Visa fullständig version : Angående deffning - Gym och löp eller bara gym?
Hej!
Har lite funderingar angående deff... Säg att jag väger 85 kilo, ligger lite fett här och där...
Om jag väljer att enbart styrketräna och samtidigt ligga på -500 kcal ELLER
om jag styrke tränar och springer samtidigt som jag ligger på - 500 kcal?
blir det någon skillnad? vill ju få bort så mkt fett som möjligt?
Fettet försvinner tack vare ditt kaloriunderskott. Försvinner inte mer fett för att du konditionstränar för att hamna på underskottet. Välj det alternativ du tycker är roligast och bekvämast :)
The Truth
2011-01-18, 22:52
För kvantitet: Löp
För kvalité: Löp inte
Löpning är dåligt för fettprocenten, men bränner mer kalorier än vad det gör dig hungrig.
vicarious
2011-01-19, 09:26
Löpning är dåligt för fettprocenten, men bränner mer kalorier än vad det gör dig hungrig.
Hur kan du säga så? Det får stå för dig själv isåfall.
TS nej det spelar ingen roll hur du gör om underskottet är detsamma. Däremot kan man ju ta med i beräkningen de positiva hälsofördelar man får av konditionsträning.
forslund
2011-01-19, 09:32
TS nej det spelar ingen roll hur du gör om underskottet är detsamma. Däremot kan man ju ta med i beräkningen de positiva hälsofördelar man får av konditionsträning.
Sen bör man även ta med konditionsträningens negativa påverkan på styrketräningen, vilket är av hög prioritet under deff.
okej... gud vet inte riktigt hur jag ska göra...
har inte gymat så länge snart 2 månader.... är ca 176 lång på 78 kilo.... Känner mig småfet...
Vet inte om jag ska köra på och gyma äta mkt protein och ligga på ett lite underskott på ca 300 - 400 kcal i ett halvår. Eller tvärtom, ligga på + 300 - 500 kcal per dag?
King Grub
2011-01-19, 09:47
Med det förstnämnda alternativet kommer du att tappa fettvikt och komma i form, men får svårare att öka muskelmassan.
Den andra alternativet gör det mycket lättare att öka i muskelmassa, men kommer samtidigt att göra dig fetare.
Oavsett alternativ gör konditionsträning ingen direkt skillnad på fettmassan, om kaloribalansen är densamma i jämförelsen.
okej.. men det finns liten möjlighet att jag lägger på mig lite muskler? iallfall får snyggare konturer?
Om jag äter en proteinrik frukost, tex kvarg och ett par ägg, sen till lunch, mest sallad och kött/kyckling, yterst lite kolhydrater.. sen middagen som är efter träningen så äter jag en större portion med mer kolhydrater....
äter 3 huvudmål, sen 3 mellanmål som består av en proteinshake. Satsar på att få i mig 30 g protein per mål. blir då 180 g per dag.... är de här något bra upplägg?
Fredrik_S
2011-01-19, 10:09
För det första definiera konditionsträning! Det är otrolig skillnad på konditionsträning och konditionsträning så att säga. Jag menar det är skillnad på att gå en timmes promenad om dagen eller intervallträna, löpa hårt etc 2 timmar om dagen
För det andra så tror jag mer eller mindre alla har nytta av någon form av konditionsträning oavsett. Är du inte bodybuilder, styrkelyftare eller ligger nära din genetiska max för muskelmängd väger fördelarna rejält mycket tyngre än några gram utebliven muskelmassa...
vicarious
2011-01-19, 10:44
Sen bör man även ta med konditionsträningens negativa påverkan på styrketräningen, vilket är av hög prioritet under deff.
Kan inte annat än att hålla med Fredrik till 110%.
För det första definiera konditionsträning! Det är otrolig skillnad på konditionsträning och konditionsträning så att säga. Jag menar det är skillnad på att gå en timmes promenad om dagen eller intervallträna, löpa hårt etc 2 timmar om dagen
För det andra så tror jag mer eller mindre alla har nytta av någon form av konditionsträning oavsett. Är du inte bodybuilder, styrkelyftare eller ligger nära din genetiska max för muskelmängd väger fördelarna rejält mycket tyngre än några gram utebliven muskelmassa...
okej.. men det finns liten möjlighet att jag lägger på mig lite muskler? iallfall får snyggare konturer?
