handdator

Visa fullständig version : Mjölk

jovas
2011-01-19, 13:52
Åt lunch idag, till det drack jag 1 liter mjölk... är detta dåligt?

Varför den mängden är för att jag ville få i mig protein.

Morrris
2011-01-19, 13:54
Nej, inga problem.

Zorban
2011-01-19, 14:01
En liter är väl inget problem, men man får väl se upp med kalciumet om man dricker alldeles för mycket.

jovas
2011-01-19, 14:04
jag menar vad är max per dag?

jag tycker det är ett väldigt enkelt sätt att få i sig bra med protein 34 g protein på 1 liter=) dock så är det 400 kalorier=)

JohPz
2011-01-19, 14:49
A gallon of milk a day keeps the weakness away

McLR
2011-01-19, 14:57

jag tycker det är ett väldigt enkelt sätt att få i sig bra med protein 34 g protein på 1 liter=) dock så är det 400 kalorier=)

Dricker ca 2 liter per dag, jag har inte dött än:)

vicarious
2011-01-19, 15:19

Mellanmjölk innehåller 120mg kalcium per 100g/1dl. En liter ger alltså ca 1200mg.

RDI för vuxna är 800m per dygn.

Det finns nåt som kallas Tolerable upper intake levels (UL) och det är satt till 2500mg per dygn.

http://www.iom.edu/Global/News%20Announcements/~/media/Files/Activity%20Files/Nutrition/DRIs/DRISummaryListing2.ashx

Det finns ju dock vissa faktorer som påverkar upptaget i kosten så det kan man ju tänka på. Bara för att man får i sig x mg av en mineral betyder inte det att upptaget är lika stort.

limenka
2011-01-19, 15:50
Mellanmjölk innehåller 120mg kalcium per 100g/1dl. En liter ger alltså ca 1200mg.

RDI för vuxna är 800m per dygn.

Det finns nåt som kallas Tolerable upper intake levels (UL) och det är satt till 2500mg per dygn.

http://www.iom.edu/Global/News%20Announcements/~/media/Files/Activity%20Files/Nutrition/DRIs/DRISummaryListing2.ashx

Det finns ju dock vissa faktorer som påverkar upptaget i kosten så det kan man ju tänka på. Bara för att man får i sig x mg av en mineral betyder inte det att upptaget är lika stort.

Merparten av oss som tränar borde vara i någon riskzon?

vicarious
2011-01-19, 18:55
Merparten av oss som tränar borde vara i någon riskzon?

Det är möjligt ja.

jovas
2011-01-19, 20:46
Det är möjligt ja.

blev förvirad nu,, är 1 liter för mkt per dag eller 2 liter?

Librish
2011-01-19, 20:55
Dricker ca 2 liter per dag, jag har inte dött än:)

Då kan vi nog alla vara lugna nu.

Crocker
2011-01-19, 21:20
blev förvirad nu,, är 1 liter för mkt per dag eller 2 liter?
Det finns ingen magisk gräns, men riskerna för vissa sjukdomar ökar helt klart vid högre intag.

Eddie Vedder
2011-01-19, 21:22
Det finns ingen magisk gräns, men riskerna för vissa sjukdomar ökar helt klart vid högre intag.

Det finns samband med ökad förekomst av vissa och samband för mindre förekomst av andra.

Crocker
2011-01-19, 21:46
Det finns samband med ökad förekomst av vissa och samband för mindre förekomst av andra.
Hur menar du nu?

Eddie Vedder
2011-01-19, 21:49
Hur menar du nu?

Att man undersökt samband i flera fall och vid vissa sjukdomar är prevalensen snarare lägre bland de som dricker mycket mjölk. Så man kan, precis som du säger, inte bara säga rakt av att 1 liter mjölk är "för mycket" eftersom både mjölkens effekt men framför allt övriga livsstilsfaktorer avgör.

Dricker någon 4-5 liter kan man ju dock börja snacka extremkonsumtion och då blir det en annan femma.

Crocker
2011-01-19, 22:34
Att man undersökt samband i flera fall och vid vissa sjukdomar är prevalensen snarare lägre bland de som dricker mycket mjölk. Så man kan, precis som du säger, inte bara säga rakt av att 1 liter mjölk är "för mycket" eftersom både mjölkens effekt men framför allt övriga livsstilsfaktorer avgör.

Dricker någon 4-5 liter kan man ju dock börja snacka extremkonsumtion och då blir det en annan femma.
Jag skrev ju inget annat heller. Tror du missförstått vad jag menade.

JacobHeitmann
2011-01-19, 23:10
Dricker ni mjölk?
http://www.notmilk.com/

Meta-Analysis: "Milk consumption is a risk factor for prostate cancer.... In conclusion, we found a positive association between milk consumption and prostate cancer." Nutr Cancer. 2004;48(T):22-7. [Search Pubmed.org for 15203374.]

