Visa fullständig version : Nu blir Lellan glad!
.. medan större delen av Kolo suckar och deppar ihop.
De flesta har väl hoppats att den värsta delen av vintern är över. Men nu varnar meteorologer i USA för att kölden snart är tillbaka. De förutspår mycket kallt väder i norra Europa från slutet av februari till april.
Orsaken är den nordatlantiska oscillationen (NAO), en naturlig svängning i atmosfären över Atlanten. Experterna tror att NAO kommer att förändras relativt snart och resultatet förväntas bli osedvanligt låga temperaturer här hemma.
NAO svänger mellan negativa och positiva faser som beror på skillnaden mellan lufttrycken över Island och Azorerna. När skillnaden är liten, negativ, får vi kalla vintrar i Norden, när skillnaden är stor, positiv, blir vintrarna milda.
Orsaken till att de två senaste vintrarna har varit så hårda beror på att oscillationen varit i negativa faser.
Men oscillationen kan förändras snabbt vilket skett nu i januari då den svängt från negativ till positiv. Den amerikanska väderlekstjänsten NOAA har ett dagligt index över oscillationen som visar att svängningen blev tydlig runt den 10 januari. Som ett resultat har vädret generellt blivit mildare den senaste tiden, jämfört med december.
- Det brukar växla på det här viset, säger Per Kållberg vid SMHI.
Förändringen kan dock vara tillfällig. Meteorologer på den privata vädertjänsten Weather Services International (WSI) säger i ett meddelande att de förväntar sig en återgång till negativa förhållanden i februari eller början av mars.
I oktober 2010 förutspådde WSI att den kommande vintern i norra Europa skulle inledas med en mycket kall period i november-december för att sedan avlösas av ett intervall med mildare väder innan kylan åter skulle komma tillbaka. Hittills har deras analys stämt på pricken.
Nu säger man att temperaturerna kommer att vara låga eller mycket låga i både mars och april som en effekt av NAO. Per Kållberg sätter dock ett frågetecken för prognosen.
- Där mycket svårt att veta hur oscillationen kommer att bete sig i framtiden. Det är därför vi inte gör prognoser som sträcker sig längre än ett par veckor framåt, säger han.
Länk (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/meteorologer-vargavintern-ater_5892289.svd)
Carolinew
2011-01-25, 23:19
*cry*
shadowfire
2011-01-25, 23:29
haha topic...
själv trotsar jag kylan och är på jakt efter 2st WEBER nu.
Här blire GRILLA!
Far åt helvete. Jag hade precis plockat ut cykeln ur förrådet.
lol @ trådtiteln :D
Men om lellan blir glad är jag glad för henne, det kan jag bjuda på *cupid*
men ärligt talat, så jäkla farlit är det väl inte, på med jackan bara, nu har man ju övat hela vintern så ingen kan komma å säga att den inte kan klä sig för vädret ;)
va? det går utmärkt att cykla när det är kallt ute, jag har cyklat hela vintern =)
det var lite problematiskt där den 23e när det kom så hemskans mycket snö och det var oplogat, annars har det gått fint, det är ju bara å trampa!
EDIT: haha ^^ fan va vidrigt käck jag lät nu. *spy* det går bra att hata min äckligt poitiva attityd, jag bjuckar på det vetni ;)
va? det går utmärkt att cykla när det är kallt ute, jag har cyklat hela vintern :)
det var lite problematiskt där den 23e när det kom så hemskans mycket snö och det var oplogat, annars har det gått fint, det är ju bara å trampa!Is på gatorna. Jag ramlade i november någon gång, lyckligtvis körde jag skallen i en mjuk snöhög men efter det har jag inte vågat. Det blir så satans isigt och snöigt där jag bor, och de saltar/grusar inte här :/
Jag har inget emot nederbörden och kylan i sig. Det är som sagt underlaget.
Verkar ju väldigt osäkert. Men vinter och kyla är ju bra, motivationen är alltid på topp då! :)
Is på gatorna. Jag ramlade i november någon gång, lyckligtvis körde jag skallen i en mjuk snöhög men efter det har jag inte vågat. Det blir så satans isigt och snöigt där jag bor, och de saltar/grusar inte här :/
Jag har inget emot nederbörden och kylan i sig. Det är som sagt underlaget.
jaha på det viset, I hear ya! det går bra att fortsätta whajna då ;)
Herr Oberst
2011-01-25, 23:52
Det är ju inte ens kallt ju. Ett par minus bara
jaha på det viset, I hear ya! det går bra att fortsätta whajna då ;)Weee!! :)
Jag whinar för att jag mår psykiskt sämre när det är kallt och får dubbelt så mycket värk i rygg och ben samt får magkramp när det blir för kallt i luften. Not okay!
