handdator

Visa fullständig version : "Sex på kartan"

Sofia4_4
2011-01-22, 19:37
Vad tycker ni om den här filmen och idén med en sådan film?!

http://www.ur.se/play/161302

Kwon
2011-01-22, 19:46
Om det är Avramovianskt Artwork är jag all for it!

Sofia4_4
2011-01-22, 20:01
Om det är Avramovianskt Artwork är jag all for it!

Nej, det är det absolut inte. Men tack Kwon - all love till min trogna fan. *cupid*

Jag startade studion som gjorde det men jag jobbade aldrig där eftersom vi hade lite olika åsikter om kvalité.
Men jag vill höra vad folk tycker. Det har skapat stora debatter på olika forum men jag vill höra kolo folket säga sitt.

Kwon
2011-01-22, 20:09
Är väl alltid bra med sexualkunskap och upplysning för ungdomarna.

Typiskt barnprogramstecknat, fungerar väl för ändamålet.

Kunde dock vara lite mer svenskar i filmen, men det ska väl representera dagens skolmiljö antar jag? :D

Det var ingen Kissie eller Backoff-Brat i den skolan antar jag.

Kom läraren från mellanöstern? Han snackade bra skånska :D

Sofia4_4
2011-01-22, 20:23
Är väl alltid bra med sexualkunskap och upplysning för ungdomarna.

Typiskt barnprogramstecknat, fungerar väl för ändamålet.

Kunde dock vara lite mer svenskar i filmen, men det ska väl representera dagens skolmiljö antar jag? :D

Det var ingen Kissie eller Backoff-Brat i den skolan antar jag.

Kom läraren från mellanöstern? Han snackade bra skånska :D

Dem från mellanöstern, dem kan bättre svenska än skåningarna...:)

heraso
2011-01-22, 20:31

Hey!:furious:

Sofia4_4
2011-01-22, 20:40
Hey!:furious:

truth hurst. :D

ceejay
2011-01-22, 21:00
rolig film

Stoltz
2011-01-22, 21:02
http://images.icanhascheezburger.com/completestore/2009/1/3/128755028064720848.jpg

Såg inte den i ett svep, hoppade rundor och såg några delar där och där, men shit vad jobbigt URig den var.

Angel
2011-01-22, 21:07
-vad heter du?
-abraschouuum
-abu..?
-björn, du kan kalla mig björn.

Slidkransen, hahah.

Madame
2011-01-22, 21:09
lol.

eller.. not really, så rolig var den inte. väldigt "pedagågisk" och svt, snark!

Angel
2011-01-22, 21:12
de skulle ha special-matte och de kommer in någon gubbe och vill snacka sex? Tänk om han inte ens är lärare på skolan utan bara en fluktare?

Madame
2011-01-22, 21:14
de skulle ha special-matte och de kommer in någon gubbe och vill snacka sex? Tänk om han inte ens är lärare på skolan utan bara en fluktare?

ja precis!

Även sjukt dålig stil av Pia eller vad mattefröken hette, att inte dyka upp till extralektionen! De ska ju ha prov på onsdag!

Angel
2011-01-22, 21:15
ja precis!

Även sjukt dålig stil av Pia eller vad mattefröken hette, att inte dyka upp till extralektionen! De ska ju ha prov på onsdag!

Alltså man blir så jävla upprörd. Det är så typiskt hela lärarkåren, detta oansvariga beteende. Prov på onsdag och de samlar för extralektion. Och den där jäkla Pia kan inte ens dyka upp.

ceejay
2011-01-22, 21:24
Hennes BIL STARTADE JU ITNE!

Medusa
2011-01-22, 22:01
haha fan vilken jävla film :D

skaparn
2011-01-22, 23:28
Grym boardgrind i introt.

Honn
2011-01-22, 23:50
Föredrar filmen jag fick se på skolan. Gick ut på att om man ligger utan kondom får man en tops i urinröret. Såg tillräckligt smärtsamt ut för att skrämma mig till säkert sex.

Fd_Megatuttarna
2011-01-23, 00:20
Läraren var så töntig att jag fick gåshud. Exempelvis det löjliga "utbrottet" när en av tjejerna undrade om det inte alltid kommer blod när mödomshinnan töjs ut. "Amen NÄÄÄUJJ, ALLA ÄR ÅOULIKA!" skriker han ut. Det kändes så fånigt att jag ville att han skulle åka på en oförutsedd kostnad den månaden, typ tre rotfyllningar eller nytt bilbatteri.

