Visa fullständig version : Billströms uttalanade - överdramatiserat?
shut teh face
2011-01-22, 18:46
LUF kräver att Billström avgår:
http://www.dn.se/nyheter/politik/luf-kraver-att-billstrom-avgar
Billström tiger:
http://www.dn.se/nyheter/politik/billstrom-tiger-om-wikileaks-lacka
Här är iaf vad det handlar om, wikileaks dokument som beskriver ett samtal mellan någon amerikansk diplomat, Carl Bildt, och Billström
http://www.dn.se/nyheter/politik/bildt-om-irakasyl-och-hedersmord1
Tycker detta känns väldigt överdramatiserat?
Vid ett frukostmöte med bland andra den svenske ambassadören och USA:s ambassadör Ryan Crocker tog utrikesministern och migrationsministern enligt de hemligstämplade dokumenten upp den irakiska invandringen i Sverige, skriver Svenska Dagbladet.
Annons:
Problemet var de irakier som Sverige inte ville bevilja uppehållstillstånd.
Bildt ville ha en överenskommelse med Irak om återsändande av dessa. Om inte, skulle det vara omöjligt att upprätta en svensk ambassad i Bagdad, sade Bildt enligt dokumenten
– Utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat i ett land med nio miljoner invånare, ska Bildt ha sagt.
Ministrarna ska också ha talat om flera hedersrelaterade mord i Sverige som lett till krav från svenskarna på en hårdare invandringspolitik.
Absolut, han kunde helt klart ha formulerat det bättre men ingen rök utan uld..
SiSenior
2011-01-22, 19:12
Orkar inte ens följa nyhetsuppdateringarna så överdramatiserat de blivit.
Tycker detta känns väldigt överdramatiserat?
Ja, det är det.
Mig veterligen är i alla fall Bildt en av de mer klipska ministrarna vi har. Det finns andra som borde åka långt före honom om det också var på tal, exempelvis rättshaveristen Beatrice Ask.
Bildt skulle ju med lätthet kunna vara tagen direkt ur Platons idévärld, i rollen som En Hal Jävel(Tm).
Billström är en fåntratt och en fegis. Om en politikers bästa alternativ är att fåna sig genom att stänga igen kakhålet helt och hållet är han antingen dum, eller så har han gjort något riktigt dumt.
Det han säger är ju vettigt och sant också. Så jävla löjligt att PK-eliten ska förstora det hela som vanligt bara..
StampChamp
2011-01-22, 23:52
Jag håller faktiskt också med lite grann, det är rätt ändå. Man kan inte ta in hur många som helst och måste ju kunna säga nej och skickas tillbaka innan man har hunnit bosätta sig.
Var det inte Norge som nyligen skickade hem över 60 personer till sina hemland efter att bott i Norge ett tag? Det tycker jag däremot är värre, och sedan kallar dom Sverige främlighetsfientliga.
Vi är väldigt accepterande när det gäller invandring, vilket är bra, men det får inte bli för mycket.
High1ander
2011-01-23, 01:01
Jag tycker det är lite PK-skit, om man är utrikesminister och migrationsminister, får man inte ha åsikter då om hur vissa länder fungerar? Bör inte de ha bättre insyns om irakier statistisk sett är "jobbigare"? Självklart kan de vara idioter, ministrarna, och ha fel om just irakier. PK:andet leder bara till byråkrati, lögn och mer stängda dörrar. Något som är mindre önskvärt. Hur skulle det nu gå till i en perfekt värld om ministrarna har som mål att minska problem med antalet irakier och så?
Jag var tvungen att läsa hela artikeln eftersom jag trodde att journalisterna satt en konstig rubrik. För inte kan Sahlin kalla Bildt och Billström för hycklare?! Snacka om att kasta sten i glashus!
Ministrarna Carl Bildt och Tobias Billström vägrar svara på frågor kring SvD:s avslöjande om hur de diskuterat Irakflyktingar.
Djupt upprörande, tycker socialdemokraternas Mona Sahlin, som liknar ministrarnas retorik vid Sverigedemokraternas.
– Det här är verkligen politiskt hyckleri. De måste säga om de sagt så här eller inte, säger hon.
Igår avslöjade SvD vad utrikesminister Carl Bildt och migrationsminister Tobias Billström enligt amerikansk ambassadpersonal under ett möte 2007 ska ha sagt om irakiska flyktingar. Det handlade bland annat om att de som kom efter 2003 var lågutbildade och svårare att integrera och de talade om hedersmord och en hårdnande opinion mot invandring som argument för att Sverige inte kunde ta emot så många flyktingar.
– Jag brukar vara försiktig med att använda ord som skandalöst, men det här är en skandal. Det här är verkligen politiskt hyckleri. De pratar i riksdagen om att Sverigedemokraterna är ett problem, och sen talar de så här bakom stängda dörrar, säger Mona Sahlin.
