handdator

Visa fullständig version : Minns ni när våldet bland barn nådde sin topp?

Stoltz
2011-01-24, 09:38
q0YkXmebAGM

5jwNDHcAeOo

90Tueundpyk

375ENQbru8s

Skönt att de blev bannade från TV, med tanke på hur våldsamma ungdomarna höll på att bli.

Hur känner ni som växte upp med dessa? Har de påverkat er syn på våld? Tror ni att de hade gjort det om de hade fått fortsätta?

vicarious
2011-01-24, 09:40
Nej.
Nej.

salmiak
2011-01-24, 10:14
Coola serier! Har man haft en normal uppväxt påverkas man inte av videovåld då man inser att det är bra att vara snäll.

Personligen blir jag mer våldsam av att läsa vissa trådar på kolo, t.ex om LFRV och sd-eländet.

Meck
2011-01-24, 10:16
Coola serier! Har man haft en normal uppväxt påverkas man inte av videovåld då man inser att det är bra att vara snäll.

Personligen blir jag mer våldsam av att läsa vissa trådar på kolo, t.ex om LFRV och sd-eländet.

Precis, Ska en unge bli våldsam av något sådant så är det redan något som är fel i huvudet, alternativt dåliga föräldrar som inte uppfostrar sina barn ordentligt.

agazza
2011-01-24, 10:22
Tycker generationen som precis missade dessa episka serier är bra mycket mer dum i huvudet när det gäller våld i verkligheten kontra film

I tecknade serier förespråkades det alltid om att det var en dålig lösning/dumt att bruka våld. Nu för tiden får ungdomar gå från mongolidserier som pokemon och teletubbies till ultravåld i amerikanska filmer där alla kan ta 4 järnrörslag i pannan utan att bli yr.

kolla på gamla heman serien tex, där var det alltid ett speech i slutet om avsnittet av självaste he-man där han pratade om avsnittet, nå lyssnade jag mer på honom än alla andra som försökte uppfostra mig, han var ju liksom he-man

Nordenator
2011-01-24, 10:29
Växt upp med serierna, men jag tror eventuellt våld var rätt avtrubbat för min del då familjen haft datorer sen jag föddes också. Visserligen var kanske inte tetris och digger så farliga, men runt den tiden spelade man väl Doom 2. Att döda monster med motorsåg fick nog TV-våldet i serierna i fråga att kännas rätt milt.

http://www.dos4free.dk/gm_imgs/doom2.gif

Matsa
2011-01-24, 11:48
Jag tittade på alla de där serierna utom power rangers i slutet av min barndom men jag upplever inte att de har påverka mig. Däremot såg jag en liten knatte kasta bandybollar på sin lillasyster häromdagen, han skrek något om att han måste fånga alla. Verkar vara läskiga barnprogram nuförtiden.

Grotesk
2011-01-24, 12:24
kolla på gamla heman serien tex, där var det alltid ett speech i slutet om avsnittet av självaste he-man där han pratade om avsnittet, nå lyssnade jag mer på honom än alla andra som försökte uppfostra mig, han var ju liksom he-man

Fel. Det var även andra karaktärer ur He-man som prata om avsnitten. :thumbup:

Dennis93
2011-01-24, 13:38
De serierna va ju legendariska :hbang: , vafan nuförtiden e det ju bara skit, byggare bob, svamp-fyrkant skiten.

Och många serier idag är dåligt tecknade, varför ? såg nån som hette typ ferb när jag var hemma hos min kusin. Varför är de så dåliga idag *grr27*

Zhang
2011-01-24, 13:45
Åh.. alla dessa nostalgiska känslor. Kan inte slå på tv'n vid barnprogramdags nuförtiden utan att sucka i hopplöshet över vad dagens generation ser på.
Tvärtom har jag funderat på att införskaffa och spara en del av de gamla grejer när egna knattar börjar ploppa fram!

Åsberg
2011-01-24, 13:46
Åh.. alla dessa nostalgiska känslor. Kan inte slå på tv'n vid barnprogramdags nuförtiden utan att sucka i hopplöshet över vad dagens generation ser på.
Tvärtom har jag funderat på att införskaffa och spara en del av de gamla grejer när egna knattar börjar ploppa fram!

Helst på VHS med. :D

The Truth
2011-01-24, 13:47
Helt bissart när folk försöker skylla folks våldsamma beteende på tv-program och musik.