Fick intrycket av att de hade suttit när de planerade filmen och tänkte. Här har vi chansen att en gång för alla göra oss av med missuppfattningen att det ska blöda. Hur gör vi det bäst? Jo, vi låter Jiao från Bromölla skrika "Amen NÄÄÄUJJ, ALLA ÄR ÅOULIKA!"

r3mpuh
2011-01-23, 00:26
Kim är ett killnamn ffs! >.<

Angel
2011-01-23, 00:26
Hennes BIL STARTADE JU ITNE!

finns la för fan taxi. DET VA EXTRA MATTE..de skulle ha PROV

Fd_Megatuttarna
2011-01-23, 00:30

Amen NÄÄÄUJJ

NordKD
2011-01-23, 00:39
Tycker den är riktigt vidrig.
Detta är en film som ungar på mellanstadiet ska se.
Vet inte hur andra reagerar men skulle en lärare visa denna film för min 10 åriga dotter skulle jag bli totalt vansinnig.

r3mpuh
2011-01-23, 00:56
Vet inte hur andra reagerar men skulle en lärare visa denna film för min 10 åriga dotter skulle jag bli totalt vansinnig.
You don't like black guys, do you?

hampfuz
2011-01-23, 00:56
.

Var har du fått det ifrån?

r3mpuh
2011-01-23, 01:36
Att visa denna film för personer i lågstadiet är nog en smula onödigt, men varför inte mellanstadiet? o.O

Varför skulle du bli vansinnig? Inte direkt så att informationen i filmen är hemlig och måste skyddas. <.<
Internet? Bibliotek? Skolbibliotek? Internet på biblioteket? Äldre kompisar? Kompisar med äldre kompisar? etc

Kunskapskällorna är oändliga. Förövrigt brukar man iaf ha första sexualkunskap lektionen i början på 5:an(Eller de kanske är 4:an nu?)
Och som jag kommer ihåg det, så kunde man majoriteten av sakerna man fick "lära" sig redan.

Tidningen "Kamrat-posten" riktar sig främst till Mellan-stadiet elever har jag för mig, och de tar även de upp en hel del frågor kring sex/kön/etc och ger detaljerade svar.
Kamratposten KP, är en tidningar som de flesta mellan-stadiet skolar har iaf: Du slipper nog berätta om blommor och bin ;]
2:an/3:an är nog åldern de flesta införskaffat sig "Basic-kunskaperna" iaf.

mik
2011-01-23, 02:23
Är detta en variant på "kärlekens språk" med Regina Lund, eller var Reginas film bara en ursäkt för att få göra porr?

Biceps
2011-01-23, 04:44

Dem? Se över din egen svenska innan du attackerar oss i södern :thumbup:

r3mpuh
2011-01-23, 04:49
Dem? Se över din egen svenska innan du attackerar oss i södern :thumbup:Haha, själv så brukar jag skriva som jag tänker för tillfället.
Är det något viktigare så brukar jag editera senare så att det blir läsbart.;)

Sofia4_4
2011-01-23, 07:44
Dem? Se över din egen svenska innan du attackerar oss i södern :thumbup:

Jag kommer en bit ifrån mellanöstern så min svenska är inte lika bra som deras. :)

Sofia4_4
2011-01-23, 08:02
här är även "Behind the scenes"

http://www.ur.se/play/161925

r3mpuh
2011-01-23, 09:15
här är även "Behind the scenes"

http://www.ur.se/play/161925
Nämen se där, NordKD kan sova lugnt ett par år till, filmen visas för högstadieelever. :)

Sverker
2011-01-23, 10:59
Nu har jag plockat bort det som är direkt rasistiskt.

Ett inlägg till och personen och tråden ryker.

shut teh face
2011-01-23, 12:04
Jag såg en snutt av filmen och en kille åt skäggbiff, hoppas bara filmen är jämställd och att det är någon tjej med som suger dolme också.

Arf Pingvin
2011-01-23, 12:19
Varför är det sånt ståhej att filmen behöver en tråd på kolo. Animerad sexualundervisningsfilm? Jaha?

