Visa fullständig version : Öppet, fritt schema
Hallå
Folk söker kommentarer på scheman, önskemål om scheman o.s.v. Är det ingen mer förutom jag som inte följer schema utan mer kör det som känns rätt för dagen?
Minns att Johan Oldenmark körde så när han var som mest i fokus inom byggningen.
Det enda jag rent måste tvinga mig att köra är väl ben. Annars får dagsformen avgöra.
jag tycker det upplägget låter krånligt, då man kanske glömmer någon muskel... plus att man inte har lika bra koll på ökningarna, eller? =)
Tja, det kanske är en vanesak. Kör med träningsdagbok så kan man ha kollen i alla fall. Kräver dock ett visst mått av diciplin då kanske vissa muskelgrupper är roligare för vissa att träna. Nybörjare brukar te.x ha en fabless för att köra mycket bröst och biceps..
okej, har man koll på vilka övningar man kör så blir de ju till slut lite som ett schema=)
jag menar du kan ju inte köra helt random... du vill ju inte träna fel muskler, tex samma muskler 2 dar irad.
bearwolf
2011-01-18, 13:49
för mig är musklerna alltid satta med schema, men övningarna för dagen kan jag ändra om jag känner för det.
Beethoven
2011-01-18, 14:25
Jag tränade så ett tag. Det fungerade dåligt för mig. Först fungerade det bra för ryggen, som jag tyckte var roligast att träna. Ben och framsida överkropp hände det inget med p.g.a halvmesyrer. Till slut hade jag nått en nivå för ryggen som jag undermedvetet ansåg som stark och sen stod jag still även där.
Ett schema med fasta dagar och tydlig progression fungerar mycket bättre för mig.
okej, har man koll på vilka övningar man kör så blir de ju till slut lite som ett schema=)
jag menar du kan ju inte köra helt random... du vill ju inte träna fel muskler, tex samma muskler 2 dar irad.
Ja vi funkar alla olika, har aldrig blivit att jag kört samma muskelgrupp 2 dagar i rad då jag ofta är rätt stel i muskeln jag sist tränade.
Lord Humungus
2011-01-18, 15:20
Jay Cutler säger ju i en film att han tränar så, kör det han känner för. Så nog funkar det säkert bra att göra så
Att träna vad man känner för tror jag fungerar bra med följande villkor:
- Man har tränat länge och vet hur kroppen reagerar på träning.
- Man tränar ett fåtal övningar och byter sällan.
- Styrka är inte första prioritet.
För ren styrketräning blir det svårt att träna som man känner när man kommer till nivån där man ökar vikterna från vecka till vecka snarare än från pass till pass. För att komma vidare behöver man variera set, reps och intensitet för en och samma övning från pass till pass, och om man tränar som man känner för blir det MYCKET svårt att se hur man ligger till. Jag tänker gärna på en intervju med Jim Wendler, som berättar att han åtminstone när han tävlade visste exakt vilka övningar, vikter, set, reps och vilotider han skulle göra de närmaste månaderna. Har man kommit till den nivå, eller ligger nära, tror jag inte att det är hållbart att träna efter dagsform och dagslust. Någon erfaren tyngd- eller styrkelyftare med tävlingsvana får gärna säga emot mig.
Som Beethoven skriver så blir det lätt så att man hoppar över eller slappar på övningar som man av olika skäl borde träna mer för att nå träningsmålen.
För ren styrketräning blir det svårt att träna som man känner när man kommer till nivån där man ökar vikterna från vecka till vecka snarare än från pass till pass. För att komma vidare behöver man variera set, reps och intensitet för en och samma övning från pass till pass, och om man tränar som man känner för blir det MYCKET svårt att se hur man ligger till. Jag tänker gärna på en intervju med Jim Wendler, som berättar att han åtminstone när han tävlade visste exakt vilka övningar, vikter, set, reps och vilotider han skulle göra de närmaste månaderna. Har man kommit till den nivå, eller ligger nära, tror jag inte att det är hållbart att träna efter dagsform och dagslust. Någon erfaren tyngd- eller styrkelyftare med tävlingsvana får gärna säga emot mig.
Som Beethoven skriver så blir det lätt så att man hoppar över eller slappar på övningar som man av olika skäl borde träna mer för att nå träningsmålen.
hej pjotor, du verkar ha mycket bra att säga... har en fundering,
behöver jag som nybörjare ändra mycket från pass till pass? tränat i 6 veckor.
du skrev ändra på set och reps och variera...
bör jag som nybörajre ändra mycket från pass till pass? jag ökar vikterna varje pass...
behöver jag som nybörjare ändra mycket från pass till pass? tränat i 6 veckor.
Jag ser det så här: följ ett program så länge du förbättrar dig eller tills du är tvungen att byta p.g.a. skador eller brist på motivation. Jag ser ingen vits i att byta för bytandets skull.
Som nybörjare så föreslår jag att du följer ett program som du trivs med tills du inte längre utvecklas med det, d.v.s. när vikterna är desamma i de stora övningarna i 3 pass eller mer. Vikten i små isoleringsövningar som bicepscurl och dylikt bör inte vara indikatorer på hur programmet som helhet går.
bör jag som nybörajre ändra mycket från pass till pass? jag ökar vikterna varje pass...
