Logga in

Visa fullständig version : Lite tips på kost,träning,fettförbrännning

Flexx86
2011-01-19, 10:47
okej, då kör vi.. det jag vill veta kanske finns i någon annan tråd, men gör en egen & hoppas på att ni med mer kunskap om detta kan dela med er.

jag är 24 år, 1.86 lång, ligger på 95kg i skrivande stund.
jag har väl pysslat på med styrketräning ca 5 år så är väl inte nybörjare på det sättet, jag har alltid tränat fokuserat och alltid seriöst.
är väldigt disciplinerad och kör ganska hårt
jag vet hur man bygger upp sig och blir (stor)
men nu har jag ett litet stort problem, jag har lagt på mig otroligt mycket fett sista halvåret, om de då är underhudsfett eller vad det är vet jag inte, men de är på tok för mkt!

försöker vara noga med kost, försöker få i mig minst 200g protein om dagen + att jag nyss fick hem 12kg whey-80, tränar 4-5 gånger i veckan, men gällande kosten för mitt mål har jag inte direkt någon kunskap om vad jag ska göra

jag vill bränna fett (gå ner lite i vikt kanske) tappa så lite muskelmassa som möjligt (givetvis bygga också)
ska man utesluta fett helt från kosten? när och hur mycket ska man äta?
hur mycket kalorier ska jag tanka in om dagen?
räcker morgonpromenader varje dag för att bränna fett?
hur ska jag lägga upp mina matportioner?

hoppas ni med kunskap kan dela med er!

Benjila
2011-01-19, 14:05
För att du ska gå ner i fett och bevara så mycket muskler som möjligt så ska du fortsätta med det du gör men ät mindre. Var inte rädd för fett från mat, det blir nödvändigtvis inte fett på din kropp. Det är ett kaloriöverskott du ska vara rädd för under en deff eftersom det är ett överskott av energi som lägger sig på kroppen. Hur mycket kalorier du ska få i dig är individuellt beroende av en del faktorer. Lägg upp dina matportioner så det passar dig bäst. Finns dem som äter allt mellan 1-8 gånger om dagen och alla kan få bra resultat på sitt egna matupplägg. Ta och läs deff guiden som du hittar längst upp på denna forumsdelen.

theodor
2011-01-21, 17:49
Ska man utesluta fett helt från kosten? när och hur mycket ska man äta?
Nej du ska inte utesluta fett från din kost. Saken är den att det finns olika typer utav fetter, där vissa är nyttiga och vissa är mindre nyttiga. "När man inte äter så mycket kolhydrater blir inte blodsockret och insulinet högt. Och det är insulinet som lagrar in fett och styr fettförbränningen. Så för att få igång fettförbränningen så ska man dra ner på kolhydraterna."

Hur mycket kalorier ska jag tanka in om dagen?
Efter några snabba räkningar kom jag fram till detta:
Ditt BMR är 1998 kcal enligt Mifflin-St Jeor (2141 kcal enligt Harris-Benedict).
Med en aktivitetsfaktor på 1.2 ger det ett energibehov på 2398 kcal/dag (Mifflin-St Jeor)

Räcker morgonpromenader varje dag för att bränna fett?
Det är svårt att avgör eftersom det är många faktorer som spelar in, men det ger dig helt klart en boost!

Ett par vardagliga tips som kanske kan hjälpa:
* Pendlar du till och från jobbet? Hoppa av en hållplats tidigare och gå resten utav vägen.
* Använder du tjänstebil på jobbet? Ta en diskussion med din chef och fråga om han inte kan börja investera i firma cyklar istället.
* Drick te och ät frukt när det är fikarast.
* Ta en promenad på lunchen, ta även med en kollega om du tycker det blir tråkigt.

Hur ska jag lägga upp mina matportioner?
För att få ett bra resultat kan du följa någon form utav diet. Ett bra tips är att äta många gånger per dag, det gör att matsmältningsprocessen är igång och du tappar suget efter socker och sött!

Eddie Vedder
2011-01-21, 20:08
Hur ska jag lägga upp mina matportioner?
För att få ett bra resultat kan du följa någon form utav diet. Ett bra tips är att äta många gånger per dag, det gör att matsmältningsprocessen är igång och du tappar suget efter socker och sött!

Att ständigt småäta kan lika gärna vara ett effektivt sätt att ständigt få i sig aptitretare men aldrig få äta sig mätt. Vissa gillar fler måltider men det är på intet sätt något som gäller generellt.

theodor
2011-01-21, 21:04
Att ständigt småäta kan lika gärna vara ett effektivt sätt att ständigt få i sig aptitretare men aldrig få äta sig mätt. Vissa gillar fler måltider men det är på intet sätt något som gäller generellt.

Man ska ha i målsättning att äta tre stora mål, samtidigt som man kan ha ett par mindre mål. Dessa små mål kan bestå till exempel utav ett äpple + te eller liknande!

Eddie Vedder
2011-01-21, 21:06
Man ska ha i målsättning att äta tre stora mål, samtidigt som man kan ha ett par mindre mål. Dessa små mål kan bestå till exempel utav ett äpple + te eller liknande!

Den som vill ja.:) Men det är som sagt inget som är generellt.

daloatf
2011-01-21, 22:09
Fanns bara ett tips jag kunde komma på

Kött fiiiifaaan