Snacka om att ha fötts i fel land :D Kunde varit värre dock ;)
Det måste vara sjukt bull att vara homosexuell och ogilla kallt väder.
Detta har inget med stoltz inlägg ovanför att göra om någon skulle tro det, men tanken slog mig när jag läste det.
OK, nu kommer jag låta sjukt macho, men... BRING IT!!!!111
F.ö. kan man cykla i princip oavsett mängd snö/is/jordbävning/översvämning osv. På just is så tar man det bara lite lugnare när man svänger.
Det måste vara sjukt bull att vara homosexuell och ogilla kallt väder.
Detta har inget med stoltz inlägg ovanför att göra om någon skulle tro det, men tanken slog mig när jag läste det.
Haha, va?? Är detta en ordvits som jag inte fattade? :D
Haha, va?? Är detta en ordvits som jag inte fattade? :DTänkte först på din avatar och att du brukar ta parti (= rätt sida) när homosexuellas situation och så diskuteras, samt att du ogillar kallt väder. Så jag kom att tänka på det då. Men jag menar inte att du är det. Så det inte blir missförstånd.
Brukar ju vara så att kalla länder = bra länder för homosexuella och vice versa.
Aha :D Nej alltså, vad du menade om mig och homosexualitet undrade jag inte över, jag lyckades bara inte koppla.
Trodde du hade någon connection med Bull och Homosexuell och sedan försökte jag få med kyla i det och... Ja, det blev kaoz i skallen :D
Den här skulle egentligen ingått i förstaposten, men Tinypic ville inte veta av Lellan precis då ..
http://oi51.tinypic.com/11al3f4.jpg
Många verkar så himla trötta på vinter och snö och till dem säger jag:
Kämpa!
Fan trodde jag hade klarat av vintern nu i converse och vårjackan. Bara att härda ut ett par månader till då. :)
Eehh.. ohh...ihh! Hehe...*cupid* :em: :hbang: Smickrad, köldglad, något generad & nekkid! :D Med extra gunz!
Här står ja i underböxera å gillar kalltet, men så äre ju när man är aw och cool.. Haha, thanx för tråd och goda nyheter!! ;)
ARMSTARK
2011-01-26, 08:09
Haha, de lyckas ju inte pricka rätt på vädret 3 dagar, hur ska de kunna veta 3 månader framåt?
Klart Lellan ska ha sin snö men va faaan, här har man en amerikansk muskelbil i garaget och har inte kunnat köra en meter på hela vintern. :cryout:
Andy.da.wohoo
2011-01-26, 10:16
Wohoo, vinter!
Kämpa!
För global uppvärmning.
Global Warming Day?
Vi sprayar så mycket freoner och skit ut i atmosfären att medeltemperaturen höjs med 2 grader :D
Nitrometan
2011-01-26, 10:45
Klart Lellan ska ha sin snö men va faaan, här har man en amerikansk muskelbil i garaget och har inte kunnat köra en meter på hela vintern. :cryout:
Hmmm. Är det inte så att ju fler hästkrafter desto bättre vinterbil?
Kommer det snö och halt så är det väl bara att gasa mer?
Eehh.. ohh...ihh! Hehe...*cupid* :em: :hbang: Smickrad, köldglad, något generad & nekkid! :D Med extra gunz!
Här står ja i underböxera å gillar kalltet, men så äre ju när man är aw och cool.. Haha, thanx för tråd och goda nyheter!! ;)
skämtar du? Hur kan du gilla detta?
Jag som trodde jag skulle slippa behöva köpa nytt batteri till bilen, piss.
Under 12- och det är som att starta i sirap.
men ärligt talat, så jäkla farlit är det väl inte, på med jackan bara, nu har man ju övat hela vintern så ingen kan komma å säga att den inte kan klä sig för vädret ;)
Men KÄFTEN both of you!! NI BOR I FAKKING SKÅNE!!!!!!!!!!!
Soo?! Vintrarna kan bli bra mycket "värre" än uppe i och omkring fjollträsk! Speciellt nere i södra Skåne, tro det eller ej.
