handdator

Visa fullständig version : sprucket blodkärl. hur länge?

benacii
2011-01-16, 20:41
tjo tjo. satt i benpressen idag och körde ganska hårt. eller hårt i mitt tycke. 2x kv. men brukar bli så att jag tar i med ansiktet typ. blir helt röd och tar i som fan. Det slutade idag med att ett blodkärl i ögonbrynet gick sönder. kunde inte fortsätta köra benpress så körde lite knäböj. men det blev värre och gjorde mer o mer ont, så avbröt passet.

har någon koll på hur länge sånt här håller i sig?

Beelz
2011-01-16, 20:55
Inte den blekaste men fråga din vän Google om du inte redan har gjort det, den som söker finner ;)

r3mpuh
2011-01-16, 21:00
Jag får ungefär samma färg som en Tomat i ansiktet efter 0,5 sekunder vid t.ex Bänkpress/Marklyft, 8 set bänkpress utan att andas är jobbigt när man kör rätt långsamt ;d

vicarious
2011-01-16, 21:05
Jag får ungefär samma färg som en Tomat i ansiktet efter 0,5 sekunder vid t.ex Bänkpress/Marklyft, 8 set bänkpress utan att andas är jobbigt när man kör rätt långsamt ;d

börja andas då.

r3mpuh
2011-01-16, 21:10
börja andas då.
Meh, kan man göra det och ha bra buktryck samtidigt? x]

SiSenior
2011-01-16, 21:12

givetvis

Pungis
2011-01-16, 21:14
Småprickar försvinner på några timmar, större brustna blodkärl är permanenta. Tror inte ditt försvinner. Går att lasra bort enkelt dock.

Morrris
2011-01-16, 21:17

Jadå, börja försiktigt att ta ett litet andetag mellan varje set och jobba dig uppåt.

benacii
2011-01-16, 22:52
suttit i flera timmar och haft ont nu. det liksom dunkar och ja jag vet inte :S gör jävligt ont bara. får hoppas det går över till imorn. inte blivit blå eller nånting ännu heller..

Lellan
2011-01-17, 01:21
suttit i flera timmar och haft ont nu. det liksom dunkar och ja jag vet inte :S gör jävligt ont bara. får hoppas det går över till imorn. inte blivit blå eller nånting ännu heller..

Ring sjukvårdsupplysningen. Brukar fungera bra som smärtdämpare/sovfixare om man är det minsta fundersam, eller så får man ett konkret råd att söka vård tex. Good shit. :thumbup:

Fastnade i en benpress en gång, spräckte ett blodkärl i ögat, undrar om det kan vara det som är större än de övriga än? Tror jag kan fota. Har liksom inga kärl som syns annars i ögat, förutom ett lite större som jag inte kan låta bli att störa mig på när jag kollar nära. :confused:

(ehh, joråsatte.. jag orkar inte ringa sjukvårdsupplysningen? Och faktiskt känns det inte sådär.. akut, så här 8 år senare..).

r3mpuh
2011-01-17, 01:22
givetvis
Jadå, börja försiktigt att ta ett litet andetag mellan varje set och jobba dig uppåt.
Måste testas! :D

Annars när man siktat på 12 reps i bänk har det blivit 6 reps-->andnings paus vid utlåsning-->fler reps ^^

Nitrometan
2011-01-17, 08:31
Om du har ont ska du söka vård. Smärta i huvud efter ansträngning kan vara nåt allvarligt. Nu säger jag inte att du kommer att dötsdöden dö, men sök hjälp och kolla upp vad det är.

Morrris
2011-01-17, 10:01
Kolla upp det som Nitrometan skriver. Svimmade nån gång under ett träningspass och hade efter det kraftiga huvudvärksanfall efter lite olika aktiviteter. Tryckte undan tankarna tills en arbetskamrat skällde ut mig efter noter. Blev körd i ilfart till närmaste sjukhus där de gjorde skiktröntgen med kontrastvätska, ryggmärgsprov och magnetröntgen på mig. Försökte hålla kvar mig över natten för övervakning också, men eftersom jag gått med det i nån vecka så vägrade jag...

benacii
2011-01-17, 18:43
Tror inte att en undersökning behövs just nu. hade ont imorse när jag vaknade runt 7. så skippade skolan och sov istället. vaknade 1 och det känndes som vanligt. så idag har jag bara varit hemma och tagit det piano. fick ingen träningsverk sen igår, eller ytterst lite. men är det okej att köra om benpasset imorn isf? eller bör jag ta det lugnt med de så det inte sprichänder igen.

fiskebulle
2011-01-17, 19:28

Jag är mest imponerad över hur du kan köra 8 set bänkpress utan att andas.

r3mpuh
2011-01-18, 18:04
Jag är mest imponerad över hur du kan köra 8 set bänkpress utan att andas.
:laugh:

8 Reps* :thumbup:

Bullen!
2011-01-18, 18:06
andas in gör man på vägen ner och ut på vägen upp.