Visa fullständig version : Går inte upp i vikt
Jag är 16 år , tränat cirka 5 månader i sträck nu på gym och har under denna tid pendlat mellan 62-64 kg... Varför händer det ingenting? Jag äter MKT protein varje dag i form av kesella,kyckling osv , nästan 2g protein/kg. jag räknar inte kcal men man borde väl ändå gå upp i vikt om man ligger på så hög proteinintag? Och jag äter mycket i övrigt också
Bluesparv
2011-01-15, 11:52
Det är energin (kcal), inte proteinet, som är avgörande för hur vikten förändras. Prova att räkna allt du äter en dag, eller ännu hellre flera dagar.
Dronjakk
2011-01-15, 11:52
viktuppgång har inte att göra med hur högt ditt proteinintag är. ät mer! mer kalori in än ut = viktuppgång!
Eddie Vedder
2011-01-15, 11:54
Varför så mycket kyckling och kvarg om du har svårt att gå upp i vikt? Det låter ju kontraproduktivt. Plocka bort kvargen och kycklingen och ersätt med samma proteinmängd från ägg, fläskfärs och ost så ska du se att energiintaget ökar.
Jag är 16 år , tränat cirka 5 månader i sträck nu på gym och har under denna tid pendlat mellan 62-64 kg... Varför händer det ingenting? Jag äter MKT protein varje dag i form av kesella,kyckling osv , nästan 2g protein/kg. jag räknar inte kcal men man borde väl ändå gå upp i vikt om man ligger på så hög proteinintag? Och jag äter mycket i övrigt också
Du går inte upp i vikt enbart för att du ligger på ett högt proteinintag :smash:
Om du äter mer protein och skär ned på annat i kosten får du inget överskott.
Börja med att räkna ut ditt engeribehov: http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html och sedan jämför du den energi du får i dig en eller flera dagar genom att faktiskt räkna ut vad maten du stoppar i dig innehåller. Du måste ligga på energiöverskott för att gå upp i vikt, alltså äta mer än vad du gör av med i energi.
Om du inte orkar det, så följ vågen och ät mer om du vill gå upp i vikt. Ett komplement om du har svårt att få i dig mat kan vara snabba kolhydrater (maltodextrin) i samband med träning.
Varför så mycket kyckling och kvarg om du har svårt att gå upp i vikt? Det låter ju kontraproduktivt. Plocka bort kvargen och kycklingen och ersätt med samma proteinmängd från ägg, fläskfärs och ost så ska du se att energiintaget ökar.
Men alltså det borde väl fortf hända något om man håller så högt proteinintag, eller?
Och kan man räkna kcal utan matvåg?...annars kan jag bara testa att äta mer under en vecka och kolla vågen därefter?
Men alltså det borde väl fortf hända något om man håller så högt proteinintag, eller?
Och kan man räkna kcal utan matvåg?...annars kan jag bara testa att äta mer under en vecka och kolla vågen därefter?
Du går inte upp i vikt om du inte ligger på energiöverskott (kcal).
Energi in - energi ut = överskott/underskott eller balans.
Kcal går att uppskatta genom att läsa på förpackningar och sedan få en uppfattning om hur mycket som finns i maten, men en matvåg ger mer exakta mätvärden. Jämför morgonvikten och ät därefter.
Vad eddie menar är att du med fördel kan byta ut en del av de livsmedel du stoppar i dig till mer energitäta livsmedel så får du i dig mer energi på samma mängd mat mättnadsmässigt. Ett sätt att även enkelt öka på energiintaget är att öka på fettet i kosten.
Eddie Vedder
2011-01-15, 12:42
Nej inte om du äter för lite. Inget proteinintag i världen kan bli optimalt för muskeltillväxt om man äter för lite.
Ät energitätare mat och följ vågen. Läs här:
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
Scratch89
2011-01-15, 12:56
Ät mer mat.
Som sagts måste du ligga på kcal-överskott för att gå upp i vikt, vilket är ganska självklart. Det proteinet gör är att en större andel av ett eventuellt överskott går till muskelmassa. Det betyder inte att du får muskler bara för att du äter mycket protein om du äter för lite i övrigt. Det betyder heller inte att man inte kan bli tjock av protein :-)
protein mättar mycket, så försök att få i dig mat som lätt går att äta i stora mängder. Drick också mycket mjölk :) 600kcal på en liter från 3% mjölk är ett litet mellanmål.
Hade jag varit du så hade jag behållit kycklingen och kvargen i kosten men även lagt till en shake med följande tillbehör:
Mjölk
Grädde
Gräddglass och
M&M
in med det i en mixer och njut. = )
Hejnomax
2011-01-16, 12:52
Läs den nya tråden "att gå upp i vikt". Bra grejer!
StNicholaus
2011-01-16, 13:04
Läs den nya tråden "att gå upp i vikt". Bra grejer!
:thumbup:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.