"But many scientific studies have shown an assortment of detrimental health effects directly linked to milk consumption. And the most surprising link is that not only do we barely absorb the calcium in cow’s milk (especially if pasteurized), but to make matters worse, it actually increases calcium loss from the bones. "
http://saveourbones.com/osteoporosis-milk-myth/

Funderat på varför det finns "positiva" studier om mjölk?
"An article posted by U.S. News & World Report called 10 Things the Food Industry Doesn’t Want You to Know reveals, “The studies that food producers support tend to minimize health concerns associated with their products,” and that “of hundreds of studies that looked at the health effects of milk, juice, and soda, the likelihood of conclusions favorable to the industry was several times higher among industry-sponsored research than studies that received no industry funding.” Because the milk industry sponsors many milk-related studies, they can help support claims of milk’s positive health effects, even if some scientific studies conclude that there are health concerns associated with milk. "

Just sayin'
http://3.bp.blogspot.com/_3tauZNLBbHk/TNghIBTNJVI/AAAAAAAAA0Q/w21IrJp8wTc/s320/Got_Pus_Milk_Does.jpg

young_george
2011-01-19, 23:38
Hur gör du när du byter åsikt Jacob? Går du bara in en på en uppbar propagandasida som länkar mjölk till rasism och våldtäkter och sväljer det hull för hår?

Din propaganda börjar bli väldigt irriterande och löjlig. Senast igår sa du Glutamat var länkat till död av hjärnceller men vägrade säga varför utan bara hänvisade till en bok du INTE hade läst.

s.m.f
2011-01-19, 23:44
På internet kan alla verka pålästa och få anhängare.

vicarious
2011-01-20, 09:17
Grejen är väl att man måste se till vad för andra mejeriprodukter man äter också. Äter man t ex mycket kvarg, keso, ost m.m. kanske man inte bör dricka flera liter mjölk om dagen också..

Många här äter nog en hel del kvarg och börjar man dricka x antal liter mjölk om dagen också ringer iaf min varningsklocka.

stridis
2011-01-20, 09:41
A gallon of milk a day keeps the weakness away

GOMAD is not the best for your GONADs. ;)

Pediatr Int. 2010 Feb;52(1):33-8. Epub 2009 May 22.

Exposure to exogenous estrogen through intake of commercial milk produced from pregnant cows.
Maruyama K, Oshima T, Ohyama K.

Interdisciplinary Graduate School of Medicine and Engineering, Department of Clinical Nursing and Pediatrics, University of Yamanashi, Yamanashi, Japan.

Abstract
BACKGROUND: Modern genetically improved dairy cows continue to lactate throughout almost the entire pregnancy. Therefore, recent commercial cow's milk contains large amounts of estrogens and progesterone. With regard to the exposure of prepubertal children to exogenous estrogens, the authors are particularly concerned about commercial milk produced from pregnant cows. The purpose of the present study was therefore to examine concentrations of serum and urine sex hormones after the intake of cow milk.

METHODS: Subjects were seven men, six prepubertal children, and five women. The men and children drank 600 mL/m(2) of cow milk. Urine samples were collected 1 h before the milk intake and four times every hour after intake. In men the serum samples were obtained before and 15, 30, 45, 60, 90 and 120 min after milk intake. Women drank 500 mL of cow's milk every night for 21 days beginning on the first day of the second menstruation. In three successive menstrual cycles, the day of ovulation was examined using an ovulation checker.

RESULTS: After the intake of cow milk, serum estrone (E1) and progesterone concentrations significantly increased, and serum luteinizing hormone, follicle-stimulating hormone and testosterone significantly decreased in men. Urine concentrations of E1, estradiol, estriol and pregnanediol significantly increased in all adults and children. In four out of five women, ovulation occurred during the milk intake, and the timing of ovulation was similar among the three menstrual cycles.

CONCLUSIONS: The present data on men and children indicate that estrogens in milk were absorbed, and gonadotropin secretion was suppressed, followed by a decrease in testosterone secretion. Sexual maturation of prepubertal children could be affected by the ordinary intake of cow milk.

Eddie Vedder
2011-01-20, 11:40
Jag skrev ju inget annat heller. Tror du missförstått vad jag menade.

Nej det är du som missförstår mig. :) Hela min poäng var att, utöver det du skrev, lägga till att mjölkkonsumtion även påvisat positiva samband i vissa fall. Jag håller alltså med dig men ville bar addera ytterligare en faktor som gör det mer komplext.

Dricker ni mjölk?
http://www.notmilk.com/

Haha ja hade nästan glömt bort den sidan, tack för att jag fick se den igen. Undrar om någon praoelev i tredje klass designat den. :laugh:

JacobHeitmann
2011-01-20, 13:16
Äh, jag ville bara tipsa om att mjölk är omanligt, det innehåller kolesterol, kolesterol täpper till blodkärlen, vilket leder till impotens, och tutta på bröstmjölk gör man när man är bebis.

Man kan få acne av det också. Känns lite som att poängen med att bygga en stor och biffig kropp som man kan flasha med på stranden går förlorad om man ser ut som en jävla vesuviopizza på ryggen, armarna och ansiktet. But hey, har du inte finnar av 1 liter mjölk om dagen, har du tur så har du. Gz!

Att det sen är blod och var/sårvätska i mjölken är ju en smaksak. Mmm... inflammerade juvrer...

stridis
2011-01-20, 13:23
Äh, jag ville bara tipsa om att mjölk är omanligt, det innehåller kolesterol, kolesterol täpper till blodkärlen, vilket leder till impotens, och tutta på bröstmjölk gör man när man är bebis.

Att det sen är blod och var/sårvätska i mjölken är ju en smaksak. Mmm... inflammerade juvrer...

