Visa fullständig version : Kaloribalans
kattakräk
2011-01-25, 17:26
Om jag ligger i kaloribalans hela tiden, kommer jag kunna bygga muskler +att jag äter 2g protein per kg kroppsvikt? eller måste jag ändo äta mer kcalän vad jag förbrukar för att bygga`?
kattakräk
2011-01-25, 17:32
det e ju lixom proteinet som bygger upp musklerna, så det borde väl stämma?
King Grub
2011-01-25, 18:14
Du bygger muskler även på kaloriminus. Det är uppbyggnad minus nedbrytning som avgör om du ökar eller minskar i muskelmassa, men bygger muskler gör du 24/7 hela livet, flera hundra gram per dag. Energiöverskott underlättar en positiv balans, men balans omöjliggör det definitivt inte.
kattakräk
2011-01-25, 18:21
Så det blir ingen direkt bulk, men jag kommer gå upp i vikt sakta men då är det mer muskler än fett, rätt?
SiSenior
2011-01-25, 18:24
Hur ska vi kunna veta de? Massa av saker spelar givetvis in.
Det lär ju vara sinnessjukt svårt att kunna få muskelmassa på kaloriunderskott. Jag menar, muskler väger ju mer än fett. Tänk dig då att du går ner i vikt av ett underskott, och samtidigt bygger muskler. Lär gå väldigt, väldigt långsamt, nästan omöjligt, även om man tajmar maten riktigt bra..
Samma gäller ju kaloribalans. Hur kan man få mer muskelvolym (muskler väger), om man får i sig lika mycket energi som man gör sig av med? Då kan man ju inte gå upp i vikt.. Det är krångligt det där. *screwy*
King Grub
2011-01-25, 18:34
Går man ner ett kilo i fettvikt och lägger på sig ett halvt kilo muskelmassa under en viss tidsperiod, så har man fått mer muskelvolym, trots att man gått ner i vikt.
Det lär ju vara sinnessjukt svårt att kunna få muskelmassa på kaloriunderskott. Jag menar, muskler väger ju mer än fett. Tänk dig då att du går ner i vikt av ett underskott, och samtidigt bygger muskler. Lär gå väldigt, väldigt långsamt, nästan omöjligt, även om man tajmar maten riktigt bra..
Samma gäller ju kaloribalans. Hur kan man få mer muskelvolym (muskler väger), om man får i sig lika mycket energi som man gör sig av med? Då kan man ju inte gå upp i vikt.. Det är krångligt det där. *screwy*
Men du ligger inte alltid på underskott och du ligger inte alltid på överskott även om det i slutet på dagen kanske blir mer underskott än över. Därför kan man öka muskelmassa samtidigt som man går ned i vikt
hejhopp79
2011-01-25, 18:48
Sedan ska vi komma ihåg att vi inte kan äta på exakt kaloribalans.
Helt enkelt för att vi inte vet vår exakta energianvändning eller vad allting vi äter innehåller heller för den delen.
kattakräk
2011-01-25, 18:58
men det är ju fortfarande proteinet som bygger musklerna vf kan man då inte ligga på kaloribalans och sammtidigt bygga muskler? Det är ju proteinet som bygger musklerna?
King Grub
2011-01-25, 19:00
Proteinintaget är inte det enda som avgör kvävebalansen, utan energiintaget är lika viktigt eller viktigare.
Som jag sade, du kan öka i muskelmassa på kaloribalans (eller t o m under), men det underlättar definitivt med överskott jämfört med balans eller under.
kattakräk
2011-01-25, 19:06
Om man får synligare muskler men sammtidigt inte går upp i vikt vad innäber det då?
Proteinintaget är inte det enda som avgör kvävebalansen, utan energiintaget är lika viktigt eller viktigare.
Som jag sade, du kan öka i muskelmassa på kaloribalans (eller t o m under), men det underlättar definitivt med överskott jämfört med balans eller under.
Så har man bra näringstiming kan man öka lika mycket på balans, jämfört med en som ligger på överskott, förutsatt att båda ligger på samma protein/kg?
King Grub
2011-01-25, 19:08
Att du minskat i fettvikt. Eventuellt ökat muskelvikt också, men det krävs nogrannare kroppssammansättningsmätningar för att verifiera det om det handlar om mindre förändringar.
King Grub
2011-01-25, 19:08
Lika bra skulle jag inte säga, men man slipper bli fetare samtidigt.
kattakräk
2011-01-25, 19:23
om jag från 72kg vill gå upp till 80kg och dessa 8kg ska vara rena muskler, ska man då bulka sen deffa , deffa bulka om och om tills man kommer till 80kg med lite underhudsfett?
Istället för att bulka o få i sig mycket fett som ska sedan deffas så kan man ändå liga smått på kcal+ och sen komma till 80kg utan att deffa?
Ligg på smått överskott och gå upp sakta. Finns ingen anledning att lägga på sig typ 5kg extravikt i månaden.
För att gå upp i vikt måste du ligga på kaloriplus. Du kan öka din muskelmassa på kaloribalans, men inte din vikt. Om du ligger på ett väldigt litet överskott och har bra näringstiming så kan du säkert öka i princip enbart muskelmassa, även om det tar lång tid. Eller så bulkar/deffar du. Du behöver inte ett särskilt stort överskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.