Hon är också kritisk till att Bildt och Billström vägrar svara på frågor om uppgifterna, och köper inte argumentet att inte kommentera något som kommer från Wikileaks.
– Jag tycker att det är den här regeringens hållning att de inte kommenterar saker som de tycker är jobbigt. De här skadar Sverige och det reds bara ut genom att de tar bladet från munnen. Antingen har de sagt så här eller inte, och de måste reda ut hur det är, säger Sahlin.
Partikollegan och före detta utrikesministern Jan Eliasson har också kritiserat uppgiften att Bildt ska ha sagt att de ambassaden i Bagdad inte kunde återöppnas om man inte fick till ett återvändandeavtal med Irak. Sahlin instämmer i kritiken.
– Det låter som en utpressningssituation. Att använda sådana argument istället för att avgöra behovet av en ambassad, säger Sahlin.
Länk (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sahlin-bildt-och-billstrom-maste-tala_5885337.svd)
Det han säger är ju vettigt och sant också. Så jävla löjligt att PK-eliten ska förstora det hela som vanligt bara..
Det löjliga i situationen är att två medlemmar av PK-eliten öppet pekar finger åt sverigedemokraterna när man själva står för liknande åsikter bakom stängda dörrar.
Jag håller faktiskt också med lite grann, det är rätt ändå. Man kan inte ta in hur många som helst och måste ju kunna säga nej och skickas tillbaka innan man har hunnit bosätta sig.
Självklart ska det vara en mänsklig rättighet att människor från andra länder ska få komma till Sverige och begära och bli försörjda av oss som arbetar.
Oerhört löjligt. Genom att det blir ramaskri av detta befäster man SD som de enda som FÅR ha en annan åsikt än att "alla ska in, helst idag".
Herr Oberst
2011-01-23, 12:33
Billström verkar glömma att han är vald av folket. Hans 17 upprapningar mot folket tyder på bristande respekt å det grövsta.
Att sen hela sjuklövern känner till bristerna/svårigheterna med integrationspolitiken och talar om den öppet i sina egna slutna rum, för att i nästa stund tala slutet om den i de offentliga rummen är bara pinsamt och egoistiskt.
Deras egna karriärer väger så mycket tyngre än rikets välmående
Deceiver85
2011-01-23, 12:40
Bildt och Billström vill att den irakiska regeringen skall ta hand om sina egna medborgare och göra Irak så säkert att det egna folket inte flyr landet. Vad är egentligen problemet? Att politikerna ljög? Niggah plz, det gör dem hela tiden.
Om Billström och Bildt hade gått ut i media och förklarat vad som verkligen
sades vid detta frukostmöte (med ambassadpersonal), då hade jag
krävt deras avgång.
:)
Fredrik Reinfeldt säger sanningen om massinvandringen
http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8
nu smäller väl kinapuffen i skallen på er pk mäniskor.
Billström verkar glömma att han är vald av folket. Hans 17 upprapningar mot folket tyder på bristande respekt å det grövsta.
Att sen hela sjuklövern känner till bristerna/svårigheterna med integrationspolitiken och talar om den öppet i sina egna slutna rum, för att i nästa stund tala slutet om den i de offentliga rummen är bara pinsamt och egoistiskt.
Deras egna karriärer väger så mycket tyngre än rikets välmående
Något som utmärker hela sjuklövern.
Tycker Billströms agerande i media är löjligt men ser inte det initiala problemet med Bildts och Billströms krav på Irak.
BigSpawn
2011-01-23, 14:31
Tycker det är mest irriterande att de bara bekräftar det de flesta anat länge, att de vet att det är problematiskt med den invandring vi har men att de inte vågar säga nått öppet utan kör på med den ansvarslösa massinvandrigen som kostar massor.
Detta måste ju bara SD sitta och småmysa över, dom kommer ju bara få allt fler röster om det fortsätter såhär och gissar att övriga partier snart inser att dom inte kan hålla på och köra i detta spår länge till.
StampChamp
2011-01-23, 16:28
Tycker det är mest irriterande att de bara bekräftar det de flesta anat länge, att de vet att det är problematiskt med den invandring vi har men att de inte vågar säga nått öppet utan kör på med den ansvarslösa massinvandrigen som kostar massor.
Detta måste ju bara SD sitta och småmysa över, dom kommer ju bara få allt fler röster om det fortsätter såhär och gissar att övriga partier snart inser att dom inte kan hålla på och köra i detta spår länge till.
Jag håller med, de andra partierna är för fega. Man är inte hemsk och rasistisk för att man inte tar emot alla flyktingar/invandrare.
Invandring skall ske, och man skall ta emot flyktingar.. men det måste finnas en gräns också. De som behöver mest hjälp och är utsatta skall kunna få hjälp, men som sagt det måste finnas en gräns tycker jag!
