Visa fullständig version : Varför länka eller klistra in engelska artiklar?
christofer79
2011-01-24, 22:52
Har det börjat bli någon prestige att klistra in engelska artiklar här på forumet? Snälla vi bor i Sverige och använder svenska som tal och skriftspråk.. Tacksam om ni länkar in nutritionsartiklar på svenska istället mycket trevligare och lättare att läsa. Har läst tillräckligt med engelsk litteratur i skolan.
MVH
eriksvensson
2011-01-24, 22:54
För att de inte görs på svenska kanske? Google translate gör inget vidare jobb på hälsoartiklar. :)
vicarious
2011-01-24, 22:58
Snälla nån. Tror du all forskning görs i Sverige? Lär dig engelska.
Även den forskning som görs i Sverige publiceras framför allt i engelskspråkiga tidskrifter. Det som publiceras på svenska är nog mest i typ yrkestidskrifter (Läkartidningen etc), fackföreningstidskrifter och liknande, och det är inte originalartiklar.
Har det börjat bli någon prestige att klistra in engelska artiklar här på forumet? Snälla vi bor i Sverige och använder svenska som tal och skriftspråk.. Tacksam om ni länkar in nutritionsartiklar på svenska istället mycket trevligare och lättare att läsa. Har läst tillräckligt med engelsk litteratur i skolan.
MVH
Antagligen för att den som postar inte vågar bearbeta informationen till egen kunskap. Det ligger stort värde i att lägga egna ord på informationen.
Kan jag inte själv översätta texten hur ska då någon annan kunna förstå budskapet ?
Eddie Vedder
2011-01-25, 07:31
MVH
Det du ber om är kraftigt sämre kvalité. Alla publicerade artiklar är ju på engelska. De bästa artiklarna som inte är studier tycker jag generellt är bäst utanför Sverige också. Bortsett från vår blogg då förstås. :D
Det du ber om är kraftigt sämre kvalité. Alla publicerade artiklar är ju på engelska. De bästa artiklarna som inte är studier tycker jag generellt är bäst utanför Sverige också. Bortsett från vår blogg då förstås. :D
Givetvis :).
Diskussioner kring de artiklar som klistras in tycker jag utgör en av de större behållningarna med att läsa och skriva här. SÅ intressant är det inte att läsa en tråd av tusen som diskuterar EAA vid exakt tidpunkt eller vilket man ska välja för att slippa äta något annat.
Studieresultat, med få undantag, kommer alltid att publiceras på engelska. Ett utmärkt tillfälle att öva på sina färdigheter i språket. Även om man nödvändigtvis inte förstår allt som står så går det alltid att läsa ut i efterföljande diskussion.
Har läst tillräckligt med engelsk litteratur i skolan.
MVH
Då borde det inte vara några problem?
Lifeless
2011-01-25, 08:57
Mina kunskaper i svenska är inte mycket att hänga i julgranen. Men nu vet jag iaf att såna här frågor ska ligga under "Kost och Näring"
MVH
Lifeless
2011-01-25, 09:00
"Tacksam om ni länkar in nutritionsartiklar..."
..eller det ska dom nog :em:
hejhopp79
2011-01-25, 11:46
MVH
Gå och lägg dig, engelska är det språket som används mest i ny forskning.
Hur ska man komma runt det tänkte du?
Silencer
2011-01-25, 12:41
Däremot tycker jag att det som på många andra forum borde vara strängeligen förbjudet att starta en tråd som enbart innehåller en länk eller ett citat. Den som startar en tråd ska också skriva sina tankar och vad han eller hon vill diskutera.
King Grub
2011-01-25, 12:43
Ha ha det kan du glömma. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4794543&postcount=4
Silencer
2011-01-25, 12:56
Ha ha det kan du glömma. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4794543&postcount=4
Förstår avsikten bakom och den vänder jag mig inte mot. Men i praktiken slutar det ju alltid med att varje abstrakt gör att halva kolozzeum tror att det är någon ny och banbrytande sanning kring kost och träning som presenterats. Alla stackars nybörjare som omprövar hela sin världsbild så fort de läser ett abstrakt. :)
Sir Anselm
2011-01-25, 13:01
Alla stackars nybörjare borde lära sig träna och äta mat istället för att söka efter sannningen i engelska abstrakt av studier gällande saker de kan skita i tills de lärt sig det grundläggande.
