Visa fullständig version : Har ni testat att halsa rapsolja?
legoknekten
2011-01-20, 16:00
Igår kväll så halsade jag rapsolja, det slutade med att jag spydde en gång direkt efter. Senare på kvällen hade jag ett sånt sjuinihelvetes illamående så jag gick till toan och körde ner fingrarna i halsen och spydde 5 gånger.
Kan det vara farligt att göra såhär?
Om du tänker efter lite så kanske du inser att det inte är speciellt sunt att göra som du gör.
King Grub
2011-01-20, 16:02
Nej, det är inte farligt, bara onödigt och korkat.
young_george
2011-01-20, 16:03
Stora mängder fett kan ge ett illamående ja. P.g.a att gallproduktionen inte hinner med, vad jag minns.
Det fyller ingen nyttig funktion och är knappast en trevlig upplevelse, men du riskerar nog inget mer än att må dåligt.
Om du spyr regelbundet så riskerar du att få frätskador både på hals och tänder vilket ändå kan anses som farligt. Det är inte livshotande precis men farligt för just hals och tänder.
Måste fråga varför du gjorde det?
Oljan i sig är inte farlig. Regelbundna kräkningar utgör en större risk. Och ack så vedervärdigt det ska vara, allt ifrån intaget till toaletthulkandet.
legoknekten
2011-01-20, 16:57
Om ni undrar varför så var det darför jag har blivit tipsad av Martin Löwgren(om ja minns rätt) att ha 1dl olja i min viktökardrink och då skulle jag av ren nyfikenhet testa hur det var att dricka rent.
Om ni undrar varför så var det darför jag har blivit tipsad av Martin Löwgren(om ja minns rätt) att ha 1dl olja i min viktökardrink och då skulle jag av ren nyfikenhet testa hur det var att dricka rent.
pröva o blanda med fet mjölk och tex oboy nästa gång ;)
chrille87
2011-01-20, 18:11
sprid ut intaget under dagen, kör 0.5dl morgon och kväll. blánda med mjölk och proteinpulver så försvinner smaken. för övrigt är 1dl per dag helt onödigt. satsa på lite mer mat på tallriken varje måltid istället, lite jordnötter som mellanmål och en extra proteindrink per dag med mjölk
legoknekten
2011-01-20, 18:13
Ska nog ta och väga allt jag änder under en dag och försöka göra ett humm om hur mycket kalorier det är.
sprid ut intaget under dagen, kör 0.5dl morgon och kväll. blánda med mjölk och proteinpulver så försvinner smaken. för övrigt är 1dl per dag helt onödigt. satsa på lite mer mat på tallriken varje måltid istället, lite jordnötter som mellanmål och en extra proteindrink per dag med mjölk
Fick pm av ts tidigare--han är "fattig student" så rapsolja är då en ganska bra energikälla :)
Har inte heller råd att köpa proteinpulver..*cry*
Det finns tusen och ett sätt att öka sitt energiintag. Varför så många envisas med att välja ett äckligt är och förblir en gåta. Angående den ekonomiska aspekten, så är inget som man kräks upp efteråt särskilt ekonomiskt.
Se z_bumbis utmärkta tråd om viktökning i det här forumet för tips.
WHITEFOLKS
2011-01-20, 18:18
Då undrar jag hur personen äter i allmänhet om han är "fattig student". Det blir nog inte särskilt priseffektivt skulle jag gissa.
Det finns tusen och ett sätt att öka sitt energiintag. Varför så många envisas med att välja ett äckligt är och förblir en gåta. Angående den ekonomiska aspekten, så är inget som man kräks upp efteråt särskilt ekonomiskt.
Se z_bumbis utmärkta tråd om viktökning i det här forumet för tips.
Jojo,,men finns knappast 1000 sätt att öka sitt energiintag under längre tid med begränsad ekonomi.
Att halsa rapsolja ser ja också som ett äckligt och oekonimiskt sätt-om man*spy*
Men att blanda en shake med ingredienser som tar bort smak/konsistens av oljan och är lätt o få i sig? Enkelt sätt att öka kaloriintaget.
chrille87
2011-01-20, 18:34
Lepras - det håller jag med om, dricker själv lite olja i mina shakers för att få i mig lite extra fett och kcal. men 1dl per dag tror jag inte är så nyttigt över lång tid. jag nöjer mig med cirka 0.2dl
edit; har förresten provat att halsa 1dl rapsolja, det gör jag aldrig om igen! har fortfarande svårt att lukta på det då jag känner smaken bara jag ser det och jag riktigt känner hur det är flottigt runt läpparna:)
legoknekten
2011-01-20, 18:35
I övrigt så äter jag mycket potatis, råris och kött, kyckling. Mycket bananer + mjölk!
Inga kosttillskott.
Jojo,,men finns knappast 1000 sätt att öka sitt energiintag under längre tid med begränsad ekonomi.
Inte är då halsande av ren olja det enda alternativet. Man kan ju t.ex., om man har hängt upp sig på olja, våga sig på att laga mat och använda oljan där.
TS: Jag vet inte hur just du äter, men här på forumet har vi genom åren sett ganska många som försöker öka energiintaget genom att tvinga i sig (billig) olja, samtidigt som resten av kosten består av typ kycklingfilé, ris och broccoli a.k.a. klassisk "smalmat". Fundera över hur du kan uppgradera resten av kosten innan du går på oljehuttandet (bumbi har som sagt helt nyligen skapat en bra tråd i ämnet). Om du vill blanda den i drinkar, ta mindre mängder åt gången.