Kimball
2011-01-24, 13:54
Jag förstår inte varför de var tvungna att döpa om TMNT -> Teenage mutant HERO turtles, hur skulle ordet ninja kunna skada någon? :(

fiskebulle
2011-01-24, 13:54
Jag såg dessa. Jag är jävligt farlig.

Spinkis
2011-01-24, 13:55

Köpte dunderklumpen och Resan till melonia på dvd förra veckan! :D

Exdiaq
2011-01-24, 14:55
Om något så borde de inte ha tillåtits p.g.a. avsaknaden av realism. Tänk er så många ungar som åkt på storstryk när de försökt efterlikna He-mans moves eller frenetiskt tryckt sig själv i handflatan likt en herionmissbrukare som letar efter en hel ådra.

Nej.
Nej.

Att skylla dåligt uppfostran/fel i huvudet på spel/film/m.m. ger en fortfarande en nominering till Darwin-award. Enda argumentet jag kan köpa är om man ser extremt våld och dessutom inte får några andra intryck i sig liv utan det här extrema våldet blir ens liv.

The Truth
2011-01-24, 15:13
Om något så borde de inte ha tillåtits p.g.a. avsaknaden av realism. Tänk er så många ungar som åkt på storstryk när de försökt efterlikna He-mans moves eller frenetiskt tryckt sig själv i handflatan likt en herionmissbrukare som letar efter en hel ådra.

Nej.
Nej.

Att skylla dåligt uppfostran/fel i huvudet på spel/film/m.m. ger en fortfarande en nominering till Darwin-award. Enda argumentet jag kan köpa är om man ser extremt våld och dessutom inte får några andra intryck i sig liv utan det här extrema våldet blir ens liv.Vadå, det var väl realistiskt? He-man tog steroider och hade bra gener:D

catchinglingdong
2011-01-24, 15:29
När menar ni att detta var? Det är ju ganska spritt, tmnt gick på 80-talet, spiderman på 90 och in på början av 00.

Snobbe
2011-01-24, 15:34
Jag är helt mentalt sjuk, jag har sett power rangers när jag var liten. Jag har spelat Counter strike och duke nukem på datorspel. Jag gillade även metal under en tid av min högstadie/gymnasietid. Egentligen så förstår jag inte hur jag hitils inte har gått o dödat folk.

Kwon
2011-01-24, 16:24
Växte upp med en renrakad Chuck Norris och Bruce Lee
FqxnhmeMdJ4

lanzal
2011-01-24, 16:34
Jag har dödat flertalet av mina närmaste vänner efter att ha sett dessa TVprogram. Jag mår inte alls bra idag.

stevebc
2011-01-24, 16:56
Jag minns själv en dag från lågstadiet då vi gick ut med klassen ovanför oss och "lekte" Power Rangers. Det var slag, sparkar och någon hade med sig ett slags träpåk och lekte ninja med. Men vi hade mest roligt åt det. Barn slåss inte så hårt.

Fast det var kanske bra att de stoppade skiten, eller åtminstone de där slagsmålen vi hade. Det hade ju kunnat spåra om någon blev arg på riktigt.

KaptenKnäsvag
2011-01-24, 16:58
Jag var i den åldern smart nog att förutse konsekvenser av våld IRL vs våld på TV. Men jag kan uppskatta att det kanske finns andra som inte gör det...

tano
2011-01-24, 17:08
Kommer så väl ihåg när jag och en kompis disskuterade om att de skulle förbjuda Darkwing Duck. Vi var väl kring 10 år och förstod verkligen ingenting. Vi började skämta om att snart förbjuder de väl Nalle Puh också...

Power Rangers kunde man väl ha mer förståelse för, där handlade det ju bara om att slåss. Såg knappt något på det iof, men kommer ihåg att det var i inne ett tag.

isterbuk
2011-01-24, 19:43
Jag lekte både Turtles och Power Rangers som liten. Leonardo och Red Power Ranger var jag alltid.

Andy.da.wohoo
2011-01-24, 19:44
Av vem bestämdes det att de skulle bannas?

Är detta anledningen till att de enda tecknade serierna som visas på tv nuförtiden är hjärnlöst skit?

JohPz
2011-01-24, 20:26
Fan dessa intron rockar så jävla hårt!

He-man
2011-01-25, 01:22
Fy fan vad jag sörjde då Turtles bannades från tv, var väll nån gång när jag gick i ettan tror jag. Deppade över det i flera år!! :furious:

Eddie Vedder
2011-01-25, 07:55
Helt bissart när folk försöker skylla folks våldsamma beteende på tv-program och musik.