Är man inte intresserad av tråden man går in på kan man backa ut och välja en annan tråd, vi är många som är enormt tacksamma för jobbet Grub och andra gör genom att lägga in dessa blänkare om nya studier.
Alla stackars nybörjare borde lära sig träna och äta mat istället för att söka efter sannningen i engelska abstrakt av studier gällande saker de kan skita i tills de lärt sig det grundläggande.
Är man inte intresserad av tråden man går in på kan man backa ut och välja en annan tråd, vi är många som är enormt tacksamma för jobbet Grub och andra gör genom att lägga in dessa blänkare om nya studier.
Du får valfritt antal + på det inlägget.
Är man inte intresserad av tråden man går in på kan man backa ut och välja en annan tråd, vi är många som är enormt tacksamma för jobbet Grub och andra gör genom att lägga in dessa blänkare om nya studier.Ja.
Man behöver inte läsa om man inte vill. Visst, information är farligt. Men det betyder inte att ignorans och censur är berättigat.
Förstår avsikten bakom och den vänder jag mig inte mot. Men i praktiken slutar det ju alltid med att varje abstrakt gör att halva kolozzeum tror att det är någon ny och banbrytande sanning kring kost och träning som presenterats. Alla stackars nybörjare som omprövar hela sin världsbild så fort de läser ett abstrakt. :)
Men något ansvar måste ju ligga på läsaren, i synnerhet när majoriteten passerat småskolan. Det verkar inte riktigt vettigt att förvisa de forummedlemmar som faktiskt har kompetens för och intresse av att läsa och diskutera mer avancerade saker till utbyte genom PM endast, för att inte riskera att random omdömeslös person inte kan förstå och/eller tolka en forskningsartikel. Då får ju den som passerat grundnivån inget som helst utbyte av att vara här, utöver skämttrådarna i Allmänt.
Jag skulle önska att fler lärde sig ställa frågan "är mitt liv i övrigt sådant att denna detalj kan ha avgörande betydelse?" innan de börjar ångesta över forskningsresultat på mikronivån.
christofer79
2011-01-25, 13:56
Snälla nån. Tror du all forskning görs i Sverige? Lär dig engelska.
Nej, finns knappt några svenska forskningartiklar. Jag älskar att läsa nya studier och fortsätt gärna att länka. Jag hade oxå kunnat klistra in en studie utan problem, kopiera abstraktet sen lägga ut.
Men jag hade föredragit om man nu lägger ut artikelns abstrakt att man oxå översätter en liten del om vad den handlar om, kortfattat abstrakt och vad resultatet säger. Bara 2-3 rader... Det gör mig som läsare mer intresserad om jag vet vad den handlar om istället bara för att slänga ut abstraktet på engelska. Fortsätt lägg ut snälla! Det uppskattas.
Ser jag en text på en A4 sida på engelska väcker inte det mitt intresse, ser jag istället artikeln kortfattat på 2-3 rader på svenska om vad den handlar om sen artikelns abstrakt och resultat på engelska, det mig mer motivation till att läsa den..
Ber om ursäkt om ni blivit upprörda, det var bara ett önskemål från min sida.
King Grub
2011-01-25, 14:17
Jag har inte lust, energi eller tid att sitta och översätta texter till svenska. Det har inget med varför jag postar på forumet att göra. Att agera översättare är något som jag aldrig kommer att ägna mig åt. Inte intreserad.
vicarious
2011-01-25, 14:21
Google translate?
funkar oftast inte så himla bra ;) brukar tappa sammanhanget.