Stoltz
2011-01-23, 13:30
Varför är det sånt ståhej att filmen behöver en tråd på kolo. Animerad sexualundervisningsfilm? Jaha?

Dålig animerad sexualundervisning. Sir.

r3mpuh
2011-01-23, 13:31
Håller med! De borde gjort det ala~ animé istället!:thumbup:

Yes
2011-01-23, 13:31
Jag såg en snutt av filmen och en kille åt skäggbiff, hoppas bara filmen är jämställd och att det är någon tjej med som suger dolme också.
Jag såg bara män som gjorde det.

Madame
2011-01-23, 13:43

Precis!
Behind the scenesfilmen var dock intressant tyckte jag.
Fast där säger de att det tar jetelångtid att animera för att man ska rita 25 bilder för att få ihop en sekundsfilm. Ok, tidskrävande, det förstår jag! men sen när man ser på filmen ser det inte ut som att de verkligen ritat 25 bilder per sekund, snarare typ fyra bilder per sekund, det är väldigt stela hackiga rörelser, ofta som nån bild fryser en stund osv.

Sofia4_4
2011-01-23, 14:08
Jag håller med. Det finns en "hemlig" krig i animationsvärlden om vad som är "bra" - typ konstnärlig animation och vad som är kommersiell. Filmer som kommer från Pixar och Disney anses vara "fula" för att de är till för att "tjäna pengar". Skolorna som undervisar film och animation ställer inte höga krav på utbildningen för att det kan bli kommersiellt om man gör det "för fint". De vill bevara "den personliga uttrycket". Det personliga uttrycket kommer alltid att finnas om man kan sin hantverk, enligt mig, men det är det som inte lärs ut. Många kan inte ens teckna.
Så sådana projekt finanseras av statliga pengar och de för vidare kulturarvet av svensk animerad film medan människor som är duktiga siktar mot reklmafilm eller utomlands.
Tanken är bra med filmen, men den är så "SVT" som någon sa.

Yes
2011-01-23, 14:25
Jag håller med. Det finns en "hemlig" krig i animationsvärlden om vad som är "bra" - typ konstnärlig animation och vad som är kommersiell. Filmer som kommer från Pixar och Disney anses vara "fula" för att de är till för att "tjäna pengar". Skolorna som undervisar film och animation ställer inte höga krav på utbildningen för att det kan bli kommersiellt om man gör det "för fint". De vill bevara "den personliga uttrycket". Det personliga uttrycket kommer alltid att finnas om man kan sin hantverk, enligt mig, men det är det som inte lärs ut. Många kan inte ens teckna.
Så sådana projekt finanseras av statliga pengar och de för vidare kulturarvet av svensk animerad film medan människor som är duktiga siktar mot reklmafilm eller utomlands.
Tanken är bra med filmen, men den är så "SVT" som någon sa.
Haha, en animatör från Disney eller Pixar har ju mer talang i sin lilltå än hela sexualundervisningsteamet tillsammans. :D

Och att säga det är inte ens en diss mot sexualundervisningsteamet.

Kwon
2011-01-23, 16:24
Pixar är riktigt duktiga oavsett om de är "sell outs" eller inte.

Hade hellre sett Pixar göra denna sexualundervisningfilm.

Kanske med figurer från Monsters Inc i huvudrollerna som det kärlekskranka paret? :D

Yllegarn
2011-01-23, 16:30
:laugh: Ahhahahhaha!

Tack för den filmen, nu har jag te över hela skjortan...

Den är ju precis lika tom på innehåll och opedagogisk så som den "där" (kommer tyvärr inte ihåg namnet, dansk i orginal tror jag) tidigare tecknade sexundervisningsfilmen som hitintills varit standard att visa under sexualundervisningen i nian. Det vill säga filmen där "Lisa och Adam" kelar på soffan och Adam råkar kladda på Lisas tröjja, haha. Blev så traumatiserad över filmens uselhet att jag fortfarande minns den.

Exakt var är problemet med att klippa ihop väl valda klipp ifrån Paradise Hotel, Big Brother och alla andra såpor? Tusen gånger mer utbildande än denna sörja...

Att en penis har tre svällkroppar med mera lär inte ungdomarna något "relevant" direkt.