Mjölken kvalitetskontrolleras, det är ett livsmedel med stränga kontroller faktiskt.

Det där med kolesterol; vissa är känsliga för dietärt kolesterol, men för övriga så skall du nog inte dra några sådana växlar på.

Morrris
2011-01-20, 13:32

Man kan få acne av det också. Känns lite som att poängen med att bygga en stor och biffig kropp som man kan flasha med på stranden går förlorad om man ser ut som en jävla vesuviopizza på ryggen, armarna och ansiktet. But hey, har du inte finnar av 1 liter mjölk om dagen, har du tur så har du. Gz!

*popcorn*

young_george
2011-01-20, 13:36

Du ville bara "tipsa" lite genom att sprida lögner? Det var ju verkligen hyggligt av dig. Är nog bättre om du håller dina idiotiska tips för dig själv i framtiden.

När får vi källan på att glutamat orsakar hjärncellsdöd?

limenka
2011-01-20, 13:42
*popcorn*

hahaa

Nitrometan
2011-01-20, 13:47
Äh, jag ville bara tipsa om att mjölk är omanligt, det innehåller kolesterol, kolesterol täpper till blodkärlen, vilket leder till impotens,
Varför skulle mjölk vara omanligt? Är det p.g.a. kolesterolet eller för att det produceras av hondjur?

Om det är kolesterolet så tillverkas det i kroppen också, isåfall är vi alla omanliga.

Om det är hondjuren så antar jag att du inte umgås med någon av honkön utan bara har manliga kompisar.

Kolesterol bildas som sagt naturligt i kroppen och är en viktig byggsten till många hormoner (bl.a. testosteron, men det är kanske också omanligt?) det låter konstigt att det skulle täppa till våra blodkärl. Varför skulle kroppen bilda nåt som förstör den?

Skulle orsaken till impotens vara täppta blodkärl?

Jag trodde att täppta blodkärl ledde till döden, men det var tydligen bara impotens.

debbe
2011-01-20, 13:52
Jacob måste vara en säljares dröm =)

maRRtin
2011-01-20, 13:53
...
Vilket struntprat.

Celltalet i mjölken analyseras regelbundet för varje leverantör för att upptäcka eventuell mastitis.
All mjölk som säljs kommersiellt är dessutom separerad och rensas från eventuella oönskade partiklar.

stevebc
2011-01-20, 14:11

Exposure to exogenous estrogen through intake of commercial milk produced from pregnant cows.

Interdisciplinary Graduate School of Medicine and Engineering, Department of Clinical Nursing and Pediatrics, University of Yamanashi, Yamanashi, Japan.

Abstract
BACKGROUND: Modern genetically improved dairy cows continue to lactate throughout almost the entire pregnancy. Therefore, recent commercial cow's milk contains large amounts of estrogens and progesterone. With regard to the exposure of prepubertal children to exogenous estrogens, the authors are particularly concerned about commercial milk produced from pregnant cows. The purpose of the present study was therefore to examine concentrations of serum and urine sex hormones after the intake of cow milk.

METHODS: Subjects were seven men, six prepubertal children, and five women. The men and children drank 600 mL/m(2) of cow milk. Urine samples were collected 1 h before the milk intake and four times every hour after intake. In men the serum samples were obtained before and 15, 30, 45, 60, 90 and 120 min after milk intake. Women drank 500 mL of cow's milk every night for 21 days beginning on the first day of the second menstruation. In three successive menstrual cycles, the day of ovulation was examined using an ovulation checker.

RESULTS: After the intake of cow milk, serum estrone (E1) and progesterone concentrations significantly increased, and serum luteinizing hormone, follicle-stimulating hormone and testosterone significantly decreased in men. Urine concentrations of E1, estradiol, estriol and pregnanediol significantly increased in all adults and children. In four out of five women, ovulation occurred during the milk intake, and the timing of ovulation was similar among the three menstrual cycles.

CONCLUSIONS: The present data on men and children indicate that estrogens in milk were absorbed, and gonadotropin secretion was suppressed, followed by a decrease in testosterone secretion. Sexual maturation of prepubertal children could be affected by the ordinary intake of cow milk.Wtf? Kommentarer på denna studie?

JacobHeitmann
2011-01-20, 14:25
Wtf? Kommentarer på denna studie?

Jag tror jag nämnde något om omanligt... ? *popcorn*

young_george
2011-01-20, 14:31

Jag tror jag nämnde något om omanligt... ? *popcorn*

Vi dricker inte mjölk från gravida kor. Vad har du att komma med nu?

stevebc
2011-01-20, 14:32
Detta är mina kommentarer:

* Andelen gravid ko-mjölk syns inte. Den kanske är högre i Japan än Sverige. Låter vi gravida kor här ge mjölk? Hur ser hormonerna ut i mjölken här jämfört med Japan?

* Vad räknas som en signifikant sänkning här? Signifikant kan ju dels stå för statistiskt signifikant, alltså att man hittar ett samband öht (konfidensintervall 95%) eller signifikant i den mån att det är icke-försumbart. Alltså att mjölkdrickande ger en märkbar sänkning av testosteronhalten. Så vilken typ av signifikans är det som avses? Jag antar att det är just den statistiska signifikansen. Vad som är intressantare, åtminstone för mig, är just hur mycket det skulle påverka oss.

Andra kommentarer?