Sir Anselm
2011-01-25, 14:24
En studie som lades upp ganska nyligen körd genom Google Translate:
En utbredd missuppfattning har utvecklats bland de kanadensiska allmänheten och bland läkare. Det blir allt tror att konsumtion av kolesterol och äggulor är ofarligt. Det finns goda skäl för länge rekommendationer som kolesterol bör begränsas till mindre än 200 mg / dag, en enda stor äggula innehåller ca 275 mg kolesterol (mer än en dag är värt av kolesterol). Även om vissa studier visade ingen skada från konsumtionen av ägg i friska människor kan detta resultat ha orsakats av brist på makt för att upptäcka kliniskt relevanta höjningar i en låg risk befolkningen. Dessutom visade samma studier att bland deltagarna som blev diabetiker under observation, konsumtion av ett ägg om dagen fördubblade sin risk jämfört med mindre än ett ägg per vecka. Kost handlar inte bara om fasta kolesterol, det handlar främst om postprandial effekter av kolesterol, mättade fetter, oxidativ stress och inflammation. En missriktad fokus på fastande lipider döljer tre viktiga frågor. Kolesterol ökar risken för low-density lipoprotein oxidation, ökar postprandiell lipemi och potentierar de negativa effekterna av intag av mättat fett. Kolesterolvärdet, inklusive äggulor, är skadlig för artärerna. Patienter som löper risk för hjärt-kärlsjukdom bör begränsa sitt intag av kolesterol. Stoppa konsumtionen av äggulorna efter en stroke eller hjärtinfarkt skulle vara som att sluta röka efter diagnos av lungcancer: en nödvändig åtgärd, men sent. De bevis som lades fram i den pågående översynen tyder på att den utbredda uppfattningen bland allmänheten och sjukvårdspersonal att kolesterol är godartad är missriktad och att bättre utbildning behövs för att korrigera denna missuppfattning.
funkar oftast inte så himla bra ;) brukar tappa sammanhanget.
Man får va lite kreativ..
En studie som lades upp ganska nyligen körd genom Google Translate:
Får säga att den översättningen är riktigt bra. Inte alls några problem att förstå sammanhang och slutsats. Så google translate verkar alltså vara ett fullt gångbart verktyg för översättning. Visst, den kommer inte att förstå speciellt mycket av resultatdelen där det diskuteras statistik, power och statistisk signifikans. Dock kanske det då inte gör någon skillnad om det är svenska eller engelska...
Erkserks
2011-01-25, 14:42
Det gör mig som läsare mer intresserad om jag vet vad den handlar om istället bara för att slänga ut abstraktet på engelska.
Du påstod ju precis att du kunde läsa engelska, hur ska du ha det?
Det som TS med flera kritiserar är en av de viktigaste delarna av forumet, och en stor anledning till att jag så gott som dagligen återkommer hit. Jag arbetar varken med träning eller näringslära, så att någon tar sig tid att belysa nya rön är enormt värdefullt.
Meningslöst inlägg kan tyckas, men det tål att betona eftersom det inte är första gången denna typ av sinnesslöa kritik förs fram, och jag är övertygad om att det är många fler med mig som uppskattar det arbete ett fåtal på forumet lägger ner.
isterbuk
2011-01-25, 15:26
Anledningen till att inte jag förstår alla studier har inte med översättningarna att göra utan snarare ordvalen, jag hänger inte alltid med när det dyker upp kluriga ord. Men något jag tycker fungerar bra är att när det kommer en studie som man tycker är intressant brukar oftast andra läsare här kommentera och ställa frågor kring studien, frågor som dyker upp om man förstått texten, frågorna och svaren som dyker upp kring tråden ger mig oftast en klarare bild av vad studien handlar om.
Tycker många här inne är väldigt duktiga inte minst Grub, Apos, Nicklas som tar sig tid att lägga upp många studier och oftast svarar när frågor dyker upp kring dessa och det tackar jag hjärtligt för.
bertbert
2011-01-25, 15:27
Nej, finns knappt några svenska forskningartiklar. Jag älskar att läsa nya studier och fortsätt gärna att länka. Jag hade oxå kunnat klistra in en studie utan problem, kopiera abstraktet sen lägga ut.
Men jag hade föredragit om man nu lägger ut artikelns abstrakt att man oxå översätter en liten del om vad den handlar om, kortfattat abstrakt och vad resultatet säger. Bara 2-3 rader... Det gör mig som läsare mer intresserad om jag vet vad den handlar om istället bara för att slänga ut abstraktet på engelska. Fortsätt lägg ut snälla! Det uppskattas.