Om du ökar vikterna tycker jag att det räcker bra, ifall ditt mål är att bli starkare. När du så småningom slutar öka så kan det vara dags att se dig omkring efter ett nytt program.
Handcuff
2011-01-18, 20:34
Jag tror att ett krångligt/komplicerat schema är bästa sättet att tröttna på träning :thumbup:
The Truth
2011-01-18, 20:37
Det är inferior att köra utan schema. Svårare att se progression, större chans att vissa muskler blir övertränade eller undertränade.
tntballe
2011-01-18, 20:48
Nu är inte jag den mest erfarne men håller inte med om att det behöver ändras speciellt mycket. Ligger man nära sina gränser, och på det håller sig till dom övningar man vill bra på så kommer ökningarna. Dock så tror jag att det är lättare för psyket att variera, att bara nöta leder till att man inte ser ens förbättringar på samma sätt som om man varierat och låtit det gå 1-1,5 vecka innan samma reps och vikter testas igen.
Nu är inte jag den mest erfarne men håller inte med om att det behöver ändras speciellt mycket. Ligger man nära sina gränser, och på det håller sig till dom övningar man vill bra på så kommer ökningarna.
Problemet är att man så småningom måste göra någon slags periodisering. Om man har tränat ett tag och ligger nära eller på gränsen vid varje pass så utsätts kroppen för mer påfrestningar än vad den hinner kompensera för till nästa pass. Resultatet blir att man står stilla eller till och med backar. Då är en åtgärd att variera intensitet och volym enligt någon vedertagen princip, t.ex. Texas Method eller Starr Model.
Dock så tror jag att det är lättare för psyket att variera, att bara nöta leder till att man inte ser ens förbättringar på samma sätt som om man varierat och låtit det gå 1-1,5 vecka innan samma reps och vikter testas igen.
Vi är alla olika, och ditt psyke är unikt. För min alldeles personliga del så tränar jag basövningar som kräver ett visst mått av teknik, framför allt knäböj, marklyft och frivändningar. Dessa övningar måste jag nöta eftersom dålig teknik begränsar vikten. Följden blir att jag ökar lite (2-3 kg i veckan), men ofta och länge. Hade jag bara använt maskiner för motsvarande rörelser hade jag antagligen tröttnat.
Att träna på ett sätt som gör att man släpar sig till gymmet -- eller i mitt fall ner i källaren -- några gånger i veckan är mycket värt, men utan att föra någon slags dagbok och ha en någorlunda långsiktig plan för variation och progression kan man inte räkna med att komma lika långt som vi som gör det och har en.
Men även ostrukturerad träning är till syvende och sidst bättre än ingen träning alls.
Som nybörjare så föreslår jag att du följer ett program som du trivs med tills du inte längre utvecklas med det, d.v.s. när vikterna är desamma i de stora övningarna i 3 pass eller mer
Jag håller med dig men tycker att tre pass kanske är lite lite och brist på tålamod. Man behöver ju inte heller byta schema utan kan istället skala av med lite färre reps eller set. Om det då är styrka som man är ute efter.
tntballe
2011-01-19, 11:04
Problemet är att man så småningom måste göra någon slags periodisering. Om man har tränat ett tag och ligger nära eller på gränsen vid varje pass så utsätts kroppen för mer påfrestningar än vad den hinner kompensera för till nästa pass. Resultatet blir att man står stilla eller till och med backar. Då är en åtgärd att variera intensitet och volym enligt någon vedertagen princip, t.ex. Texas Method eller Starr Model.
Vi är alla olika, och ditt psyke är unikt. För min alldeles personliga del så tränar jag basövningar som kräver ett visst mått av teknik, framför allt knäböj, marklyft och frivändningar. Dessa övningar måste jag nöta eftersom dålig teknik begränsar vikten. Följden blir att jag ökar lite (2-3 kg i veckan), men ofta och länge. Hade jag bara använt maskiner för motsvarande rörelser hade jag antagligen tröttnat.
Att träna på ett sätt som gör att man släpar sig till gymmet -- eller i mitt fall ner i källaren -- några gånger i veckan är mycket värt, men utan att föra någon slags dagbok och ha en någorlunda långsiktig plan för variation och progression kan man inte räkna med att komma lika långt som vi som gör det och har en.
Men även ostrukturerad träning är till syvende och sidst bättre än ingen träning alls.
Köra på känn kan ju fortfarande innebära periodiseringar och att föra dagbok, fast förstnämnda kan nog vara svårt för en nybörjare.
För att ta mig själv som exempel så kan jag köra på känn i böj och mark, men har stora problem att köra på känn i bänken. Så i bänk blir det schema och böj/mark är på känn. Båda har fungerat, böjen har gått bäst men det är nog för att jag fokuserar på den.
Lillleif
2011-01-19, 11:25
2-3kg per vecka är väl ingen liten ökning? På ett år blir det ganska mycket..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.