Vi dricker inte mjölk från gravida kor. Vad har du att komma med nu?Okej. Då så.

Nitrometan
2011-01-20, 14:32

Modern genetically improved dairy cows continue to lactate throughout almost the entire pregnancy. Therefore, recent commercial cow's milk contains large amounts of estrogens and progesterone. With regard to the exposure of prepubertal children to exogenous estrogens, the authors are particularly concerned about commercial milk produced from pregnant cows.

Att observera.

stevebc
2011-01-20, 14:35
Att observera.Ja? Man har massa kor. Vissa av dessa är gravida. Deras mjölk läggs till i mjölkpoolen och utgör en viss % av mjölken i ett paket. Den mjölk man har testat är väl den man köper i affären [i Japan], inte den som uteslutande kommer från gravida kor väl? Om det uteslutande är mjölk från gravida kor som har testats blir det ju svårt att applicera för gemene man.

young_george
2011-01-20, 14:37
Vad jag hade förstått drack vi inte mjölk från gravida kor, men nu blev jag lite osäker. Har kontaktat Arla för att få svar.

Dock hittar jag inget om signifikanta mängder östrogen

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/512140?dopt=AbstractPlus

The quantity of active estrogens in dairy products is too low to demonstrate biological activity

Morrris
2011-01-20, 14:43
Frågan är ju hur det påverkar ungas onanerande.

JacobHeitmann
2011-01-20, 14:46
Frågan är ju hur det påverkar ungas onanerande.

Eller ungas muskeluppbyggnad. Manboobs ftw?

young_george
2011-01-20, 14:51

Källa på att det finns signifikanta mängder östrogen i svensk mjölk?

...och när kommer källan på att glutamat dödar hjärnceller? Du häver ur dig så mycket skit.

Morrris
2011-01-20, 14:53

Känns rätt rimligt. Jag hade en gång en vän som överkonsumerade tonfisk. Han utvecklade senare gälar.

Äh.

inter
2011-01-20, 14:54

Intressant. I ett land som Sverige, som dricker väldigt mycket mjölk och har gjort det under väldigt lång tid, borde man inte då kunna skåda Manboobs lite här och var om det var en effekt av mjölkdrickande?

Morrris
2011-01-20, 14:55
Intressant. I ett land som Sverige, som dricker väldigt mycket mjölk och har gjort det under väldigt lång tid, borde man inte då kunna skåda Manboobs lite här och var om det var en effekt av mjölkdrickande?

Totalt OffT, men ok.

Manboobs är vanligt, väldigt få som är medvetna om det dock.

Nitrometan
2011-01-20, 14:58
Ja? Man har massa kor. Vissa av dessa är gravida. Deras mjölk läggs till i mjölkpoolen och utgör en viss % av mjölken i ett paket. Den mjölk man har testat är väl den man köper i affären [i Japan], inte den som uteslutande kommer från gravida kor väl? Om det uteslutande är mjölk från gravida kor som har testats blir det ju svårt att applicera för gemene man.
Jag har inte läst studien. Jag vet inte om det var vanlig kommersiell mjölk eller särskilt utvald från gravida kor de testade.

Har du koll på om svenska kor producerar mjölk när de är gravida?

stevebc
2011-01-20, 15:00
Jag har inte läst studien. Jag vet inte om det var vanlig kommersiell mjölk eller särskilt utvald från gravida kor de testade.

Har du koll på om svenska kor producerar mjölk när de är gravida?Inte en aning :)

Frågan är ju hur det påverkar ungas onanerande.Har du druckit mycket mjölk på sistone? :MrT:

Morrris
2011-01-20, 15:01
Enligt Sverker dricker vi inte mjölk från gravida kor. Han om någon borde väl veta.

Errr... Sen ändrar han sig.

Sverker
2006-11-17, 19:29
Jag backar två steg här.
Tydligen så mjölkas även gravida kor. Begreppet sinkor ( att korna sinar och producerar mindre mjölk när de är gravida ) är uppenbarligen ute.

Här finns uppgifter på att det finns östrogen i mjölk:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=512140&query_hl=13&itool=pubmed_DocSum

Morrris
2011-01-20, 15:02
Har du druckit mycket mjölk på sistone? :MrT:

Mycket kan jag beskyllas för, men prepubertal är jag bara till sinnet.

JacobHeitmann
2011-01-20, 15:26
Nu är det här OT men..

...och när kommer källan på att glutamat dödar hjärnceller? Du häver ur dig så mycket skit.

. According to Dr. John Olney, a psychiatrist at Washington University in St.Louis, “over twenty years ago glutamate was show to cause brain damage to infant animals. Since then, it has become increasingly evident that glutamate and closely related substances are neurotoxins that can cause human neurodegenerative diseases.” [1]

[1] Society for Neuroscience, 19th Annual Meeting, Phoenix, Arizona, October 1989.

Och här är 167 studier på MSG och hjärnan.
http://www.truthinlabeling.org/RetinalDegeneration_Data.html

Musstudier suger:
"In 2002, Ohguro et al.(27) found that rats fed 10 grams of sodium glutamate (97.5% sodium glutamate and 2.5% sodium ribonucleotide) added to a 100 gram daily diet for as little as 3 months had a significant increase in amount of glutamic acid in vitreous, had damage to the retina, and had deficits in retinal function."