Ser jag en text på en A4 sida på engelska väcker inte det mitt intresse, ser jag istället artikeln kortfattat på 2-3 rader på svenska om vad den handlar om sen artikelns abstrakt och resultat på engelska, det mig mer motivation till att läsa den..
Jag tror inte folk blir upprörda. Förutom att du får servicen att intressanta abstrakt serveras på silverfat ber du dem bara att översätta och förklara, så att "du som läsare blir mer intresserad".
Om du seriöst tycker det här är en bra idé föreslår jag att du själv letar upp intressanta artiklar, postar en egen översättning av abstrakten och förklarar i egna ord på 2-3 meningar om vad studien handlar av.
Det skulle ju göra folk mer intresserade. Liksom. *screwy*
Att KG skriver trådtiteln på svenska är mer än nog för att förstå vad studien behandlar.
hejhopp79
2011-01-25, 16:02
Christofer, google is your friend. Kolla upp ord du inte förstår istället för att kräva att andra ska göra grovjobbet åt dig.
Folk som håller på med forskning eller läst på högskolan vet vad ett abstrakt är och det är ju själva sammanfattningen. Att sammanfatta en sammanfattning känns lite onödigt faktiskt. Att du av någon anledning inte vill lära dig bättre engelska övergår mitt förstånd; att läsa och tolka abstrakt är ju det perfekta sättet att bygga på ditt ordförråd.
Sen tror jag en del av problemet är att du vill ha korta och koncisa rön, som du kan ta till dig. Det är sällan så svart/vitt, utan det är mer invecklat och kräver således längre förklaringar. Att sammanfatta ett abstrakt på 2-3 rader blir liksom ungefär vad studiens namn redan är.
Att KG skriver trådtiteln på svenska är mer än nog för att förstå vad studien behandlar.
Det där försöker jag tänka på men ibland går det av bara farten att slänga in den engelska titeln. Att skriva trådtiteln på svenska ser jag helt enkelt som ett lätt sätt att öka intresset för att läsa tråden och därmed öka chanserna till en bredare diskussion.
Eddie Vedder
2011-01-25, 16:49
Om jag vill sätta mig in djupare i en studie och berätta mer om den så väljer jag att antingen 1) skriva om den på bloggen eller 2) skriva om den i min spalt i BODY. Läser jag en studie som till exempel Apos78 eller Grub postar, och som jag finner intressant, så är det naturligtvis mitt, och enbart mitt, ansvar att fördjupa mig i den. Fattar jag den inte låter jag den vara.
Om jag vill sätta mig in djupare i en studie och berätta mer om den så väljer jag att antingen 1) skriva om den på bloggen eller 2) skriva om den i min spalt i BODY. Läser jag en studie som till exempel Apos78 eller Grub postar, och som jag finner intressant, så är det naturligtvis mitt, och enbart mitt, ansvar att fördjupa mig i den. Fattar jag den inte låter jag den vara.
Och då kan du också säkert säga att genom att göra på det sättet så har du blivit riktigt duktig på att just läsa och tolka studieresultat. Övning ger färdighet helt enkelt.
Eddie Vedder
2011-01-25, 17:01
Och då kan du också säkert säga att genom att göra på det sättet så har du blivit riktigt duktig på att just läsa och tolka studieresultat. Övning ger färdighet helt enkelt.
Ja så länge inte statistiken blir för svårtolkad, då begränsas jag av min dyskalkyli. *cry*
Ja så länge inte statistiken blir för svårtolkad, då begränsas jag av min dyskalkyli. *cry*
Som så många andra av oss dödliga *grr27*.
christofer79
2011-01-25, 20:34
Christofer, google is your friend. Kolla upp ord du inte förstår istället för att kräva att andra ska göra grovjobbet åt dig.
Folk som håller på med forskning eller läst på högskolan vet vad ett abstrakt är och det är ju själva sammanfattningen. Att sammanfatta en sammanfattning känns lite onödigt faktiskt. Att du av någon anledning inte vill lära dig bättre engelska övergår mitt förstånd; att läsa och tolka abstrakt är ju det perfekta sättet att bygga på ditt ordförråd.