Och jag tycker det gäller all typ av invandring, oavsett land, även om det är från norge/danmark/usa/irak/kina.
eternallord
2011-01-23, 16:32
Bara jag som inte ser problemet med att våra utrikespolitiker diskuterar utrikesrelaterad politik med andra regeringar? Det är väl hela poängen?
Jockefoten
2011-01-23, 16:45
Bara jag som inte ser problemet med att våra utrikespolitiker diskuterar utrikesrelaterad politik med andra regeringar? Det är väl hela poängen?
Jag håller med dig här, hade blivit förvånad om Sverige inte ställt några krav alls.
Inget problem alls med det, men då kan de ju sluta kalla andra som säger samma sak för rasister.
Jag ser inte något vidare kontroversiellt i det här. När det först slog av för några dagar sedan fick jag läsa artikeln flera gånger (på Sydsvenskans hemsida läste jag det först) för att hitta den kontroversiella biten, som jag fortfarande inte har lyckats hitta.
Är det verkligen så här lågt i tak för politikerna? Är vissa av dem så fruktansvärt naiva så att de blir överraskade av att detta är den retorik som förs bakom lyckta dörrar? Jag tänker bl a på partikamrater som är "i chock" och inte kan förstå att Bildt & Billström Verkligen Har Sagt Detta. Det måste vara Wikileaks som har hittat på!!!11
De två grejer som jag antar är de kontroversiella (eller finns det något värre, som jag har missat?) är väl de här:
Problemet var de irakier som Sverige inte ville bevilja uppehållstillstånd.
Bildt ville ha en överenskommelse med Irak om återsändande av dessa. Om inte, skulle det vara omöjligt att upprätta en svensk ambassad i Bagdad, sade Bildt enligt dokumenten
– Utan ett regelverk för att skicka tillbaka tillståndslösa skulle invandringsproblemet skena okontrollerat i ett land med nio miljoner invånare, ska Bildt ha sagt.N antal irakiska flyktingar beviljas ej uppehållstillstånd, så dessa skickas tillbaka. Detta är helt vanlig flyktingpolitik. Alla kan inte få uppehållstillstånd, eftersom det är så världen ser ut. Länder har inte öppna gränser till hela omvärlden.
Alltså, säger Bildt "ta emot dessa flyktingar som vi tyvärr inte har kapacitet för, så blir upprättandet av den svenska ambassaden (som såklart spelar en viktig roll med tanke på hur många med irakiskt ursprung som bor i Sverige) ett led i detta samarbete".
Det sista han säger är en självklarhet. Jag förstår inte hur man som politisk rival kan försöka ta poäng av detta. Gör man det så måste man vara på andra sidan i den här frågan och predika för öppna gränser, om man inte är en hycklare av rang. Vem är så oansvarig, och anser detta? Varför blev det inte lika stort rabalder när Göran Persson som dåvarande statsminister snackade om vågor av baltiska invandrare som skulle belasta Sveriges sociala skyddsnät när det begav sig? Har taket sjunkit lägre sedan dess?
(on an unrelated note tror jag det var ett femtiotal balter som flyttade hit, ungefär en tusendel av Perssons uppskattning, haha)
Vidare:
Ministrarna ska också ha talat om flera hedersrelaterade mord i Sverige som lett till krav från svenskarna på en hårdare invandringspolitik.Hedersmord har fått uppmärksamhet i media. Det framgår alltså inte att Bildt & Billström personligen anser att irakier är mer benägna att begå hedersmord, utan de representerar den bild de har av svenska folkets bild av samma irakier. Så jävla vanligt är hedersmord inte, men att folk i gemen har förlegade åsikter är ju inget nytt. Och det är folket som ska representeras i en demokrati, på gott och ont.
Stämmer detta inte, alltså att det inte finns delar av svenska folket ser negativt på irakiska invandrare och hedersmord (haha, vilken utopi!), så är det ju en missbedömning från Bildts & Billströms håll.
Så jävla vanligt är hedersmord inte, men att folk i gemen har förlegade åsikter är ju inget nytt.
Menar du med förlegade åsikter hedersbaserade medeltida stamkulturer där mord, våld, hot om våld, våldtäkter och tvångsgiftemål är socialt accepterade? ;)
Menar du med förlegade åsikter hedersbaserade medeltida stamkulturer där mord, våld, hot om våld, våldtäkter och tvångsgiftemål är socialt accepterade? ;)Jag menar retarderade fördomar som slängs ut till höger och vänster, ofta baserat på hudfärg men även saker som efternamn och brytning.
Men jag är kanske bara naiv och PK. Ryssen kan nog hjälpa mig öppna ögonen.
Jag menar retarderade fördomar som slängs ut till höger och vänster, ofta baserat på hudfärg men även saker som efternamn och brytning.
Men jag är kanske bara naiv och PK. Ryssen kan nog hjälpa mig öppna ögonen.
nej jag är just nu nr 1 på rätta in dig i ledet listan av modsen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.