handdator

Visa fullständig version : Vegetariskt

goatass
2003-11-16, 12:38
Sitter och käkar en skål med Lins soppa och njuter. funderar... har hört nånting att det är skillnad på protein från kött och protein från linser, kikärter m.m. På vilket sätt är det skillnad?

Är ingen vegetarian alls, men råkar bara gilla all sorts vegetarisk mat. Och undrar då om det går lika bra att äta linser och sånt istället för kyckling och kött..? eller om det är stor skillnad.

King Grub
2003-11-16, 14:07
Äter du enbart en vegabilisk proteinkälla blir proteinet ofullständigt, eftersom det kommer att saknas vissa aminosyror. Bönor, t ex, bör kombineras med exempelvis ris, och då kommer aminosyreprofilerna att komplettera varandra = fullvärdigt protein. Problemet med det upplägget kan vara att man kan få i sig mer kolhydrater än man kanske skulle önska, eftersom båda innehåller kolhydrater.

Några kombinationsexempel från en vegetarisk kokbok:

Jordnötssmör på rostat bröd
Vita bönor i tomatsås på rostat fullkornsbröd
Ärtsoppa med bröd
Couscous och kikärtor
Ris och tofu
Majstacos med kidneybönor
Linsburgare på bröd
Pasta och ost
Müsli med mjölk
Bönor och grönsaker

kharon
2003-11-16, 15:28
Originally posted by King Grub
Äter du enbart en vegabilisk proteinkälla blir proteinet ofullständigt, eftersom det kommer att saknas vissa aminosyror.

Men soja är väl fullständigt som sådant, eller? :confused:

King Grub
2003-11-16, 15:33
Originally posted by kharon

Men soja är väl fullständigt som sådant, eller? :confused:

Den enda helt vegetariska proteinkälla som räknas till de fullvärdiga, ja.

Nate
2003-11-16, 15:34

Den enda helt vegetariska proteinkälla som räknas till de fullvärdiga, ja.

varför måste man då blanda sojaprotein med mjölk?

King Grub
2003-11-16, 15:37
Originally posted by Nate

varför måste man då blanda sojaprotein med mjölk?

Vem har sagt att du "måste" det? Men visst, sojaproteinet får ett bättre BV om du kombinerat det med mjölk. Dock räknas sojaprotein som komplett. Därmed inte sagt att det är optimalt, särskilt inte för muskelbygge eller för hårt tränande individer.

Nate
2003-11-16, 16:09

Vem har sagt att du "måste" det? Men visst, sojaproteinet får ett bättre BV om du kombinerat det med mjölk. Dock räknas sojaprotein som komplett. Därmed inte sagt att det är optimalt, särskilt inte för muskelbygge eller för hårt tränande individer.

byter ut måste med bör. Står det på burken...

King Grub
2003-11-16, 16:21
Originally posted by Nate

byter ut måste med bör. Står det på burken...

Okej, det är sojaproteinpulver du pratar om! Då blir det en annan sak: det är inte fullvärdigt; det har ett biologiskt värde på 45, om jag inte minns fel. Jag tänkte att du menade sojabönor, som har ett BV på 85 och är fullvärdiga. :)

goatass
2003-11-16, 17:21
hade inte tänkt basera hela min kost på vegetarisk mat, är inte vegetarian utan råkar bara gilla kik ärtor, linser och annat. men det borde alltså gå bra att kombinera kött, fisk, fågel med vegetarisk mat?

King Grub
2003-11-16, 17:42
Originally posted by goatass
hade inte tänkt basera hela min kost på vegetarisk mat, är inte vegetarian utan råkar bara gilla kik ärtor, linser och annat. men det borde alltså gå bra att kombinera kött, fisk, fågel med vegetarisk mat?

Det är klart det gör! Det är det optimala upplägget!

goatass
2003-11-16, 22:10
Perfekt!! tack tack...

aliquis
2003-11-16, 23:50
Är det verkligen så att det biologiska värdet för sojaprotein är 45 då? Jag kan inte förstå varför det skulle sjunka, lär ju bero på vilken metod man använder för att isolera det?