Men är det verkligen så många som beskyller TV och dataspel för våldsamt beteende? Det är ju de mest extrema föräldrarna som syns, de som ville väcka åtal mot Dee Snider etc. :D Men hur många är det egentligen?

Men att väldigt mycket våld, från TV, TV-spel och musik kan förstärka redan befintliga problem ser jag inte som otänkbart.

Herr Oberst
2011-01-25, 08:05
Jag lekte både Turtles och Power Rangers som liten. Leonardo och Red Power Ranger var jag alltid.

Låter lite bögigt.
Själv lekte jag bara med action forcesgubbar och garbage pail kids

joko
2011-01-25, 08:47
Men är det verkligen så många som beskyller TV och dataspel för våldsamt beteende? Det är ju de mest extrema föräldrarna som syns, de som ville väcka åtal mot Dee Snider etc. :D Men hur många är det egentligen?

Men att väldigt mycket våld, från TV, TV-spel och musik kan förstärka redan befintliga problem ser jag inte som otänkbart.

Men i de här sammanhangen tycker jag man kraftigt underskattar bokvåldet, det talas väldigt sällan om det.

stevebc
2011-01-25, 11:18
Fy fan vad jag sörjde då Turtles bannades från tv, var väll nån gång när jag gick i ettan tror jag. Deppade över det i flera år!! :furious:Bannade dom turtles? Det är ju för farao tecknat :).

hertzman
2011-01-25, 11:55
Barn har alltid slagits och kommer alltid att slåss, helt oavsett vad som visas på TV.

Nitrometan
2011-01-25, 12:01
Barn har alltid slagits och kommer alltid att slåss, helt oavsett vad som visas på TV.

Asch. Jag tror vi skulle få fred på jorden om alla åt bananer.

B1 och B2 till alla barn!

Smml
2011-01-25, 13:18
Det bästa med power rangers där är ju att den där kinesflickan blir en gul/vit sån där och svarta snubben blir en svart/vit. RACIST MUHFUCKAS!

isterbuk
2011-01-25, 13:35
Låter lite bögigt.
Själv lekte jag bara med action forcesgubbar och garbage pail kids

Lite bögigt kanske, men ack så roligt. Ninja powah! :em:

action forcesgubbar och garbage pail kids, MANLIGT!! :hbang:

Snorre Snabel
2011-01-25, 23:44
Jag tycker att man ska passa sig för att göra uttalanden om saker man inte har någon kunskap om. Att tycka är en sak, att vet är en annan.
Att hävda att observation av ett visst beteende inte influerar till en ökning av aggressivitet bara för att du själv inte har förvandlats till ninja efter ha sett turtles tycker jag är ganska enfaldigt.
Det finns studier som stödjer tesen att våldsamma filmer/spel både minskar empati för offer samt generellt ökad aggressivitet. (Eron, 2000; Huesmann et al.,2003)

davvvan
2011-01-26, 00:57
Kan än idag inte förlåta SVT för att de ersatte det fantastiska Darkwing Duck med Bumbibjörnarna... Tragiskt är ordet.

stevebc
2011-01-26, 01:01
Kan än idag inte förlåta SVT för att de ersatte det fantastiska Darkwing Duck med Bumbibjörnarna... Tragiskt är ordet.Nu föredrar jag iofs knark före våld, men Darkwing Duck var helt klart en fetare serie.

He-man
2011-01-26, 09:26
Bannade dom turtles? Det är ju för farao tecknat :).

Jepp, var någon stackars tjej i lågstadieålder som två jämnåriga killar hoppade på tills hon dog. I förhör hade de sagt att de lekte turtles varpå en stor moralpanik utbröt i Sverige och serien slutade visas på tv3.

stevebc
2011-01-26, 11:04
Jepp, var någon stackars tjej i lågstadieålder som två jämnåriga killar hoppade på tills hon dog. I förhör hade de sagt att de lekte turtles varpå en stor moralpanik utbröt i Sverige och serien slutade visas på tv3.Shit. Jag trodde t o m barn kunde skilja tecknat från verklighet. Eller iaf barn/ungdomar i den storlek att de har kapacitet att döda.

davvvan
2011-01-26, 11:12
http://sv.wikipedia.org/wiki/Siljefallet

-GP-
2011-01-26, 12:03
garbage pail kids

Aaah, nostalgi! Hade helt glömt bort dom!

AmericanDragon
2011-01-26, 13:35
Det bästa med power rangers där är ju att den där kinesflickan blir en gul/vit

RIP Thuy Trang