Sen tror jag en del av problemet är att du vill ha korta och koncisa rön, som du kan ta till dig. Det är sällan så svart/vitt, utan det är mer invecklat och kräver således längre förklaringar. Att sammanfatta ett abstrakt på 2-3 rader blir liksom ungefär vad studiens namn redan är.
Tex. Artikeln handlar om ökad testosteronnivå vid överdosering av zink, kontrollgrupp1 intog 30mg och kontrollgrupp 2 tog 240mg, kontrollgrupp 2 ökade sin fria testo i serum med över 40%. En sådan förklaring hade gjort mig mer intresserad av att läsa hela artikeln, än att bara skriva The effect of exhaustion exercise on thyroid hormones and testosterone levels of elite athletes receiving oral zinc
Har själv läst 4 år på högskolan, och har skrivit min jä..a c-uppsats, bland det tråkigaste jag gjort. Jag brukar läsa konklusionen de första jag gör för att få en förståelse. Men visst fine strunt i det. Punkt
hejhopp79
2011-01-25, 22:15
Tex. Artikeln handlar om ökad testosteronnivå vid överdosering av zink, kontrollgrupp1 intog 30mg och kontrollgrupp 2 tog 240mg, kontrollgrupp 2 ökade sin fria testo i serum med över 40%. En sådan förklaring hade gjort mig mer intresserad av att läsa hela artikeln, än att bara skriva The effect of exhaustion exercise on thyroid hormones and testosterone levels of elite athletes receiving oral zinc
Har själv läst 4 år på högskolan, och har skrivit min jä..a c-uppsats, bland det tråkigaste jag gjort. Jag brukar läsa konklusionen de första jag gör för att få en förståelse. Men visst fine strunt i det. Punkt
Jo men grejen är att om lär dig vad thyroid hormones etc är så ökar du din förståelse för varje gång du ögnar igenom forskning på området. Du gör dig själv en björntjänst med att vilja förenkla det du läser och göra det mer lättillgängligt, fastän jag kan förstå din avsikt.
Själv läser jag igenom en grundbok i biokemi för högskolan nu för att öka min förståelse kring allting intressant inom träning, hormoner, nutrition etc.
"Engelskan är vetenskapens språk" :thumbup:
En sak som många inte heller verkar inse att det oftast krävs endel utbildning för att öht ta till sig informationen i en publikation, ofta kan ju abstraktet ge sken av att dom fått solklara resultat (speciellt om man inte är van vid att läsa vetenskapliga texter). Men om man sen har lite koll och går in och läser hur dom lagt upp studien och vilka metoder dom använt sig av så kan man ibland se att det inte alls är så jävla solklart och tydligt, artikelförfattarna kan ha tolkat resultaten lite efter vad som de var ute efter.. och ibland är det rent utav en jävla skitartikel som man funderar över hur dom ens lyckats få publicerad.
Vissa abstrakts säger förövrigt ibland inte ett jävla skit, då måste man in och titta. Men dom som Grub mfl postar brukar ju vara rätt detaljerade abstrakts iaf.
Eddie Vedder
2011-01-26, 08:01
och ibland är det rent utav en jävla skitartikel som man funderar över hur dom ens lyckats få publicerad.
Och många av de studierna är de som blir sanningar här. Typ 5 personer i vardera grupp får dricka A jämfört med B och det blir små små små, men dock signifikanta, skillnader och hela Kolo skriker att "det är mycket bättre att..." och sedan när någon går in på vad studien faktiskt säger vänds allt på en femöring och motsatsen är tydligen en obestridlig sanning.
30 gram protein per tillfälle är ett bra exempel. Det var en stark myt ett tag, sedan dog den ut, men nu har den fått en renässans verkar det som.
30 gram protein per tillfälle är ett bra exempel. Det var en stark myt ett tag, sedan dog den ut, men nu har den fått en renässans verkar det som.
Och just upptag och användning av x antal gram protein måste ligga på topplistan för postade trådar här. Det går inte en vecka utan att frågan kommer upp på nytt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.