handdator

Visa fullständig version : Jobba tillfälligt utomlands

MackeJuve
2011-01-17, 01:23
Tjena :) Har hittills sparat ihop ca 33-tusen kr. Fram till sommaren, säg juni, borde jag kunna ha minst dubblat den summan, 70-tusen känns inte orimligt alls. Bor hemma och arbetar, är därför. Gick ut gymnasiet i somras och är nu sugen på livet och dess äventyr ;) Funderade länge på att flytta hemifrån direkt men har nu vänt i dessa funderingar och har istället, i alla fall typ, bestämt mig för att fortsätta spara pengar.

Min idé nu är att åka iväg utomlands, gärna med en polare, och jobba på någon gård eller dylikt i Sydamerika, Nya Zeeland, Australien o.s.v. Är inte jättesugen på Asien. Som ersättning räcker uppehälle och tak för natten, mat. Finns en hel del sådana jobb, WWFFOO eller vad dom heter söker utländsk kraft på deras ekologiska farmar.

Har någon gjort något liknande? Är det något land ni kan rekommendera? Vad skulle ni uppskatta att en reskassa på 60-70-tusen räcker till(resmål, tid, o.s.v.)? Tack :)

dice
2011-01-17, 02:55
Jag drog till Australien och rakade bli kvar har permanent. Vill du inte leva allt for snalt med mat, utflykter och inte sager nej till nagra ol pa helgerna sa gar det pa runt 10k sek/manad att leva i Sydney.

MackeJuve
2011-01-17, 14:11
Jag drog till Australien och rakade bli kvar har permanent. Vill du inte leva allt for snalt med mat, utflykter och inte sager nej till nagra ol pa helgerna sa gar det pa runt 10k sek/manad att leva i Sydney.

Okej, jo Australien verkar ha helt okej med arbetsmöjligheter :) En flygbiljett kostar väl en 10-tusen ungefär va? Dock är det ju jävligt översvämmat där nu! Har du jobb där nere nu eller vad?

Nitrometan
2011-01-17, 14:43
Det är ju bara Queensland som är översvämmat. Inte hela Australien.

vicarious
2011-01-17, 15:04

Hehe.

Jag har tänkt i samma banor, jobba på någon farm för mat och boende. Låter skoj.

MackeJuve
2011-01-17, 15:25

Jo herregud trodde såklart inte hela skiten var översvämmat, men tänkte att det på något sätt ändå kunde vara fel tidpunkt på så sätt, vet inte riktigt hur jag resonerade :) Men Sydney är väl också delvis översvämmat, eller?

MackeJuve
2011-01-17, 15:41
Hehe.

Jag har tänkt i samma banor, jobba på någon farm för mat och boende. Låter skoj.

Aa precis, lite äventyr :)