Men KÄFTEN both of you!! NI BOR I FAKKING SKÅNE!!!!!!!!!!!Teh epic difference.
http://img153.imageshack.us/img153/8704/lolypy.jpg
;)
Ja? Jag är annars född å uppvuxen i stockholm, bott några år i gävle, och vintern 2002-2003 bodde jag i moskva, då var det vargavinter med köldrekord. Så, vi kan säga att jag vet också hur kyla annorstädes känns om inte skånekyla duger som referens.
Men det handlar om attityden till kylan, inte att det skulle vara varmare och lättare här i skåne om det var det du tänkte, för det kan bli kallt här med :)
Soo?! Vintrarna kan bli bra mycket "värre" än uppe i och omkring fjollträsk! Speciellt nere i södra Skåne, tro det eller ej.
+1
vintern 2002-2003 bodde jag i moskva
Om ingen har dykt på Nordpolen så tror jag att det här var /thread
Om ingen har dykt på Nordpolen så tror jag att det här var /threadThis.
Skönt att man bara har 11dagar kvar i Sverige då :) sen blir det 30grader i sköna Australien i 3-4år*cupid*
men ärligt talat, så jäkla farlit är det väl inte, på med jackan bara, ...
Du bor i skåne...
Edit: Såg att någon han före... :P
Men visst är det bara klä sig efter kylan och stanna inne om det blir för kallt. Under -30 grader är det jobbigt vara ute längre stunder oavsett om man klätt på sig bra eller inte.
Antal minus ute nu, inte roligt när jag trodde det höll på att bli en tidig vår då det var 5-7 plusgrader för ett par dagar sedan. Men icke.
Jag har fått uppleva -37 i norr och jag har fått uppleva -20 i skåne.
Skånes -20 är mycket värre pga luftfuktigheten, kylan liksom smyger sig in genom kläderna medans det i norr bara är att isolera sig tillräckligt så slipper man frysa.
(min amatörbedömning)
Jag har fått uppleva -37 i norr och jag har fått uppleva -20 i skåne.
Skånes -20 är mycket värre pga luftfuktigheten, kylan liksom smyger sig in genom kläderna medans det i norr bara är att isolera sig tillräckligt så slipper man frysa.
(min amatörbedömning)
Det där med luftfuktigheten ska vara BS har jag för mig dock. Det som gör det kallt är att det blåser så satans mycket.
Sagt det innan och säger det igen, i Skåne snöar det från sidan och inte uppifrån!
Skönt man bytt kontinent. 22 grader och sol idag i LA.
Det där med luftfuktigheten ska vara BS har jag för mig dock. Det som gör det kallt är att det blåser så satans mycket.
Sagt det innan och säger det igen, i Skåne snöar det från sidan och inte uppifrån!Har också hört samma just för att RH är nära noll när det är så kallt.
Eddie Vedder
2011-01-27, 12:24
Skönt man bytt kontinent. 22 grader och sol idag i LA.
Snart kommer jordbävningen, kom ihåg det. :D
Nitrometan
2011-01-27, 12:32
Snart kommer jordbävningen, kom ihåg det. :D
Ja, San Andreas borde röra på sig snart igen.
Glassbilen är här (fo' real), sommaren är snart här! Öhh ..
Skillnaden är ju dock att på västkusten/skåne så har vi 0 till -15 ca i drygt 2 månader totalt. Medan man uppe i norr har 0 till -30 i ett halvår och ett evigt mörker. Fy faaaaan för att bo där uppe säger jag bara. Luftfuktighet och kyla är BS som sagt, däremot har vi ju sjuka vindar i kombination med kylan här nere längst kusterna.
Minimjölk
2011-01-27, 21:40
Är det bara vindstilla och torr luft likt inlandet i Norrland är -20 ingenting jämfört med nollgradigt i ett blåsigt och blött Skåne.
För global uppvärmning.
De bara lovar och lovar.
(tycker bara det är synd att klaga hel tiden, gilla läget liksom)
Nu snöar det här nere igen efter att all snö försvann för någon vecka sen. Lellan är helt till sig i byxorna!
Nu snöar det här nere igen efter att all snö försvann för någon vecka sen. Lellan är helt till sig i byxorna!
Detta är inte okej! Ska fan låsa in mig med en filt, tända ljus och filmer om det här fortsätter..!
Vinter *cupid*
Är jag elak om jag random tar liknande quotes och lägger in i min signatur?
Är jag elak om jag random tar liknande quotes och lägger in i min signatur?
Elak mot solen kanske.
Andy.da.wohoo
2011-02-22, 17:32
Hörde på radion idag att Maj iår kan bli den kallaste på läääänge. Om det blir ett år utan ordentlig vår så kommer jag börja gråta *cry*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.