Vad gäller kombinationer ligger väl kött på strax under till 80 i biologiskt värde, och ägg är ju satt som 100. Sojabönor ligger på 85, quinoa på 71, vete och dylikt kan jag inte i huvudet och majs ligger nere på 15..

Kombinerar man livsmedel ifrån minst två utav grupperna sädeslag, baljväxter och nötter så får man protein utav bra kvalite.

Men men, åter till sojaproteinet, är det verkligen så illa? jag har så svårt att hitta vettig info, och jag har ju inget annat protein att välja på. Borde jag sätta i mig offantliga mängder för att kompensera?

aliquis
2003-11-16, 23:59
http://www.enerex.ca/articles/supro_soy_protein_for_health_and_fitness.htm

aliquis
2003-11-17, 00:02
äsch, ännu en

http://www.i-a-r-t.com/articles/soyprotein.html

YTS
2003-11-19, 00:06
Havre och sojabönor har ett Chemical Score på 85 bägge två, men deras aminosyraprofiler kompletterar varandra väldigt bra, så blandar man rätt kan man nå nära C.S. 100, vilket motsvarar ca 100 i B.V.

YNGVE

kellarsp0ket
2003-12-25, 19:42
Om man tar såna färdiglagade produkter som Gourmét-bullar (som köttbullar fast gjort på soja) och Soja korv då?
Hur pass bra byggar mat är d? *undra*

YTS
2003-12-25, 22:30
Det är väldigt dyrt att köpa färdiglagade vegetariska måltider och förmodligen är det som med annat färdiglagat inte särskillt bra näringsvärden. Testa t.ex. det här receptet. Koka upp 4,5 dl vatten med 1/2 veg buljong tärning, lägg i 150 g korngryn (finns i ris & spaghetti hyllan i butiken) koka ca 17 minuter. Blöttlägg (10h) och koka 1 kg sojabönor 2 h ta 100g av de färdigkokade bönorna och frys in resten i 100g´s portioner i fryspåsar. Blötlägg en gul lök. Tärna 1 morot och lägg i en tallrik, strimla en klyfta vitkål, tärna två champinjoner och den blötlaggda löken. Sätt på en traktör panna med 1 msk olivolja på högsta värme. När oljan flyter lätt, sänker du värmen och lägger i moroten, woka 3-4 minuter och lägg sedan i övriga grönsaker + 1 krm svartpepparoch woka klart och krydda med franska örter. blanda i sojabönor och korngryn. Servera 2 portioner.

Yngve

Zlin
2004-02-29, 22:28
Ledsen att jag drar upp en gammal tråd, men det är ju på samma ämne (Fullvärdigt protein). Vi pratar om hur aminosyror etc kompletterar varandra, finns det någon lista på vilka protein som innehåller det där och det där? Så man kan kombinera själv, och ändå få fullvärdigt protein? Så man slipper ta de exemplen som du nämnde grub.

Är det kasst i längden att inte tillgodogöra sig fullvärdigt protein? Jag menar, jag får i mig det mesta av det där någon gång under dagen, borde det inte vara lugnt då?

King Grub
2004-03-01, 08:27
Ledsen att jag drar upp en gammal tråd, men det är ju på samma ämne (Fullvärdigt protein). Vi pratar om hur aminosyror etc kompletterar varandra, finns det någon lista på vilka protein som innehåller det där och det där? Så man kan kombinera själv, och ändå få fullvärdigt protein? Så man slipper ta de exemplen som du nämnde grub.

Livsmedelsverket har tabeller... men jag är inte säker på att de är allmänt tillgängliga som Livsmedelsdatabasen, utan de kanske tar ut en avgift.

Är det kasst i längden att inte tillgodogöra sig fullvärdigt protein? Jag menar, jag får i mig det mesta av det där någon gång under dagen, borde det inte vara lugnt då?

Olika mål under dagen kompletterar varandra.

Sverker
2004-03-01, 19:54
Jag är storkonsument av kolhydrat med lågt GI.
Jag äter stora mängder pasta, ris, havregryn, bröd etc.
För varje 100 g pasta eller havregryn kommer 11- 13 g protein jag tycker man skall utnyttja.
Genom att samtidigt äta lite kött eller fisk med pastan så kommer hela måltiden upp till 25 - 30 g protein. Hälften från pastan/riset och hälften från köttet / fisken. Med detta koncept klarar jag mig bra på ca 2 g protein / kg kroppsvikt.