Och fyfan för denna typ av animering... får flashbacks till den hemska tiden när det bara fanns två tv-kanaler och rumänsk dockteater dominerade barnprogrammen...

Tolkia
2011-01-23, 16:38
Exakt var är problemet med att klippa ihop väl valda klipp ifrån Paradise Hotel, Big Brother och alla andra såpor? Tusen gånger mer utbildande än denna sörja...
Det beror nog väldigt mycket på vad man anser är syftet med "utbildningen".
Att en penis har tre svällkroppar med mera lär inte ungdomarna något "relevant" direkt.
Med tanke på hur många gånger frågor kring muskeltillväxt i snorren och relaterat ställts på det här forumet, av folk som är betydligt äldre än de som skall se den där filmen, skulle jag säga att det definitivt är rätt relevant. Lite anatomi har aldrig skadat någon, vad jag vet.

Jag kan tycka att en "fultecknad" film är att föredra framför en superspelgrafiks- eller skolflicksfetischistanimedito (eller för den delen Regina Lund eller en übernaturalistisk real-thing-film) om man skall ha den till sexualundervisning i högstadiet. Jag är tveksam till att t.ex. en riktigt realistisk spelfilm skulle funka sådär skitbra om syftet är att högstadieungar skall lära sig något. Och allvarligt, det kanske är kul att smygtitta på de pippande paren i typ Big Brother ensam eller ihop med utvalda kompisar, men ihop med 30 andra (som man inte valt själv) och sin lärare? Jag är skeptisk.

Arf Pingvin
2011-01-23, 16:38
Har den kostat massor av statliga medel som hade kunnat gå till skola och omsorg eller vad är det hemska här? Animeringen? Innehållet? Skånskan? :confused:

Tolkia
2011-01-23, 16:44
Har den kostat massor av statliga medel som hade kunnat gå till skola och omsorg eller vad är det hemska här? Animeringen? Innehållet? Skånskan? :confused:
Den har väl antagligen kostat någon form av undervisningsmaterialsmedel, eftersom den är undervisningsmaterial. Jag är som du lite osäker på vad som är det hemska, men jag förmodar att den är bigott, moralistisk och innehåller för lite pr0n för att falla i smaken.

Är det f.ö. någon som på allvar tror att man kan bedriva sexualundervisning i skolan utan att det förr eller senare blir pinsamt eller töntigt?

Yllegarn
2011-01-23, 16:48
Det beror nog väldigt mycket på vad man anser är syftet med "utbildningen".

Den visas ju under sexualundervisningen så jag antar att den är till för att lära ungdomarna om sex? Det vill säga, varför, hur och om?

Med tanke på hur många gånger frågor kring muskeltillväxt i snorren och relaterat ställts på det här forumet, av folk som är betydligt äldre än de som skall se den där filmen, skulle jag säga att det definitivt är rätt relevant. Lite anatomi har aldrig skadat någon, vad jag vet.

Javisst, som en del av biologin. Inte som en del av sexualundervisningen. Min högst personliga upplevelse av sexualundervisningen var att den handlade om just precis allt utom just "sex". Ett stort tack till RFSU som faktiskt lyckades förmedla något den lilla tid dom fick.

Jag kan tycka att en "fultecknad" film är att föredra framför en superspelgrafiks- eller skolflicksfetischistanimedito (eller för den delen Regina Lund eller en übernaturalistisk real-thing-film) om man skall ha den till sexualundervisning i högstadiet. Jag är tveksam till att t.ex. en riktigt realistisk spelfilm skulle funka sådär skitbra om syftet är att högstadieungar skall lära sig något. Och allvarligt, det kanske är kul att smygtitta på de pippande paren i typ Big Brother ensam eller ihop med utvalda kompisar, men ihop med 30 andra (som man inte valt själv) och sin lärare? Jag är skeptisk.

Val av animering är ju en smaksak. ;)
Nu har jag inga säkra uppgifter men sex första gången ålder ligger nog runt ~14 för unga tjejer och ~15 för killar? Att dessa faktiskt får se "hur" man har sex är i min mening mycket relevant. Om inte så enbart för att utgöra en motpol för all den massproducerade skitporren som alla unga hittar på internet i vilket fall som helst.

