handdator

Visa fullständig version : Koffeintabletter - guds gåva till mänskligheten?

bygden
2011-01-16, 21:58
Har nu knarkat koffeintabletter i en vecka och börjar bli beroende. Men man har ju att "koffeintabletter är farligt" hit och dit, så hur många kan man egentligen ta per dag innan det blir farligt? (kör förövrigt med märket Alert FX, som innehåller 200mg koffein/tablett)

Och jag kanske är dum, men man säger ju att koffeintabletter är farligt när inte vanligt ren koffein i kaffe inte är det. Hur fan går detta ihop?

Sedan så får jag knappast samma effekt av vanligt kaffe i samma mängder som jag får av tabletterna. och detta fattar jag inte heller. Koffein som koffein borde det ju vara kan iaf jag tycka..

Educate me!

hoog
2011-01-16, 22:03
Om man skriver knarka när man menar att man använder något mycket så borde man ju inte ens dricka kaffe i huvudtaget.

Förövrigt tror jag du kan köra på. Tar 400 mg några dagar i veckan och känner ingenting, så va glad att du är en av dom som känner av det i huvudtaget...

joker560
2011-01-16, 22:05
http://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt

bygden
2011-01-16, 22:08
Haha, nej det är inte placebo! :)

Och jag knarkar mina tabletter, ja. Och kaffe får jag dricka hur mycket jag vill. OK?

Rickard
2011-01-16, 22:08
Tänkt dig att stoppa i dig en dos motsvarande LD50 via tabletter jämfört med kaffe. Lite svårare att klara av med kaffe va?

vicarious
2011-01-16, 22:32
Läs den här så blir du klokare

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153758

Ingen ytterligare prestationshöjande effekt ses vid doser över 5 mg / kg kroppsvikt.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=19934798

Koffein från kaffe har dock ingen eller nästan ingen prestationsförbättrande effekt. Det är det bara rent koffein som har.

Vet man vad det beror på?

Antagligen någon annan substans i kaffet som motverkar koffeinets prestationsfrämjande effekt.

bygden
2011-01-16, 22:33
Tack!

corpsicle
2011-01-17, 10:28
Finns det någon länk till forskningen som visar att koffein från kaffe inte har någon prestandaförbättrande effekt ?

Apjavel
2011-01-17, 10:35
Har nu knarkat koffeintabletter i en vecka och börjar bli beroende. Men man har ju att "koffeintabletter är farligt" hit och dit, så hur många kan man egentligen ta per dag innan det blir farligt? (kör förövrigt med märket Alert FX, som innehåller 200mg koffein/tablett)

Och jag kanske är dum, men man säger ju att koffeintabletter är farligt när inte vanligt ren koffein i kaffe inte är det. Hur fan går detta ihop?

Sedan så får jag knappast samma effekt av vanligt kaffe i samma mängder som jag får av tabletterna. och detta fattar jag inte heller. Koffein som koffein borde det ju vara kan iaf jag tycka..

Educate me!

Det är väll kanske just därför som dom skriver att koffeintabletter är farliga. Beroende och långvarigt bruk leder till resistans och då behöver du "knarka" ännu mer för att få samma effekt som du fick innan. Ett ökat intag och beroende kan leda till starkare bieffekter. Koffeintabletter är inte farliga i sig men det är vid en eventuell överdosering eller vid ett långvarigt beroende som de kan ställa till bekymmer.

Lillleif
2011-01-17, 10:48
Men man har ju att "koffeintabletter är farligt" hit och dit

men man säger ju att koffeintabletter är farligt

Vilka är "man" i dessa påståenden?

Det mesta är farligt i för stora doser, inklusive vatten.

Ristretto
2011-01-17, 21:46
Jag provade ta 11 tabletter en gång, tappade matlusten och blev lite tung i huvudet. Annars märkte jag inget. Jag tror att dessa var på 100mg, köpte på GG för några år sedan.

blondyz
2011-01-17, 21:50
Jag provade ta 11 tabletter en gång, tappade matlusten och blev lite tung i huvudet. Annars märkte jag inget. Jag tror att dessa var på 100mg, köpte på GG för några år sedan.

1,1g koffein på samma gång och du blev lite tung i huvudet? Makes no sense to me.