JacobHeitmann
2011-01-20, 15:29
Enligt Sverker dricker vi inte mjölk från gravida kor. Han om någon borde väl veta.

Errr... Sen ändrar han sig.

Alla har rätten att ändra sig. Det blir lätt så när man skumläser på flashback.

young_george
2011-01-20, 15:30
Nu är det här OT men..

. According to Dr. John Olney, a psychiatrist at Washington University in St.Louis, “over twenty years ago glutamate was show to cause brain damage to infant animals. Since then, it has become increasingly evident that glutamate and closely related substances are neurotoxins that can cause human neurodegenerative diseases.” [1]

[1] Society for Neuroscience, 19th Annual Meeting, Phoenix, Arizona, October 1989.

Musstudier suger:
"In 2002, Ohguro et al.(27) found that rats fed 10 grams of sodium glutamate (97.5% sodium glutamate and 2.5% sodium ribonucleotide) added to a 100 gram daily diet for as little as 3 months had a significant increase in amount of glutamic acid in vitreous, had damage to the retina, and had deficits in retinal function."

Nej, det är inte 167 studier på MSG och hjärnan. Visa en studie som visar en negativ effekt på människor istället för att spamma orelevanta studier du inte har läst.

Och en studie på 10% av det dagliga intaget, hos möss. Vad har det för relevans på de extremt små mängder människor får i sig?

young_george
2011-01-20, 15:33

Skumläser Sverker på Flashback?! En av de mest kunniga skibenterna här. Förstår du vilket åtlöje du gör dig till när du häver ur dig sånt?
Sannolikt har du inte ens 1% av kunskapen Sverker har.

Lillleif
2011-01-20, 15:33

...för alla vet ju att färgglada hemsidor fulla med ordet "truth" är de bästa källorna till kunskap!

Nitrometan
2011-01-20, 15:34

Påstår du att Sverker får sina kunskaper från att skumläsa på FB?

På riktigt?

Jag utgår ifrån att du bara dömer honom utifrån hur du själv gör och inte menar det på allvar. Du kan ju inte ha en aning om vad Sverker jobbar med om du yttrar dig på det sättet.

JacobHeitmann
2011-01-20, 15:58
Nej, det är inte 167 studier på MSG och hjärnan. Visa en studie som visar en negativ effekt på människor istället för att spamma orelevanta studier du inte har läst.

Och en studie på 10% av det dagliga intaget, hos möss. Vad har det för relevans på de extremt små mängder människor får i sig?

Jag får väl citera mig själv för det är detta jag har påstått:
Rekommenderas inte alls enligt vissa:

"Monosodium glutamate (MSG) is a dangerous food ingredient compound known as an excitotoxin. Excitotoxins are proteins which make brain cells fire their impulses rapidly when they make contact with it. The cells become so hyper-excited that they continue to fire until the cell is exhausted, and subsequently die."
http://www.living-a-healthy-lifestyle.com/dangerous-food-ingredients.html

Vissa uppfattar intag av MSG som en negativ upplevelse. Råttor blir påverkade och ett ständigt intag av MSG under 30-40 år för en människa får väl spekuleras i hur mycket hjärnskada som skapats. Jag är ändå inte du om 30 år.

"The NMDA receptor is activated by glutamate, the primary excitatory neurotransmitter in the brain. Overstimulation by glutamate may result in neuronal damage and has been implicated in neurodegenerative disorders such as Alzheimer's disease. "
http://www.truthinlabeling.org/alzheimers.html

Endast spekulationer.

"Many more of the studies mentioned in John Erb's book link MSG to diabetes, migraines and headaches, autism, ADHD, and even Alzheimer's."
http://www.naturodoc.com/library/nutrition/MSG_poisoning.htm

JacobHeitmann
2011-01-20, 16:04
Påstår du att Sverker får sina kunskaper från att skumläsa på FB?

På riktigt?

Jag utgår ifrån att du bara dömer honom utifrån hur du själv gör och inte menar det på allvar. Du kan ju inte ha en aning om vad Sverker jobbar med om du yttrar dig på det sättet.

Oops, my fault. Hittade exakt samma meningar och länkar på i en annan tråd http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-77269.html.

Nitrometan
2011-01-20, 16:11
Om man tittar på siffrorna som presenteras i: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=512140&query_hl=13&itool=pubmed_DocSum

Så blir det kring 0,1 µg per liter mjölk.

Gör det verkligen nån skillnad?

Rapporten är iofs från 1979 men jag vet inte om det finns nån nyare eller bättre undersökning som är gjord.

Crocker
2011-01-20, 16:52

Dricker någon 4-5 liter kan man ju dock börja snacka extremkonsumtion och då blir det en annan femma.'
Jag skrev ännu än gång inte det, såklart påverkas det av livsstilar. :confused:

Jag sa att det inte finns någon magisk gräns, men vissa sjukdomar löper man större risk för vid högre intag.

EDIT: Det var inget, som vanligt missförstår jag folk. *cupid*

Crocker
2011-01-20, 21:20

Jag dricker ibland 2.5l/dag, har inga(Knappt) finnar. Bevisar det din dumma teori?
Nej, ha lite perspektiv för tusan.