För att inte dubbelposta:
Är det f.ö. någon som på allvar tror att man kan bedriva sexualundervisning i skolan utan att det förr eller senare blir pinsamt eller töntigt?

Nope.... kommer alltid vara det.

Yes
2011-01-23, 16:50
Största felet är att den är så sjukt krystad. En biologibok och lite gladporr hade varit mer genomlidligt.

Kwon
2011-01-23, 16:50

Det är ju Sofia7_6's gamla studio (som hon startade en gång i tiden) som gjort filmen, så hon vill ju ha lite feedback vad Allmänheten och Koloiterna tycker om verket.

Tolkia
2011-01-23, 16:52
Javisst, som en del av biologin. Inte som en del av sexualundervisningen.
När jag gick i skolan sorterade sexualundervisningen under biologin; har det ändrats, och under vilket ämne går det i så fall nu?

Sedan kan jag ge dig att det verkar variera oerhört mellan olika skolor, och från år till år, hur sexualundervisningen ser ut. Jag hade turen att gå i skolor där den var bra (undantaget någon enstaka katastroftimme på gymnasiet som var oerhört onödig), men jag har hört mycket gnäll från andra.
Om inte så enbart för att utgöra en motpol för all den massproducerade skitporren som alla unga hittar på internet i vilket fall som helst.
Och som motvikt till massproducerad skitporr föreslår du "Paradise Hotel"? Oh wait ...

sandery3
2011-01-23, 16:56
Det blir knappast bättre av att de visar felaktig information, såsom 08:45 där de påstår att sädesvätska bildas i testiklarna, vilket är felaktigt.

Eddie Vedder
2011-01-23, 16:57
Jag är tveksam till att t.ex. en riktigt realistisk spelfilm skulle funka sådär skitbra om syftet är att högstadieungar skall lära sig något.

Vi har ju redan gjort det i Sverige. Resultatet blev ett rykte världen över som ett inferno av lössläppta nordbor som tokpippar dagarna långa när dörren snöat igen eller när ingen vågar sig ut på grund av risken för isbjörnsattack. :D

Yes
2011-01-23, 17:00
Pixar är riktigt duktiga oavsett om de är "sell outs" eller inte.

Hade hellre sett Pixar göra denna sexualundervisningfilm.

Kanske med figurer från Monsters Inc i huvudrollerna som det kärlekskranka paret? :D
Bra idé! Fast jag hade hellre sett Snövit och de sju dvärgarna... oh, wait. Skönheten och... eh, Ala... Monsters Inc blir nog bra.

Tolkia
2011-01-23, 17:02
Det blir knappast bättre av att de visar felaktig information, såsom 08:45 där de påstår att sädesvätska bildas i testiklarna, vilket är felaktigt.
Det kan jag hålla med om är onödigt, plus att jag inte fattar varför man väljer att göra en sådan förenkling (jag antar att det är vad man tycker att man gör). Hade varit fullt tillräckligt att nöja sig med var spermierna bildas och skita i resten, tycker jag.

Yllegarn
2011-01-23, 17:10
När jag gick i skolan sorterade sexualundervisningen under biologin; har det ändrats, och under vilket ämne går det i så fall nu?

Sedan kan jag ge dig att det verkar variera oerhört mellan olika skolor, och från år till år, hur sexualundervisningen ser ut. Jag hade turen att gå i skolor där den var bra (undantaget någon enstaka katastroftimme på gymnasiet som var oerhört onödig), men jag har hört mycket gnäll från andra.

Och som motvikt till massproducerad skitporr föreslår du "Paradise Hotel"? Oh wait ...

Nu är du säkert äldre än mig men det var länge sedan jag gick i högstadiet, så har ingen aning om hur det ser ut nu. Och att "skolan" sorterar in sexualundervisningen under biologi spelar ingen roll för mitt argument att sexualundervisningen borde fokusera på "sex" och anatomi kan tas vid ett annat tillfälle. Exempelvis, istället för att prata anatomi så kan dom ju upplysa om att det är en bra ide att använda glidmedel vid analsex, att alla manliga homosexuella inte tar den baken, en del tjejer gillar att man drar dom i håret... andra inte, och så vidare ad infinitum...