Om jag äter en proteinrik frukost, tex kvarg och ett par ägg, sen till lunch, mest sallad och kött/kyckling, yterst lite kolhydrater.. sen middagen som är efter träningen så äter jag en större portion med mer kolhydrater....
äter 3 huvudmål, sen 3 mellanmål som består av en proteinshake. Satsar på att få i mig 30 g protein per mål. blir då 180 g per dag.... är de här något bra upplägg? '
vet att det är svårt att säga men vilken vikt tror ni jag behöver nå för att de ska se bra ut?
väger idag ca 78 på 175 cm, mest fett runt bröst och mage...
forslund
2011-01-19, 11:01
Kan inte annat än att hålla med Fredrik till 110%.
Ja, jag står helt på din sida med, men det kanske inte alla gör och man bör ha all fakta framför sig när man gör ett beslut.
Fredrik_S
2011-01-19, 11:02
Absolut helt omöjligt att svara på.
Men gissar man lite löst kan man säga att du skulle kunna bli av med allt överskottsfett på 3 månader och bygga upp bra med muskler på 3 år.
Bli av med fett går extremt mycket snabbare än att bygga muskler.
Absolut helt omöjligt att svara på.
Men gissar man lite löst kan man säga att du skulle kunna bli av med allt överskottsfett på 3 månader och bygga upp bra med muskler på 3 år.
Bli av med fett går extremt mycket snabbare än att bygga muskler.
okej... jo förstår att det tar tid att bygga muskler...
Men om jag går ner 2 kilo i månaden samtidigt som jag gymmar, så är jag nere på en vikt på 66 kilo. Kanske är lite lite på 175 cm... Men säg nere på 68-69 kilo... om jag har den vikten så bör det ju inte vara så mkt fett, eller hur?
Ristretto
2011-08-03, 14:21
Har för mig att jag läst här på brädan om att konditionsträning bidrar till mindre fettförlust än ett likvärdigt kaloriunderskott utan konditionsträning?
Är det någon som har någon länk eller vet vad jag surrar om?
vicarious
2011-08-03, 14:49
Har för mig att jag läst här på brädan om att konditionsträning bidrar till mindre fettförlust än ett likvärdigt kaloriunderskott utan konditionsträning?
Är det någon som har någon länk eller vet vad jag surrar om?
Jag känner igen det jag med.
King Grub
2011-08-03, 14:54
http://jap.physiology.org/cgi/reprint/00958.2009v1.pdf
bear.flowertwig
2011-08-03, 15:46
äter 3 huvudmål, sen 3 mellanmål som består av en proteinshake. Satsar på att få i mig 30 g protein per mål. blir då 180 g per dag.... är de här något bra upplägg?
"Snyggare konturer", dvs med synliga muskler får du om du går ner i fett%.
Som tidigare sagt skulle jag också rekommendera konditionsträning som komplement till styrketräningen. Då får du större marginaler mot kaloriminus och får många fördelar som konditionsträning för med sig.
Jag tillhör dem som blir oproportionerligt hungrig av konditionsträning i förhållande till hur mycket jag gör av med under löpning eller liknande. Men det är verkligen inget argument för att inte konditionsträna, bara att man får hålla mot lite mer för att inte överäta.
Som någon sa: Att träna alla muskler i kroppen förutom hjärtat är efterblivet.
Lychgate
2011-08-04, 13:51
Jag tillhör dem som blir oproportionerligt hungrig av konditionsträning i förhållande till hur mycket jag gör av med under löpning eller liknande. Men det är verkligen inget argument för att inte konditionsträna, bara att man får hålla mot lite mer för att inte överäta.
Som någon sa: Att träna alla muskler i kroppen förutom hjärtat är efterblivet.
Förutsatt att man inte sitter 5 minuter mellan set under styrketräning är det inte svårt att få upp pulsen för att hjärtat ska tränas.
King Grub
2011-08-04, 14:00
Det handlar inte om pulsen främst. Det handlar om slagvolymen, och den förbättras av konditionsträning, inte styrketräning bara för att styrketräningen råkar kunna öka pulsen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.