Kischen
2011-01-20, 21:34
Så "DR" Jacob är igång igen med sin pseudovetenskap, spännande :D

JacobHeitmann
2011-01-20, 22:15
Så "DR" Jacob är igång igen med sin pseudovetenskap, spännande :D

http://imagemacros.files.wordpress.com/2009/07/jesus_haha_no.jpg

Kischen
2011-01-20, 22:47
it's funny because it's true.

Xerxex
2011-01-21, 04:02
Om man tittar på siffrorna som presenteras i: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=512140&query_hl=13&itool=pubmed_DocSum

Så blir det kring 0,1 µg per liter mjölk.

Gör det verkligen nån skillnad?

Rapporten är iofs från 1979 men jag vet inte om det finns nån nyare eller bättre undersökning som är gjord.

Står där att östrogenet är proteinbundet, det skulle ju göra whey pulver till rena östrogenbomben isådant fall.

Troll
2011-01-21, 05:00
Åt lunch idag, till det drack jag 1 liter mjölk... är detta dåligt?

Varför den mängden är för att jag ville få i mig protein.

Det jag tänker på är att du skulle kunna trycka i dig en hel del mer mat om du drar ner på mjölkintaget vid enstaka tillfällen, tror nog du kan få i dig tillräcklig mängd protein ändå.

Jag har alltid druckit mycket mjölk, samt äter mycket kvarg, fil och ost.
Har aldrig haft bekymmer med finnar!

Dom gångerna jag får finnar så har jag druckit sprit eller ätit choklad.

Totalt OffT, men ok.

Manboobs är vanligt, väldigt få som är medvetna om det dock.

+1

Såg en dokumentär om Gynekomasti för ett antal år sedan, dom sa att ca 30% av alla män har det i någon form.

Crocker
2011-01-21, 16:31
Står där att östrogenet är proteinbundet, det skulle ju göra whey pulver till rena östrogenbomben isådant fall.
Varför skulle det vara dåligt då, menar du?

Xerxex
2011-01-21, 17:49

östrogen är inget "vanliga män" vill ha tillskott av direkt och särskillt inte kroppsbyggare. Om man inte tycker det är snyggt med breda höfter och bitch tits på män såklart.

Crocker
2011-01-21, 17:50
östrogen är inget "vanliga män" vill ha tillskott av direkt och särskillt inte kroppsbyggare. Om man inte tycker det är snyggt med breda höfter och bitch tits på män såklart.
Har du något att backa upp det du säger med?
Vad jag vet klarar sig många kroppsbyggare som tar mycket vassle, utan att se ut som flickor?

Xerxex
2011-01-21, 17:54
Har du något att backa upp det du säger med?
Vad jag vet klarar sig många kroppsbyggare som tar mycket vassle, utan att se ut som flickor?

att östrogen är förkvinnligande i män är ett så känt faktum att det tänker jag inte ens försöka referera till.

att man blir kvinnlig av vassle är antagligen inget som är troligt heller då man tycker det borde visat sig av alla som dricker det. Dock kan det ju ha negativa resultat på resultaten tex i jämförelse mot andra typer av proteiner, på lång sikt då oci inte den akuta MPS .

Men vem vet hur många tränanden som är begynnelse till gyno?. Ingen aning. Hoppas någon annan veet.

Crocker
2011-01-21, 18:06
att östrogen är förkvinnligande i män är ett så känt faktum att det tänker jag inte ens försöka referera till.

att man blir kvinnlig av vassle är antagligen inget som är troligt heller då man tycker det borde visat sig av alla som dricker det. Dock kan det ju ha negativa resultat på resultaten tex i jämförelse mot andra typer av proteiner, på lång sikt då oci inte den akuta MPS .

Men vem vet hur många tränanden som är begynnelse till gyno?. Ingen aning. Hoppas någon annan veet.
Nja.

concentrations of E(1) and E(2) in bovine milk are small relative to endogenous production rates of E(1) and E(2) in humans.

J Dairy Sci. 2010 Jun;93(6):2533-40.

sandery3
2011-01-21, 21:30

Ja, förutsatt att man inte är transvestit måste det väl anses negativt för styrketränande män med regelbundna "östrogenbomber".

JacobHeitmann
2011-01-21, 22:19
Det finns en lösning grabbar, ni kan fortfarande dricka mjölk och ändå slippa manboobs. GZ!

http://www.getridofmanbreasts.com/wp-content/uploads/2010/10/gynexin-testimonial.jpg

Crocker
2011-01-21, 22:20
Det finns en lösning grabbar, ni kan fortfarande dricka mjölk och ändå slippa manboobs. GZ!

http://www.getridofmanbreasts.com/wp-content/uploads/2010/10/gynexin-testimonial.jpg
Jag köper! :D

Ja, förutsatt att man inte är transvestit måste det väl anses negativt för styrketränande män med regelbundna "östrogenbomber".

J Dairy Sci. 2010 Jun;93(6):2533-40.

Crocker
2011-01-21, 22:34
Dessutom är väl mjölk långt ifrån en östrogenbomb, vad jag fått reda på och vad Sverker berättat blir det inte mer än 0.1mcg/l mjölk.

J Dairy Sci. 1979 Sep;62(9):1458-63.