Mina högst begränsade erfarenheter vad olika människor gillar för typ av sex ger vid handen att sexet i Paradise Hotel i alla fall är bra mycket mer nära verkligheten än "random internet pr0n", eller för den delen "sexfilm" avsedd för sexualundervisning.

sandery3
2011-01-23, 17:11
Största felet är att den är så sjukt krystad. En biologibok och lite gladporr hade varit mer genomlidligt.

Måste säga att det är intressant att se hur den rådande samhällsandan lyser igenom i såna här filmer. Svårigheten att avgöra kön på lesbiska Kim, att 3-4 av 5 karaktärer porträtteras med ickesvenskt utseende, den ganska extrema behåringen som visas kring könsorgan, att ungefär hälften av bilderna av hur samlag kan se ut visar homosexuella samlag, samt inte minst kondomerna.

Yes
2011-01-23, 17:18
Jag kan tycka att en "fultecknad" film är att föredra framför...
Varför göra det fultecknat och stelt animerat när man kan göra det mycket bättre? Det bygger bara på hur krystat det blir.

Yes
2011-01-23, 17:22
Måste säga att det är intressant att se hur den rådande samhällsandan lyser igenom i såna här filmer. Svårigheten att avgöra kön på lesbiska Kim, att 3-4 av 5 karaktärer porträtteras med ickesvenskt utseende, den ganska extrema behåringen som visas kring könsorgan, att ungefär hälften av bilderna av hur samlag kan se ut visar homosexuella samlag, samt inte minst kondomerna.
Håller med, såg ut som det försökt göra det så PK som möjligt. Var det inte ett par som hade sex i en rullstol också?

Stoltz
2011-01-23, 17:26

Absolut inte. Däremot kan man försöka göra det möjligt för ungdomar att relatera till den, och att använda en visuell stil som påminner om ett vitryssktslumområdes tags och nybörjargraffiti och ett röstengamang som hör hemma på pensionärsradio är inte direkt att skapa optimala fördelar.

Eller har jag fel? Är det bara jag som tycker att det är skitkonstigt att visa tonåringar i 2011 (som växt upp med lite högre standard på allt vad media heter) något som är ritat och röstat på ett sådant sätt som filmen är?

Yes
2011-01-23, 17:38
Här är en annan film, om tonårsangst...
DBBZInCUBhA

Sofia4_4
2011-01-23, 18:43
Absolut inte. Däremot kan man försöka göra det möjligt för ungdomar att relatera till den, och att använda en visuell stil som påminner om ett vitryssktslumområdes tags och nybörjargraffiti och ett röstengamang som hör hemma på pensionärsradio är inte direkt att skapa optimala fördelar.

Eller har jag fel? Är det bara jag som tycker att det är skitkonstigt att visa tonåringar i 2011 (som växt upp med lite högre standard på allt vad media heter) något som är ritat och röstat på ett sådant sätt som filmen är?

Jag håller med dig?
Det är det som tråden går ut på - funkar stilen i filmen till syftet eller funkar det inte.

Jag tycker, om produktionen ska nu vara billigt (som den egentligen inte var) en still som den t.ex. i form av tajminig, humor, acting osv skulle fungera bättre:

http://www.youtube.com/watch?v=I1qHVVbYG8Y&feature=related

Osten80
2011-01-23, 18:48
Vi har ju redan gjort det i Sverige. Resultatet blev ett rykte världen över som ett inferno av lössläppta nordbor som tokpippar dagarna långa när dörren snöat igen eller när ingen vågar sig ut på grund av risken för isbjörnsattack. :D

När bieffekten av det där experimentet blev att stora delar av den resterande världen tror att vi är pigga på att ligga, snarast möjligt om det går, får man nog vara ganska nöjd ändå.
Det där platsar ju in där uppe på toppen av de händelser som varit bäst för Sverige genom tiderna.
Gustav Vasa, IKEA och stevebc får faktiskt lägga sig här.

Kwon
2011-01-23, 18:52
Angående karaktärerna/animeringen och färgläggningen så tyckte jag det såg billigt (vilket det inte var) och deprimerande ut (såg ut precis som barnprogrammen när jag var ung).
Kändes färglöst.

Kanske hade ungdomarna uppskattat det mer om det var animerat på annat sätt och figurerna såg lite mer färgglada och levande ut?

