handdator

Visa fullständig version : Klibbigt ris.

Wolfie87
2011-01-18, 11:13
Mitt parboiled ris blir jäkligt klibbigt när jag kokar det enligt instruktioner. Jag använde mig visserligen av en liten kastrull men har det någon betydelse?. Eller kan det bara så enkelt, att eftersom det är euroshopper så får man vad man betalar för ;).
Flytta till en tråd som redan behandlar ämnet då jag inte hittade någon på forumet.

bertbert
2011-01-18, 11:14
Ris SKA klibba! Hur ska man annars kunna äta det med pinnar!?!?!

Edit: eller göra sushi!

Wolfie87
2011-01-18, 11:22
Fast när morsan har gjort det i alla år så har det varit ganska torrt. Svarade jag kanske på min egen fråga? Det är kanske är HON som gjort fel i alla dessa år! Haha

Eddie Vedder
2011-01-18, 15:46
Han kanske har haft i lite fett? :) Något säger mig att du inte direkt tillsätter fett när du kokar ris.

Wolfie87
2011-01-18, 17:00
Nej, jag tillsatte inte något fett. Endast vatten och salt. Kanske lite mer salt än vad det stod på paketet, men inte mycket.

Sverker
2011-01-18, 18:16
Eller kan det bara så enkelt, att eftersom det är euroshopper så får man vad man betalar för ;).

Gissar att svaret ligger där. Det krävs bra råvaror och know-how för att göra parboildris.

Jag kan egentligen ingenting om ris men misstänker att förkokningen är viktig för att få rätt yta på riskornet. Helt enkelt att stärkelsen håller sig på plats och inte sipprar ut mellan riskornen. På samma sätt kan kross och risdamm säkert bli riktigt klibbigt.

discocrunkers
2011-01-18, 20:35
såja krappar använt huvet nu.

Det har förmodligen att göra med hur pass noga ni tvättar bort stärkelsen.

Sverker
2011-01-19, 07:24
Sköljer ni ert ris med kallt vatten ? Jag kör bara med Uncle Ben´s och det behöver inte sköljas.

discocrunkers
2011-01-19, 12:37
jag lägger i mitt ris i kastrullen, och sen sköljer jag ur det 3-4 gånger. det är inget måste, men ifall man inte sköljer bort stärkelsen blir riset hårt som klister.
Vissa märken är säkert redan sköljda...

Scratch89
2011-01-19, 12:39
Vafan, det där har jag aldrig varit med om när det gäller parboiled ris. Koka upp dubbelt så mycket vatten som ris, slå av plattan när det börjar koka, ner med riset, rör om, på med lock och låt det stå tills vattnet är borta.