JacobHeitmann
2011-01-21, 22:41
Jag vet inte, men det finns ju åsikter om det. Vissa är lite skumma länkar men de flesta har lite cred.
¨
"Among the routes of human exposure to estrogens, we are mostly concerned about cow's milk, which contains considerable amounts of female sex hormones,"

Butter, meat, eggs, milk, and cheese are implicated in higher rates of hormone-dependent cancers in general, she said. Breast cancer has been linked particularly to consumption of milk and cheese.
http://www.news.harvard.edu/gazette/2006/12.07/11-dairy.html

Scientists find a soup of suspects while probing milk's link to cancer: Latest studies focus on estrogens, androgens and IGF-1
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/scin.2009.5591750704/abs...
http://findarticles.com/p/articles/mi_m1200/is_7_175/ai_n31877600/

Acne, prostate cancer and breast cancer have all been linked to dairy.
http://cancersupportinternational.com/Danby,%20FW%202009%20Acne,%20...

Dairy estrogens may promote breast cancer.

The relatively high levels of catechol estrogens detected in milk products support the theory that milk consumption is a source of EM and their ingestion may have a dietary influence on cancer risk.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19217359

For guys, all that estrogen can crater your testosterone. That's not for me.

The present data on men and children indicate that estrogens in milk were absorbed, and gonadotropin secretion was suppressed, followed by a decrease in testosterone secretion.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1442-200X.2009.02890.x...

We hypothesize that milk is responsible, at least in part, for some male reproductive disorders.
http://www.medical-hypotheses.com/article/S0306-9877%2801%2991380-5...

Low testosterone and high estrogen are hallmarks of andropause. Some of the symptoms of andropause are irritability and mood swings. :-D
http://www.project-aware.org/Resource/articlearchives/andropause.shtml

Do you think you avoid the hormone issues by drinking organic milk? Are you better off with fatty dairy products? To the contrary...

In addition, conventionally labeled milk had significantly less (P#0.05) estradiol
and progesterone than organic milk (4.97 vs 6.40 pg/mL

Concentrations of estrogen and progesterone are not affected by conventional pasteurization methods and concentrations in milk are greater in milk products with more fat
http://itisafact.org/media/1064/jada%20rbst%20paper%20july%202008.pdf

Organic won't get you away from xenoestrogens, either.

Despite considerable individual farm
variation with respect to the POP content, there was no difference in total ortho PCB, non-ortho PCB, dioxin, PBDE or WHO-Toxic Equivalent (TEQ) content between organic and conventional farm-gate milk
http://www.safonetwork.org/publications/ws4/SAFOmaster4.pdf#page=48

Soy is not the offender that dairy is (not that I eat it as a raw foodist).

The results show that the milk products tested contain considerable levels of EM... As anticipated, soy milk did not contain the mammalian EM ... The relatively high levels of catechol estrogens detected in milk products support the theory that milk consumption is a source of EM and their ingestion may have a dietary influence on cancer risk.
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=21463578

Every sip of cow's milk contains 59 different bioactive hormones, according to endocrinologist Clark Grosvenor in the Journal of Endocrine Reviews in 1992.
http://www.health101.org/art_Milk_and_Girls.htm

Tolkia
2011-01-21, 22:47
Det spelar ju ingen roll vad det är bundet till om det är i tillräckligt små mängder. En treöres är ingen bomb (men vi har ju en annan tråd om det).

I länder där det är tillåtet att ge djur hormonbehandling för att de skall växa bättre har det funnits viss oro för att hormoner skulle gå över i mjölk och kött. Detta slipper man bekymra sig för i Sverige, då det inte är tillåtet här.

beckman88
2011-01-22, 04:24
Inte ofta man hittar så mycket skit i en och samma tråd*popcorn*

Sverker
2011-01-22, 08:19
Svaret på var östrogenet sitter kanske finns i JacobHeitmann
länk:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19217359

Skummjölk innehåller östrogen ( eller nedbrytningsprodukter av ) vilket antyder att hormonerna sitter intill proteinet. Mer intressant att mängderna stiger med fetare mjölk. Alltså sitter det mesta i grädden.

Men abstraktet säger ingenting om mängderna*gah!* Bara att östrogenet finns med i analytiska mängder.

beckman88
2011-01-22, 09:19
Svaret på var östrogenet sitter kanske finns i JacobHeitmann
länk:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19217359

Skummjölk innehåller östrogen ( eller nedbrytningsprodukter av ) vilket antyder att hormonerna sitter intill proteinet. Mer intressant att mängderna stiger med fetare mjölk. Alltså sitter det mesta i grädden.

Men abstraktet säger ingenting om mängderna*gah!* Bara att östrogenet finns med i analytiska mängder.

Betyder inte det att hormonerna tillsätts efter att mjölken har kommit ut ur kon? :S

Sverker
2011-01-22, 09:33
Betyder inte det att hormonerna tillsätts efter att mjölken har kommit ut ur kon? :S

:confused:

Kischen
2011-01-22, 09:37

Mjölken har ju den fett% den har vid tillfället den kommer ur kon, fett tas bort för att du ska kunna köpa mjölk med olika fett%, det tillsätts inte.

beckman88
2011-01-22, 09:41
Så mjölken är som fetast när den kommer ut ur kon?

Kischen
2011-01-22, 09:45

Nu blev jag osäker :Virro

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumtionsmj%C3%B6lk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gammaldags_mj%C3%B6lk

vicarious
2011-01-22, 10:54

Jag har för mig att man först skummar mjölken och sen tillsätter man fett igen tills man har nått önskad fetthalt.

