Visa fullständig version : Angående slv's näringsvärden för skinkstek
cakehole
2011-01-21, 16:03
Tja.. Nu har jag min skinkstek i ugnen. Och på dess förpackning anges ej några näringsvärden. Enligt slv så ska skinkstek utan steksky innehålla 6,4g fett per 100g. Är inte fettinnehållet väldigt varierande från stek till stek? 6,4g fett är förvisso inte så farligt per 100g, men nu när jag är under strikt diet så vill jag räkna så precist som går. Är det bara det "synliga" fettet som räknas? Eller finns fettet utspritt i hela köttstycket?
Eddie Vedder
2011-01-21, 16:23
Eller finns fettet utspritt i hela köttstycket?
Har du ätit skinka förut? Det finns ofta en strimma rakt igenom ja. Oavsett vilket är det högst generella siffror och du kommer inte göra dig en tjänst genom att vara mer nitisk, du kan lika gärna göra dig en otjänst och räkna ännu mer fel. 100% koll är en omöjlighet.
Så räkna du på SLV:s siffror om det känns rimligt. Du ser ju själv om det är jättemycket fett eller ganska lite.
Handcuff
2011-01-21, 16:30
Flikar in med att nästan allt man proppar i sig kan diffa rejält mot de generella siffrorna som anges på förpackning/SLV/mammas kokbok osv.
Att nitiskt försöka räkna på grammet hit och dit är bara slöseri på tid och ork :thumbup:
cakehole
2011-01-21, 17:43
Har du ätit skinka förut? Det finns ofta en strimma rakt igenom ja. Oavsett vilket är det högst generella siffror och du kommer inte göra dig en tjänst genom att vara mer nitisk, du kan lika gärna göra dig en otjänst och räkna ännu mer fel. 100% koll är en omöjlighet.
Så räkna du på SLV:s siffror om det känns rimligt. Du ser ju själv om det är jättemycket fett eller ganska lite.
KRÄNKNING! *cry*
Jodå! skinka har ätits flitigt, men dock ej under strikt diet förut. Nämen jag tänkte just för skinka så måste det ju variera stort med just fetthalten. Proteinhalten stämmer väl ändå ganska hyfsat? Hmm. Undrar hur man räknar fettet smidigast i köttet. Jag skär ju bort ALLT synligt fett, men jag undrar som sagt hur mycket fett det finns i det kött där man inte SER fettet :D
KRÄNKNING! *cry*
Jodå! skinka har ätits flitigt, men dock ej under strikt diet förut. Nämen jag tänkte just för skinka så måste det ju variera stort med just fetthalten. Proteinhalten stämmer väl ändå ganska hyfsat? Hmm. Undrar hur man räknar fettet smidigast i köttet. Jag skär ju bort ALLT synligt fett, men jag undrar som sagt hur mycket fett det finns i det kött där man inte SER fettet :D
Detaljer på den nivån är för små för att göra någon praktisk skillnad. Det snurrar bara till det i skallen på dig.
Eddie Vedder
2011-01-21, 19:54
KRÄNKNING! *cry*
Sluta skära bort fettet, skinka är fettsnålt som det är och det finns ingen anledning att eftersträva fettfritt. Och då kommer du ju räkna fel förmodligen. Anledningen till att jag frågade om du ätit skinka förut var eftersom du frågade om det finns fett utöver svålen. Och det vet man att det finns om man ätit det tidigare eftersom man då sett insidan. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.