Ren och Stimpy-stilen hade fungerat utomordentligt!
yeb6joKc-IA

MpxkLxABvS4

Sofia4_4
2011-01-23, 19:02
Angående karaktärerna/animeringen och färgläggningen så tyckte jag det såg billigt (vilket det inte var) och deprimerande ut (såg ut precis som barnprogrammen när jag var ung).
Kändes färglöst.

Kanske hade ungdomarna uppskattat det mer om det var animerat på annat sätt och figurerna såg lite mer färgglada och levande ut?

Ren och Stimpy-stilen hade fungerat utomordentligt!
yeb6joKc-IA

MpxkLxABvS4

:hbang:

EkarN
2011-01-23, 19:08
Den som tittar kommer att vara tvingad och ingen kommer att ta den på allvar. Slöseri.

Yes
2011-01-23, 21:37
Jag håller med dig?
Det är det som tråden går ut på - funkar stilen i filmen till syftet eller funkar det inte.

Jag tycker, om produktionen ska nu vara billigt (som den egentligen inte var) en still som den t.ex. i form av tajminig, humor, acting osv skulle fungera bättre:

Där har vi nån som är seriöst bra. Det är enkelt men uttrycksfullt, och faktiskt roligt att kolla på.

Jag tycker dock Sofia själv borde gjort de där sexualundervisnings-animationerna, i sann BB-world-stil. DET hade varit något. :)

Kwon
2011-01-23, 21:39
Haha du sa det Yes.

I sann BB-world- stil med Soffan vid rodret borde vi haft denna film!

Hade gärna sett Sofias rendition av Krampe i en av huvudrollerna!

Allan
2011-01-23, 21:43

Nej, det är ett TJEJ-namn. Kommer alltid att vara.

ceejay
2011-01-23, 21:46
ahahaha kwon!!!

Sofia4_4
2011-01-24, 07:22
Haha, då hade det blivit en massa liv i huset.

:D

Tolkia
2011-01-24, 07:54
Haha, då hade det blivit en massa liv i huset. :D
Iofs med ett extra plus i kanten för att den visar alla kroppstyper. :D

Jag är fortfarande för "fultecknat" (i betydelsen att det ser tecknat ut, as opposed to Pixar & Co.) men stilen i klippet "Simon & The Cat" ovan är, tycker jag, trevligare än stilen som används i filmen.

Stoltz
2011-01-25, 19:29
Okej fuckers, vem av er är det som trollar JK? :D

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/animerad-sexualkunskapsfilm-jk-anmald

Animerad sexualkunskapsfilm ett fall för JK
SVT har polisanmälts efter att ha sänt den animerade sexualkunskapsfilmen ”Sex på kartan”. Justitiekanslern kommer nu att ta ställning till om det kan röra sig om ett yttrandefrihetsbrott.

Förra måndagen visades ”Sex på kartan” i SVT. Bakom filmen står Utbildningsradion och RFSU, som de senaste åren har märkt av att ungdomar har haft en allt sämre kunskap om sex.

I hopp om att få till en förändring tog man fram en nästan 30 minuter lång film, som är animerad och som bland annat innehåller en realistiskt tecknad sexscen.

Nu har filmen polisanmälts av en privatperson. Anmälaren har reagerat på att SVT visat animerade bilder på två underåriga personer som har sex. Med tanke på att målgruppen är högstadieelever tycker personen att filmen är olämplig.

Anmälan gäller brottsrubriceringen förledande av ungdom, som man kan bli fälld för vid spridning av till exempel bild eller teknisk upptagning vars innehåll ”kan verka förråande eller eljest medföra allvarlig fara för de ungas sedliga fostran”.

– Vi anser inte att den på något sätt är förledande av ungdom. Det finns inget i lagtexten som vi tycker stämmer med den här filmen. Det är en sexualupplysningsfilm, säger Cecilia Bäcklander, programchef på UR och ansvarig utgivare för filmen.

– Vi har haft våra jurister med hela vägen och har naturligtvis tänkt på de här aspekterna. Vi förstod att det eventuellt skulle komma reaktioner, fortsätter hon.

Enligt Bäcklander och RFSU:s generalsekreterare Åsa Regnér har filmen ett värde eftersom det finns ett stort behov av sexualundervisning.

– Det är en film som är till för att unga killar och tjejer ska få en bra kunskap om sexualitet och därmed kunna göra informerade val här i livet, säger Regnér.