Jag tror inte några svenska kor ger mjölk som har lägre fetthalt än 3%. Oftast är den högre. Fetthalten varierar dock under året. Något fetare under vinterhalvåret och något magrare under sommarhalvåret. Ras spelar också in.

maRRtin
2011-01-22, 11:57
Jag har för mig att man först skummar mjölken och sen tillsätter man fett igen tills man har nått önskad fetthalt.

Jag tror inte några svenska kor ger mjölk som har lägre fetthalt än 3%. Oftast är den högre. Fetthalten varierar dock under året. Något fetare under vinterhalvåret och något magrare under sommarhalvåret. Ras spelar också in.
Helt korrekt.

All mjölk separeras till skummjölk och grädde för att sedan standardiseras till önskad fetthalt. Är det gammeldags mjölk man producerar har man helt enkelt full återblandning av grädden.

beckman88
2011-01-22, 13:02
Och där av min frågeställning

maRRtin
2011-01-22, 13:18
Och där av min frågeställning
Vad är det du frågar?

beckman88
2011-01-22, 15:06
Om nu är mer hormoner i fet mjölk så måste väl dessa tillsättas efter det att mjölken har lämnat kon?

Eddie Vedder
2011-01-22, 15:11
Om nu är mer hormoner i fet mjölk så måste väl dessa tillsättas efter det att mjölken har lämnat kon?

Med "tillsätts" avses ju oftast något man tillför utöver vad som finns där från början. Fett tas ju först bort för att sedan återinföras för homogenisering och standardisering. Så om det nu vore så kommer ju mer hormoner återinföras när fett kommer tillbaka. Men inte att de tillsätts efter att det lämnat kon.

Om det sedan överhuvudtaget förekommer hormoner på det sättet som ofta lyfts fram av antimjölkpropagandan låter jag vara osagt.

Sverker
2011-01-22, 15:12
Det tillsätts inget till mjölken och grädden. Undantag är ev. A- och D-vitaminer.

beckman88
2011-01-22, 15:18
Tack för svaren, tyckte att det vore konstigt men man vet ju aldrig.

Tolkia
2011-01-22, 15:38
Om det sedan överhuvudtaget förekommer hormoner på det sättet som ofta lyfts fram av antimjölkpropagandan låter jag vara osagt.
Mycket av antimjölkpropagandan har ju amerikanskt ursprung, eller åtminstone säte. Där har man haft betydligt liberalare lagar vad gäller att ge djur hormoner för att öka produktionen, vilket jag tror varit en god grogrund för oro.

Eddie Vedder
2011-01-22, 15:47
Mycket av antimjölkpropagandan har ju amerikanskt ursprung, eller åtminstone säte. Där har man haft betydligt liberalare lagar vad gäller att ge djur hormoner för att öka produktionen, vilket jag tror varit en god grogrund för oro.

Det är sant, överhuvudtaget är djurhållning och livsmedelsindustri ganska vidrig i USA. Bodde jag där skulle jag definitivt vara mer noggrann med livsmedelshygienen än jag är här i Sverige. Här äter jag ofta lite rosa köttfärs men med tanke på köttindustrin där, och alla E.Coli-utbrott, skulle jag vara rejält försiktig.

Det är inte direkt de med lång livsmedelsteknisk utbildning som hanterar köttet om man säger så. Det är underklassmedborgare och illegala invandrare som sliter ihjäl sig (ibland bokstavligt talat) i en rullande-band-process som är helt omänsklig att hinna med vilket ju naturligtvis leder till massor av slarv. Jag rekommenderar "Snabbmatslandet" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173249726) ( "Fast Food Nation") av Eric Schlosser.

exevision
2011-02-19, 19:57

Abstract

CONCLUSIONS: The present data on men and children indicate that estrogens in milk were absorbed, and gonadotropin secretion was suppressed, followed by a decrease in testosterone secretion. Sexual maturation of prepubertal children could be affected by the ordinary intake of cow milk.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19099204

"Testosterone levels in athletes at rest and exhaustion: effects of calcium supplementation.
Cinar V, Baltaci AK, Mogulkoc R, Kilic M.

Karaman High School of Physical Education and Sport, Selcuk University, Karaman, Turkey. bsyovedat@yahoo.com.tr

Abstract
The effects of 4 weeks of calcium supplementation on free- and total testosterone levels were established in active and sedentary adult males at rest and exhaustion. Thirty healthy male athletes were equally divided into three study groups, as follows: Group 1-non-exercising subjects receiving 35 mg calcium/kg body weight; Group 2-subjects receiving 35 mg calcium/kg body weight undergoing training routines for 90 min/day, 5 days a week and Group 3-subjects undergoing training routines for 90 min/day, 5 days a week. The testosterone levels were determined before and after supplementation, at rest and following a hard training routine. The plasma free- and total testosterone levels increased at exhaustion before and after supplementation relative to resting values (p < 0.05). This was also true when active subjects were compared to inactive subjects (p < 0.05). Our results show that training results in increased testosterone levels in athletes and that the increase is greater if accompanied by calcium supplementation, which may be useful for increasing overall athletic performance."

King Grub
2011-02-19, 20:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128830&highlight=Testosterone+levels+athletes+rest+exhaus tion%3A+effects+calcium+supplementation