Levern kan hålla de essentella aminosyrorna några timmar så man behöver inte äta de komplimenterade proteinkällorna samtidigt. Men det är ju givetvis bäst att äta dem samtidigt och få ett lägre GI på kolhydraterna.

Jag räknar själv med 1 g fullvärdigt protein ( kött, fisk, mjölk, linser/bönor ) för varje g vegetabiliskt protein.
Det är inte exakt och kanske inte optimalt men jag tror att de förhållandet ligger bra nära det perfekta proteinet.

z_bumbi
2004-03-01, 20:30
Livsmedelsverket har tabeller... men jag är inte säker på att de är allmänt tillgängliga som Livsmedelsdatabasen, utan de kanske tar ut en avgift.

Jag köpte min för 50-60 kr på den gamla goda tiden när tabellerna inte låg ute men nu ligger de under specialrapporter på hemsidan som exell fil. :)

gargantua
2004-03-01, 20:32
Jag har last att man inte tar uppvegetabiliskt protein i samma utstrackning som animaliskt. Jag tror det var Paulun som skrev detta. 90% for veg och 99% for ani. Finns det nagon sanning i detta?

Mvh Gargantua

Zlin
2004-03-02, 19:00
King Grub, Sverker, z_bumbi:
Tack för svaren, det hjälpte mycket. Jag skall faktiskt kolla upp den där tabellen när det är lugnare i skolan. Tills dess tar jag erat ord på det, och skiter i det där och ser till att äta varierat istället. Något mindre tidskrävande.

Gargantua:
Jag har för mig att det är sant, hörde något om biologiskt värde från grub eller lunaspice, men då fick jag för mig att baljväxter hade runt halva biologiska värdet av köttet, inte så liten skillnad som du säger. Dock skulle det uppvägas av att jag dricker mjölk, har jag för mig.

Klein
2004-03-04, 10:14
Det är mycket mer med kött än vad som går att uttrycka i artificiella termer som proteinet biologiska värde. Det handlar helt enkelt om dess förenlighet med vår egen komposition och den är bra mycket större än för sojabönor som i själva verket är usel mat.

Topaz
2004-03-18, 12:56
Ingen som tänkt på att man kan dricka maxgainer o protec ifrån eiselt? Jag ringde dom och frågade om det innehåller några slaktrester såsom löpe som brukar finnas i vassle. Men enligt dom så skulle det endast vara mjölk som kommer ifrån djur. Som jag upplevt det finns det bara fördelar med att vara vegetarian =) Man behöver kanske ät mer men det är bara rolit hehe :eating:

shifty
2004-03-18, 13:35
I nästa steg tillsätts löpe. Löpe är ett speciellt enzym, ett ämne som finns i kalvarnas magar. Det gör att mjölken stelnar.

Från arla.se :)

aliquis
2004-03-18, 14:39
Originally posted by gargantua
Jag har last att man inte tar uppvegetabiliskt protein i samma utstrackning som animaliskt. Jag tror det var Paulun som skrev detta. 90% for veg och 99% for ani. Finns det nagon sanning i detta?
Mvh Gargantua
Tas upp gör det ju, men det är inte lika bra kvalite, och därför brukar man väl säga att vegetarianer behöver äta ca 10% mer protein än allätare för att kompensera.
Originally posted by Zlin
Vi pratar om hur aminosyror etc kompletterar varandra, finns det någon lista på vilka protein som innehåller det där och det där?
Är det kasst i längden att inte tillgodogöra sig fullvärdigt protein?
Du behöver ingen lista, någonting från två utav grupperna baljväxter, sädeslag och nötter/frön ger protein av bra kvalite, och det är vad du äter under hela dagen och inte en måltid som räknas, så det är inget att fundera på.. sålänge man inte lever på pasta o ketchup eller liknande.
Originally posted by Zlin
hörde något om biologiskt värde från grub eller lunaspice, men då fick jag för mig att baljväxter hade runt halva biologiska värdet av köttet
Varje enskild produkts biologiska värde är ju ganska ointressant, men det är sant att dom flesta bönor och sädesslag ligger på säg 40-60 i bv, quinoa, havre och sojabönor har ett högre bv. Men i kombination dvs när proteinet har spjälkats upp i olika aminosyror och blandats i kroppen blir det bra hur som helst bara man äter en något sånär varierad kost.

