handdator

Visa fullständig version : Socker anabolt efter träning?

Kokowski
2011-01-26, 22:19
En kille sa till mig idag att socker är anabolt efter precis efter träning. Har googlat utan positiva resultat och nu frågar jag er om ni vet något om det här? Om den har någon anabol effekt elller något? :smash:

King Grub
2011-01-26, 22:19
Nej. Det är aminosyror som stimulerar proteinsyntesen = anabolism. Inte kolhydrat.

Tollesson
2011-01-27, 12:44
Där emot har väll kolhydrater i kombination till aminosyrorna en positiv effekt, snabbare transport. Är det inte så Grub?

Eddie Vedder
2011-01-27, 12:46
Där emot har väll kolhydrater i kombination till aminosyrorna en positiv effekt, snabbare transport. Är det inte så Grub?

Muskelproteinbalansen akut blir något bättre ja. Men tveksamt hur stor påverkan det har på slutgiltiga resultat med en en adekvat kost och måltider hyfsat tätt inpå passen.

Tollesson
2011-01-27, 13:18
Mmh precis.

Jag kan med trycka in en fråga då när det ändå är igång..

Protein vs fria aminosyror.. När man tar fria aminosyror efter ett pass har man behov utav mat mer tätt inpå än om man intar tex.. whey?

riggen
2011-01-27, 14:01
Men anabolt i vilket sammanband? för klassas inte kolhydrat som anabolt via glukogenes?
rätta mej väldigt gärna om jag har fel.

mikaelj
2011-01-27, 14:11
Glukoneogenes är nybildning av kolhydrater från protein och fett.

Apos78
2011-01-27, 14:38
Men anabolt i vilket sammanband? för klassas inte kolhydrat som anabolt via glukogenes?
rätta mej väldigt gärna om jag har fel.

Tanken om kolhydrats anabola effekt kommer från effekten av insulin. Som visat sig stämma dåligt.

Eddie Vedder
2011-01-27, 14:40
Protein vs fria aminosyror.. När man tar fria aminosyror efter ett pass har man behov utav mat mer tätt inpå än om man intar tex.. whey?

Något sådant finns ingen anledning att tro.

Kalven
2011-01-27, 15:44
glukoneogenes är anabolt eftersom det handlar om uppbyggnad av pyruvat till glukos.

Eddie Vedder
2011-01-27, 15:47
glukoneogenes är anabolt eftersom det handlar om uppbyggnad av pyruvat till glukos.

Eftersom det handlar om nedbrytning och förbrukning borde det väl anses vara en katabol process? Protein bryts ner för att bli energi.

Kalven
2011-01-27, 15:53
glukoneogenes är väl nybildning av glukos vad jag vet? :P

Anabola processer är energikrävande och uppbyggande
Katabola är nedbrytande och frigör energi

Nybildning av glukos kräver energi och är uppbyggnad av glukos via 2 pyruvat, hence anabolt? :P

Eddie Vedder
2011-01-27, 15:55
glukoneogenes är väl nybildning av glukos vad jag vet? :P

Anabola processer är energikrävande och uppbyggande
Katabola är nedbrytande och frigör energi

Nybildning av glukos kräver energi och är uppbyggnad av glukos via 2 pyruvat, hence anabolt? :P

Jag tänker tvärtom. Det är ju just det nedbrytande och frigörande av energi som är glukoneogenes. Proteinet bryts som sagt ned för att utnyttjas som energi.

Kalven
2011-01-27, 15:57
Njae, glykolysen är väl den katabola processen av glukos -> pyruvat? :)

Eddie Vedder
2011-01-27, 15:58
Njae, glykolysen är väl den katabola processen av glukos -> pyruvat? :)

Ja den också. Men glukoneogenes ser jag också som en katabol process för att få in pyruvat i citronsyracykeln. Du kan ju inte komma ifrån att något måste brytas ner för att bilda glukosen.

Kalven
2011-01-27, 16:02
mjo, sant ifs, men dom aminosyror i proteinet som används till det är inte essentiella så ja tänker mig att det är försumbart? :P

Kalven
2011-01-27, 16:03
feeeel av mig :S XD stryk den sista posten :)

Eddie Vedder
2011-01-27, 16:04
mjo, sant ifs, men dom aminosyror i proteinet som används till det är inte essentiella så ja tänker mig att det är försumbart? :P

Då diskuterar vi ju något helt annat. Visst är det så. Det mesta av proteinet vi äter SKA bli energi. Men frågan var ju först huruvida glukoneogenes är katabolt eller anabolt och jag tolkar det som att det är katabolt utan att orka leta upp fakta nu. ;)

Kalven
2011-01-27, 16:08
hehe ja vet inte om jag vill hålla med ;) enligt min kemi/nutritionslärare e de anabolt :P

Eddie Vedder
2011-01-27, 16:13
hehe ja vet inte om jag vill hålla med ;) enligt min kemi/nutritionslärare e de anabolt :P

Du kan ha rätt. :) Men ökad glukoneogenes i kroppen, utöver det normala, ser jag som nedbrytande för kroppen.

Kalven
2011-01-27, 16:19
aha, då e jag me ;)

men jo så får man nog se de, de kräver ju energi som sagt, så då håller ja me :)*flex*

King Grub
2011-01-27, 17:22
Essentiella aminosyror stimulerar proteinsyntesen maximalt efter styrketräning. Kolhydrat behövs ej, inte heller insulin (det räcker med fastenivåer för att aminosyrorna skall utöva maximalt stimulerande effekt på proteinsyntesen).

Carbohydrate alone has a stimulatory effect on net muscle protein balance following exercise, but the effect is minimal compared with the stimulation produced by amino acids: the ingestion of only 3 g of EAAs following exercise stimulated net muscle protein balance by as much as 35 g of carbohydrate (CHO) (13). Further, if the dose of EAAs was increased to 6 g, the response was double the response to a mixture of 3 g EAAs + 3 g NEAAs. At the same time, addition of 35 g of CHO to the 6 g of the mixture of EAAs and NEAAs had minimal effect, and the response to a mixture of 6 g EAAs + 35 g CHO was actually less than the anabolic effect of 6 g EAA alone

http://jn.nutrition.org/content/136/2/525S/F4.expansion.html

The concurrent ingestion of 50g carbohydrate with 25g of protein did not stimulate mixed MPS or inhibit MPB more than 25g of protein alone either at rest or after resistance exercise.

http://journals.lww.com/acsm-msse/secure/pages/purchase.aspx?an=00005768-900000000-99057

Interestingly, it was recently suggested by Rennie et al. that an increase in insulin levels above 10–15 µU/ml does not further enhance muscle protein synthesis and/or reduce protein degradation. Therefore, the present data as well as data from previous studies seem to confirm that insulin plays a merely permissive role in stimulating muscle protein anabolism. Therefore, the present findings imply that when ample protein is ingested during recovery from resistance-type exercise, carbohydrate coingestion is not warranted to maximize the protein synthetic response to resistance exercise

http://ajpendo.physiology.org/content/293/3/E833.full