en vaktmästare gör?
En vaktmästare måste väl vara irländsk och köra traktor till jobbet?
En vaktmästare är väl mer en som går runt och underhåller vid behov och syns
En fastighetstekniker går ut och gör saker där det behövs akut
Nej jag vet inte. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.