handdator

Visa fullständig version : Fråga om 2 böcker

JonneK
2011-01-18, 20:19
Vill lära mig grundläggande näringslära. Sånt som kan vara bra att veta när man själv vill kunna lägga upp kosten och gärna lite hur saker och ting funkar i kroppen. Tänker på proteinsyntes, fettförbränning/inlagring och sånt.

Så kort och gott undrar jag bara om någon har läst en av eller båda dessa böcker?

Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare. av Anki Sundin

&

Näringslära för högskolan
av Lillemor Abrahamsson, Agneta Andersson, Wulf Becker, Gerd Nilsson.

Vilken hade ni valt? Vill lära mig om kost och sambandet med träning också så den första låter ju bra men skulle gärna vilja höra något om den först. Den för högskolan kanske är lite overkill?

SiSenior
2011-01-18, 20:23
"Näringslära för högskolan" rekommenderas av de flesta här på forumet och jag kan bara hålla med om att det är en grymt givande och lärorik bok. "Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare" har jag inte läst.

vicarious
2011-01-19, 09:20
Jag har läst den sistnämnda och jag tycker den är bra. Förvänta dig inga diskussioner liknande de som du hittar här på forumet om typ "maximalt proteinintag", "när ska jag ta EAA", "hur ska jag äta när jag deffar" etc men den ger bra grundläggande kunskaper utan tvekan.

JonneK
2011-01-19, 10:07
Hur är det med:

Någon som läst?

Apos78
2011-01-19, 10:09
Har inte läst Anki Sundin men en gissning är att det är vettig läsning. Näringslära för högskolan ger bra grund som sagt och bör nog ingå i biblioteket hos alla med visst nutritionsintresse, oavsett om det är riktat mot träning eller något annat.

Anki skriver en del här om du vill se lite vad hon går för.

http://ngruppen.blogspot.com/

espeto
2011-01-19, 11:22
Hur är det med:

Någon som läst?

Inte läst just den, men jag har läst "Idrottarnas kostbok" av Anki Sundin. Gissar att det är ungefär samma med undantaget att Idrottarnas kostbok riktar sig mer mot prestations-/uthållighetssporter.. Idrottarnas kostbok är iaf väldigt bra och informativ.. Så "Näringslära för kroppsbyggare och andra kraftidrottare" tror jag säkert är kanon!

JonneK
2011-01-19, 19:15
Har inte läst Anki Sundin men en gissning är att det är vettig läsning. Näringslära för högskolan ger bra grund som sagt och bör nog ingå i biblioteket hos alla med visst nutritionsintresse, oavsett om det är riktat mot träning eller något annat.

Anki skriver en del här om du vill se lite vad hon går för.

http://ngruppen.blogspot.com/

Det räcker för att få mig att köpa boken, tack för input allihop.

Eddie Vedder
2011-01-19, 19:58
Hur är det med:

Någon som läst?

Jag har den. Anki kommer ju även ge ut vår bok under året! :thumbup: Jag tycker boken är bra.