Edit efter att ha sett inlägget från TS precis här ovan: Omg, jag är synsk! :eek: Skämt åsido: Styr upp kosten. Du äter inte extremt billigt nu, och fetare mat måste inte bli mycket dyrare, om alls.
WHITEFOLKS
2011-01-20, 18:44
Precis som Tolkia påpekar..
Om man dricker rapsolja för att man har svårt att få i sig kalorier så är det en sak. Men att göra det för att det är "billig energi" och sedan äta en del andra dyra råvaror är ju bara dumt. Ersätt de dyrare med billigare matvaror (som oftast har "problemet" att det är fler kcal för att få i sig samma mängd protein) så kommer du automatiskt även äta billigare.
Jwzrd (TS: du är nog för ny för att veta vem det var, men det finns nog några filmer i bildforumet; han var ganska stark) hade väl typ en akademisk examen i konsten att äta billigt, och han åt ju ungefär en liten häst om dagen. Så nog går det, även om det är lättare eller svårare beroende på var man bor och hur kinkig man är.
legoknekten
2011-01-20, 18:53
Inte är då halsande av ren olja det enda alternativet. Man kan ju t.ex., om man har hängt upp sig på olja, våga sig på att laga mat och använda oljan där.
TS: Jag vet inte hur just du äter, men här på forumet har vi genom åren sett ganska många som försöker öka energiintaget genom att tvinga i sig (billig) olja, samtidigt som resten av kosten består av typ kycklingfilé, ris och broccoli a.k.a. klassisk "smalmat". Fundera över hur du kan uppgradera resten av kosten innan du går på oljehuttandet (bumbi har som sagt helt nyligen skapat en bra tråd i ämnet). Om du vill blanda den i drinkar, ta mindre mängder åt gången.
Edit efter att ha sett inlägget från TS precis här ovan: Omg, jag är synsk! :eek: Skämt åsido: Styr upp kosten. Du äter inte extremt billigt nu, och fetare mat måste inte bli mycket dyrare, om alls.
Alltså jag har gjort det en gång, ville bara testa på. Inte så att jag planerade att göra det mer gånger.
Nu ska jag äta middag bestående av 700g potatis, 200g ryggbiff och massor med béarnaisesås.
Hurtbulle
2011-01-21, 08:44
Känner igen det där. Vaknade mitt i natten av illamående. Ganska roligt i efterhand.
Slartibartfast
2011-01-21, 09:10
Att shotta olja (ca 10-15 gram) vid ett antal tillfällen utspritt över dagen är ett bra sätt att öka sitt energiintag. Gjorde det själv under en lång tid. Får man för sig att hälla i sig en deciliter på en gång får man skylla sig själv.
Jag lade ner shottandet när det framgick att det inte är vettigt att hålla både kolisar och fett högt under viktuppgång, så nu tvingar jag i mig kolisar istället. Helt klart inte lika behagligt. *spy*
Jag har inget intresse av att laga mat för mig själv, och att blanda oljan i maten är för mig att förstöra maten och göra den ännu mera svårätlig.
Eddie Vedder
2011-01-21, 16:27
och fetare mat måste inte bli mycket dyrare, om alls.
+1
Helt ofattbart för mig hur man kan klaga på den dyra lövbiffen, den dyra 5%-iga nötfärsen och de dyra kycklingfiléerna samtidigt som man kompenserar med mer olja för att få i sig fett.
Hur svårt kan det vara att köpa den feta och billiga blandfärsen och fetare köttbitar? Eller den billigaste osten för den delen, det är ju samma sak där. Fet ost är billigare än mager.
Slartibartfast
2011-01-21, 16:36
Den stora massan har ju blivit drillad i att animaliskt fett är döden och vegetabiliskt fett är bra, så det är väl knappast ofattbart?
Eddie Vedder
2011-01-21, 16:43
Den stora massan har ju blivit drillad i att animaliskt fett är döden och vegetabiliskt fett är bra, så det är väl knappast ofattbart?
Det är iofs sant och jag tror det är en viktig poäng Slarti. Magert kött + olja = okej. Identisk mängd protein och fett men i samma köttstycke = inte okej. :)
Jag tror man kommer långt genom att välja vad som är gott. Till sallader funkar olja bäst, som litet snack då och då eller i wok är det gott med lite nötter. Ska man steka något är det gott, och livsmedelstekniskt bäst, med smör. Grädde och ost är godast i såser ofta, fett kött är godare än magert, hela ägg godare än äggvita. :)
Nej jag generaliserar inte till en världsomspännande smakpreferens men poängen är den att man nog får en ganska balanserad fettsammansättning bara genom att välja källor efter vad som gör sig bäst i maträtten.
StNicholaus
2011-01-21, 17:15
Nej jag generaliserar inte till en världsomspännande smakpreferens men poängen är den att man nog får en ganska balanserad fettsammansättning bara genom att välja källor efter vad som gör sig bäst i maträtten.
Där slog ni sannerligen huvudet på spiken!
Bara för att visa att det går att dricka skiten, Furious Pete *screwy*
http://www.youtube.com/watch?v=30Wr1jtDkWM
Visst, han är inte normal. Själv blev jag lite smått illamående enda gången jag testade att blanda i rapsolja i min proteindrink. Nej tacka vet jag mat, det finns så mycket trevligare alternativ för att få i sig sina kalorier.
hejhopp79
2011-01-21, 18:20
Spydde du av att dricka ynka 1 dl olja? Så jäkla farligt är det ju verkligen inte. Jag trodde att du drack en flaska
Spydde du av att dricka ynka 1 dl olja? Så jäkla farligt är det ju verkligen inte. Jag trodde att du drack en flaska
Äre grabben som är manlig? *flex*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.