Marse
2011-01-17, 22:15

GGs låg inte på 100mg, utan snarare 20-30mg... :smash:

Crocker
2011-01-17, 22:26
GGs låg inte på 100mg, utan snarare 20-30mg... :smash:
Nej, de har haft några som innehållit 100/200mg minns inte vilket.

Ristretto
2011-01-17, 22:29
tror tabletterna hette något med Alert iaf. Vit burk med gul text.

Sheogorath
2011-01-17, 22:43
tror tabletterna hette något med Alert iaf. Vit burk med gul text.

Caffeine Alert. 200 mg stycket.

Ristretto
2011-01-17, 22:47
Caffeine Alert. 200 mg stycket.

And the winner is.. Sheo! Det stämmer, låter väldigt bekant.

Sheogorath
2011-01-17, 22:51
And the winner is.. Sheo! Det stämmer, låter väldigt bekant.

Du var uppe i farligt hög dos där m.a.o... :D

Ristretto
2011-01-17, 22:53
Du var uppe i farligt hög dos där m.a.o... :D

Ja, men det har väl att göra med hur mycket man tål också och hur van man är? Det lilla jag kände av försvann rätt fort.

Sheogorath
2011-01-17, 22:58
Ja, men det har väl att göra med hur mycket man tål också och hur van man är? Det lilla jag kände av försvann rätt fort.

Jo, absolut. Mitt högsta dagligintag var runt 1,3 g och då var jag rejält speedad trots att jag gjorde det över lång tid. Men såklart kan man vänja kroppen vid mycket. ~3 g anses vara dödligt har jag för mig och du var ändå uppe i 2,2. :D

Ristretto
2011-01-17, 23:04
Jo, absolut. Mitt högsta dagligintag var runt 1,3 g och då var jag rejält speedad trots att jag gjorde det över lång tid. Men såklart kan man vänja kroppen vid mycket. ~3 g anses vara dödligt har jag för mig och du var ändå uppe i 2,2. :D

Nu börjar jag ju tveka på mig själv. Det var ett par år sedan, så minnet kanske sviker. 2,2 borde man ju må rejält dåligt av om 3g är dödligt...

Inge Enveten
2011-01-17, 23:32
2,2 g?

Här trodde jag mig vara hardcore då jag prövat 800 mg

Ristretto
2011-01-17, 23:42
400mg kör jag innan alla pass jag kommer ihåg nu, men jag märker inte någon direkt prestationsskillnad när jag inte gör det. Men, det känns som att det borde gå bättre;)

Nitrometan
2011-01-18, 09:23
~3 g anses vara dödligt har jag för mig och du var ändå uppe i 2,2. :D
På Wikipedia säger de om giftigheten:
Extreme overdose can result in death. The median lethal dose (LD50) given orally, is 192 milligrams per kilogram in rats. The LD50 of caffeine in humans is dependent on weight and individual sensitivity and estimated to be about 150 to 200 milligrams per kilogram of body mass, roughly 80 to 100 cups of coffee for an average adult taken within a limited time frame that is dependent on half-life. Though achieving lethal dose with caffeine would be exceptionally difficult with regular coffee, there have been reported deaths from overdosing on caffeine pills, with serious symptoms of overdose requiring hospitalization occurring from as little as 2 grams of caffeine.

rooz
2011-01-18, 11:19
Och jag känner inte ett dyft på 800mg:D (Vid ett intag)

koffein_beroende
2011-01-18, 11:33
Och jag känner inte ett dyft på 800mg:D (Vid ett intag)

Samma här, men det kan vara för att jag tagit koffeintabletter i typ 2 års tid nu.

Tänkte vara lite duktig ett tag och sluta med koffeintabletter för typ 3månader sen, dricker kaffe som aldrig förr istället, så det gick ju som det gick.

Tagit 1400mg vid ett tillfälle förut, hjärtat bultade som aldrig förr när jag skulle sova, testa inte :/

Sheogorath
2011-01-18, 16:02
På Wikipedia säger de om giftigheten:

Tack!

Bjern
2012-03-13, 08:25
Bumpar denna, hittade ingen annan lämplig tråd.

Att man efter ett tag blir koffeinresistant på så sätt att man måste ta mer för att få samma prestationshöjande effekt är ju vida känt på Kolozzeum. Men sen kommer jag ihåg att när jag började träna var den rekommenderade dosen på runt 300mg koffein/dag ur hälsosynpunkt.

