Visa fullständig version : Epicgenitik - Du blir vad du äter
JacobHeitmann
2011-01-25, 13:51
http://www.ur.se/play/161121
Nitrometan
2011-01-25, 14:21
OK.
http://epigenome.eu/sw/1,1,0
Ofta nämns Conrad Waddington (1905–1975) som den som myntade begreppet epigenetik. Det var 1942 som han definierade den som ”den gren av biologin som studerar orsakssambandet mellan generna och deras produkter, vilka skapar själva fenotypen”.
Thomas Jenuwein (Wien, Österrike):
”Vi skulle kanske kunna säga att skillnaden mellan genetik och epigenetik är ungefär som skillnaden mellan att skriva och läsa en bok. När en bok är färdigskriven och når ut till läsarna är texten (generna, eller den information som lagras i DNA) den samma i alla exemplar. Men varje enskild läsare gör sin egen tolkning av det som står i boken. Under läsningen låter de sina egna känslor och associationer styra vad boken säger till dem. Epigenetiken fungerar på ungefär samma sätt: en bestämd mall – antingen det nu är en bok eller den genetiska koden – läses och tolkas på olika sätt beroende på vem det är som läser, och under vilka förhållanden”
http://en.wikipedia.org/wiki/Epigenetics
In biology, and specifically genetics, epigenetics is the study of inherited changes in phenotype (appearance) or gene expression caused by mechanisms other than changes in the underlying DNA sequence, hence the name epi- (Greek: επί- over, above) -genetics. These changes may remain through cell divisions for the remainder of the cell's life and may also last for multiple generations. However, there is no change in the underlying DNA sequence of the organism; instead, non-genetic factors cause the organism's genes to behave (or "express themselves") differently.
The best example of epigenetic changes in eukaryotic biology is the process of cellular differentiation. During morphogenesis, totipotent stem cells become the various pluripotent cell lines of the embryo which in turn become fully differentiated cells. In other words, a single fertilized egg cell – the zygote – changes into the many cell types including neurons, muscle cells, epithelium, blood vessels etc. as it continues to divide. It does so by activating some genes while inhibiting others.
Vad vill du ha sagt?
http://www.destructoid.com/elephant/ul/45165-468x-epic.jpg
Epicgenetik!
proteinsynthesis
2011-01-25, 14:55
Svt har sänt minst en dokumentär från BBC om epigenetik tidigare, i vetenskapensvärld tror jag det var.
Tidigare har man ansett att det är miljö samt arv som "styr" men nu visar det sig att miljön även kan styra över "arvet". Vår miljö har alltså större inverkan på våra liv än vad vi tidigare känt till.
Eddie Vedder
2011-01-25, 16:40
Svt har sänt minst en dokumentär från BBC om epigenetik tidigare, i vetenskapensvärld tror jag det var.
Tidigare har man ansett att det är miljö samt arv som "styr" men nu visar det sig att miljön även kan styra över "arvet". Vår miljö har alltså större inverkan på våra liv än vad vi tidigare känt till.
Korrekt, och där ligger svensk forskning i framkant. Det var ju släkter i Överkalix som studerades. Jag har sett samma dokumentär som du. På Youtube.
Tyvärr minns jag inte titeln men söker man på epigenetics kanske den dyker upp.
Korrekt, och där ligger svensk forskning i framkant. Det var ju släkter i Överkalix som studerades.
Vi har gott om inavlade bushbyar. :D
Eddie Vedder
2011-01-25, 17:03
Vi har gott om inavlade bushbyar. :D
Haha, ja Tornedalen är ju den enda orten i hela världen där schizofreniprevalensen är över genomsnittet. I övriga världen (där statistik finns tillgängligt) är den stabil och jämnt fördelad. :D
hejhopp79
2011-01-25, 17:10
Jag såg precis den här dokumentären på utbildningsradion på TV.
Mycket intressant faktiskt. Talades mycket om spädbarns utveckling och hur barnet påverkades av vad mamman stoppade i sig under graviditeten. Samt att nya sjukdomar och problem som sagt fördes vidare i släkter. Skrämmande
christofer79
2011-01-25, 20:50
http://www.ur.se/play/161121
Ska se den tack. Konstigt för på vetenskapensvärld sa dom att människorna enbart påverkas av genetik mm, det är växterna som påverkas av epigenitik.
Haha, ja Tornedalen är ju den enda orten i hela världen där schizofreniprevalensen är över genomsnittet. I övriga världen (där statistik finns tillgängligt) är den stabil och jämnt fördelad. :D
Skönt att man härstammar därifrån då... :D
Skönt att vi härstammar därifrån då... :D
fixd
Eddie Vedder
2011-01-25, 21:36
Skönt att man härstammar därifrån då... :D
Jag hann tyvärr inte med den givna kommentaren, agazza tog chansen först. :D
fixd
fixd
Jag hann tyvärr inte med den givna kommentaren, agazza tog chansen först. :D
Hahaha :thumbup:
LoveMachine
2011-01-26, 02:21
Det var ju släkter i Överkalix som studerades. Jag har sett samma dokumentär som du. På Youtube.
Överkalix är någon form av statistisk uteliggare i många hänseenden. Man har sin "egen" inavelssjukdom, den så kallade överkalixsjukan. Det är en form av Gauchers sjukdom. Anlaget för den sjukdomen är ungefär 19 gånger vanligare i Överkalix än i Sverige som helhet. Överkalixbondskan är en rätt speciell dialekt som tydligen har betydande likheter med engelskan. Sist men inte minst så har stället en brottslighet som får filmen jägarna kännas som en dokumentär. Det finns nog en anledning till att del två spelades in just i Överkalix. Jag har kört mellan Luleå och Överkalix åt posten under två somrar och skrämmande ofta så hade någon hänt på helgen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.