Övrigt om vassleprotein m.m
Vad gäller vassleproteinet så är det ju en animalie hur som helst och bör undvikas in i det sista :hbang:

Om vassleproteinet innehåller någon löpe kanske det känns "mer äckligt", om löpen är bortrensad så har kalvarna ändå blivit slaktade för att få fram den och produkten i sig, och om löpen aldrig har tillsats utan man får ut vassleproteinen ur mjölken utan att använda vassle ifrån ost (vilket jag tvivlar på) så kommer likförbannat korna stå där, slaktas efter 1/5 av sin naturliga livslängd, bli påtvingade graviditeter, avlas för att frambringa jättedjuver och de flesta kokalvar och tjurkalvar kommer att dödas som små.

Djurvänligt my ass ;D

rossi
2004-03-18, 15:02
Originally posted by aliquis

Om vassleproteinet innehåller någon löpe kanske det känns "mer äckligt", om löpen är bortrensad så har kalvarna ändå blivit slaktade för att få fram den och produkten i sig, och om löpen aldrig har tillsats utan man får ut vassleproteinen ur mjölken utan att använda vassle ifrån ost (vilket jag tvivlar på) så kommer likförbannat korna stå där, slaktas efter 1/5 av sin naturliga livslängd, bli påtvingade graviditeter, avlas för att frambringa jättedjuver och de flesta kokalvar och tjurkalvar kommer att dödas som små.

Djurvänligt my ass ;D

Bla bla bla bla.... :thefinger

Jense
2004-03-18, 15:27
aliquis, där går alltid att hitta massa fel. Var kommer ditt sojaprotein ifrån? säkert ngn stackars häst som går och tvångsskiter bara för att du ska få gödsel dit.

Djur ska ätas, växter ska tittas på

Zlin
2004-03-19, 00:23
Killer arguments från köttsidan, som vanligt. Nåväl, tråden skapades inte i syfte att diskutera vegetarianism:s vara eller inte vara.

Aliquis, menar du att det i princip skulle vara samma grej att äta vegetabiliskt protein som annat? "vi" har ingen nackdel till följd av kostvalet? Det går väl lite emot vad vissa föregående talare har sagt, om inte minnet sviker mig (Det är sent nu...).

//zlin, nyfiken i en strut

Metal_boy_
2004-03-19, 00:38
Det är ju onödigt att ett djur får dö utan att det går till nått vettigt dvs min mun så jag äter mitt kött..

borde det inte va så att vegetarianer som måsste äta så jävla mycke för att kompletera aminosyrerna och sånt istället riskerar att bli mer feta än muskeluppbyggda?????

och en sak till ... växter lever också...och ingen är vegan eller vegetarian för det slinker ner ett par hundra kvalster om dagen genom munnen och det är väl också liv eller? en kvalster är inte stor i vår värld, och det är inte en kossa i universum heller

Sverker
2004-03-19, 06:47
Löpe är ett enzym med god löslighet i vatten och syra och hamnar precis som alla andra lättlösliga protein bland vassleproteinerna.

Mängden som tillsätts till mjölken är FÖRSVINNANDE LITEN jämfört med alla andra protein i vasslen.

Topaz
2004-03-19, 10:32
Originally posted by Metal_boy_
Det är ju onödigt att ett djur får dö utan att det går till nått vettigt dvs min mun så jag äter mitt kött..

borde det inte va så att vegetarianer som måsste äta så jävla mycke för att kompletera aminosyrerna och sånt istället riskerar att bli mer feta än muskeluppbyggda?????

och en sak till ... växter lever också...och ingen är vegan eller vegetarian för det slinker ner ett par hundra kvalster om dagen genom munnen och det är väl också liv eller? en kvalster är inte stor i vår värld, och det är inte en kossa i universum heller

Jag blev av med massor av fett när jag blev vegetarian =) Sen kan man äta vassle/kasein som proteinkälla eftersom det inte innehåller några slaktrester.