Blir man efter ett tag mer och mer också mer resistant ur hälsosynpunkt? Eller finns det studier som visar att man kan inta större doser?

Sniggel
2012-03-13, 08:35
Fast det verkar ju som den prestationshöjande effekten från koffein kvarstår medans man blir mer tolerant mot känslan man får av koffein.

Jag har själv dissat koffein då jag verkade tålig (mot känslan). Men efter att ha utvärderat det en längre tid har jag insett att det är precis som med kreatin. Det har effekt men man behöver en längre tid för att bli säker på att det gör nytta.
400 mg koffein innan ett pass och sannolikheten att jag presterar bättre är högre. Det garanterar givetvist inte ett bra träningspass men chansen ökar markant. Titta på statistiken på passen och gå inte efter "hur det känns". Prestation handlar om vad man presterar inte hur jobbigt det känns eller hur bra kontakt man får. Man kan känna sig riktigt sliten och trött men ändå göra fler repetitioner "än normalt" och omvänt kan man känna ett jäkla tryck och ha energi men vikterna är lägre än vanligt.

LunaSpice
2012-03-13, 10:42
Gällande överdosering av koffein så känns det mer relevant att citera FASS än wikipedia.

FASS -> Toxicitet: Toxisk dos 20 mg/kg, letal dos 150-200 mg/kg, 6-12 g peroralt till vuxna gav letal intoxikation. 5,3 g till 5-åring gav letal intoxikation. 2-3 g till 1-åring gav mycket allvarlig intoxikation. 2 g till 19-åring gav lindrig, 2,5-3 g till 15-åring gav lindrig-måttlig, 3 g till 18-åring gav måttlig-allvarlig intoxikation. 6 g till 16-åring gav allvarlig och 10 g till vuxen gav mycket allvarlig intoxikation.
Symtom: Illamående, huvudvärk, yrsel, oro, tinnitus, tremor, excitation, takykardi, takypné, ökade urinmängder. Vid större doser kräkningar (eventuellt hematemes), hypertemi, hyperventilation, hypokalemi, hyponatremi, VES, blodtrycksförhöjning, hallucinationer, eventuellt delirium och kramper. Vid massiva doser andningsdepression, VT, ventrikelflimmer och cirkulationskollaps. Rhabdomyolys och njursvikt.

Som ni ser så är det VÄLDIGT höga doser som krävs innan allvarliga komplikationer inträffar. Sen är allting, som vanligt, individuellt såklart.

Den mentala effekten av koffein minskar pga. blockering av A1-receptorer (adenosinreceptorer) i retikulära aktiveringssystemet i hjärnstammen. Normalt sett så binder adenosin till dessa receptorer och skapar trötthet men koffeinet hämmar adenosinets effekt och skapar pigghet istället. Som de flesta typer av receptorer så kommer nedreglering att ske även här som resulterar i förhöjd tolerans och "utebliven" mental pigghet/effekt. Dosökning krävs alltså för att få samma effekt.

Rent teoretiskt så finns inte denna tolerans i den "fysiskt" prestationshöjande effekten som koffein har. Det ger fortfarande ökad utsöndring av adrenalin och kortisol -> pulsökning. Muskelkontraktion stimuleras, ökad frisättning av fria fettsyror etc. Nedreglering av betareceptorer i hjärta och lunga sker också såklart men detta sker mkt långsammare och har ingen betydelse i sammanhanget.

Fordon
2012-03-13, 11:33
Vem kommer på idén med att testa vad som händer ifall man ger 5,3 gram till en femåringen eller 3 gram till en ett år gammal unge? :O

LunaSpice
2012-03-13, 11:38
Troligen något läkemedelsföretag som ville tjäna pengar och visa att det krävs höga doser för att ens "skada" ett barn. :) Det är läkemedelsföretagen som försörjer 99% av dessa typer av studier dessvärre. Jag håller med om att det är skruvat men det är så det ser ut...

Sniggel
2012-03-13, 11:53
Det är inte dokumenterade fall där individerna blivit intagna pga misstänkt överdosering och att man i efterhand kollat upp hur mycket de fått i sig?

LunaSpice
2012-03-13, 12:33
Jo, troligtvis är det så. Jag skojade om läkemedelsföretagen. :) Jag tror inte att etiska kommitén godkänner kliniska fallstudier av centralstimulerande medel på 1-åriga barn faktiskt. Men men, man vet aldrig. ;)