Anmälan togs emot av Stockholmspolisen som skickade vidare den till Justitiekanslern, som inom de närmaste veckorna kommer att besluta om en förundersökning ska inledas.

JK tittar främst på om ärendet faller under yttrandefrihetsgrundlagen. Om inte så är fallet kan myndigheten välja att skicka tillbaka det till polisen.

Enligt Karin Annikas Persson, som är föredragande hos JK, har enbart två eller tre ärenden med rubriceringen förledande av ungdom skickats till Justitiekanslern de senaste tio åren.

– Det är ett oerhört ovanligt brott. Jag har aldrig någonsin sett ett åtal för det, säger hon.

Så, spill :D

Kwon
2011-01-25, 19:32
Det var jag och Ryssen som anmälde! :D

Nope, no clue, säkerligen en Koloit dock :)

Är det bara jag eller har UR tagit bort filmen från Sofias länk?

skaparn
2011-01-25, 21:06
förledande av ungdom

Ett av de mer dammiga uttrycken i det svenska språket

ryssen
2011-01-25, 22:04
Det var jag och Ryssen som anmälde! :D

Nope, no clue, säkerligen en Koloit dock :)

Är det bara jag eller har UR tagit bort filmen från Sofias länk?

det är bra att vi åldermän upprätthåller ordningen:D

Khyron_
2011-01-25, 22:26
Varför inte anmäla det för barnporr de animerade figurerna är väl under 15år?
Kan en privatperson bli dömd för att tecknat = barnporr så bör väl SVT också kunna dömas för det..
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=3870876

Bahir
2011-01-25, 22:30
Man bör kunna, om jag har förstått det rätt, anmäla tillverkarna samt alla som har en kopia av filmen för innehav av barnpornografi, då det enligt tidigare dom (se t ex http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/mangaserier-klassade-som-barnporr) är olagligt att besitta tecknat material av underåriga som har sex/är nakna. Jag hoppas att lagen uppmärksammar detta (någon som har lust att göra en polisanmälan? Jag har själv inte vägarna förbi en polisstation på ett tag).

EDIT: pucktvåa, minst.

Loke
2011-01-26, 00:52
De kommer antagligen komma undan från barnpornografibrott eftersom det finns en del av lagen som ungefär säger att man kan göra undantag om det finns goda skäl till att bilderna inte ska ses som barnpornografi. Det är luddigt, men läser man det så förstår man att utbildning antagligen är ett av dessa fall.

Därmed inte sagt att en anmälan är onödig. Det ironiska resultatet är ju att vi kanske kommer se "barnporr" produceras som är i utbildande syfte. Jag menar, lagen har ju likställt tecknat och verkliga bilder, så om denna film kommer undan så borde det gå att göra en identisk film med verkliga skådespelare.

Nitrometan
2011-01-26, 07:37
Jag tror att denna film kan klassas som barnporr, då den framställer unga (under 15) som har sex.

Om den där serieöversättaren kunde dömas för barnporrbrott för att han hade bilder hemma på den serie han höll på att översätta så borde detta också vara barnporr.

Nitrometan
2011-01-28, 13:15
Översättaren fälldes i Hovrätten också.

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/oversattaren-falls-i-barnporrmal

Fast det blev iofs bara böter.

Mannen dömdes i juni till böter på 25.000 kronor sedan domstolen fastslagit att de japanska mangateckningar han hade på sin dator var att beteckna som barnporr. I hovrättens dom justeras bötesbeloppet ner till 5.600 kronor.

37-åringen är sedan mer än tio år verksam som översättare av japanska serier och är en av Sveriges främsta experter på området.

Sheogorath
2011-01-28, 13:27
Det är fan för djävligt. Vad är bäst av att pedofilen lever ut sin sexualitet inne i sitt huvud och med tecknade bilder än på riktigt? Eller med barn som utnyttjas på film?! SKADEMINIMERING är det som borde vara för politkernas ögon. Tecknade bilder skadar ingen och vad som försigår i en människas huvud ska staten ge fan i. *grr*

Arf Pingvin
2011-01-28, 19:38
Det otroliga med det där fallet var väl att han inte hade fler bilder som visade något klandervärt. Var det 36 bilder? Av kanske 50000 mangabilder som han hade på datorn just då.